Web Analytics Made Easy - Statcounter

آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: همایش کتاب سال حوزه هم خدمت به مسلمین و مکتب اهل بیت علیهم‌السلام است و هم جواب محکم و دندان شکن برای منفی‌بافان است که می‌گویند حوزه در این سال‌ها چه کرده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، آیت‌الله «ناصر مکارم شیرازی» امروز (پنجشنبه4دی) در بیستمین همایش کتاب سال حوزه که در سالن همایش‌های مدرسه علمیه دارالشفاء برگزار شد، با اشاره به اینکه خداوند در قرآن کریم برای قلم اهمیت ویژه‌ای قائل شده است، عنوان کرد: قسم به قلم در قرآن کریم یکی از معجزات پیامبر اسلام است که در دوران جاهلیت به قلم توجه داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مرجع تقلید شیعیان افزود: معجزه در زمان خود و در شرایط خود فوق العاده است و توجه به علم و قلم در دوره جاهلیت که مردم نسبت به علم و دانش بهره‌ای نداشتند و اهمیت آن را نمی‌دانستند، خود معجزه‌ای بزرگ است.

 

آیت‌الله مکارم شیرازی در ادامه به حدیثی از امام صادق علیه‌السلام در اهمیت قلم علما اشاره  کرد که می‌فرمایند: «إِذَا کَانَ یَوْمُ الْقِیَامَةِ جَمَعَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ النَّاسَ فِی صَعِیدٍ وَاحِدٍ وَ وُضِعَتِ الْمَوَازِینُ فَتُوزَنُ دِمَاءُ الشُّهَدَاءِ مَعَ مِدَادِ الْعُلَمَاءِ فَیَرْجَحُ مِدَادُ الْعُلَمَاءِ عَلَى دِمَاءِ الشُّهَدَاءِ؛ چون روز قیامت شود، خداوند عزّوجلّ مردم را در یک زمین مسطح گرد هم مى‏آورد و میزان‌ها برقرار مى‏شود، پس خون‌هاى شهیدان با مرکب دانشمندان سنجیده می‌گردد، اما وزن مرکب دانشمندان بر خون‌هاى شهیدان برتری دارد».

 

وی تصریح کرد: حدیث «مِدَادُ الْعُلَمَاءِ عَلَى دِمَاءِ الشُّهَدَاءِ» معجزه‌مانند دیگری است که از امام صادق علیه‌السلام برای ما به یادگار رسیده است و این حدیث نشان می‌دهد که در روز قیامت فقط اعمال اشخاص را وزن نمی‌کنند، بلکه سنجش بین اعمال مختلف هم در آنجا صورت می‌گیرد.

 

مرجع تقلید شیعیان تأکید کرد: اسلام برای شهدا اهمیت ویژه‌ای قائل است، اما در زمان سنجش، مداد الشهدا بر دماء الشهدا برتری پیدا می‌کند که شاید یکی از دلایل این برتری این باشد که جاودانگی دماءالشهدا به وسیله مداد العلما است.

 

آیت‌الله مکارم با بیان اینکه قلم دانشمندان ضامن بقای خون شهیدان است، گفت: اگر آثار و کتاب‌هایی که درباره واقعه کربلا نگاشته شده، نبود، شاید امروز نهضت عاشورا به فراموشی سپرده می‌شد، اما قلم‌های دانشمندان و وصف‌های مربوط به این واقعه، باعث شده که شهدای کربلا جاودانی شوند.

 

وی افزود: حضرت زینب علیهاالسلام و امام سجاد علیه‌السلام در نهضت عاشورا خطبه‌هایی قرائت کردند که اگر مداد العلما نبود، خطبه‌ها فراموش می‌شدند.

 

مرجع تقلید شیعیان یادآور شد: در دوران صدر اسلام که جاهلیت در آن زمان فضا موج می‌زند، پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم به اهمیت علم اشاره می‌کنند و می‌فرمایند: «علم را پیش از رحلت علما بنویسید زیرا علم علما بدون نگارش از بین می‌رود»، همچنین آن حضرت می‌فرمایند: «کسی که علمی از علوم اسلامی و حدیثی از احادیث اسلامی را بنویسد مادامی که آن علم باقی بماند و آن کتاب باشد، اجر و پاداش الهی برای او درج می‌شود».

