Web Analytics Made Easy - Statcounter

دنیای‌اقتصاد: کاهش نوسانات و نبود قدرت زیاد نیروهای افزایشی و کاهشی به بازار ارز رنگ توازن بخشیده بود. این در حالی بود که شاخص بورس تهران معاملات دیروز را با رشد ۱۳۵ واحدی پشت‌سر گذاشت. شاخص کل هموزن که از اثرگذاری یکسان نمادها محاسبه می‌شود در این روز رشد بیش از یک درصدی را ثبت کرد. روز چهارشنبه رفت‌وبرگشت‌های قیمتی سکه و دلار کاهش یافت و هر دو دارایی تغییرات قیمتی محدودی را تجربه کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در پنجمین روز هفته، دلار در دامنه محدود ۱۱ هزار و ۷۷۰ تا ۱۱ هزار و ۸۳۰ تومان نوسان کرد و در نهایت ساعت ۴ بعدازظهر روی عدد ۱۱ هزار و ۷۷۰ تومان به کار خود پایان داد. این قیمت ۲۰ تومان پایین‌تر از روز سه‌شنبه بود و به ۷ افزایش متوالی شاخص ارزی خاتمه داد؛ در بازار موازی، کف قیمت سکه تمام بهار آزادی ۴ میلیون و ۶۵ هزار تومان ثبت شد و سقف قیمتی نیز ۴ میلیون و ۱۱۵ هزار تومان بود.  حدود ساعت ۴ بعدازظهر فلز گرانبهای داخلی روی عدد ۴ میلیون و ۶۸ هزار تومان ایستاد که نشان دهنده کاهش۷ هزار تومانی نسبت به روز سه‌شنبه بود. برد نوسان کوتاه شد

در حالی که میزان کاهش روزانه سکه نسبت به روز قبلی بالاتر رفته بود، ولی دامنه نوسان آن محدودتر شده بود. سکه روز سه‌شنبه تا سقف ۴ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان بالا رفته بود و کف قیمتی آن نیز ۴ میلیون و ۴۰ هزار تومان بود. قیمت‌های یاد شده مربوط به خرید و فروش در حجم عمده است و در معاملات بخش‌خرد بازار، قیمت‌های متفاوتی وجود داشت که فاصله ۵۰ تا ۱۵۰ هزار تومانی با نرخ کف بازار داشت. در بازار ارز با وجود آنکه کاهش ۲۰ تومانی نسبت به افزایش ۱۰ تومانی روز سه‌شنبه نشان دهنده نوسان روزانه بیشتر است، ولی از لحاظ بازه قیمتی دلار روز چهارشنبه را در دامنه بسیار محدودتری سپری کرد؛ چراکه در چهارمین روز هفته، دلار تا قله ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومانی جهش کرده بود و از آن سو تا کف ۱۱ هزار و ۷۵۰ تومانی نیز عقبگرد کرده بود.

به گفته فعالان، دیروز نه خریداران توانستند قیمت را با افزایش چندانی مواجه کنند و نه فروشندگان قیمت را به زیر سطح ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان بردند. از نظر فعالان، دیروز «تعادل» بر بازار حاکم بود و فروشندگان و خریداران با احتیاط رفتار می‌کردند. برخی از معامله‌گران افزایشی عنوان می‌کردند، پس از صحبت‌های رئیس‌کل بانک‌مرکزی بعید است که بازارساز اجازه بدهد قیمت تا انتهای هفته تکان افزایشی خاصی را تجربه کند.  از نظر آنها، بازارساز اجازه نمی‌دهد وجهه رئیس‌کل توسط نوسان‌گیران خدشه‌دار شود. این در حالی بود که رئیس‌کل در صحبت‌های خود اخیرا اشاره کرده است که تقاضای چندانی در بازار وجود ندارد و از لحاظ میزان ذخایر ارزی بانک مرکزی در وضعیت مطلوبی قرار دارد.  حتی در انتهای یکی از پست‌های اینستاگرامی خود در روزهای قبلی عنوان کرده بود که بانک مرکزی جور تقاضای بازار را می‌کشد  و در برنامه تلویزیونی دو شب پیش اشاره کرده بود، مشکلی در زمینه ارز وجود ندارد. براساس صحبت‌های رئیس‌کل می‌توان عنوان کرد که اساسا از نگاه بازارساز، نوسان‌گیران توانایی ایجاد تغییرات سنگین در قیمت را ندارند؛

