Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی علی‌اکبر ولایتی ظهر امروز در همایش ملی طب سنتی ایرانی؛ یک دهه فعالیت آکادمیک، نقد گذشته و افق آینده که در دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: از وزارت بهداشت به دلیل همکاری که در این دوره با طب سنتی داشتند تشکر می‌کنیم و شهادت می‌دهم که  در هیچ دوره‌ای این‌گونه همکاری با طب سنتی نشده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  وی با اشاره به طب سنتی، ادامه داد: بنده تعریضی به کلمه طب سنتی دارم و نمی‌دانم به چه دلیل نام این شاخه از علم را سنت گذاشتند؛ شاید در تقابل ما مدرنیته. ترجمه traditional Medicine طب سنتی شده است. حال مگر در ریاضی، ریاضی سنتی و ریاضی مدرن داریم؟   ولایتی افزود: علت این نام‌گذاری را می‌توان در تعریف طبیعت و خلقت در دیدگاه غربی‌ها یافت. آن‌ها خلافت را بر اساس تصادف می‌دانند و ما بر اساس حکمت؛ لذا خداگراها انسان را بخشی از خلقت می‌دانند که در انسجام با سایر اجزای طبیعت بر اساس نظم و منطق خلق شده است. از همین‌جا کلمه «مزاج» تعریف می‌شود. مزاج یعنی سرشت و شرست آدم‌ها به اندازه انفس خلایق است و بر این اساس مزاج‌های متفاوت تعریف شده است، یعنی اگر داروی واحد را به دو نفر با مزاج‌های متفاوت تجویز می‌کنید بر یک نفر اثر می‌کند و بر یک نفر اثر نمی‌کند.   وی تصریح کرد: اگر بدون توجه به مزاج انسان‌ها دارو تجویز کنیم دچار اشکال می‌شویم، همانگونه که شده‌ایم. فلذا در این طب بر اساس مزاج آدم‌ها دارو تجویز می‌شود.   رئیس گروه حکمت و طب ایرانی فرهنگستان علوم پزشکی ایران با بیان اینکه انسان یک کل تفکیک ناپذیر است و جسم و روح انسان در کنار یکدیگر قرار دارد، خاطرنشان کرد: اگر کسی به انسان به عنوان جسم نگاه کند، اشتباه می‌کند. جسم و روح انسان با هم مطرح است؛ لذا موضوع علم روانشانسی در طب ایرانی و اسلامی بیشتر از طب مدرن مورد توجه است.   وی با اشاره به این‌که «انسان بخشی از طبیعت است»، بیان کرد: بر این اساس می‌گویند فلان خوراکی مزاج سرد یا گرم است و خوراکی یا داروی گرم را به مزاج سرد و خوراکی یا داروی سرد را به مزاج گرم ندهید. این نوع تجویز خیلی بهتر از امروزه بر اساس منطق منطبق است.    ولایتی عنوان کرد: علت ماندگاری شیخ‌الرئیس این است که کتاب قانون آن بر اساس منطق است، فلذا طب ارسطویی را بهتر از طب جالینوسی می‌پسندد. طب جالینوسی بیشتر بر اساس تجربه و طب ارسطویی بر اساس منطق است.   وی با اشاره به این‌که «با وجودی که در طب امروزی مدعی استفاده از منطق نیستند، اما در تجرزیه و تحلیل ناچار به استفاده از منطق هستند»، گفت: هنگامی که اساس تفکر بر اساس خلقت تصادفی است، چرا ما در تبیین فیزیولوژی و تطبیق پاتولوژی و فیزیولوژی دنبال منطق می‌گردیم. نمی‌شود خلقت تصادفی باشد و ما در تحلیل این خلقت از ابزار منطق استفاده کنیم. این تفاوت دو جهان‌بینی است. طب ایرانی و اسلامی بر اساس جهان‌بینی توحیدی است و طب غربی بر اساس جهان‌بینی داروینی است و بر این اساس این تفاوت وجود دارد.   رئیس گروه حکمت و طب ایرانی فرهنگستان علوم پزشکی ایران ادامه داد: بر این اساس در طب مدرن به بن‌بست رسیده‌ و به این نتیجه رسیده‌اند که چاره کار تلفیق دو دیدگاه طب سنتی و طب مدرن است.   وی با تأکید بر این‌که «تصور این‌که در طب سنتی فقط جوشانده می‌دهند و از داروی گیاهی استفاده می‌کنند درست نیست»، تصریح کرد: اولین کسی که از روده بُز نخ بخیه درست کرد، زکریای رازی بود. زکریای رازی که الکل را کشف کرد اولین کسی بود که در قرن سوم و چهارم از پنبه و الکل برای استریل کردن محل جراحی استفاده کرد. لذا طب سنتی تنها این نیست که جوشانده بخورند و هر جا جراحی لازم باشد انجام می‌داده‌اند.   ولایتی خاطرنشان کرد: در طب سنتی به موازات تجویز داروهای طبی کار جراحی هم پیش رفته بود و بسیاری از پایه‌های جراحی را اطباء ایرانی و اسلامی پایه گذاری کردند. در مجموع به منظور تجمیع طب مدرن و سنتی باید طب سنتی به روز و طب مدرن منطقی شود.   انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خراسان رضوی اجتماعی طب اسلامی قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۸۸۶۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیدرضا اکرمی: امروز بَرج‌مان از خرج‌مان بیشتر است/ چطور برای افغان‌ها کار هست، برای ایرانی کار نیست؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سید رضا اکرمی، عضو جامعه روحانیت مبارز تاکید می‌کند نباید از دولت توقع گره گشایی داشته باشیم. او همچنین معتقد است، تک‌تک اعضای خانواده باید به فکر کسب درآمد باشند.

