Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@16:53:58 GMT

یزد از گرد و غبار آشفته شده

تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۸۷۷۱۵

یزد از گرد و غبار آشفته شده

عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی و کویرشناسی دانشگاه یزد، گزارش نهایی اجرای طرح بررسی منشا گرد و غبار در یزد را ارائه کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدرضا اختصاصی، مجری طرح بررسی منشاء گرد و غبار در یزد گفت: در مطالعه حاضر سعی شد تا به روش منشاء‏یابی گام به گام و امتیازدهی عوامل موثر بر تولید ریزگردها از جمله تفسیر تصاویر ماهواره‌ای، آنالیز داده‌های آماری و پرسشگری از خبرگان و با کاربرد تکنیک ‎‌های مختلف از جمله منطق بولین، منطق فازی و کمی کردن شاخص ‎‌های کیفی، عرصه‌های موثر در تشدید پدیده گرد وغبار و ریزگردها شناسایی و اولویت‌بندی شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در دومین کارگروه کاهش آلودگی هوا و مقابله با پدیده گرد و غبار استان که به ریاست دکتر «محمدعلی طالبی» استاندار یزد برگزار شد، افزود: با توجه به فرآیندهای دینامیکی حمل ذرات در بخش‌های مختلف، راهکارهای مدیریتی و اجرایی مناسب ارائه شد.

اختصاصی عنوان کرد: به طور کلی منشاء یا کانون‌‏های تولید گرد و غبار در استان یزد را می‌توان به سه دسته یا کانون اصلی شامل کانون ‎ های نقطه‌ای  شامل معادن و صنایع و نقاط دفن نخاله‎‌ها، کانون‌های خطی شامل جاده‌ها و حریم ‎ های جاده‌ای و بستر خشک رودها و نهایتاً کانون‌های صفحه‌ای شامل اراضی ملی فاقد کاربری و مستثنیات با کاربری کشاورزی یا بایر تقسیم‌بندی کرد که به ترتیب به دلیل میزان و شدت فعالیت و جابجایی خاک از اهمیت بیشتری در تولید گرد و غبار و ریزگردها برخوردار هستند.

وی تصریح کرد: به استناد نقشه کانون‏های خطی تولید گرد و غبار در استان که عموماً به جاده‌های خاکی معدنی و صنعتی و روستایی مربوط می‏‌شود، جاده‌های خاکی استان با طول تقریبی 26 هزار و 356 کیلومتر و عرض میانگین چهار متر، مساحتی در حدود 10 هزار و 500 هکتار را به شدت آشفته کرده که در این مطالعه به عنوان کانون‌های فوق بحرانی خطی معرفی شده است.

اختصاصی ادامه داد: هر چند که به استناد نقشه تراکم جاده‏‌های خاکی، گستره‌ای بالغ بر 760 هزار هکتار از اراضی استان از تراکم بیش از 1.5 کیلومتر بر کیلومترمربع برخوردار است، می‌‏تواند به عنوان کانون‌های بحرانی با توان متوسط تا زیاد تولید گرد و غبار در سطح استان عمل کند.

در این طرح حدود 17 نفر از اعضای هیات علمی همکاری داشتند و پژوهشکده مناطق خشک و بیابانی نیز در انجام طرح مذکور نقش موثری داشته است.
انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: گرد و غبار منطقه یزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۸۷۷۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فناوری ناسا برای غبارزدایی از ماه به قمر زمین می‌رود

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، ناسا تصمیم دارد ماموریت خصوصی آتی که با عنوان «فایرفلای بلو گوست ۱» (Firefly Blue Ghost ۱) نامگذاری شده را به منظور آزمایش نحوه دفع و حذف گرد و غبار ماه با استفاده از برق به قمر زمین عملیاتی کند.

