Web Analytics Made Easy - Statcounter

پژوهشگر دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با حمایت و همکاری پژوهشگاه صنعت نفت موفق به توسعه حسگری مبتنی بر فناوری نانو شده که قادر است حضور مقادیر اندک گاز متان در هوا را تشخیص و هشدار دهد.

به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو؛ گاز متان از جمله گاز‌های گلخانه‌ای به شمار می‌رود که غلظت آن در جو زمین از ۲۰۰ سال گذشته تاکنون دو برابر شده و نقش مهمی در گرم‌شدن زمین دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
از سوی دیگر گاز متان جزء اصلی گاز طبیعی مورد استفاده در بخش خانگی و صنعتی است. حضور این گاز در هوا بیش از حد مجاز، یعنی ۱ درصد، سلامتی انسان را به خطر انداخته و در درصد‌های بالاتر می‌تواند موجب انفجار‌های ناگهانی شود. ازاین‌رو پایش مداوم مقدار این گاز در مناطق صنعتی و بسیار حائز اهمیت است.

شیوا نوازنی، دانش‌آموخته مقطع دکتری مهندسی مواد دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، ضمن اشاره به حوادث ناشی از نشت گاز، در خصوص لزوم انجام این پژوهش گفت: فجایعی نظیر آتش‌سوزی در خطوط انتقال گاز بین ایران و ترکیه و همچنین موارد بسیاری که در خطوط انتقال گاز داخلی نظیر گچساران، گناوه، زاهدان، شوش، سرخس، قم و تهران رخ داده، منجر به خسارات مالی و جانی بسیار برای کشور شده است. از طرف دیگر طبق گزارش‌ها، حوادثی نظیر نشت گاز متان در معدن ذغال سنگ آزادشهر، ناشی از نبود حسگر شناسایی گاز متان بوده است. ازاین‌رو، نظارت و کنترل بر حضور گاز متان در محیط هم از حیث زیست‌محیطی و هم از حیث ایمنی از اهمیت بالایی برخوردار است که می‌توان با تولید یک حسگر دقیق به این مهم دست یافت.

وی در خصوص یکی از عیوب حسگر‌های رایج افزود: در حسگر‌های تشخیص گاز متان لایه‌ای از اکسید قلع به‌عنوان یکی از بخش‌های اصلی حسگر مورد استفاده قرار می‌گیرد که یک مشکل اساسی دارد و آن کاهش شدید حساسیت حسگر با کاهش دماست، بدین معنی که حسگر در دما‌های پایین عملاً کارایی خود را از دست می‌دهد.   نوازنی تصریح کرد: ما در این پژوهش تلاش کردیم در وهله اول مشکل کاهش حساسیت حسگر در دمای پایین را با کاهش اندازه دانه اکسید قلع تا ابعاد نانومتری برطرف کنیم و سپس حساسیت کلی حسگر را با ایجاد یک ساختار هیبریدی با گرافن افزایش دهیم.

به گفته این محقق، نانوحسگر مقاومتی- شیمیایی تولیدشده در این طرح قادر است مقادیر ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ ppm گاز متان موجود در فضا را در دما‌های مختلف، از دمای محیط تا ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد، با گزینش‌پذیری قابل‌قبولی شناسایی کند. همچنین این حسگر پس از لایه‌نشانی بر سامانه‌های حسگری قابل‌حمل، از قابلیت تولید در مقیاس صنعتی برخوردارند.

این طرح در قالب رساله دکتری شیوا نوازنی، با راهنمایی علی شکوه‌فر و مصطفی حسنی سعدی و با همکاری پژوهشگاه صنعت نفت انجام شده و تحت عنوان پایان‌نامه‌ی موردنیاز صنعت به تأیید داوران ستاد ویژه توسعه فناوری نانو نیز رسیده است. آیین‌نامه‌ی حمایت از پایان‌نامه‌های موردنیاز صنعت در سایت www.nano.ir/hrdc موجود است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: فناوری نانو پژوهشگاه صنعت نفت گاز متان دانشگاه خواجه نصیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۸۳۵۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش هزینه‌های غربالگری سرطان پستان با دستگاه ایران‌ساخت

با توجه به اجرای طرح غربالگری سرطان پستان از سوی دولت گروهی از فناوران کشور دستگاهی را برای غربالگری این سرطان طراحی کردند که با کاهش هزینه‌ها کشور را در اجرای این طرح یاری می‌کند.

