Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-05-07@22:48:08 GMT

کاهش رشد اقتصادی کشورهای حاشیه خلیج فارس

تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۹۲۶۶۷

رکنا: همه چیز غبارآلود است؛ بی‌ثباتی، بحران، کاهش، کسری؛ به کلیدواژه‌های روز دنیا تبدیل شده است. نهادهای جهانی هر گزارشی که منتشر می‌کنند، مدام پیش‌بینی‌هایشان از چند ماه قبل برای تمام اقتصادها ضعیف‌تر می‌شود و اقتصاددان‌ها نیز درباره هر مسأله‌ای هشدار می‌دهند. برخی معتقد هستند که به خاطر اشتباهات سیاستگذاران جهان ممکن است در سال 2019، به بحرانی مالی شبیه به سال 2008 دچار شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سی ان بی‌سی چند وقت پیش یادداشتی به قلم استفان کلی، اقتصاددان سیاسی منتشر کرده بود که معتقد بود سیطره پوپولیست‌ها بر اقتصاد جهان و تأثیرات سیاست‌های اشتباه آنها جهان را گرفتار خواهد کرد. او از امریکا، ایتالیا، انگلستان و مجارستان مثال می‌زد. حالا هم خاتیجا حق، رئیس مرکز تحقیقات خاورمیانه و شمال افریقا در شرکت خدمات مالی و بانکداری به رویترز می‌گوید: «ما نسبت به 6 ماه تا 9 ماه پیش، کمتر به روند اقتصادی خوشبین هستیم.» او انتظار برای قیمت‌های پایین‌تر نفت، کاهش تولید نفت و چشم‌انداز غبارآلود اقتصاد جهانی را مؤلفه‌های اصلی کاهش این خوش بینی می‌داند. رویترز روز گذشته یک نظرسنجی از 22 اقتصاددان منتشر کرده است که همین گزاره‌ها را تأیید می‌کند. این نظرسنجی نشان می‌دهد که سرعت رشد اقتصادی کشورهای حاشیه خلیج فارس کند می‌شود که دلیل اصلی آن کاهش تولید نفت، قیمت‌های پائین نفت خام و رشد جهانی ضعیف‌تر و فشار روی اقتصاد منطقه‌ای است. تولید ناخالص داخلی در عربستان سعودی، بزرگترین صادرکننده نفت در جهان در سال 2019، 2.1 درصد رشد خواهد کرد و در سال 2020 به 2.2 درصد خواهد رسید. سه ماه پیش، همین نظرسنجی نشان می‌داد که رشد اقتصادی عربستان امسال 2.5 درصد خواهد بود و در سال 2020 به 3 درصد خواهد رسید.

قیمت نفت خام برنت، در سال گذشته به‌طور میانگین ۷۱.۶ دلار بود، درحالی‌که امسال تا به اینجای کار، میانگین آن ۶۰ دلار برای هر بشکه بوده است. اقتصاددانان هم پیش‌بینی کردند که بر اساس تقاضای کمتر و نگرانی از عرضه بیش از حد، قیمت این شاخص نفتی کمتر از ۷۰ دلار باقی بماند؛ چرا که رشد تقاضا کم است و نگرانی‌هایی هم درباره مازاد عرضه وجود دارد. همچنین توافق کاهش تولید اوپک پلاس، ممکن است باعث تقویت قیمت نفت شود، اما به رشد اقتصادی کشور‌های حاشیه خلیج فارس، فشار وارد خواهد کرد.

صندوق بین‌المللی پول هم در روز دوشنبه پیش‌بینی‌اش برای رشد اقتصاد جهانی در سال 2019 و 2020 را برای دومین بار طی سه ماه گذشته کاهش داد. بر اساس آخرین پیش‌بینی، رشد اقتصاد جهانی امسال 3.5 درصد و در سال 2020، 3.6 درصد خواهد بود.

22 اقتصاددان همچنین پیش‌بینی کردند که امارات متحده عربی در سال ۲۰۲۰ برای اولین بار پس از سال ۲۰۱۵ دچار کسری مالی و دوباره با افزایش درآمد روبه‌رو شود. این درحالیست که در پیش‌بینی قبلی اعلام شده بود که این اتفاق در سه ماهه اول ۲۰۱۸ خواهد افتاد.

