Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بسیج نیوز»
2024-04-26@08:06:01 GMT

جشنواره ملی نگارگری در تبریز برگزار می‌شود

تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۸۷۸۵۴

جشنواره ملی نگارگری در تبریز برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد محمدپور اظهار داشت: این جشنواره با هدف شناساندن نقش و جایگاه نگارگری مکتب تبریز دوم در نگارگری ایران، شناساندن نقش و جایگاه سلطان محمد تبریزی و پیروان مکتب او در نگارگری ایرانی، تاثیر نگارگری مکتب تبریز دوم بر دیگر هنرها، شناساندن بیشتر آثار مکتب نگارگری تبریز دوم، بررسی تاثیر مکتب نگارگری تبریز دوم بر دیگر مکاتب نگارگری، شناسائی و معرفی آثار خلاقانه و ایده­های نو در نگارگری، بستر سازی و حمایت مناسب جهت رشد و تعالی نگارگران و ایجاد فضای گفتگو و تبادل نظر بین هنرمندان نگارگر برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به بخش های جشنواره گفت: بخش هنری جشنواره شامل نگارگری با موضوعات اشعار حیدر بابای استاد محمد حسین شهریار و استاد پروین اعتصامی، تذهیب، گل و مرغ، تشعیر و مثنی سازی از آثار نگارگری مکتب تبریز دوم خواهد بود.

محمدپور افزود: بخش پایانامه های برتر دیگر بخش این جشنواره است که طی آن در راستای اهداف جشنواره توسط هیات داوران پنج پایانامه برتر در مقطع تحصیلات تکمیلی ( کارشناسی ارشد و دکتری ) در حوزه‌های نگارگری مکتب تبریز دوم انتخاب خواهد شد.

وی آخرین مهلت ارسال تصاویر از طریق سایت به آدرس https://azarsh.farhang.gov.ir   را پانزدهم فروردین ماه ١٣٩٨ و آخرین مهلت ارسال پایان نامه را بیستم اسفند ماه ١٣٩٧ از طریق پست به آدرس پستی دبیر خانه واقع در تبریز، بلوار ٢٩ بهمن تبریز ، مجتمع فرهنگی و هنری ٢٩ بهمن تبریز، انجمن نگارگران آذربایجان شرقی اعلام کرد و گفت: این جشنواره دهه‌ی اول اردیبهشت ماه ٩٨ نفرات برتر خود را معرفی خواهد کرد.

براساس این گزارش هر هنرمند با ارسال حداکثر سه اثر در هر بخش از جشنواره می­تواند شرکت نماید و ‌ ابعاد و تکنیک آزاد است و در بخش نگارگری می بایست به شعر نگارگری شده اشاره شود.

همچنین در بخش تذهیب، گل و مرغ و تشعیر موضوع آزاد است و آثار باید قاب شده و آماده نصب به دبیرخانه تحویل داده شود.

استفاده از طلا در اجرای آثار تذهیب دارای امتیاز ویژه­ای است و آثار تذهیب می­بایست بدون متن و خوشنویسی ارائه گردد.

کیفیت تصاویر ارسالی از طریق سایت باید دارای وضوح ٣٠٠ dpi در قالب tiff یا raw و حداقل حجم ٥٠٠ kb باشد، تصاویری که کیفیت لازم را نداشته باشد در داوری اولیه انتخاب آثار مطرح نخواهد شد .

پس از انتخاب آثار از روی تصاویر و اعلام اسامی منتخبین باید اصل آثار تا تاریخ اعلام شده به دبیرخانه تحویل داده شود .

داوری آثار در ابتدا از روی تصاویر ارسالی و در صورت پذیرش , داوری در مرحله نهایی از روی اصل آثار انجام خواهد گردید .

برای کلیه شرکت کنندگانی که آثارشان به بخش نمایشگاهی راه یافته است گواهی شرکت صادر خواهد شد .

کفتنی است آنچه امروزه تحت عنوان «نگارگری تبریز» می­شناسیم برآیند چندین مکتب نقاشی ایرانی است که در تبریز شکل گرفت، مکاتب نقاشی دوره­های ایلخانی، جلایری، ترکمانی و صفوی در تبریز نمونه بارزی از این فرآیند به شمار می­آید.

