شاهد فقدان انرژی در ادبیات هستیم
تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۸۵۵۲۳
به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی بهنشر؛ پنجاه و دومین عصرانه داستاننویسان رضوی در سهشنبههای بهنشر در قالب سلسله نشستهای تبلیغی-ترویجی «در پناه کلمات» با تجلیل از سعید بابایی، نویسنده، تصویرگر و نمایشنامه نویس خراسانی در فروشگاه مرکزی کتاب و محصولات فرهنگی بهنشر (انتشارات آستان قدس رضوی) در مشهد برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
سعید تشکری، نویسنده و مدرس ادبیات داستانی و دراماتیک در این نشست که با حضور نویسندگان پیشکسوت و داستاننویسان نوقلم برگزار شد، اظهار کرد: تاریخ طبیعی ما، کهنسال شدن در ادبیات است. امروزه خیلی ارزان با نوشتن و عمر خود رفتار میکنیم. متأسفانه از امکاناتی که در راستای کمک به نویسنده امروز فراهم است، نویسندگان جدید استفاده نمیکنند و شاهد یک فقدان انرژی در ادبیات هستیم به این معنا که نویسندگان کنونی اهل تحمیل خود بر شرایط نیستند.
تشکری فقدان «آن» را در نویسندگان جدیدی که پا به عرصه نگارش متون میگذارند، از ضعفهای موجود در ادبیات دانست و بیان کرد: متأسفانه این شور و هیجان نوشتن که در نسل قدیم وجود دارد، را در نویسندگان جوان نمیبینیم.
نویسنده رمان «رژیسور» قدم زدن در تاریخ و مطالعه آن را از شرایط اصلی برای نگارش یک داستان دانست و با اشاره به بحث ادبیات شهری گفت: ادبیات شهری ادبیاتی است که اگر آن را از نویسنده بودن یک شهر بگیریم دیگر چیزی باقی نمیماند، زیرا ادبیات شهری یک آدرس است. در حالی که اخیراً اکثر داستانهای ما آدرس ندارند و این بیآدرسی یک رنج بزرگ در ادبیات شهری است.
به گفته تشکری حضور نویسنده در اثر و استفاده از خاطراتی که بر او گذشته است، یکی از عوامل جذابیت داستان است، اما نویسندگان جوان در آثار خود حضور ندارند، به این معنا که گویا دستوراتی از افق دوری داده میشود که افرادی به عنوان شخصیتهای داستان به روی کاغذ بیایند که از خود واقعی نویسنده به دور است، وجود خارجی ندارد و قهرمان وجود آنها امکان بروز ندارد.
دبیر سلسله نشستهای داستاننویسان رضوی با تأکید بر اینکه نویسنده باید آرتیست داستانش باشد و این چیزی است که در آثار نویسندگان قدیم به وضوح مشاهده میشود، افزود: یکی از ابزارهای مهم داستاننویسی محتواست و قسمت بعدی عناصر گرافیکی داستان است که سبب میشود، داستان را به گونهای انتخاب کند که در حجم کم و مینیمالیست به عرصه داستان ورود کند.
در ادامه سعید بابایی نویسنده، گرافیست و تصویرگر با ارائه طرح درس شهر و داستانهای گرافیکی اظهار کرد: برای نگارش یک اثر از همان ابتدا به دنبال تجربه بودم و این تجربه سبب میشد، به مرور و در گذشت زمان حس و حال نوشتن به سراغم بیاید.
وی افزود: تجربهها و خاطراتی که قرار است به داستان تبدیل شود، باید به گونهای پرورانده شود که برای خواننده جذابیت داشته باشد و لزوم این امر این است که در هر حوزهای که به آن وارد میشوید، شخصیت خودتان را هم در نگاه بیرونی و هم درونی حفظ کرده باشید.
بابایی تصریح کرد: همه چیز از یک قصه آغاز و در نهایت به یک تصویر و یا داستان ختم میشود و اینگونه است که هر تصویر یک قصهای همراه خود دارد، همچنان که ریتم در داستان از جایگاه ویژهای برخوردار است، باید به گونهای باشد که کشش را در مخاطب ایجاد کند.
این داستاننویس استان بیان کرد: مطالعه آثار گوناگون تأثیر شگرفی بر دید و افزایش اطلاعات نویسنده ایفا میکند و از اینکه بدون خواندن کتاب و تنها با اتکا به اینترنت به دنبال منابع باشیم، به مشکل برمیخوریم.
وی با گذری به کارنامه فعالیت هنری خود افزود: سال ۱۳۵۴ به طور اتفاقی به تئاتر علاقهمند و سال ۱۳۵۷ وارد دانشگاه هنرهای دراماتیک شدم، خاطرم هست برای نگارش دیالوگ جدید در یکی از تئاترها به اجبار دیالوگنویسی را فرا گرفتم و بعد از آن ۶ سال در تالار وحدت و تئاتر شهر گریمور بودم.
این هنرمند خراسانی ادامه داد: عروسکسازی مدرسه موشها و بعد از آن قصهنویسی درباره عروسکهای مختلف سبب شد به نویسندگی روی بیاورم و در جریان آشنایی با تصویرگران مختلف به نگارش کتابهایی در زمینه تصویرگری پرداختم.
در این نشست از ۳۰ سال فعالیت حرفهای سعید بابایی؛ در حوزه نویسندگی و تصویرگری تجلیل شد و نویسندگان جوان داستانهای کوتاه خود را برای حاضران قرائت کردند.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: به نشر ادبیات سعید تشکری نویسندگی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۸۵۵۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
صغیر اصفهانی، شاعری که اندیشهای کبیر داشت
ادبیات هر ملتی آئینه تمام نمای هویت آن ملت است و تحولات ادبی همواره بر پایه دگرگونیهای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی شکل میگیرد و در حقیقت ادبیات هر دوره پاسخی است به نیازهای آن دوره و شاعران نیز مهری بر تأیید هویت آن دیار هستند و صغیر اصفهانی نیز سندی است بر تاریخ و تمدن اصفهان.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، شهر اصفهان با پیشینه بسیار کهن تاریخی خود از پیش از اسلام تاکنون همواره مورد توجه و تحولات و منشأ تأثیرات گوناگون در عرصههای مختلف بوده و بر این اساس اوضاع اقلیمی و جغرافیایی و واقع شدن اصفهان در میانه کشور، موقعیت بسیار ممتازی به این شهر بخشیده است.
در برخی از برهههای تاریخی این نقش بسیار پررنگتر و قویتر بوده و پس از اسلام نیز بر میزان توجه به این شهر افزوده شد و در طی قرنهای متمادی علی رغم وقوع حوادث و پیدایش فراز و نشیبهای فراوان تاریخی، نه تنها هیچ گاه از اهمیت آن کاسته نشد، بلکه در برخی مقاطع تاریخی به عنوان پایتخت ایران نیز برگزیده شد.
اولین بار در زمان آلبویه این شهر مرکز حکومت آلبویه قرار میگیرد و پس از آن در دوره سلجوقیان، بهعنوان پایتخت ایران انتخاب میشود؛ وجود آثار متعدد معماری مربوط به عصر سلجوقی در این شهر و نیز آرامگاه برخی از بزرگان این حکومت در اصفهان، مؤید این مطلب است؛ از سویی لازم به ذکر است که ادبیات هر ملتی آئینه تمام نمای هویت آن ملت است و تحولات ادبی همواره بر پایه دگرگونیهای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی شکل میگیرد؛ و در حقیقت ادبیات هر دوره پاسخی است به نیازهای آن دوره و شاعران نیز مهری بر تأیید هویت آن دیار هستند و صغیر اصفهانی نیز سندی است بر تاریخ و تمدن اصفهان.
محمّد حسین صغیر اصفهانی ابن اسداللَّه شاعر ادیب و عارف وارسته، از مشاهیر شعرای معاصر اصفهان بود که در ۸ سالگی زبان به سرودن شعر گشود و شگفتی همگان را برانگیخت و از همان زمان «صغیر» تخلص پیدا کرد.
او اگرچه قصیده و غزل بسیار گفته اما اغلب اشعارش مدح و مرثیه چهارده معصوم (ع) است او از مداحان طراز اول اصفهان بوده و در تشکیل انجمن مداحان و تربیت و پیشرفت آنان نقش زیادی داشته و بر همین اساس حاج احمد صغیر فرزند مرحوم صغیر اصفهانی که خود نیز شاعر است، در ویژه برنامه بهار بهار با بیان اینکه صغیر اصفهانی از کودکی ذوق عرفان داشت، اظهار کرد: صغیر اصفهانی در شعرهای خود خدا را شکر میکند و میگوید افتخار میکنم که در کودکی خدا زبان مرا به اشعار گشود.
وی با اشاره به خصوصیات پدرش ادامه داد: صغیر اصفهانی یک پارچه حقیقت و نو دوستی بود، به طوری که از ناراحتی، خودپسندی و مواردی از این دست در وجود وی دیده نمیشد.
این شاعر و فرزند مرحوم صغیر اصفهانی تصریح کرد: صغیر اصفهانی همیشه سعی میکرد به دیگران در حد توان خدمت کند، عشق وافری به چهارده معصوم داشت و در مدح امیرالمومنین و اباعبدالله اشعار زیادی سرود.
وی با بیان اینکه صغیر اصفهانی به تخلص خود راضی بود و به آن اشاره داشت، افزود: «یک شب وی در دوره نوجوانی و زمانی که زبانشان به شعر باز شده بود در انجمن شعرا، قطعه شعری میخواند که برای مهمانان جالب بوده، پس از آن یکی از مهمانان به وی میگوید که تو اکنون صغیر هستی و این شعر را گفتهای و چه بهتر که همین فامیلی را داشته باشی؛» از اینرو تخلص وی صغیر شد.
صغیر با اشاره به اینکه صغیر اصفهانی از هر سبکی شعر دارد، گفت: اینکه صغیر اصفهانی همیشه خود را کوچک میدانست و خضوع و خلوص داشت، او را بزرگ کرد.
وی با اشاره به بخشی از اشعار صغیر اصفهانی در خصوص قیامت اظهار کرد: قیامت روزی است که هرکس هرچه فرستاده است را میبیند، در همین راستا باید گفت که پدر دین باور بود و در اشعار او نیز این مورد تجلی پیدا کرده است.
کد خبر 747367