Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-06@16:32:49 GMT

حیات مؤسسات قرآنی وابسته به حمایت مالی

تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۸۵۳۷۰

حیات مؤسسات قرآنی وابسته به حمایت مالی

به گزارش ایکنا از کرمانشاه، با نگاهی به مجموع اعتبارات قرآنی به راحتی درمی‌یابیم که مجموع اعتبارات قرآنی کشور بسیار کم و نیاز کشور زیاد است و تکراری شده که واگویه کنیم مسئولین حمایت کنند، چراکه آنچه که باید بدان توجه کرد انتظار از مسئولین وزارتی و مجلس شورای اسلامی همچنین مدیریت برنامه‌ریزی درخصوص توجه به اعتبارات قرآنی است و در این میان دیوار مؤسسات کوتاه است و چون همیشه «دست ما کوتاه و خرما بر نخیل» و عدم حمایت مالی مسئولین از مراکز قرآنی به‌طبع نگاه کلان کشور به بحث بودجه قرآنی و عدم تخصیص اعتبارات لازم به استان‌ها در این حوزه منجر به تعطیلی مراکزی می‌شود که امید بسیاری از خانواده‌ها برای آسوده سپردن فرزندان خود از گزند آسیب‌های اجتماعی به این مکان‌ها هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حمایت از مؤسسات قرآن از حرف تا عمل
محسن کرمیان، معاون قرآن و عترت استان کرمانشاه در اینباره با بیان اینکه حمایت از مؤسسات اولویت است و در این مسیر عمل کرده‌ایم تا حرف اما دست بسته ما بیشتر در حوزه بودجه‌ تخصیصی به فعالیت‌های قرآنی است، اظهار کرد: یکی از راهبردهای اساسی در توسعه فعالیت‌های بخش خصوصی حمایت از مؤسسات قرآن است و این خود به‌تنهایی مفهومی گسترده به وسعت توسعه فعالیت‌های فرهنگی است.
وی افزود: هنگامی می‌توانیم ادعای گسترش فعالیت‌های دینی و قرآنی و به طور کلی فعالیت‌های فرهنگی را داشته باشیم که فضا برای بخش‌های مختلف آماده باشد و فعالیت مراکز و مؤسسات قرآنی بخش جدایی ناپذیر از این ماجرا هستند و یک حلقه وصل.
معاون قرآن و عترت استان کرمانشاه گسترش فعالیت‌های فرهنگی را نیاز اصلی جامعه امروز دانست و گفت: مؤسسات و مراکز قرآنی نقش قابل قبولی در مسیر گسترش فعالیت‌های فرهنگی ایفا می‌کنند.
کرمیان تصریح کرد: توسعه فعالیت‌های قرآنی در واقع مرز مخاطبین را گسترش می‌دهد و این موضوعی است که فعالین قرآنی به‌صورت جدی بدنبال آن هستند.
وی به فعالیت 110 مؤسسه فعال قرآنی در استان کرمانشاه نیز اشاره کرد و افزود: در مسیر حمایت مالی از سال گذشته تا امروز هیچ حمایت مالی از مؤسسات انجام نشده به جزء کمکی اندک در قالب تشویقی.
معاون قرآن و عترت استان کرمانشاه حیات مؤسسات قرآنی وابسته به حمایت مالی دانست و اظهار کرد: تنها راه برون رفت از مشکلات این حوزه داشتن نگاه ویژه به فعالیت‌های مؤسسات است.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا کرمانشاه کرمیان حمایت مالی آسیب های اجتماعی قرآن و عترت استان کرمانشاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۸۵۳۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسلامی‌سازی علوم انسانی امری ضروری است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام سیدرسول موسوی صبح یکشنبه در نشست «پیشینه‌شناسی رویکردهای اسلامی به علوم انسانی» اظهار کرد: یکی از مباحثی که در نظام جمهوری اسلامی مهم است، مباحث علوم انسانی است، به این معنا که علوم انسانی باید بومی شود و به تعبیر دقیق‌تر اسلامی‌سازی علوم انسانی یعنی نگاه ما به انسان یک نگاه معنوی و الهی باشد.

وی با بیان اینکه رویکرد کشورهای غربی به علوم انسانی غالباً اومانیستی و انسان‌محوری است. طبیعتاً هنگامی که اختلاف مبنایی حاصل شد، در شاخه‌ها و فروع نیز به طریق اولی اختلافاتی وجود دار.، تصریح کرد: در این زمینه تاکنون کتاب‌های زیادی در زمینه اسلامی ساز علوم انسانی نوشته شده است و دیدگاه‌ها و نظریه‌های زیادی در این زمینه وجود دارد اما در این میان باید مورد توجه باشد، روش شناسی است.

مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی (ره) با اشاره به ۲ دیدگاه در رابطه با اسلامی‌سازی علوم انسانی گفت: یک دیدگاه از منظر فلسفی بررسی می‌شود، یعنی از دانش و علم فلسفه به ویژه حکمت متعالیه که ملاصدرا آن را بنیان نهاده، برای اسلامی‌سازی علوم انسانی استفاده شود البته فارابی نیز از فیلسوفانی است که از او به عنوان مؤسس توسعه فلسفه به علوم اجتماعی و انسانی یاد می‌شود.