آخرین نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که کسری بودجه عربستان در سال 2019 به 5.6 درصد خواهد رسید در حالیکه در سال 2018، 4 درصد بوده است. همچنین پیش‌بینی می‌شود که در سال 2020 هم کسری بودجه به 5.9 درصد برسد. این در حالی است که در پیش‌بینی‌های قبلی، کسری بودجه عربستان برای سال آینده 4 درصد برآورد شده بود. اما این کسری بودجه تا سال 2023 از بین خواهد رفت. این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که امارات متحده عربی در سال 2020 می‌تواند کسری بودجه‌ای را که از سال 2015 گرفتار آن شده، رفع کند. همین نظرسنجی سه ماه پیش نشان می‌داد که در سال 2018، مشکل بودجه‌ای امارات حل خواهد شد.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

ریحانه یاسینی

حوادث اختصاصی رکنا را اینجا بخوانید:

کشف جسد برهنه سعید داخل خودروی پژو / در خانه مجردی پسران چه اتفاقی رخ داد؟+ عکس عکس جسد سلاخی شده یک مرد وسط پیاده رو / در آبسرد رخ داد فرید متهم اعدامی وقتی مرد غریبه را در کنار همسرش دید در خانه را روی آنها قفل کرد و ... ماجرای اقدام شیطانی چند بسیجی با دختر بهایی کُرد اطلاعات سپاه تبهکار معروف میلیاردر به نام " دکتر " را دستگیر کرد / در مخفیگاه هولناک او چه می گذشت+عکس شیلا با حرف های تحریک آمیزش مرا وسوسه این کار شیطانی کرد+ عکس عکس جسد غرق در خون زن جوان در پیاده رو+ عکس این مرد آبروی ایرانی ها را در ژاپن برد زن 14 ساله مشهدی : همسرم در تاریکی شب مچم را با 2 پسر جوان گرفت بازرس اداره برق ونک برای تذکر بدهی وارد خانه شیطان شد شوهر سمیه مچ او با مرد غریبه را نیمه شب گرفت / او در را قفل کرد و به پلیس زنگ زد + عکس مادر مطلقه خدیجه و سلیمان کوچولو را فجیع کشت! / او مشکل مالی داشت؟! + عکس ها قصاب مشهدی سگ ها را سلاخی می کرد! / گوشت سگ با قیمت 36 هزارتومان + عکس وحشتناک زمان واریز عیدی کارمندان و بازنشستگان اعلام شد +جزییات نقشه زن شیطان برای میوه فروش تهرانی/ این زن 25 ساله او را برای ماساژ به خانه برد ! مهم ترین اخبار 24 ساعت گذشته رکنا

منبع: رکنا

کلیدواژه: سیاسی اقتصاد اقتصادی جهان حاشیه خلیج فارس رشد اقتصادی کاهش بینی عکس زن تهران مرد یک زن زن جوان سگ من مشهد غیرمجاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۹۲۶۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

‏افزایش ۲۰۰ میلیون دلاری دارایی‌های ارزی در فروردین

رئیس کل بانک مرکزی از ‏افزایش ۲۰۰ میلیون دلاری دارایی‌های ارزی در فروردین امسال خبر داد و گفت: این به معنای تراز مثبت ۲۰۰ میلیون دلاری خرید دارایی‌ها ارزی نسبت به فروش آن است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمدرضا فرزین رئیس بانک مرکزی در جلسه هیئت دولت اعلام کرد: نرخ رشد نقدینگی که تا پایان اسفند سال گذشته به 24 درصد کاهش یافته بود، در فروردین به 23 درصد رسیده است. 

او تأکید کرد: نرخ رشد پول نیز که سال گذشته 33 درصد بود، تا 16 فروردین امسال به 16 درصد کاهش یافته است. 

فرزین البته این را هم گفت که در فروردین امسال میزان دارایی‌های ارزی کشور حدود 200 میلیون دلار افزایش یافته که به معنای تراز مثبت 200 میلیون دلاری خرید دارایی‌ها ارزی نسبت به فروش آن است.

انتهای پیام/
 

دیگر خبرها

  • سند اقتصاد دریامحور استان بوشهر تنظیم شده است
  • استان بوشهر از مزیت‌های اقتصاد دریایی بهره‌مند می‌شود
  • ‏افزایش ۲۰۰ میلیون دلاری دارایی‌های ارزی در فروردین
  • چشم‌انداز صندوق بین‌المللی پول از اقتصاد ایران و جهان
  • سند اقتصاد دریامحور استان بوشهر تنظیم شد
  • سهم اقتصاد روسیه از اقتصاد جهانی به پایین‌ترین سطح می رسد
  • بازارهای نوظهور جهان با سریع‌ترین رشد در دوره ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۹
  • افزایش باد همراه با غبار محلی و مواج شدن دریا در خلیج فارس، ۱۶ اردیبهشت
  • پیش بینی هواشناسی هرمزگان ۱۶ اردیبهشت
  • حوضه خلیج فارس یکی از آلوده‌ترین پهنه‌های آبی در جهان است/ اولویت دیپلماسی زیست‌محیطی خلیج فارس