Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-02@00:30:34 GMT

وام‌ قرض الحسنه بانک‌ها رباخواری آشکار است

تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۸۳۱۶۸

یک مرجع تقلید گفت: وام‌ قرض الحسنه بانک‌ها رباخواری آشکار و خلاف شرع است؛ ما گفتیم 4 درصد بابت کارمزد بگیرید، اما یکبار نه هر سال!

‌به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی عصر سه‌شنبه در دیدار با اعضای هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی که در بیت ایشان برگزارشد، با اظهار امیدواری از به ثمر رسیدن ‌تلاش‌های این کمسیون، به انتقاد از نظام بانکی پرداخت و گفت: نظام اقتصادی کشور بسیار پیچیده و معماگونه شده‌ است و مقصر اصلی هم خودمان هستیم نه تحریم‌ها.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: وام‌ قرض الحسنه بانک‌ها رباخواری آشکار و خلاف شرع است؛ ما گفتیم 4 درصد بابت کارمزد بگیرید اما یکبار نه هر سال! این زرنگی بانک‌ها زشت و خلاف شرع است و سودی که بانک‌ها به اسم کارمزد پس از آن 4 درصد اولیه می‌گیرند، رباخواری آشکار است و تا به حال هم کسی به این بانک‌ها ایرادی نگرفته‌است.

این مرجع تقلید اظهارکرد: مساله‌ بعدی پدیده‌ خلق پول توسط بانک‌هاست که بسیار خطرناک است؛ مثلا بانکی اگر نقدینگی‌اش 100 میلیون تومان است، به علت الکترونیکی شدن مبادلات و جایگزینی اوراق بهادار و عدم حضور اسکناس فیزیکی، بانک‌ها اقدام به خلق پول کرده و مثلا 200 میلیون تومان سند مالی صادر می‌کنند.

وی ادامه داد: نتیجه آن‌که علت ورشکستگی بسیاری از موسسات مالی نیز همین امر بوده‌ است که خسارت هنگفتی هم به دولت زده‌ است؛ زیرا دولت مجبور می‌شود برای جلوگیری از خشم مال‌باختگان، پول ‌آن‌ها را از منابعی که ندارد بپردازد که مجبور به چاپ اسکناس و خلق مجدد پول بدون پشتوانه ‌می‌شود.

مکارم شیرازی در ادامهم گفت: ما تابه حال نفهمیدیم بانک مرکزی چقدر نفوذ و نظارت بر بانک‌ها دارد و ابزار قانونی و ضامن اجرایی مصوباتش چیست، چون می‌بینیم که بانک‌ها به اجرای دستورات بانک مرکزی در خصوص حداکثر سود بانکی توجهی ندارند.

وی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی باید قدرت مجازات بانک‌های خاطی‌ را داشته باشد، اما به گونه‌ای که منجر به تعطیلی و نارضایتی مردم نشود و اعمال قانون در قالب سیستمی جامع باشد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: آیت الله مکارم شیرازی وام بانکی قرض الحسنه رباخواری کارمزد موسسات مالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۸۳۱۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیر عامل بانک سینا برکنار شد

به گزارش صدای ایران،روابط‌عمومی بانک سینا، هیئت‌مدیره بانک سینا روز جاری ضمن تشکر از زحمات غلامرضا فتحعلی، مدیرعامل قبلی بانک سینا، علی ابدالی را به عنوان سرپرست جدید این بانک انتخاب کرد.

علی ابدالی دارای دکترای مدیریت دولتی از دانشگاه تهران و از مدیران شناخته‌شده نظام بانکی است که علاوه بر مدیرعاملی و عضویت در هیئت‌مدیره بانک قوامین، از سال ۷۸ در بخش‌های مختلف نظام بانکی از جمله سازمان و روش‌ها، تحقیق و توسعه، فناوری، طرحوبرنامه، بازاریابی و کسب‌وکار، بانکداری شرکتی و بانکداری خرد در بانک‌های رفاه، قوامین و سپه حضور داشته است.

تدوین سه کتاب در حوزه بانکی، مالی، نگارش بیش از۵۰ مقاله تخصصی علمی-پژوهشی درحوزه بانکی و بانکداری و تدریس در دانشگاه ازجمله سوابق علمی وی محسوب می‌شود.

دیگر خبرها

  • مدیر عامل بانک سینا برکنار شد
  • علی ابدالی مدیر عامل بانک سینا شد
  • «همتی» در نقاب رییس بانک مرکزی سوئیس/سلطان چاپ پول چه کرد؟
  • پست بانک ایران بخشنامه پرداخت تسهیلات مسکن فرزند سوم یا بیشتر را در سال ۱۴۰۳ را ابلاغ کرد
  • فعال‌سازی بانکداری اینترنتی در بانک ملت بدون مراجعه حضوری
  • مدیرعامل بانک سینا تغییر کرد/ ابدالی سرپرست شد
  • بانک مرکزی از خرداد ماه بانک ها را کنترل می کند
  • سقف تراکنش‌های بانکی بانک رفاه کارگران افزایش یافت
  • اعطای بیش از 21 هزار فقره تسهیلات قرض الحسنه بانک ملی ایران به متقاضیان
  • اعطای ۲۱ هزار فقره وام قرض الحسنه بانک ملی ایران در ۱ ماه