Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران و چین در حالی در مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا برابر هم به میدان می‌روند که خاطره تلخ شکست برابر چین در نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا ۲۰۰۴ هنوز در اذهان فوتبال دوستان ایرانی حضور دارد. مسابقه‌ای که تیم برانکو در ضربات پنالتی تسلیم چین شد.

طرفداری - ایران و چین، ۱۵ سال پس از تقابل حساس و پرحادثه در جام ملت های آسیا ۲۰۰۴، بار دیگر در یک مسابقه حذفی از جام ملت های آسیا برابر هم به میدان می روند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسابقه ای که هیچ شباهتی به دیدار سال ۲۰۰۴ ندارد و تنها خاطرات آن به جا مانده است.

ایران در جام ملت های آسیا ۲۰۰۴ اسب خود را برای قهرمانی زین کرده بود. همه چیز به خوبی پیش می رفت و ایران در یک چهارم نهایی کره جنوبی را با درخشش علی کریمی به خانه فرستاده بود. آن هم کره ای که تیم چهارم جام جهانی ۲۰۰۲ شده بود و به چیزی کمتر از قهرمانی راضی نبود.

بدین ترتیب ایران در نیمه نهایی جام ملت ها به چین، میزبان تورنمنت برخورد کرد. برانکو، سرمربی وقت تیم ملی در آن مسابقه ابراهیم میرزاپور، یحی گل محمدی، رحمان رضایی، جلال کاملی مفرد، حسین کعبی، سید محمد علوی، مهدی مهدوی کیا، ستار زارع، جواد نکونام، علی کریمی و علی دایی را به زمین فرستاد.

روی نیمکت چینی ها آری هان هلندی نشسته بود که در مقطعی هدایت پرسپولیس را در اختیار داشت. چین به پشتیبانی هواداران پرتعدادش در پکن، عرصه را برای ایران تنگ کرد و در نیمه اول، هائو هایدونگ مهاجم کهنه کار چینی ها در محوطه جریمه ایران با حرکت ناشیانه جلال کاملی مفرد او را از جریان بازی خارج کرد و پاسی به دهانه دروازه فرستاد و شائو جیایی بی مزاحمت توپ را وارد دروازه ایران کرد.

ساختار دفاعی ضعیف ایران باز هم کار دست تیم ملی داد اما در دقیقه ۳۸  روی پاس مهدوی کیا ضربه پای راست و فنی آرام سید محمد علوی از میان مدافعان چین گذشت و از نزدیک ترین فاصله ممکن به تیرک عمودی وارد دروازه چین شد. "لیو" سنگربان چین بهت زده بر سر مدافعانش فریاد می زد و علوی در آغوش نیمکت نشینان شادی می کرد.

ایران در نیمه دوم ستار زارع را از دست داد. زارع در یک درگیری در محوطه کریمه با دست به سینه شائو جیایی کوبید و شائو با نمایشی تمام عیار خود را به زمین انداخت. ضربه ستار ابدا به صورت شائو جیایی برخورد نکرده بود اما طلعت نجم داور ضعیف لبنانی کارت قرمز را به ستار زارع داد. اشک های ستار زارع پس از دریافت کارت قرمز و التماس به فتحی عرباتی کمک داور اردنی برای این که حقیقت را به طلعت نجم بگوید بی اثر بود و حرکت غیر مسئولانه زارع، ایران را ۱۰ نفره کرد.

در اواخر زمان مسابقه حرکت انفجاری علی کریمی در میانه میدان و دریبل دو طرفه از بین ۳ مدافع چین می رفت که او را با دروازه بان چین تک به تک کند اما خطای خشن یوآکون ژانگ او را متوقف کرد. ژانگ بهت زده منتظر دریافت کارت قرمز بود اما کارت طلعت نجم زرد رنگ بود. اعتراضات به تصمیم داور لبنانی بالا گرفت و حاصل آن اخراج سید محمد علوی از روی نیمکت بود.

