Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ايتنا»
2024-05-04@13:01:14 GMT

تلسکوپ فضایی روسیه از کنترل خارج شد

تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۸۵۵۷۷

تلسکوپ فضایی روسیه از کنترل خارج شد

ایتنا - در روز ۱۰ ژانویه، روسیه کنترل تلسکوپ فضایی خود با نام Spektr-R را از دست داد. برنامه فضایی روسیه با یک مشکل روبرو شده است.
به گزارش ایتنا به نقل از انگجت، آژانس فضایی روسیه با نام Roscosmos، اذعان دارد که تلسکوپ فضایی Spektr-R دیگر به دستورهایی که از کره زمین به آن ارسال می‌شوند، پاسخی نمی‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
گفتنی است این فضاپیما که در روز ۱۰ ژانویه (۲۰ دی) از دسترس خارج شد و اکنون مهندسان این سازمان سرگرم کار روی مهار دوباره این فضاپیمای خارج از کنترل هستند.
 
گفته می‌شود سامانه‌های ارتباطی فضاپیمای اسپکتر-آر، دیگر به درستی کار نمی‌کنند؛ به این معنی که این تلسکوپ فضایی دیگر نمی‌تواند دستورهای کنترل‌گر خود واقع در زمین را اجرا نماید.
 
با این وجود، این فضاپیما هنوز هم قادر است سیگنال و داده‌های علمی را از فضا، به مرکز کنترل خود در روسیه بفرستد و در اختیار دانشمندان قرار دهد.
 
مؤسسه فضایی روسیه در بیانیه‌ای که هفته گذشته صادر کرد، چنین اظهار داشت: «در روز ۱۰ ژانویه سال ۲۰۱۹، مشکلاتی در عملیات سامانه‌های ارتباطی بروز پیدا کردند که در حال حاضر امکان حل و فصل کامل آنها وجود ندارد.» این مؤسسه هنوز گزارشی از بهبود یا عدم بهبود سامانه‌های فوق منتشر نکرده است.
 
گفتنی است اسپکتر-آر عمری نسبتاً طولانی داشته است. در واقع این تلسکوپ در سال ۲۰۱۱ به فضا پرتاب شد و قرار بود تنها تا سال ۲۰۱۴ به بقای خود ادامه دهد.
این فضاپیما برای مطالعه امواج رادیویی در سرتاسر کائنات، بسیار مفید بوده و فقدان آن، می‌تواند یک ضایعه قابل‌ملاحظه به‌شمار برود؛ به‌ویژه برای کشوری مثل روسیه که به‌تازگی یک راکت را از دست داده است.
 
از سوی دیگر، این مسأله برای دانشمندانی که در ماه اکتبر (مهر) با ژیروسکوپ تلسکوپ فضایی هابل مشکل پیدا کرده بودند، یادآور تجربه مشابهی است.
 

منبع: ايتنا

کلیدواژه: ماهواره فضا تلسکوپ فضایی روسیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.itna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ايتنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۸۵۵۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاکسازی زباله‌های فضایی با کمک فناوری ژاپنی

یک شرکت ژاپنی به نام Astroscale سیستمی را برای تصویربرداری از زباله‌های فضایی توسعه داده است. این تصاویر به دانشمندان کمک می‌کند تا نحوه حرکت زباله‌ها را درک کنند و راه‌هایی برای پاکسازی آنها از مدار زمین بیابند. - اخبار ویژه نامه‌ها -

به گزارش خبرنگار فضا و نجوم خبرگزاری تسنیم، زباله‌های فضایی شامل قطعات کوچک و بزرگی از تجهیزات دست‌ساز بشر است که در مدار زمین رها شده‌اند. این زباله‌ها می‌توانند با سرعت‌های باورنکردنی حرکت کنند و به ماهواره‌ها و فضاپیماها آسیب برسانند.

زباله‌های فضایی شامل ماهواره‌های شکسته، قطعات موشک‌های دورانداخته شده و سایر قطعات کوچک و  بزرگ فلزی است که اغلب سرعت زیادی در اطراف سیاره ما دارند. این زباله‌های فضایی، ایستگاه فضایی بین‌المللی و ایستگاه فضایی چین را تهدید می‌کنند و حتی برای ساکنان زمین نیز خطرناک است چراکه اخیراً شاهد فرود آمدن یک زباله فضایی بر سر یکی از ساکنان خانه‌ای در ایالات متحده بودیم.

تلسکوپ فضایی هابل 34 ساله شد

یک شرکت ژاپنی به نام Astroscale سیستمی را برای تصویربرداری از زباله‌های فضایی توسعه داده است. این تصاویر به دانشمندان کمک می‌کند تا نحوه حرکت زباله‌ها را درک کنند و راه‌هایی برای پاکسازی آنها از مدار زمین بیابند.

ماهواره Astroscale's Active Debris Removal by Astroscale-Japan (ADRAS-J) تصویر بالا را از مرحله بالایی یک موشک دور انداخته شده از فاصله چند صد متری گرفته است. ایده سیستم ADRAS-J بازرسی قطعات زباله و گرفتن عکس از آنها برای تعیین حرکات و وضعیت آنها است تا به درک چگونگی حرکت زباله برای عملیات حذف آتی کمک کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نخستین فضاپیمای سرنشین‌دار بوئینگ به مدار می‌رود
  • پاکسازی زباله‌های فضایی با کمک فناوری ژاپنی
  • رونمایی از اسرار یک سیاره جهنمی توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب
  • کاوشگر سمت دور ماه به قمر می‌رود
  • تلسکوپ فضایی هابل به زندگی برگشت
  • آستین: نیرو‌های روسیه در نیجر به نیرو‌های آمریکایی دسترسی ندارند
  • آمریکا از چین و روسیه خواست کنترل سلاح‌های هسته‌ای را به «هوش مصنوعی» نسپارند
  • روسیه کنترل کامل یک روستا در «دونتسک» را به دست گرفت
  • رصد آسمان بر بلندای کوه | بزرگ‌ترین تلسکوپ ایران کجاست؟
  • صهیونیست‌ها ناچارند تسلیم شوند