Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس سیاست خارجی عدم پذیرش ذلت، استقلال و خروج از سلطه شرق و غرب را مبانی دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران دانست که از سوی امام راحل طراحی شده است.

«مجتبی امانی» در گفت و گو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان در خصوص سیاست خارجی ایران در چهل سال پس از انقلاب اسلامی گفت: وقوع انقلاب اسلامی و تدوین قانون اساسی کشور که در سال های اولیه انقلاب انجام شد نگرش های مختلف و استراتژی معینی برای سیاست خارجی ایران بنا کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

کارشناس سیاست خارجی با اظهار این که از همان ابتدا مشخص بود که حضرت امام (ره) نگاه فرا ملی به انقلاب اسلامی دارند، افزود: بنیانگذار انقلاب اسلامی از شروع نهضت از 1341 مبانی سیاست خارجی را اعلام کرده بود ند که عدم پذیرش ذلت، استقلال و خروج از سلطه شرق و غرب اساس آن بود.

 

وی مبارزه  با رژیم صهیونیستی را از دیگر مبانی سیاست خارجی مورد نظر امام خمینی (ره) دانست و یادآور شد: امام راحل از ابتدای انقلاب اسلامی همواره بر ضرورت دفاع از مردم فلسطین در برابر رژیم صهیونیستی تاکید داشتند و این مساله یکی از اصول دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران تلقی می شود.

 

امانی در ادامه به نحوه اجرای سیاست های کلان در عرصه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و افزود: در طول چهل سال گذشته دولت های مختلف هرکدام بخشی از این سیاست خارجی را پیگیری کردند و علیرغم فراز و فرودها توانستند به این سیاست ها عمل کنند. تمرکز بر برخی از اهداف و کمرنگ کردن برخی دیگر از سوی دولت های متفاوت صورت می گرفت که متناسب با رغبت ریاست جمهوری ها بود اما در نهایت سیاست مورد اجرا همان سیاست های کلان جمهوری اسلامی ایران محسوب می شد.

 

تئوریسین سیاسی با اظهار این که در طول چهل سال جمهوری اسلامی، ایران از کشوری وابسته و پیرو سیاست های آمریکایی به یک کشور مستقل و دارای نفوذ در مناطق دیگر تبدیل شد، عنوان کرد: استقلال ایران با تئوری های سیاست خارجی جمهوری اسلامی به صورت مقبول و بی نظیر در دنیا رقم خورد.

 

وی در مورد سیاست های خارجی اعمال شده در دوره های مختلف ریاست جمهوری در چهل سال عمر جمهوری اسلامی ایران نیز یادآور شد: هر دوره ای از ریاست جمهوری سال های گذشته ما شاهد این هستیم که برخی از امور مهمتر در نظر آن ها جلوه می کند. دولت فعلی نیز براساس تمرکز برای حل و فصل اختلافات مربوط به فعالیت های هسته ای ایران و پیدا کردن راهی برای کاهش فشارها در عرصه سیاست خارجی اقدام کرد.

 

امانی نتیجه این اقدام دولت فعلی را کسب تجربه ذی قیمتی درباره تعامل با غرب و نگاه آن ها به جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: پیمان شکنی آمریکایی ها و منفعت محوری اروپایی ها در تعامل خود با ایران تجاربی بود که ما در این دوره بیش از دوره های قبل به دست آوردیم.

 

کارشناس سیاست خارجی در پایان تصریح کرد: سیاست خارجی کشور تنها در مجموعه دولت طراحی نمی شود بلکه مطابق قانون اساسی در شورای عالی امنیت ملی به صورت سیاست های کلان معین می شود و وزارت امور خارجه تنها مجری آن است. برهمین اساس نمی توان گفت که کدام دولت چگونه در عرصه سیاست خارجی عمل کرده است و تنها گرایش دولت ها را در این زمینه می توان مورد توجه قرار داد./

پایان پیام/281

منبع: شبستان

کلیدواژه: انقلاب اسلامی خبرگزاری شبستان حضرت زهرا س کانون های فرهنگی هنری مساجد مراجع و علماء مراجع دیدار با مراجع مجلس چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی آسیب های اجتماعی چهل سالگی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۹۳۶۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چندین کشور اروپایی دولت فلسطینی را به رسمیت می‌شناسند

به گزارش جام جم آنلاین، «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز دوشنبه در حاشیه نشست ویژه مجمع جهانی اقتصاد در ریاض اعلام کرد که چندین کشور اروپایی تا پایان ماه می (ماه آتی میلادی) دولت فلسطینی را به رسمیت می شناسند.

خبرگزاری رویترز به نقل از مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این ارتباط اعلام کرد: انتظار می رود چندین کشور اروپایی تا پایان ماه می کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند.

به گزارش العربیه، در ماه مارس، اسپانیا، ایرلند، مالت و اسلوونی اعلام کردند که به طور مشترک برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین تلاش خواهند کرد. این در حالیست که اشغالگران قدس مخالفت صریح خود را با با این اقدام اعلام کردند.

از سوی دیگر، پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا پیشتر گفته بود که انتظار دارد مادرید تا ماه جولای به رسمیت شناختن فلسطینیان را اعمال کرده و معتقد است به زودی یک «توده بحرانی» در اتحادیه اروپا وجود خواهد داشت که چندین عضو را برای اتخاذ موضع مشابه تحت فشار نیز قرار دهد.

دیگر خبرها

  • دیپلماسی فرهنگی در دولت سیزدهم به‌طور جدی دنبال می‌شود
  • روایت روزنامه جمهوری اسلامی از مدارا با طالبان بدون خط قرمز/ جازدن سیل به جای دادن حقابه!
  • استاد دانشگاه کهگیلویه و بویراحمدی نمونه کشوری
  • روایتی از شهادت مرتضی مطهری، معلمی برای انقلاب اسلامی ایران
  • توسعه همه جانبه مناسبات با آفریقا از اولویت‌های سیاست خارجی ایران
  • توسعه همه جانبه مناسبات با آفریقا از اولویت‌های سیاست خارجی ایران است
  • امیرعبداللهیان: توسعه همه جانبه مناسبات با آفریقا از اولویت‌های سیاست خارجی ایران است
  • منصوری:‌ جمهوری اسلامی ایران در دوره اقتدار قرار داد
  • چندین کشور اروپایی دولت فلسطینی را به رسمیت می‌شناسند
  • پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی در دانشگاه جامع انقلاب اسلامی