Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-06@15:23:38 GMT

قیمت نفت رو به افزایش رفت

تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۸۳۳۲۷

به گزارش ایسنا، بهای معاملات آتی نفت برنت نسبت به روز سه‌شنبه ۳۵ سنت یا ۰.۶ درصد افزایش یافت و در ۶۱.۸۵ دلار در هر بشکه ایستاد.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۵ سنت یا ۰.۵ درصد افزایش نسبت به قیمت نهایی روز گذشته، به ۵۳.۲۶ دلار در هر بشکه رسید.

رشد بهای نفت در معاملات روز جاری پس از کاهش دو درصدی در  روز سه‌شنبه روی داد که همگام با افت بازارهای مالی جهانی به دلیل نگرانی‌ها نسبت به کندی رشد اقتصاد جهانی بود و سرمایه‌گذاران را متقاضی دارایی‌های مطمئنی مانند اوراق قرضه دولتی و طلا کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ژاپن روز چهارشنبه اعلام کرد صادرات این کشور در سال ۲۰۱۸ به میزان ۳.۸ درصد کاهش یافته که بزرگترین کاهش در بیش از دو سال گذشته بوده و تحت تاثیر صادرات کمتر به چین و آسیا روی داده است. تقاضای جهانی ضعیف و جنگ تجاری آمریکا و چین به اقتصاد صادرات‌محور این کشور آسیب زده است. انتظار می‌رود گسترش کندی اقتصادی به رشد تقاضا برای نفت نیز لطمه زده و به افت قیمت‌های انرژی منتهی شود.

استین جاکوبسن، اقتصاددان ارشد در ساکسوبانک دانمارک در گزارش چشم‌انداز سه‌ماهه نخست سال ۲۰۱۹ اعلام کرد: اقتصاد جهانی دچار آسیب شده، اما دولت چین هرآنچه در توان دارد برای ثبات آن انجام می‌دهد. عامل مثبت دیگر تلاش آمریکا و چین برای پایان دادن به اختلافات تجاری فی‌مابین و جلوگیری از کندی اقتصادی شدیدتر خواهد بود. اگر تا پیش از پنجم فوریه که سال نو چینی آغاز می‌شود توافقی میان دو کشور حاصل شود، محرک نیرومندی برای رشد اقتصاد چین فراهم خواهد کرد.

وزارت دارایی چین روز چهارشنبه اعلام کرد دولت این کشور هزینه مالی را در سال جاری برای پشتیبانی از رشد اقتصادی افزایش خواهد داد.

با وجود این جاکوبسن هشدار داد که برنامه‌های محرک اقتصادی که از سوی دولت چین اجرا شده برای همیشه از رشد اقتصادی حمایت نخواهد کرد و ریسک رکود دیگری در سال ۲۰۲۰ وجود دارد.

اما عاملی که از ابتدای سال ۲۰۱۹ تاکنون از قیمت نفت پشتیبانی کرده، توافق کاهش تولید به میزان ۱.۲ میلیون بشکه در روز میان کشورهای اوپک و غیراوپک بوده است. با این حال موفقیت تلاش‌های اوپک به تحولات مربوط به تولید نفت در آمریکا بستگی دارد. طبق اعلام اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تولید نفت این کشور  تحت تاثیر رونق حفاری نفت شیل، به میزان دو میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۸ رشد کرده و به رکورد ۱۱.۹ میلیون بشکه در روز رسیده است.

بر اساس گزارش رویترز، اداره اطلاعات انرژی آمریکا در جدیدترین گزارش خود پیش‌بینی کرده تولید نفت شل افزایش بیشتری پیدا خواهد کرد، اما در سال‌های آینده آهسته‌تر خواهد شد.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۸۳۳۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مالیات آری؛ اما نه ۳۰ و ۵۰ و ۷۰ درصد!

دریافت مالیات بر دستِ داریوش بزرگ شکل گرفته و بعد‌ها در دوران انوشیروان دادگر بازنگری و به‌روزرسانی شده، اما همواره در حدود ده درصد عایدی سالانه وتنها جوامع برده‌دارِ غربی در حد سی تا پنجاه و گاه هفتاد درصد مالیات می‌ستانده‌اند.

به گزارش عصر ایران، کارگروه اجتماعی و سلامت حزب مهستان ایران دربارۀ آنچه «افزایش مهارگسیختۀ مالیات‌ها» خوانده در نامه‌ای سرگشوده به وزیر امور اقتصادی و دارایی نکات متفاوتی را مطرح کرده است.

اگر چه افزایش اتکای بودجه دولت به درآمد‌های مالیاتی را یک موفقیت برای دولت می‌داند، اما از آنجا که نه بین انواع مالیات‌دهندگان نسبت عادلانه برقرار است و نه گاه نسبت مالیات پرداختی به درآمد چنین است و نیز در استقبال از کنش گری یک حزب در عصر رکود جامعه مدنی متن این نامۀ سرگشوده را منتشر می‌کند خاصه این که نکات تاریخی ایران‌گرایانه هم در متن پررنگ است:

با سلام و احترام. با نزدیک شدن به خردادماه و موعد پرداخت مالیات نکته‌های زیر را به عرض می‌رسانیم:

۱. خود نیک می‌دانید که وضعیت کنونی اقتصاد کشور، که در عین افزایش قیمت‌ها شاهد کاهش رشد اقتصادی هستیم و اقتصاددانان به آن رکود تورمی می‌گویند، با افزایشِ بی‌منطقِ مالیات ــ جدا از تالی‌های فسادآور هم‌چون افزایش خدمات، کالا‌ها و ویزیت‌ها یا فرار مالیاتی یا افزایش رشوه و زدوبند ــ در طول زمان به فرار بیشترِ کارآفرینان، افزایش نرخ بیکاری و باز بدتر شدنِ اقتصاد خواهد انجامید و این چرخه‌ی معیوب را، در سالی که «جهش تولید با مشارکت مردم» نامیده شده است، شدیدتر خواهد نمود.