دکتر صادق کاظمی‌فرد، محقق این طرح در گفت‌وگو با ایسنا، طراحی و ساخت دستگاهی برای غربالگری و شناسایی سرطان پستان را از محصولات این شرکت دانست و گفت: یکی از مسائل مهم در تشخیص سرطان پستان، تشخیص آن در کمترین زمان است، ضمن آنکه با توجه به شرایط اقتصادی، همه مردم کشور بتوانند به خدمات غربالگری این بیماری دسترسی داشته باشند.

وی افزود: در متدهایی که برای تشخیص سرطان پستان ارائه شده مانند سونوگرافی و ماموگرافی، اگر مسایل هزینه‌ای آنها را کنار بگذریم، روش تشخیصی با این روش‌ها با دقت بالایی نیست.

کاظمی‌فرد خاطر نشان کرد: بر این اساس ما در این شرکت در ساخت دستگاه تشخیص سرطان پستان، از فناوری سنسورهای سنجش خازنی بهره بردیم. در حال حاضر تاییدیه کاربرد این سنسورها از سوی FDA آمریکا صادر شده است و به عنوان ملاک جهانی برای تشخیص سرطان پستان تلقی می‌شود.

محقق این طرح اضافه کرد: ما در کنار ساخت این دستگاه، اقدام به بومی‌سازی سنسورهای خازنی کردیم.

وی با اشاره به عملکرد این دستگاه، اظهار کرد: برای استفاده از این دستگاه نیازی به دستگاه‌های جانبی نیست و دقت تشخیصی آن ۸۳ درصد است.

کاظمی‌فرد کاهش هزینه‌های غربالگری را از مزیت‌های این دستگاه ذکر کرد و گفت: این دستگاه با آنالیز بافت سینه، بافت‌های مشکوک را شناسایی می‌کند و در نهایت به کاربر اعلام می‌کند در کدام نواحی بافت سرطانی مشاهده می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: تشخیص بافت سرطانی در این دستگاه از سنسورهای خازنی است و این سنسورها بافت‌های نرم را از بافت‌های سخت متمایز می‌کند و بافت‌های سفت را به عنوان سرطان تشخیص می‌دهد و آنالیز در این دستگاه با سرعت بالایی انجام می‌شود.

به گفته این محقق، این دستگاه با امواج آلتراسونیک که صادر می‌کند، قادر به تشخیص غیرتهاجمی‌بودن بافت سرطانی است.

کاظمی‌فرد افزود: از دیگر مزیت‌های این سیستم آن است که قادر است سرطان‌های پیشرفته و سرطان‌های در حال توسعه را تشخیص دهد.

وی درباره تفاوت این دستگاه با دستگاه تشخیص سرطان در حین حراجی، گفت: دستگاهی که ما ساختیم، در حوزه غربالگری کاربرد دارد. در حال حاضر اجرای طرح غربالگری سرطان پستان در دستور کار دولت قرار دارد و این دستگاه می‌تواند در کاهش هزینه‌های غربالگری مؤثر باشد.

این فناور اضافه کرد: در مناطقی از کشور سونوگرافی و ماموگرافی برای این امر موجود نیست و با این دستگاه می‌توان با کمترین هزینه فرایند غربالگری را اجرایی کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کاهش هزینه‌های غربالگری سرطان پستان با دستگاه ایران‌ساخت
  • تشخیص گرایش سیاسی افراد از روی چهره‌شان توسط هوش مصنوعی
  • پیشرفت چشمگیر ایران در کنترل بیماری مالاریا / پیشتازی در گسترش نظام تشخیص آزمایشگاهی
  • حسگر تشخیص زودهنگام سرطان سینه طراحی شد
  • رونمایی از نخستین «موتور شش سیلندر بنزینی» ایران‌ساخت
  • چاقوی هوش مصنوعی چگونه نظام سلامت را جراحی می‎‌کند
  • لزوم تعریف پروژه‌های هوشمندسازی مبتنی بر ظرفیت کردستان
  • نخستین کارخانه تولید سیمان کربن صفر ساخته شد
  • همت بلندی که ۱۶۰ بومی را صاحب شغل کرد
  • برگزاری رویداد مانوین با رویکرد بومی سازی فناوری نرم