بخش‌های مهم گفتگو اکرمی با رویداد ۲۴، را در زیر می‌خوانید:

*همه می‌دانیم که گرانی وجود دارد و مردم مشکلات زیادی برای تامین هزینه‌های‌شان دارند. به همین دلیل در خانه و خانواده همه افراد باید کار کنند تا همه‌شان درآمدزا باشند. یعنی یک نفر نمی‌تواند مخارج خانواده را اداره کند.

*مساله مشکل‌ساز دیگر این است که امروز بَرج‌مان از خرج‌مان بیشتر است. خرج‌مان فقط صبحانه، نهار، شام، لباس و مسکن است. اما برج‌مان زیاد است که شامل موبایل، سفر و ... می‌شود. چون معیارها و شرایط زندگی تغییر کرده است، مرد خانواده به تنهایی نمی‌تواند یک خانواده را اداره کند. اگر همه افراد خانواده به اندازه خودشان تلاش کنند، قطعاً می‌توانند خانه را اداره کنند.

*اینکه می‌گویند، کار نیست را قبول ندارم. کار را که از آسمان یا خارج نمی‌آورند و باید ایجاد کرد. هر کس که غیرت کاری دارد، امروز برای او کار هست. بیش از ۵ ملیون افغانی در این مملکت کار ساختمانی، کار سنگ‌بری، کار سرای‌داری می‌کنند؟ چطور برای افغان‌ها کار هست، برای خودمان ایرانی کار نیست؟ کار هست و ما باید دنبالش برویم.

*ما از قدیم‌الایام مربایی را که می‌خوریم، بسته‌بندی و آماده نمی‌خریدیم. خانم‌های خانه دوزندگی بلدند، خیاطی بلدند، آرایشگاهی بلدند و اوقات فراوان هم دارد. پس اگر بتواند وقتش را خوب تنظیم کند، می‌تواند در کنار بچه‌داری به کارهای دیگر هم برسد. خانم من هم ۷ بچه را بزرگ کرده است. هم درس داده و هم سخنرانی کرده و هم کار می‌کند.

*اینکه می‌گویند مستاجرین گرفتار هستند، باید همه ایران را در نظر بگیرید و فقط تهران را نبینید. همچنین سه‌چهارم مردم تهران خانه دارند و یک چهارم مستاجراند. پس برای یک چهارم قیصریه را آتش نزنید.

*درباره اینکه همه از دولت توقع دارند، می‌گویم دولت مسئول همه چیز نیست. اولا هر کسی مسئول کار خودش است و حق ندارد همه کارها را گردن دولت بیاندازد. دولت باید حمایت و نظارت کند. بنا نیست همه کارها را به دوش دولت بگذاریم و از او بخواهیم، سیر و پیاز ما را تهیه کند. ما در اقتصاد هم بخش خصوصی داریم و هم تعاونی داریم و آخرین بخش دولت است.

*اینکه می‌گویند، رفت و آمد در تهران مشکل است، دلیلی برای کار نکردن نیست. بنا نیست همه برای شاغل بودن از خانه بیرون بیایند. الان بسیاری از کارها هستند که در درون خانه می‌توان انجام داد. در واقع حمل و نقل دو ساعته و سه ساعته روزانه برای موارد خاص است.

۲۷۲۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902745

دیگر خبرها

  • اساس و توسعه هر کشور، توجه به آموزش و پرورش و تربیت نسل جوان است
  • ویدئو| پناهنده ایرانی: به خط پایان رسیده‌ام!
  • تحریم‌های اقتصادی به قالی‌بافان سنتی در ایران ضربه زده است
  • سیدرضا اکرمی: امروز بَرج‌مان از خرج‌مان بیشتر است/ چطور برای افغان‌ها کار هست، برای ایرانی کار نیست؟
  • ویژگی حجاج در سفر معنوی حج/ برائت مشرکان اصل قرآنی است
  • آیا طب سنتی ریشه در غریزه انسان و دیگر انسان‌تباران دارد؟
  • شیعه باید منطق و استدلال را فراگیرد
  • لغو مراسم آیینی سنتی کومسای در هورامان کردستان به دلیل بارندگی
  • آمادگی سرمایه گذار برای ساخت مدرن ترین شهربازی در نیشابور
  • ضرورت توجه به حقوق و مسائل مادی معلمان