وی با بیان اینکه از آنجایی در یونان هم دیدگاهی اجتماعی نسبت به علوم انسانی وجود داشت و علوم انسانی دارای جایگاه بود؛ پس پیوندی میان فلسفه و دانسته‌های اجتماعی و علوم انسانی از ابتدا در یونان وجود داشته است، افزود: پس از ورود فلسفه به حوزه اسلامی توسط مسلمانان و فیلسوفانی همچون خواجه نصیرالدین طوسی، بوعلی سینا، فارابی و… نگاه به فلسفه چنین بود که بر علوم انسانی مسلط است.

حجت‌الاسلام موسوی با اشاره به اینکه استفاده از قرآن و سنت، روشی دیگر در رابطه با اسلامی‌سازی علوم انسانی است، اضافه کرد: پیشینه این روش نیز به مفسرینی باز می‌گردد که از نگاه قرآن و حدیث مطالبی را بیان کردند.

وی درخصوص طبقه‌بندی تفسیرهای قرآنی نیز گفت: یکی از این تفاسیر، تفسیرهای اجتماعی، تفاسیری هستند که به مردم، جامعه و نیازهای اجتماعی توجه دارند. تفاسیر عصری (زمانی) هم مسائل روز و مورد نیاز را بیان می‌کنند. دسته سوم نیز شامل تفاسیر موضوعی هستند که نیازهای جامعه را بر مبنای آیات قرآن پاسخ می‌دهند. یعنی موضوع از جامعه استخراج شده و براساس قرآن بررسی می‌شود. کتاب «سنت‌های تاریخ در قرآن» از شهید سید محمد باقر صدر نیز در راستای تفسیر موضوعی است.

مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی (ره) اضافه کرد: در بحث اسلامی‌سازی علوم انسانی، چه با روش فلسفی و استفاده از ایده‌های فیلسوفان و چه با روش تفسیری، منابع و پیشینه متعددی وجود دارد.

وی با تقسیم تفسیر موضوعی به دو نوع درون قرآنی و برون قرآنی گفت: منظور از تفسیر موضوعی درون قرآنی آن است که موضوع در قرآن وجود دارد و تفسیر موضوعی برون قرآنی به مسائل روز و دانش‌های بشری اشاره دارد.

حجت‌الاسلام موسوی در خصوص کارکردهای خانواده در زمینه اسلامی سازی علوم انسانی ابراز کرد: پیدایش کارکردهای خانواده در غرب مطرح شد و کتاب‌های متعددی نیز در این رابطه نوشته‌اند. به طور کلی ۲ شاخه و مکتب فکری در تمام عرصه‌ها میان غربیان رواج دارد که مباحث را به دو شاخه ساختارگرایی و کارکردگرایی تقسیم می‌کند.

وی تأکید کرد: ساختارگرایان معتقد بودند در موضوعات علوم انسانی باید به مبادی، ساختارها، اصول و ریشه‌ها نگریست اما به فواید و منافع کمتر توجه داشته اند. کارکردگرایان نیز در پی تحولاتی که در غرب به وجود آمد، منفعت‌گرا شدند و به سمت بیان کارکردها و فواید رفتند.

این پژوهشگر دینی که بر این باور است خانواده از مباحث بین رشته‌ای است، گفت: هم در روان‌شناسی و هم در جامعه‌شناسی این امر مورد بحث قرار می‌گیرد. اما از آنجا که مبحثی اجتماعی به‌شمار می‌رود، پس جامعه‌شناسان بیشتر به آن پرداخته‌اند.

وی اضافه کرد: جامعه‌شناسان کارکردگرا نیز بحثی با عنوان «کارکردهای خانواده» را مطرح کردند. برای مثال بحث تولید مثل و تنظیم و کنترل نسل را از کارکردهای خانواده برشمردند.

کد خبر 6097051

دیگر خبرها

  • کارگاه آموزشی جامع مدیریت امور قرآنی در یاسوج برگزار شد
  • حیات یک کشور وابسته به معلمان است
  • تقدیر از ۱۵۰ فعال قرآنی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
  • برگزاری مسابقات قرآن بین کودکان و دانش آموزان در روستای الیف + تصاویر
  • مرحله نهایی جشنواره قرآنی حیات در مشهد برگزار خواهد شد
  • ۷۴۴ هزار شرکت غیرفعال در کشور داریم/ فعالیت شرکت‌های صوری متوقف می‌شود
  • فعالیت شرکت‌های صوری متوقف می‌شود
  • دیدگاه‌های متعدد در اسلامی‌سازی علوم انسانی بررسی شد
  • اسلامی‌سازی علوم انسانی امری ضروری است
  • برگزاری طرح «هر روستا یک خانه قرآن» در ملایر