در این ماموریت نحوه دفع و حذف گرد و غبار با استفاده از الکتریسیه مورد آزمایش قرار می‌گیرد؛ در این راستا ناسا توضیحاتی ارائه کرده و گفته است، گرد و غبار خانه‌ای که حتی مدتی تمیز نشده و جرم آنها ضخیم شده به آسانی و بدون هیچ دردسری پاک می‌شوند و سطح دوباره تمیز می‌شود، اما برای فضانوردان و فضاپیماها، گرد و غبار به دلیل ماهیت خشن و چسبنده غبار روی آنها خطر بسیار بیشتری ایجاد می‌کند. حتی ماه و مریخ هم از این خطر در امان نیستند.

تفاوت بین گرد و غبار روی ماه و زمین این است که گرد و غبار روی ماه و سایر اجرام مانند شیشه ناهموار و تیز هستند

چارلز بولر، پژوهشگر ارشد آزمایشگاه الکترواستاتیک و فیزیک سطحی مرکز فضایی کندی ناسا در این باره چنین توضیح می‌دهد: "تمیز کردن سنگ پوشه (گرد و خاک سطح ماه) از روی سطوح، مشکل را بدتر خواهد کرد؛ چرا که آنها بار الکتریکی بالایی دارند و درعین حال به شدت عایق هستند.

بولر در بیانیه‌ای گفت: قرار گرفتن مأموریت‌های آینده ماه در معرض این گرد و غبار خطر بالقوه و خطرناک هستند و مدیریت کردن شرایطی که گرد و غبار آن بسیار متفاوت‌تر از آن چیزی است که ما در سطح زمین مشاهده کرده‌ایم دشوار است و می‌تواند مشکلات زیادی را برای فضاپیما‌ها و فضانوردان ایجاد کند. 

یکی از راهکار‌های ممکن برای کاهش آسیب‌های ناشی از این گرد و غبار، بهره‌گیری از تکنولوژی جدید ایرودینامیکی ناسا به نام تکنولوژی Dust Shield یا به اختصار (EDS) است.

ناسا از سال ۲۰۰۴ مشغول توسعه و آزمایش این فناودپری در مرکز کندی است؛ این فناوری از ترکیبی از الکترود‌ها و میدان‌های الکتریکی برای برداشتن و حذف گرد و غبار از اجسامی مانند رادیاتور‌های حرارتی و پنل‌های خورشیدی، لنز‌های دوربین و لباس فضانوردان استفاده می‌کند.

یکی از عوامل مهم در توسعه این فناوری ایجاد شرایط حمل و نقل پایدار به سطح ماه است که ناسا طراحی کلیدی آن را برای محافظت از ماه در مقابل گرد و غبار برعهده گرفته و این تلاش نشان می‌دهد، چگونه همکاری بین نهاد‌های خصوصی و دولتی می‌تواند به توسعه فضایی کمک کند و فناوری‌های جدید را در فضای خارج از جو زمین بیازماید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خطر ریزگرد‌های قم بیخ گوش تهران
  • خطر ریزگردهای قم بیخ گوش تهران
  • فناوری ناسا برای غبارزدایی از ماه به قمر زمین می‌رود
  • با زور نمی‌توان دین‌داری و حجاب ترویج کرد | توئیت فضائلی جریان به ظاهر ارزشی را آشفته کرد | رئیسی مدافع گشت ارشاد است
  • پیگیری تولید برنامه های خلاق و پویا ویژه کودک ونوجوان
  • غبار روبی گلزار شهیدای آران و بیدگل
  • خانجانی: توئیت فضائلی درباره تذکر به مسئولان، جریان به ظاهر ارزشی را آشفته کرده/دولت رئیسی مدافع گشت ارشاد است
  • احتمال تبدیل دریاچه نمک قم به کانون جدید گرد و غبار کشور​
  • همت عشایر گیلان در جهش تولید با تولید انواع محصولات
  • (تصاویر) گرد و غبار آفریقا آسمان پایتخت یونان را پوشاند