 

آیت‌الله مکارم شیرازی در ادامه به آثار اعلام شده در بیستمین همایش کتاب سال حوزه اشاره کرد و گفت: امسال هزار و 28 کتاب، 144 پایان نامه سطح چهار، هزار و 113 اثر از برادران ایرانی، 59 اثر از خواهران و 147 اثر از برادران غیرایرانی به دبیرخانه بیستمین همایش کتاب سال حوزه ارسال شده که توسط 300 داور ارزیابی شده است.

 

وی تصریح کرد: در این همایش، آثار ارزنده‌ای در علوم مختلف توسط حوزویان نوشته شده است که کتاب سال حوزه هم خدمت به مسلمین و مکتب اهل بیت علیهم‌السلام است و هم جواب محکم و دندان شکن برای منفی‌بافان حوزه علمیه است.

 

مرجع تقلید شیعیان بیان داشت: امروز حوزه علمیه برای کتاب سال خود جشنی گرفته و بیش از هزار کتاب از خواهران و برادران ایرانی و غیرایرانی به این همایش ارسال شده و برگزیدگان تجلیل می‌شوند.

 

آیت‌الله مکارم شیرازی تأکید کرد: این همایش و عمل شما حوزویان جواب دندان‌شکن به آنانی است که می‌گویند حوزه در این سال‌ها چه کرده است.

 

وی عنوان کرد: همایش کتاب سال حوزه سال به سال ترقی می‌کند و آثار آن افزایش می‌یابد که نشان می‌دهد حوزه زنده و بالنده است و رو به جلو حرکت می‌کند.

 

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی ایران، افزود: انقلاب اسلامی یک متن و یک حاشیه دارد که متن آن تغییر سیاست کشور بود، اما حواشی آن برکات و دستاوردهای انقلاب است که بیشمار است.

 

آیت‌الله مکارم شیرازی ادامه داد: یکی از برکات انقلاب اسلامی دستاوردهای حوزه علمیه و از جمله کتاب سال حوزه است؛ قبل از انقلاب حدود 4 هزار نفر در حوزه علمیه تحصیل می‌کردند، اما امروز دهها هزار نفر در حوزه‌های علمیه مشغول به تحصیلند.

 

وی به پژوهشگران حوزه توصیه کرد مسائلی را برای پژوهش‌ها و تحقیقات خود انتخاب کنند که مورد نیاز جامعه است و در ادامه گفت: مسائل مستحدثه در فقه فراوان است و باید جوابگوی نیاز جامعه باشد.

 

مرجع تقلید شیعیان تصریح کرد: اسلام دینی جهانی و جاودانی است که می‌تواند در تمام کره زمین و در همه زمان‌ها مورد استفاده قرار گیرد و اینکه برخی افراد اصرار می‌کنند احکام اسلام برای زمان‌های خاصی بوده و باید در احکام تجدید نظر کرد، نشان می‌دهد که اسلام را به درستی نشناختند و حاکمیت اسلام را قبول ندارند.

 

آیت‌الله مکارم شیرازی تأکید کرد: امروز می‌توان به کمک علوم دینی تمام مسائل مستحدثه را حل کرد و خواهران و برادران طلبه باید به مسائل مستحدثه در فقه، علوم اسلامی، علوم انسانی، مسائل سیاسی، اقتصادی توجه ویژه داشته باشند و به سمت بحث‌های که مورد نیاز روز است، بروند.

 

وی با بیان اینکه حوزه علمیه استعدادهای فراوانی دارد، گفت: انقلاب اسلامی ایران از حوزه‌های علمیه برخاسته و حافظ انقلاب اسلامی، حوزه‌های علمیه هستند.

 

مرجع تقلید شیعیان همچنین به طلاب و پژوهشگران دینی توصیه کرد که آثار حوزوی خود را در فضای مجازی منتشر کنند و یادآور شد: بسیاری از افراد از فضای مجازی استفاده‌های ناشایست می‌کنند، حال آنکه ما می‌توانیم استفاده‌های درستی از فضای مجازی داشته باشیم.

