Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس کارگروه پیش‌بینی و هشدار هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: از ابتدای مهر تا اول بهمن ۹۷ میانگین بارش استان ۴.۹ میلیمتر بوده که نسبت به میانگین بلند مدت در مدت مشابه کاهش ۸۸.۱ درصدی داشته و از بدترین وضعیت بارش بین استان‌های کشور برخوردار است.

علی ملاشاهی در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: از ابتدای مهرماه تا اول بهمن 97 میانگین بارش استان سیستان و بلوچستان 4.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

9 میلیمتر بوده که نسبت به میانگین بلند مدت در مدت مشابه کاهش 88.1 درصدی داشته و به عبارتی از بدترین وضعیت بارش بین استان‌های کشور برخوردار است.

رئیس کارگروه پیش‌بینی و هشدار هواشناسی استان سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه در حال حاضر 100 درصد مساحت استان دچار درجات مختلفی از خشکسالی است، گفت: طی سه ماه آینده گرمایش جهانی را داریم و حاکمیت نسبی واچرخند جنب حاره روی فلات ایران، بنابراین چنین شرایطی نه تنها موجب افزایش پایداری نسبی هوا و کاهش فعالیت سامانه‌های بارشی روی ایران می‌شود، بلکه افزایش دمای هوا را هم در پی دارد.

وی اضافه کرد: همچنین بر اساس نقشه‌های پیش‌بینی فصلی با وجود اینکه در بهمن‌ماه بارش‌هایی هر چند اندک در استان سیستان و بلوچستان پیش‌بینی می‌شود، اما روند بلند مدت بارش در کشور و استان کاهشی است و برای چنین شرایطی تدوین و اجرای برنامه ملی برای تامین پایدار آب و اتخاذ روش‌های سازگاری با کم آبی به ویژه در جنوب شرق کشور لازم و ضروری است.

ملاشاهی با تاکید بر اینکه با توجه به تداوم خشکسالی و کم بارشی انباشته باید حداکثر صرفه‌جویی در مصرف آب صورت گیرد، خاطرنشان کرد: در زمینه زراعی استفاده از الگوی صحیح مصرف آب، تنظیم دمای گلخانه‌ها و تامین ذخیره سوخت با توجه به نوسانات دمایی به ویژه در مناطق مرتفع، محافظت از سبزیجات و صیفیجات با استفاده از پوشش‌های پلاستیکی در برابر سرما و اضافه کردن کود سرک به مزارع کلزا توصیه می‌شود.

رئیس کارگروه پیش‌بینی و هشدار هواشناسی استان سیستان و بلوچستان گفت: همچنین در زمینه باغداری جمع‌آوری ضایعات باغی و شاخه‌های فرسوده جهت جلوگیری از استراحت زمستانی آفات، ایجاد تشتک دور درختان در دامنه‌ها و ارتفاعات جهت نفوذ بیشتر آب، مبارزه با آفات گوجه فرنگی و ارائه سریعتر محصول رسیده به بازار و آبیاری باغات موز جهت مقابله با کاهش دما و سرمازدگی توصیه می‌شود.

وی بیان کرد: در زمینه دامداری کنترل دمای شبانه مرغداری‌ها، کنترل دما و استفاده از جیره غذایی پرکالری در گاوداری‌ها و واحدهای پرواربندی گوسفند و در زمیزنه زنبورداری نیز کاهش جمعیت کلونی‌ها و استفاده از تغذیه مکمل در فصل سرد و انتقال کندوها به مناطق گرمسیر استان توصیه می‌شود.

ملاشاهی در تشریح توصیه‌های بخش شیلات در استان اظهار داشت: در این بخش استفاده از مکمل‌های معدنی و ویتامین‌ها با توجه به کاهش دما و کنترل و هوادهی مناسب به استخرها توصیه می‌شود.

رئیس کارگروه پیش‌بینی و هشدار هواشناسی استان سیستان و بلوچستان گفت: پیش‌بینی ما برای چند روز آینده این است که تداوم سرمای هوا را تا روز جمعه داریم و تا اوایل هفته آینده وزش باد قابل توجهی در استان نخواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه دریای عمان برای سه روز آینده آرام پیش‌بینی می‌شود، گفت: هفته آینده دمای هوا نسبت به هفته جاری گرمتر خواهد شد و تنها بارشی هم که برای پایان هفته انتظار داریم در روزهای پنجشنبه و جمعه در بخش‌های جنوبی استان است؛ احتمال بارش‌هعای اندک و پراکنده در برخی نقاط جنوب و سواحل استان دور از انتظار نیست.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: سیستان و بلوچستان هواشناسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۹۰۴۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی هواشناسی کشور ۴ و ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

به گزارش صدای ایران،طبق اعلام سازمان هواشناسی امروز دامنه بارش‌ها مناطقی در غرب، مرکز و شمال شرق کشور را در بر می‌گیرد.

فردا بارش‌ها در شمال غرب و غرب پایان می‌یابد، اما در سیستان و بلوچستان و برخی مناطق هرمزگان ادامه خواهد داشت.

دیگر خبرها

  • مسیر فرعی مهرستان - ایرانشهر براثر بارندگی بسته شد
  • احتمال سیلابی‌شدن مناطق مختلف در سیستان و بلوچستان
  • تداوم بارش‌ها در خراسان رضوی تا شنبه
  • بسته شدن مسیر فرعی مهرستان به ایرانشهر
  • کاهش شدت وزش باد در ایلام/آغاز بارش‌ها از هفته آینده
  • کدام نواحی ایران در معرض خشکسالی شدید هستند؟/ کاهش ۱۱ درصدی بارش‌ها در دهه ۱۳۹۰-۱۴۰۰
  • آسمان گیلان تا هفته آینده صاف و آفتابی است
  • هشدار نارنجی هواشناسی در سیستان و بلوچستان
  • خشکسالی در کمین این استان‌ها
  • پیش بینی هواشناسی کشور ۴ و ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