Web Analytics Made Easy - Statcounter

دریافت 5 MB

مجله مهر:  پس از خروج شاه از ایران در آخرین روزهای دی ماه ۵۷؛ برنامه‌ریزان پشت صحنه تصمیم گرفتند سکان اداره شورای سلطنت را به دست کسی بدهند که هم به روحانیت نزدیک است و هم مورد اعتماد دربار. این شورا به پیشنهاد «علی امینی» شکل گرفت و شاپور بختیار نخست‌وزیر، محمد سجادی رییس مجلس سنا، جواد سعید رییس مجلس شورای ملی، علیقلی اردلان وزیر دربار، عبدالله انتظام، ارتشبد قره‌باغی، دکتر علی آبادی دادستان سابق کل کشور، محمدعلی وارسته و سیدجلال‌الدین تهرانی به عنوان رئیس، اعضای آن بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قرعه به نام شاپور بختیار افتاده بود؛  سیاست‌مدار ایرانی، دبیرکل حزب ایران، عضو اخراج شده جبهه ملی که مدتی را هم در زندان‌های رژیم پهلوی گذارنده بود، روی صندلی نخست وزیر نشست تا ایران انقلابی را کنترل کند. همان‌کسی که در ۱۵ مهر ماه ۱۳۵۷ گفته بود «نفی بلد و تبعید حضرت آیت‌الله العظمی خمینی، رهبر شیعیان جهان، بر خلاف اصول قانون اساسی و آزادی‌های دموکراتیک جوامع بشری ست و به همین دلیل هم باید ایشان مخیر و مختار باشند که در هر نقطه‌ای از ایران یا خارج از ایران که تمایل داشته باشند بتوانند آزادانه اقامت فرمایند» پس از تکیه بر صندلی قدرت نظرش را تغییر داد و جمله معروف «من مرغ طوفانم؛  نیندیشم ز طوفان» را وارد ادبیات سیاسی ایران کرد و مخالف بازگشت امام خمینی به ایران شد. او حتی در حرکتی عجیب، دستور داده بود تا ارتش فرودگاه مهرآباد را محاصره کند و نگذارد امام خمینی به ایران بازگردد!

قبول نخست وزیری از سوی بختیار تا مدت‌ها نقل محافل طنز بود؛ انقلابیون که بختیار را به مبارزه جسته و گریخته با رژیم پهلوی شناخته بودند، به او هم لقب ساواکی‌۵۷ را داده بوند!

شاپور مصّر بود که قدرت را تحویل انقلابیون نمی‌دهد و بارها نیز از تریبون عمومی و در مصاحبه با روزنامه بر آن تاکید کرده بود. اما درست یک ربع مانده به ساعت ۲ بعدازظهر روز ۲۲ بهمن ۱۳۵۷، قبل از آنکه ساختمان نخست‌وزیری به دست مردم بیفتد، با پاسپورتی فرانسوی که توسط موساد اسرائیل برای شاپور بختیار تهیه شده بود، از طریق فرودگاه مهرآباد از ایران خارج شد.

او پس از خروج ایران درگیر اوهام شد و در فرانسه بنیان‌گذار تشکیلاتی تحت عنوان نهضت مقاومت ملی ایران شد تا به قول خودش ایران را پس بگیرد! اخیرا نیز اسنادی از مشاوره‌های شاپور بختیار و غلامعلی اویسی (از فرماندهان ارتش شاه) به ارتش عراق برای حمله به ایران منتشر شده که مدعی بودند با یک حمله نظامی، جمهوری اسلامی سقوط خواهد کرد.

کد خبر 4521397

منبع: مهر

کلیدواژه: انقلاب اسلامی ایران رادیو مهر شاپور بختیار فرودگاه مهرآباد هواپیما کودتا کودتای نظامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۸۸۷۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویری متفاوت از فرودگاه مهرآباد ۶۹ سال قبل + عکس

محمود پاکزاد از اولین عکاسانی است که تاریخ خیابان‌های تهران را مصور و مستند کرده است، البته از جمله شهر‌هایی که پاکزاد برای عکاسی به آنها سفر کرده می‌توان به اصفهان، شیراز، تبریز، گرگان، اهواز، آبادان، خرمشهر، همدان، آذربایجان، قم، شهر‌های شمالی ایران اشاره کرد. پاکزاد در سال ۱۳۷۷ خودش را بازنشسته کرد و در سال ۱۳۷۸ عکس‌های خود را به سازمان اسناد ملی اهدا کرد.

این عکس مربوط به فرودگاه مهرآباد تهران در سال ۱۳۳۴ است.

 

منبع: خبرآنلاین به نقل از سازمان اسناد و کتابخانه ملی

tags # تاریخ معاصر ایران سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • روایت شاپور بختیار از سبک زندگی امام خمینی
  • ببینید | سخنان شاپور بختیار در مورد شخصیت و سبک زندگی امام خمینی در جلسه‌ی شورای امنیت حکومت پهلوی
  • تصویری متفاوت از فرودگاه مهرآباد ۶۹ سال قبل + عکس
  • رایزنی سفیر ایران با معاون نخست وزیر عمان در امور دفاعی
  • دیدار امیرعبداللهیان با نخست‌وزیر بورکینافاسو
  • ابراز خرسندی امیرعبداللهیان از پیشرفت های صورت گرفته در روند روابط ایران و بورکینافاسو
  • دیدار نخست‌وزیر بورکینافاسو با امیرعبداللهیان
  • پاسخ قاطع سفیر ایران به ادعای نخست‌وزیر دانمارک
  • ابراز خرسندی ایران از پیشرفت در روند مناسبات با بورکینافاسو
  • فرجام نماینده‌ای که «نخست‌وزیر» شد