دیروز فروشندگان بیشتر در بازار حاضر بودند ولی عرضه ارز به میزانی بالا نرفت که قیمت به زیر سطوح حمایتی برود. به گفته فعالان، دیروز بازارساز بیشتر تمایل داشت نوسانات را مدیریت کند و با کاهش تغییرات قیمتی، نوسان‌گیران را ناچار کند در موقعیت فروش قرار بگیرند. در واقع از نگاه این عده بازارساز به دنبال آن است که با استفاده هرچه کمتر از ذخایر خود، نوسانات قیمتی را مدیریت کند و بیشتر از منابع موجود در بازار برای مدیریت قیمت‌ها استفاده کند. اگر این موضوع صحت داشته باشد، به معنای آن است که بانک مرکزی تلاش می‌کند ذخایر خود را برای میان‌مدت نیز به میزان مناسبی نگه دارند.

در این میان، برخی از معامله‌گران که خرید و فروش‌های خود را براساس متغیرهای کوتاه مدت‌تر تنظیم می‌کنند، باور داشتند تا تعیین تکلیف ساز و کار مالی اتحادیه اروپا و لوایح مربوط به پولشویی، ریسک خرید در بازار بیشتر از فروش است.  از نظر آنها، معامله‌گران طی روزهای آینده این دو متغیر را با دقت بیشتری رصد خواهند کرد. این در حالی است که افرادی که با دید میان مدت‌تری به بازار توجه دارند، به قیمت نفت و رفتار بازارساز بیش از هر موضوعی توجه می‌کنند.  از نظر آنها، بازارساز با محدود کردن سمت تقاضا توانسته قیمت‌ها را مدیریت کند، در نتیجه در این شرایط میزان عرضه او بیشتر می‌تواند قیمت‌ها را متاثر کند.

دو عامل افت سکه

روز گذشته سکه تمام بهار آزادی نیز پس از ۸ روز رشد در مسیر کاهشی قرار گرفت. مهم‌ترین عاملی که به کاهش قیمت سکه کمک کرد، افت بهای دلار بود. عامل دیگری که زمینه‌ساز کاهش فلز گرانبهای داخلی شد، نزول بهای اونس در بازارهای جهانی بود. بهای اونس جهانی فلز زرد پس از اینکه طلا روز سه‌شنبه بیشترین افزایش از روز ۹ ژانویه را به علت افزایش تقاضا برای دارایی‌های امن ثبت کرد، روز چهارشنبه کاهش یافت. در روزهای گذشته به علت نگرانی در مورد رشد نزولی اقتصادی و بی‌ثباتی در مورد جنگ تجاری میان آمریکا و چین، تقاضا برای طلا بالا رفته بود و هر اونس طلا تا نزدیکی ۱۳۰۰ دلار رشد کرد؛ اما دیروز شرایط معکوس به ریزش تا زیر مرز ۱۲۸۰ دلاری برای هر اونس منتهی شد. در این میان، همچنان برخی از معامله‌گران بازارهای داخلی امیدوارند قیمت طلای جهانی رشد بیشتری را تجربه کند. به لطف رشد بهای اونس در ماه گذشته و افزایش دلار، هر گرم طلای ۱۸ عیارتا نزدیکی محدوده ۳۷۰ هزار تومانی بالا آمده است.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۹۵۸۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی مهم از آینده بازار طلا

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، سال ۲۰۲۴ شاهد افزایش قیمت طلا به سطوح بی‌سابقه بود، به طوری که فلز زرد در ماه گذشته به دلیل افزایش تقاضای جهانی در بحبوحه عدم قطعیت‌های اقتصادی و ژئوپلیتیکی از ۲۴۰۰ دلار در هر اونس فراتر رفت. نکته قابل توجه این است که راهبرد شناسان‌ گلدمن ساکس بر این باورند که فضای مثبت بیشتری برای فلز امن وجود دارد و می‌گویند تا پایان سال به طور بالقوه می‌تواند از ۳۰۰۰ دلار فراتر رود.