 

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه پیروان مکتب اهل بیت علیهم‌السلام در نشر مکتوب پیشتاز بودند، عنوان کرد: در تاریخ اسلام زمانی نوشتن حدیث ممنوع بود، اما محبان و پیروان اهل بیت علیهم‌السلام بیکار ننشستند و کتبی را به نگارش درآوردند.

 

مرجع تقلید شیعیان تصریح کرد: شیعه در طول تاریخ درخشش‌های زیادی در تألیف و نگارش داشته است و ما افتخار می‌کنیم که دارای چنین مکتبی هستیم و از این کتب پاسداری می‌کنیم.

 

آیت‌الله مکارم شیرازی در پایان تأکید کرد: حوزه علمیه همواره و در همه جا پاسدار مکتب اهل بیت علیهم‌السلام بوده و خواهد بود.

 

پایان پیام/414

منبع: شبستان

کلیدواژه: انقلاب اسلامی خبرگزاری شبستان مجلس کانون های فرهنگی هنری مساجد چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی مراجع و علماء مراجع دیدار با مراجع انقلاب استان بوشهر همایش کتاب سال حوزه بیستمین سخنرانی آیت الله مکارم شیرازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۹۸۰۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم گرامی داشت مقام آیت‌الله ترابی برگزار شد

به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با شامگاه پنجشنبه آئین نکوداشت مقام علمی و اخلاقی مرحوم آیت‌الله سید محمود ترابی امام جمعه اسبق دامغان همزمان با دومین سالگرد این عالم ربانی در حسینیه حضرت ابوالفضل علیه السلام دامغان برگزار شد.

در این آئین که حجت الاسلام مرتضی مطیعی نماینده ولی فقیه در استان سمنان و امام جمعه دامغان و دیگر علما، فضلا و روحانیان شهرستان دامغان و استان سمنان حضور داشتند، از خانواده مرحوم ترابی قدردانی شد.

حجت الاسلام صادقی واعظ و مدرس حوزه‌های علمیه در این مراسم به جایگاه والای عالم دینی در جامعه اسلامی اشاره کرد و گفت: مرحوم ترابی مظهر زهد، تقوا و اسوه اخلاص و ایثار بود.

وی با بیان اینکه وی خدمات ارزنده‌ای به مردم داشته است، تاکید کرد: این عالم گرانقدر عمر پر برکت خود را در دفاع از ساحت مقدس اهل بیت (ع)، تبلیغ و ترویج علوم اسلامی، تربیت طلاب در حوزه علمیه گذاشت.

قرائت قاری بین‌المللی سید محمد حسینی پور و مداحی مداحان اهل بیت عصمت و طهارت از دیگر برنامه‌های این آئین بود.

آیت‌الله سید محمود ترابی در اردیبهشت ۱۴۰۱ در سن ۸۲ سالگی به علت کهولت سن دار فانی را وداع گفت.

کد خبر 6088902

دیگر خبرها

  • مراسم گرامی داشت مقام آیت‌الله ترابی برگزار شد
  • حمایت حوزه‌های علمیه خواهران و جامعه‌الزهرا (س) از طرح نور
  • حوزه‌های علمیه خواهران و جامعه‌الزهرا(س) بیانیه مشترک صادر کردند
  • بیانیه مشترک حوزه‌های علمیه خواهران و جامعه‌الزهرا(س) در حمایت از اجرای طرح عفاف و حجاب
  • همایش جمعیت خدمت‌رسانی فاطمی‌ها در قم برگزار شد
  • جامعة المصطفی، مولود مبارک انقلاب اسلامی است
  • هر مدرسه علمیه، اردوگاه امام زمان(عج) است/ جامعة المصطفی، مولود مبارک انقلاب اسلامی
  • بزرگداشت سالگرد ارتحال آیت‌الله بروجردی در قم برگزار شد
  • شصت و پنجمین سالگرد ارتحال آیت الله العظمی بروجردی برگزار شد
  • امروز مؤسسات بسیاری با فکر اندیشمندان دینی تأسیس شده‌ است