Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@09:32:20 GMT

روش پیشرفته ای برای دستکاری ژنتیک ابداع شد

تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۸۶۶۷۰

روش پیشرفته ای برای دستکاری ژنتیک ابداع شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، آنزیم اصلی مورد استفاده در روش کریسپر به نام Cas۹ بهترین گزینه در دسترس پزشکان محسوب نمی شود و گروهی از محققان و از جمله خالقان روش دستکاری ژنتیک کریسپر با استفاده از آنزیمی دقیق تر به نام Cas۱۲b روشی مناسب تر برای دستکاری ژنتیک ابداع کرده اند.

روش دستکاری ژنتیک کریسپر مانند یک جفت قیچی عمل کرده و به دانشمندان امکان می دهد به دنباله های متوالی دی ان ای ها دسترسی یابند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این طریق می توان برای حذف ژن های بیماری زا و جایگزینی آنها با ژن های مفیدتر بهره گرفت.

اما آنزیم Cas۹ که در این روش به کار گرفته می شود دارای ضعف ها و مشکلاتی است و از جمله می تواند موجب جهش ژنتیکی در بخش های دیگری از دنباله های دی ان ای شده و احتمال ابتلای افراد به سرطان را افزایش دهد.

در مقابل آنزیم Cas۱۲b چنین مشکلاتی ندارد و امکان جای دادن آن در دنباله های دی ان ای به شکلی دقیق تر وجود دارد.

استفاده از آنزیم مذکور به سیستم ایمنی بدن نیز آسیب نمی زند و لذا عوارض جانبی آن کمتر است. مهم ترین چالش برای استفاده از Cas۱۲b آن است که این آنزیم از باکتری گرفته می شود که تنها به زندگی در مناطق بسیار گرم مانند نقاط آتشفشانی علاقه دارد. اما محققان بعد از سه سال تلاش موفق به ابداع نوعی از آنزیم مذکور شده اند که در محیط های سردتر نیز قادر به زندگی باشد.

کد خبر 4521275

منبع: مهر

کلیدواژه: ژنتیک سرطان مهندسی ژنتیک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۸۶۶۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بخش MRI بیمارستان شهدای یافت آباد افتتاح شد

 آیت الله سید ابراهیم رئیسی در بازدید از پروژه طرح توسعه بیمارستان شهدای یافت آباد، دستور تامین منابع مورد نیاز و تکمیل این پروژه را صادر کرد تا با تسریع در ساخت، تا پایان سال تکمیل و بهره برداری از ۵۹ تخت این پروژه انجام شود. 
 
وزیر بهداشت نیز ضمن بازدید از بخش‌های مختلف این بیمارستان، بخش MRI بیمارستان شهدای یافت آباد را افتتاح و از نصب یکی از پیشرفته‌ترین دستگاه‌های تصویربرداری در این مرکز ابراز خرسندی کرد.

 عین اللهی با اشاره به پذیرش بیماران حوادث رانندگی در بیمارستان شهدای یافت آباد گفت: یکی از پیشرفته‌ترین دستگاه‌های MRI کشور امروز در جنوب غرب تهران افتتاح شد تا دسترسی مردم و بیماران به این خدمات افزایش یابد و نیازی به مراجعه به سایر مراکز درمانی در سطح شهر نداشته باشند.

وی با اشاره به توزیع دستگاه‌های پیشرفته و سرمایه‌ای پزشکی در دولت مردمی در سراسر کشور، از تداوم تامین این دستگاه‌ها برای افزایش دسترسی مردم به خدمات درمانی و تصویربرداری در سال جاری و سال آینده خبر داد.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • هوش مصنوعی توانست ویرایش ژنی را هدفمند کند
  • بخش MRI بیمارستان شهدای یافت آباد افتتاح شد
  • مدل مفهومی پیشرفته ترین سدان کیا (عکس)
  • مشاوره ژنتیکی بن‌بستی برای بیماری‌های ژنتیکی
  • تصاویر نجومی پنجم اردیبهشت (۲۴ آوریل)
  • مستند ستاره دنباله دار؛ روایت حضور جهادگران اصفهانی در بزنوید لرستان +فیلم
  • با یک آپارتاید علمی از سوی کشور‌های غربی مواجه هستیم
  • متاسفانه با یک آپارتاید علمی از سوی کشورهای غربی مواجهیم
  • تاکید بر تعاملات بین المللی ایران در حوزه علمی فناوری با دانشگاه‌های جهان
  • کاهش ۱۷۰ هزار میلیاردی مالیات با دستکاری دولت و مجلس