۲. دریافت مالیات و افزایش سالانه‌ی آن باید بر مبنای خرد و عدالت باشد که به نظر نمی‌رسد هیچ کدام از مبانی حقوقی و اقتصادی در این شرایطِ رکود تورمی در نظر گرفته شده باشد.

برای نمونه، دریافت بالاترین ضریب از پزشکان (۳۵ درصد) در میان مشاغل، جدا از آن‌که تبلیغی منفی برای دانش‌اندوزی خواهد بود و به دل‌سرد کردنِ این قشر فرهیخته و خروج بیشترشان از کشور آن‌هم در حالی که آمار این خروج در سال‌های اخیر به سطحی دهشت‌ناک رسیده می‌انجامد، آیا فشار بیشتر به مردمی را در پی نخواهد داشت که در زیرِ بدترین وضعیت اقتصادی کشور در دهه‌های گذشته قرار دارند؟ و آیا از نگاه دولتی که پی‌جویِ «ایران قوی» و «عدالت‌خواهی» است شایسته نیست که با نظارتی دقیق بر تعرفه‌ی خدمات، هزینه‌ی کالا‌ها و نیز ویزیت‌های پزشکان... اگر نمی‌تواند از آن‌ها بکاهد دست‌کم آن‌ها را ثابت نگاه دارد به جای آن‌که بر میزان مالیات بیفزاید و در این وضعیت آشفته به اندیشه‌ی بهره‌برداری خودش باشد و کسری درآمدِ سیستم مدیریتی ناکارآمدش را، به جای بازنگری سیاست‌های کلانش، از این راه جبران نماید؟

۳. افزایش مهارگسیخته‌ی مالیات‌ها در شرایط کاهش سطح درآمدی و نحوه‌ی برخورد اداره‌ی مالیات در کنار تعامل دیگر سازمان‌های ذی‌ربط نشانه‌ی خوبی از کارآمدی نهاد متبوع و زیر دست شما نیست، هم‌چنان که خبری از این سخت‌گیری بر روی بزرگ‌ترین نهاد‌های اقتصادی کشور وجود ندارد. شفاف‌سازی شما در این زمینه مایه‌ی امتنان است، نیز وزیر محترم بهداشت، آن‌هم در سالی که مشارکت مردم مورد طلب است، تا نسبت به چگونگی هزینه‌کردِ سهم یک‌نهمِ مالیات‌ها و عوارض وصولی موضوع ماده‌ی ۷ و بند‌های الف و ب ماده‌ی ۲۸ قانون مالیات ارزش‌افزوده، که می‌بایست به حوزه‌ی سلامت اختصاص یابد، گزارش دهند و به این ترتیب، پزشکان محترم از چگونگیِ تأثیر خود بر آبادانی کشور آگاه شوند.

۴. گفتنی است، دریافت مالیات که از نوآوری‌های تمدن ایرانی بوده و نخستین شکل استانده (استاندارد) و فراگیر آن بر دستِ داریوش بزرگ شکل گرفته و بعد‌ها در دوران انوشیروان دادگر بازنگری و به‌روزرسانی شده است همواره در حدود ده درصد عایدی سالانه‌ی افراد بوده، آن‌هم به شرط رونق زندگی و شرایط کلی جامعه که در آن زمان بیشتر معطوف به آب‌وهوا یا جنگ بوده است؛ و شایسته‌ی توجه است که در همین حد و اندازه ــ زیرِ نامِ زکات ــ به دوران اسلامی هم رسیده است و در تاریخ تنها جوامع برده‌دارِ غربی بوده‌اند که در حد سی تا پنجاه و گاه هفتاد درصد مالیات می‌ستانده‌اند که در واقع معادلِ همان رویه‌ی پیشین‌شان، یعنی غارتگری، بوده است.

از این رو، خواهشمندیم هر چه سریع‌تر جلوی این بی‌داد گرفته شود و برای اصلاح قوانین مربوط و اجرای صحیح و درست آن از برای ایجاد امنیت و آسایش مردم و کارآفرینان کشور اقدام گردد. در آن صورت (عادلانه و منطقی بودن مالیات و شفاف بودن هزینه‌کردها) هم مردم با آن همراهی خواهند داشت و هم امید به بهبود اقتصاد بیشتر خواهد شد، در حالی که بر خلاف این رویه هم امنیت روانی و آسایش جامعه به خطر می‌افتد و هم پایداری نظم موجود.

دیگر خبرها

  • مالیات آری؛ اما نه ۳۰ و ۵۰ و ۷۰ درصد!
  • قیمت طلا افزایش یافت
  • طلا باز هم اوج گرفت/ قیمت جدید طلا ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • برنت ۸۳ دلار و ۲۹ سنت شد
  • قیمت نفت / برنت ۸۳ دلار و ۲۹ سنت شد
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۷ |برنت ۸۳ دلار و ۲۹ سنت شد
  • چرا بورس درجا می‌زند؟!
  • مقام سابق نفت آمریکا به اقدام به تبانی با اوپک متهم شد
  • اثرات تورم بر زندگی مردم با اختصاص سهمیه بنزین به نفر خنثی می شود