Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-05-01@08:29:51 GMT

یک انتقاد جدید از سامانه نیما

تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۹۶۳۱۸

یک انتقاد جدید از سامانه نیما

پول‌نیوز -رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ایتالیا معتقد است: در صورتی‌ که سامانه نیما باعث از بین رفتن پوشش تبادلات اقتصادی تاجران ایرانی در فضای بین‌المللی شود، فعالیت در آن می‌تواند در نهایت به ضرر اقتصاد ایران و بخش خصوصی تمام شود.

احمد پورفلاح اظهار کرد: آنچه در حال اجراست از نظر سیستم پولی و بانکی ما عملا پیمان‌سپاری ارزی به شمار نمی‌رود، زیرا در پیمان‌سپاری دولت و دستگاه‌های اجرایی، صادرکننده را متعهد می‌کنند که ارز حاصل از صادرات خود را وارد سیستم اقتصاد کند و این مسئله مانند یک قرارداد اجرایی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه در فضای فعلی اعتماد به صادرکنندگان مهمترین مسئله‌ای است که می‌تواند شرایط اقتصادی کشور را بهبود بخشد، تاکید کرد: آنچه در حال حاضر بیشترین اهمیت را دارد توجه به این موضوع است که صادرکنندگان ایرانی نیز همچون دولت معتقدند که باید ارز حاصل از صادرات به کشور بازگردد. توجیه آنها نیز منطقی و مشخص است. صادرکننده به عنوان کسی که در کشور سرمایه‌گذاری کرده، قاعدتا برای ادامه فعالیت‌هایش نیاز به آن دارد که ارز را بازگرداند و در این مسئله تردیدی نیست.
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ایتالیا درباره چرایی عدم اقبال فعالان اقتصادی نسبت سامانه نیما نیز گفت: صادرکنندگان از اساس با این سامانه و ساز و کار آن مشکل دارند، اما با توجه به اینکه این سامانه فضا را شفاف می‌کند و در شرایط تحریم، به دنبال رصد حساب‌ها و راه‌های فرار تاجران ایرانی هستند، این احتمال وجود دارد که نیما باعث لو رفتن مسیرهای اقتصادی آنها شود و همین مسئله در نگاه کلان به ضرر دولت و فعالان اقتصادی ایرانی تمام شود. از این رو به نظر می‌رسد که باید برای از بین رفتن این خطر راه حلی در نظر گرفته شود.
پورفلاح اضافه کرد: برای عبور از روزهای سخت تحریم، اقتصاد ایران باید امکان استفاده از تمام ظرفیتهای خود را فراهم کند. در چنین فضایی قطعا توان صادرکنندگان در ارزآوری و حفظ حضور ایران در بازارهای جهانی اهمیت بسیاری زیادی دارد. برای استفاده از این ظرفیت، همراهی دولت و بخش خصوصی رکنی کلیدی خواهد بود. سرمایه‌گذاران ایرانی در سالهای قبل نیز توانسته‌اند سهمی عمده در وارد کردن ارز به کشور داشته باشند و این روند در ماه‌های پیشرو نیز ادامه خواهد یافت.
وی با اشاره به لزوم فراهم شدن شرایط لازم برای فعالیت اقتصادی بین‌المللی در داخل کشور، خاطرنشان کرد: در صورتیکه در چارچوب هدف‌گذاری دولت برای اقتصاد، نقش بخش خصوصی لحاظ شود و از آنها نظرخواهی لازم در تبیین سیاستهای اقتصادی انجام شود، می‌توان انتظار داشت که لااقل بخشی از دغدغه‌های اقتصادی ایران در ماه‌های آینده با این همکاری و همراهی برطرف شود.



منبع: پول نیوز

کلیدواژه: سامانه نیما پول نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۹۶۳۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد کم سابقه خبرگزاری دولت از مرکز پژوهش‌های مجلس

به گزارش تابناک اقتصادی؛ ایرنا خبرگزاری دولت در مطلبی با عنوان «خروج مرکز پژوهش‌های مجلس از ریل پژوهش» نوشت: مرکز پژوهش‌های مجلس به عنوان بازوی تحقیقی خانه ملت، وظیفه تهیه گزارش‌های کارشناسی و ارائه مشورت‌ جهت اطلاع نمایندگان مجلس را بر عهده دارد تا آنها بر مبنای اطلاعات دقیق‌ و کارشناسی، اقدام به تصمیم‌گیری در مورد جزئیات لوایح و طرح‌ها بکنند.

به همین دلیل در دو دهه اخیر مرکز پژوهش‌های مجلس به محل فعالیت نخبگان و کارشناسان ارشد کشور تبدیل شده بود و گزارش‌های آن نیز از اتقان علمی مناسبی برخوردار بود. انتقال مدیران و کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس به جایگاه‌های حساس مدیریتی خصوصا در دولت سیزدهم، به علت سطح مناسب کارشناسی این افراد بود که پیش از این در مرکز پژوهش‌ها مشغول به کار شده بودند.

با این حال، در دو سال گذشته شاهد تغییر رویکرد مرکز پژوهش‌های مجلس از یک نهاد مطالعاتی به مرکزی برای فعالیت‌های رسانه‌ای هستیم. گزارش‌های جهت‌دار این مرکز که در ادامه به نمونه‌هایی از آن اشاره می‌شود، بازوی پژوهشی مجلس را به یک رسانه سیاسی البته با کارکردی مطابق میل رسانه‌های ضدانقلاب تبدیل کرده است. نکته مهم آن است که گردانندگان مرکز پژوهش‌های مجلس شاید به دنبال انتقاد از دولت باشند، اما خروجی کار آنها تهیه خوراک برای رسانه‌های ضدانقلاب بوده است.

ترامپ‌هراسی

بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس اواخر سال گذشته در یک سخنرانی به نوعی سخن گفت که گویا با آمدن ترامپ در دولت آمریکا، اوضاع ایران آشفته خواهد شد. البته این اظهارنظر ناپخته آنقدر واکنش منفی داشت که وی مجبور به ارائه توضیحاتی در این زمینه شد.

 

دیگر خبرها

  • رئیسی پروژه‌ای که در دولت روحانی افتتاح شده بود را دوباره افتتاح کرد!
  • بخش خصوصی؛ضدتحریم،ارزآور
  • بخش خصوصی؛ ضد تحریم، ارزآور
  • سینما بدون چهره کارگر ایرانی
  • ۳۰ درصد بازار سرمایه در اختیار صنعت پتروشیمی/ فاز ۱۴ پارس جنوبی تماماً ایرانی است
  • عرضه جهانیِ تولید ایرانی علیه تحریم‌ها
  • خودکشی پزشکان بهانه بیماران! /تیترخوانی به جای نگاه علمی! /نوبت «وعده صادق» اقتصادی
  • انتقاد کم سابقه خبرگزاری دولت از مرکز پژوهش‌های مجلس
  • انتقاد یک مقام سابق از عروسی مجلل دختر شمخانی
  • واکنش تند مدیر روابط عمومی بانک مرکزی به انتقاد میرسلیم