Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، گِل فشان روستای تنگ در جنوب سیستان و بلوچستان و سواحل مکران جاذبه ای دیدنی برای گردشگران و مناسب برای بهبود بیماری های پوستی، ساخت سفال، صنایع دستی و اسباب بازی کودکان است.
براساس بررسی کارشناسان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در محدوده چابهار و کنارک حدودا 6 پدیده گِل افشان وجود دارد که مهمترین آن در حدود 90 کیلومتری غرب بندر کنارک و در دشت کهیر نرسیده به روستا و بندرصیادی تنگ و 30 کیلومتری روستای کهیر قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چابهار و کنارک در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این گل فشان هر ازگاهی بطور ناگهانی فعالیت می کند که چند روز پیش نیز این پدیده طبیعی رخ داد و در نوع خود بی نظیر بود، بطوری که پرتاب گل تا ارتفاع چندمتری همراه با غرش مهیب، جاری شدن گل مانند چشمه گرم، داغ بودن گل همراه با بوی خاک و بخار و افزایش ارتفاع کوه به میزان قابل توجهی از مهمترین رویدادهایی محسوب می شوند که باعث شگفتی مردم و مسافرین و بازدید کنندگان شد.
عبدالحمید بلوچزاده افزود: گل فشان روستای تنگ در زمینی مسطح و بر روی سه تپه کوچک گل فشان به ارتفاع حدود 30 متر قرار گرفته است.
وی افزود: گل فشان کنارک در قسمت مرکزی ناحیه کرانه بلوچستان قرار دارد و به ناپگ (ناف زمین) موسوم است.
وی با بیان اینکه این اثر در یکی از عوامل مهم مورفولوژیکی بوجود آمده و بیانگر فعالیتهای تکنونیکی منطقه است، خاطرنشان کرد: گل خروجی از این کوه به رنگ خاکستری فشرده است که معمولا در فصل بادهای مونسون فعالیت آن بیشتر به چشم می آید.
وی تصریح کرد: گل این پدیده به دلیل وجود مواد معدنی و آلی برای بهبود بیماری پوستی، انقباض عروق، دردهای مفصلی، درمان درد کمر و تنگی عضلانی بسیار موثر و مفید است و هر ساله با استقبال پرشور مسافران و مردم محلی روبه رو می شود و بیشتر گردشگران پس از بازدید با صورتی گلی و خندان از کوه گل افشان پایین می آیند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری چابهار وکنارک گفت: گل حاصل از گل فشان چسبنده و خیلی صفت می شود که خیلی از آن برای تهیه کوزه و سفال و اسباب بازی کودکان استفاده می کنند.
وی گفت: سواحل مکران جاذبه های زیادی برای گردشگران دارد و زیبایی آن برای مسافران جذاب است.
3043 **6081
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: جام ملت های آسیا منع به کارگیری بازنشستگان بودجه 98 جلیقه زردها زمین سیستان و بلوچستان صنایع دستی صنایع دستی و گردشگری کودکان جام ملت های آسیا منع به کارگیری بازنشستگان بودجه 98 جلیقه زردها امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۸۲۶۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توجه به بسته‌بندی صنایع‌دستی در اولویت قرار بگیرد

ایسنا/آذربایجان غربی معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌ها وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: توجه به بسته‌بندی صنایع‌دستی باید در اولویت قرار بگیرد چرا که بسته‌بندی نقش مهمی در جذب مشتری دارد.

جواد واحدی ۱۱ اردیبهشت در بازدید از مدرسه هدایت که تبدیل به موزه صنایع‌دستی شده است با اعلام این مطلب اظهار کرد: مدرسه هدایت ارومیه پس از تحویل به اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی و مرمت آن به یک بنای پویا تبدیل شده است.

معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌ها وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: راه‌اندازی موزه صنایع‌دستی در این مکان نیز یک ایده جالبی بوده که هنر اصیل مردم این دیار در این بنای تاریخی به نمایش درآمده است.

وی تصریح کرد: همچنین برای معرفی هر چه بیشتر صنایع‌دستی آذربایجان غربی می‌توان یکی از میادین ارومیه را به‌ نام صنایع‌دستی نام‌گذاری کرد و در طراحی میدان از تعدادی از آثار فاخر صنایع‌دستی استفاده کرد.

محمدرضا طنابی، معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی در این بازدید گزارشی از عملکرد معاونت صنایع‌دستی در سال گذشته ارائه کرد و گفت: سال گذشته طبق اعلام گمرک میزان صادرات صنایع‌دستی استان ۱۷.۵ میلیون دلار بوده است و در سال ۱۴۰۱ در تولید صنایع‌دستی چوبی رتبه سوم و در مجموع تولیدات صنایع‌دستی رتبه پنجم را کسب کردیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • استقبال بازدیدکنندگان داخلی و خارجی از غرفه صنایع‌دستی فارس در نمایشگاه ایران اکسپو
  • افتتاح هتل در ارومیه
  • ۲۰۰ مجوز موافقت اصولی برای گردشگری دریایی در مازندران صادر شد
  • تائید بیمه هنرمندان صنایع‌دستی فارس پس از ۱۵ سال
  • نصب بیش از ٥٠ تابلوی دو زبانه راهنمای گردشگری در روستای پالنگان
  • توجه به بسته‌بندی صنایع‌دستی در اولویت قرار بگیرد
  • مسجد جامع ارومیه قابلیت جهانی شدن را دارد
  • تعداد فروشگاه‌های صنایع‌دستی استان سمنان به ۱۹ باب افزایش یافت
  • تعداد فروشگاه‌های صنایع‌ دستی استان سمنان به ۱۹باب رسید
  • اجرای پروژه‌های گردشگری با بیش از ۲۰ همت سرمایه‌گذاری