در سالهای اخیر تلاش­هایی در جهت شناساندن اساتید و نخبگان مکاتب نگارگری کشور به انجام رسیده است اما در این میان مکتب تبریزدوم به عنوان یکی از تاثیر گذارترین مکتب نگارگری از عصر صفوی تا دوران معاصر قابل پیگیری است.

یکی از نام آوران این مکتب سلطان محمد تبریزی است که متاسفانه تاکنون آنچنان که درشان و جایگاه چنین استاد بی بدیل و صاحب مکتب باشد پرداخت نشده است .

سلطان محمد یکی از نوادر عرصه نگارگری آن چنان تاثیر ژرفی بر این هنر نهاده است که پس از سده های متمادی رد شیوه او بر این هنر انکار ناپذیر است .

نگارگران بسیاری از مکتب او بهره ها برده و زیر نظر ایشان اشعار شاعران گران سنگی چون نظامی گنجوی، حافظ، فردوسی، جامی و.... را به تصویر کشیدند.

منصور بیک، عبدالغنی، شیخ کمال، میر آقا و شاهقلی از آن دسته شاگردان سلطان محمد بودند که هنر نقاشی عثمانی را متحول نمودند ، همچنین اثر گذاری میر سید علی از استادان مکتب تبریز که محضر سلطان محمد را درک کرده بود در اشاعه نقاشی ایرانی و شکل گیری مکتب مغولی هند شایان ذکر است.

در این راستا نگارگری مکتب تبریز دوم تحول وحرکتی بر نقاشی کشورهای خاور نزدیک بوجود آورد و آن به دلیل نقش بزرگ و سازنده سلطان محمد بوده است و پرداختن به نقش و جایگاه ایشان درروند تکامل نگارگری ایرانی لازم و ضروری به نظر می رسد؛ لذا در این راستا انجمن نگارگران آذربایجان شرقی با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی و دانشگاه هنر اسلامی تبریز جهت نکوداشت و معرفی هرچه بیشتر این استاد بی بدیل و پیروان او و بستر سازی هرچه بیشتر برای رشد نگارگری جشنواره ملی نگارگری با محوریت بزرگداشت سلطان محمد تبریزی را برگزار می کند.

 

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۸۷۸۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهلت ارسال آثار برای جشنواره ملی فانوس تا ۱۵ خرداد

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز گلستان، محور‌های هشتمین جشنواره ملی تولیدات هنری فانوس در گلستان نقش ولایت و رهبری در دفاع مقدس، نقش اقشار مختلف مردم در دفاع مقدس، شهدا، رزمندگان، آزادگان، جانبازان و ایثارگران، مدافعان حرم و امنیت و راهیان نور است.

علاقمندان می‌توانند آثار خود را در بخش‌های هنر‌های نمایشی، هنر‌های تجسمی، فیلم، موسیقی و سرود، رادیویی و دانش آموزی به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

افراد تا ۱۵ خرداد می‌توانند آثار خود را از طریق برنامه‌های سروش، ایتا، بله و شاد به شماره ۰۹۱۱۷۰۴۰۰۳ ارسال کنند.

دیگر خبرها

  • جشنواره نوآوری و فناوری دانش آموزی در تبریز برگزار می شود
  • برگزاری آیین اختتامیه جشنواره قرآنی «پله های آسمان» در تبریز
  • برگزاری آیین اختتامیه جشنواره قرآنی «پله‌های آسمان» در تبریز
  • راهیابی دو اثر نمایشی به جشنواره ملی تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • مهلت ارسال آثار برای جشنواره ملی فانوس تا ۱۵ خرداد
  • مسیرگشایی ۴۵ متری انقلاب پروژه شاخص در حوزه بازآفرینی شهری است
  • رشد ۵۰ درصدی آثار هنری شرکت کننده در جشنواره بین المللی امام رضا
  • برگزاری هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه
  • ارسال ۱۵۰۰ اثر به دبیر خانه جشنواره شعر رضوی
  • تشریح جزئیات جشنواره‌های رضوی/ نمایشگاه آثار خوشنویسی جهان اسلام برگزار می‌شود