بیشتر بخوانید: قیمت طلا، سکه و دلار پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

قیمت طلا به دلیل ناآرامی‌های ژئوپلیتیکی و تقاضای بانک مرکزی افزایش یافت و یکی از محرک‌های اصلی این افزایش قیمت، تقاضای قوی برای طلا از سوی بانک‌های مرکزی جهانی و خانوارهای آسیایی است. در چین، چالش‌های بهبود اقتصادی پس از همه‌گیری و کاهش ارزش یوان که طی سال گذشته حدود پنج درصد در برابر دلار آمریکا ریزش داشته است، طلا را برای مصرف‌کنندگان محلی گران‌تر می‌کند. با وجود این، مصرف‌کنندگان چینی و هم بانک مرکزی چین مشتاقانه به دنبال طلا هستند.

طبق گزارش شورای جهانی طلا، بانک مرکزی چین ذخایر طلای خود را برای ۱۷ ماه متوالی افزایش داده است که در این مدت ۱۶ درصد افزایش داشته است. بانک مرکزی چین تنها در ماه مارس، ۱۶۰ هزار اونس طلا به ذخایر خود اضافه کرد. به همین ترتیب، کشورهایی مانند ترکیه، هند، قزاقستان و برخی در اروپای شرقی خریداران فعال طلا در سال جاری بوده‌اند.

این انباشت نشان‌دهنده روند گسترده‌تری در بین بانک‌های مرکزی جهانی برای تنوع بخشیدن به ذخایر و کاهش وابستگی خود به دلار آمریکاست. قیمت طلا در پایان آوریل شاهد عقب‌نشینی بود، اما در این هفته پس از اینکه سیاست گذاران فدرال رزرو احتمال کاهش نرخ بهره را دادند، احساسات صعودی بازگشت.

فدرال رزرو در آخرین نشست روز چهارشنبه، با توجه به پیش‌بینی، موضع نرخ بهره خود را حفظ کرد. جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، اظهار کرد که هرگونه تصمیم گیری در مورد نرخ بهره در آینده مبتنی بر داده خواهد بود اما او افزود که افزایش نرخ در این مرحله بعید است.

اطمینان پاول که عملاً افزایش بیشتر نرخ بهره را رد کرد، به ماندن قیمت طلا در بالای ۲۳۰۰ دلار کمک کرد. نرخ‌های بهره پایین‌تر جذابیت طلا را افزایش می‌دهد زیرا معمولاً بازدهی دارایی‌های با درآمد ثابت مانند اوراق قرضه را کاهش می‌دهد. در همین حال، تنش‌های ژئوپلیتیکی، به ویژه در خاورمیانه، علاقه سرمایه‌گذاران را به شمش افزایش داده است. طلا یکی از قدیمی‌ترین دارایی‌های امن محسوب می‌شود که در زمان ناآرامی ها و جنگ‌های ژئوپلیتیکی تقاضای زیادی داشته است.

قیمت طلا ممکن است از ۳۰۰۰ دلار فراتر رود.

طبق گزارش اینوستینگ، راهبردشناسان‌ گلدمن ساکس با استناد به تقاضای قوی برای طلا از سوی بانک‌های مرکزی بازارهای نوظهور و خانوارهای آسیایی، پیش‌بینی خود را حفظ کردند که این فلز گرانبها تا پایان سال به ۲۷۰۰ دلار در هر اونس تروی افزایش می‌یابد که نشان‌دهنده افزایش ۱۷ درصدی است. آنها پیش‌بینی می‌کنند که اگر تحریم‌های مالی ایالات‌متحده با سرعتی مشابه از سال ۲۰۲۱ تشدید شود، قیمت طلا می‌تواند با ۱۶ درصد افزایش به ۳۱۳۰ دلار در هر اونس تروا افزایش یابد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1229513 برچسب‌ها طلا

دیگر خبرها

  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • افزایش ۵۹۳ درصدی قیمت کره حیوانی از سال ۱۳۹۹/ پیش بینی قیمت طلا تا پایان سال/ انتقاد وزیر صمت از مافیای واردات خودرو/ صف میلیونی برای دریافت وام اجاره
  • رشد قیمت انواع ارز در معاملات امروز مرکز مبادله
  • پیش‌بینی مهم از آینده بازار طلا
  • بازار رمزارز‌ها / زمان اوج بیت‌کوین مشخص شد
  • ظهور شیوه عجیب در معاملات مسکن در ایران | علت چیست؟
  • آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان/ زمان اوج بیت‌کوین مشخص شد
  • زمان اوج بیت کوین مشخص شد
  • زمان اوج بیت‌کوین مشخص شد
  • معاملات مسکن در تهران از طریق دلار و بیت‌ کوین!