ایران ۱۰ نفره در آخرین دقایق یک موقعیت صد در صد گل را توسط علی بداوی از دست داد و بازی در نهایت به ضربات پنالتی رفت. زمانی که چین پنالتی دومش را با اثرگذاری ابراهیم میرزاپور و سپس تیر دروازه از دست داد همه چیز برای میزبان از دست رفته به نظر می رسید. ایران ۳ پنالتی اولش را با دایی، مهدوی کیا و نکونام به گل تبدیل کرده بود و سهم چین ۲ گل از ۳ پنالتی بود و ایران یک قدم تا فینال فاصله داشت.

فاجعه با پنالتی ایمان مبعلی از راه رسید. ضربه محکم او به تیرک افقی برخورد کرد و برگشت. سپس نوبت یحیی گل محمدی رسید تا بدترین انتخاب ممکن برای پنالتی زدن را داشته باشد: چیپ. ضربه نافرجام یحیی را سنگربان چین در حالی که فریب خورده بود نشسته با یک دست برگرداند تا فردوسی پور بگوید: چه وقت چیپ زدن بود آقای گل محمدی.

در جهنم ورزشگاه کارگران پکن، ایران در شبی غم انگیز تسلیم چین شد و چین با آری هان به فینال رفت و ۳ بر یک به ژاپن باخت تا در حسرت قهرمانی بماند. ایران هم راهی بازی رده بندی شد و با شکست بحرین به مقام سوم رسید. اخراج ستار زارع، اغماض داور و پنالتی های مبعلی و گل محمدی هنوز با ماست.

منبع: طرفداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tarafdari.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «طرفداری» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۸۶۹۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زارع‌پور: دنبال تبدیل شدن به قطب فضایی منطقه هستیم

وزیر ارتباطات تاکید کرد: ایران توانایی ساخت ماهواره‌های کوچک زیر ۱۰۰ کیلوگرم را دارد و در حال حاضر مشتریانی در سطح دنیا برای این نوع ماهواره‌ها وجود دارد.

به گزارش دانشجو، عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات گفت: با تلاش‌های جهادگرانه متخصصان ایرانی، در افق برنامه ۱۰ساله صنعت فضایی کشور، شاهد خودکفایی و تبدیل شدن ایران به قطب فضایی منطقه خواهیم بود.

وی افزود: با وجود تثبیت فناوری‌ها در برخی حوزه‌ها، تمرکز اصلی بر بازاریابی خدمات فضایی ایران در سطح جهانی، به خصوص در زمینه پرتابگرهای سبک و ماهواره‌های کوچک است.

زارع‌پور اظهار داشت: ایران توانایی ساخت ماهواره‌های کوچک زیر ۱۰۰ کیلوگرم را دارد و در حال حاضر مشتریانی در سطح دنیا برای این نوع ماهواره‌ها وجود دارد.

وی افزود: برای رسیدن به خودکفایی کامل و چرخش خودجوش صنعت فضایی، نیازمند سرمایه‌گذاری در زمینه‌های مختلف این حوزه هستیم.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با برگزاری نمایشگاه‌ها و رویدادهای فضایی، به دنبال جذب شرکای بین‌المللی و توسعه همکاری‌ها در این زمینه است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • زارع‌پور: دنبال تبدیل شدن به قطب فضایی منطقه هستیم
  • درخواست امری از بازیکنان: انرژی را برگردانید
  • بازخوانی پرونده توسعه برق هسته‌ای در ایران؛ از برجام تا مشارکت مردم
  • دوری قهرمان نامدار کشتی ایران از تمرینات +عکس
  • دلیل دوری ستاره کشتی ایران از تمرینات مشخص شد
  • ادعای عجیب ژاوی بعد از قهرمانی رئال!
  • دلیل شکست اینتر در سری آ بعد از یک سال
  • ژاوی: بارسا نباید این فصل را فراموش کند
  • ساکت الهامی به دنبال طلسم شکنی برابر پرسپولیس
  • اعتراف عجیب سیدمحمد خاتمی /مولوی سُنی فراری از مشهد در افغانستان کشته شد /بازخوانی خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی