Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-05-01@01:32:24 GMT

نقش سرود‌های انقلابی در احیای موسیقی ایران

تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۵۰۳۱۱۱

نقش سرود‌های انقلابی در احیای موسیقی ایران

به گزارش جهان نيوز، اگر قطعه ها و سرود‌های خاطره انگیز اوایل پیروزی انقلاب اسلامی را به یاد بیاوریم، محال است سرودِ ماندگار «مرگ بر آمریکا» برای ما مرور نشود. «مرگ بر آمریکا» سرودی با صدای اسفندیار قره‌باغی تولید شد و خاطرات زیادی را برای نسل‌های مختلف انقلاب رقم زد.

اسفندیار قره‌باغی متولد تبریز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او سال ۴۳ از هنرستان موسیقی فارغ التحصیل شد و در سال ۴۵ استخدام اُپرای تهران شد. رشید وطن دوست دیگر خواننده‌ای بود که اوایل انقلاب، آثاری ماندگار را از خود به یادگار گذاشته است؛ آن زمان عضو اُپرای تهران بود. این دو هنرمند، رفیق ۵۰ ساله هستند.

قره‌باغی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی هم آثار وطنی خوانده بود که نشان از حس وطن دوستی این خواننده داشت. قطعه‌ «ای ایران» از جمله‌ این آثار است. با پیروزی انقلاب اسلامی و از بین رفتن اُپرای تهران، قره‌باغی پا به عرصه‌ سرود گذاشت. آن زمان سرود بیش از هر چیزی شنیده می‌شد و بر دل‌ها می نشست. موسیقی دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، با سرود‌های آن زمان راهی نو را آغاز کرد و اتفاقاتی جدید را در تاریخ هنر اول و موسیقی مقاومت ثبت کرد.

اسفندیار قره‌باغی در خصوص فعالیت هایش درباره فعالیت هایش گفت: پیش از انقلاب اسلامی، وزارت فرهنگ، اجازه نمی‌داد، خوانندگان اُپرا در رادیو بخوانند. چند خواننده مانند فریدون فرخی، وقتی در رادیو خواندند، از اُپرای تهران اخراج شدند.

وی گفت:من تنها خواننده‌ای بودم که از وزارت فرهنگ اجازه داشتم تا در رادیو بخوانم. آن زمان فریدون شهبازیان هم در رادیو بود از این رو با او همکاری داشتم.

قره باغی درباره‌ شرایط موسیقی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی بیان کرد: پس از پیروزی انقلاب، سازمان منافقین و برخی گروه‌های ضد انقلاب، ساختمان رادیو را به گلوله بستند و برخی از آرشیو‌ها از بین رفت. به کلی موسیقی در اوایل انقلاب، تحت تاثیر اتفاقات، تنش‌ها و چالش‌های فراوانی بود. بلافاصله پس از آن، دوران دفاع مقدس رقم خورد و ما درگیر جنگ تحمیلی شدیم. من و دوستانم حس کردیم که باید فکری به حال موسیقی کرد چراکه با اتفاقات سیاسی موجود ممکن است، ضربه‌ سنگینی به هنر اول وارد شود. اینگونه بود که موضوع سرود‌های انقلابی و موسیقی مقاومت شکل گرفت.

وی ادامه داد: پس از انقلاب، اُپرای تهران فرو پاشید و تنها کار ممکن برای احیای موسیقی، تلاش برای ساختن سرود بود. در حقیقت سرود و سبکی که در حوزه‌ مقاومت در دهه‌ ۶۰ ایجاد شد، نقطه‌ عطفی در تاریخ موسیقی ایران است. خوانندگان، موزیسین ها، نوازندگان و دیگر اهالی موسیقی همه دور هم جمع شدند و کاری کردند که سرود سازی به عنوان سبک نوینی در موسیقی ایجاد شود. هر هنرمند، به عنوان یک ایرانی با اثری که می‌ساخت، مقابل تهاجم دشمن می‌ایستاد و انصافا هر فرد مانند لشکری قدرتمند برای دفاع از کشور تلاش می‌کرد. به این شکل بود که فضای موسیقی در زمینه سرود هر روز بهتر و حرفه ای‌تر شد.

خواننده‌ قطعه‌ ماندگار «مرگ بر آمریکا» در خصوص چگونگی شکل گیری این اثر اظهار کرد: واقعا تولید قطعه‌ «مرگ بر آمریکا» یک اتفاق عجیب بود. در یک مجلسی مرحوم سید احمد خمینی فرزند امام خمینی (ره) پیشنهاد دادند که با وجود دشمنی‌های آمریکا با ایران، باید اثری با مضامین مقاومت و آمریکا ستیزی تولید شود. شاید کسی باورش نشود، اما ۴۸ ساعت پس از این پیشنهاد، قطعه تولید و از رادیو پخش شد. در آن جلسه مرحوم سبزواری هم حضور داشتند. ایشان شعر «مرگ بر آمریکا» را سرودند، احمد علی راغب آهنگسازی کار را انجام داد و محمد میر زمانی آن را تنظیم کرد.

این خواننده در خصوص انتشار و شنیده شدن، قطعه‌ «مرگ بر آمریکا» تصریح کرد: همان روز که مشغول ضبط این قطعه بودیم، همکارانم به من می‌گفتند که مطمئن هستیم این کار می‌گیرد. آقای راغب گفت اسفندیار تردید ندارم که «مرگ بر آمریکا» مانند قطعه «حیران» ماندگار می‌شود؛ واقعا هم این اتفاق افتاد. پس از پخش قطعه در رادیو و تلویزیون، تمامی گروه‌های سنی از کودک تا میان سال و پیر، همه آن را زمزمه کردند و هنوز هم این قطعه شنیده می‌شود. قطعه‌ «مرگ بر آمریکا» از نظر من جاودانه شد چراکه شعار تمامی ملت بود و مردم آن را از ته دل پذیرفتند.

قره‌باغی در پایان به حواشی این اثر اشاره کرد و گفت: پس از این که «مرگ بر آمریکا» پخش شد، عده‌ای به آن انتقاد کردند و از دست من ناراحت شدند چراکه فکر می‌کردند آمریکا تاج زرینی برای مردم جهان است. و هنوز بعضی‌ها نمی‌دانند که تمامی بدبختی‌های دنیا، به دلیل ظلم‌ها و جنایاتی است که آمریکا انجام می دهد. امام خمینی (ره) به خوبی این موضوع را بیان کردند و انسان‌ها را از سیاست‌های ظالمانه‌ آمریکا آگاه کردند، اما همچنان عده‌ای جاهلانه سیاست های این کشور را قبول دارند.

منبع:باشگاه خبرنگاران

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۰۳۱۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات تادیب صهیونیست‌هاموجب تحکیم وحدت ملی وارتقای همدلی ملی شد

به گزارش خبرگزاری مهر، علی باقری، معاون سیاسی وزارت امور خارجه در نشست رونمایی از فصلنامه تاریخی- سیاسی "ماجرا" که به نحوه گذر موفق جمهوری اسلامی ایران از تهدیدهای امنیتی و نظامی سال‌های ۱۳۶۹ (تجاوز صدام به کویت) و ۱۳۷۷ (حاکم شدن طالبان در افغانستان و به شهادت رساندن دیپلمات‌های ایرانی در مزارشریف) و ۱۳۸۰ (رخداد یازده سپتامبر و حمله آمریکا به افغانستان) و ۱۳۸۱ (تجاوز آمریکا به عراق و سرنگونی صدام) پرداخته است، اظهار داشت: رمز عبور موفق و پیروزمند جمهوری اسلامی از چهار گذرگاه تهدید و خطر جدی، حکمت رهبر انقلاب اسلامی است.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه با اشاره به مدیریت و راهبری هوشمندانه رهبر انقلاب اسلامی در گذر موفق از چهار رویدادی که طی دهه نخست ولایت ایشان می‌توانست ایران را به جنگ‌های با نتیجه نامعلوم بکشاند و در تشریح ماهیت حکمت رهبری در این خصوص گفت: تعامل فعال و هوشمندانه ایران با دو گزاره راهبردی و به ظاهر متناقض "پرهیز از جنگ" و "نهراسیدن از جنگ"، رمز عبور موفق جمهوری اسلامی ایران از این تهدیدها بود و در عمل توانست با ایجاد بازدارندگی فعال، "پیروزی بدون جنگ" را محقق کند.

علی باقری با اشاره به لزوم الگوسازی از تدابیر رهبری و سیاست‌های نظام در طول دهه‌های گذشته با هدف بهره‌گیری از تجربه‌های موفق و عبرت از تجربه‌های ناموفق به لزوم تاریخ‌نگاری عالمانه، بی‌طرفانه و جامع رویدادها و تحولات اشاره کرد و گفت: تاریخ‌نگاری درست و صادقانه انقلاب اسلامی کاری جهادی و مصداق بارز جهاد تبیین است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه با اشاره به نقش و جایگاه حکمت در سامانه حکمرانی ولایت امر، گفت: حکمت فراتر از علم و دانش و تجربه و اطلاعات است و زمانی که نور تقوا بر علم و دانش تابیده شود، حکمت هویدا می‌شود و این ویژگی مختص نظام دینی است، چرا که منبع این نور آراستگی به زیور تقوای فردی و سیاسی است.

علی باقری با اشاره به فرآیند تربیت نیروی انسانی در مسیر حکمرانی دینی طی چهار و نیم دهه گذشته، گفت: شخصیتی برجسته و بی‌نظیر مانند سردار سلیمانی، محصول مکتب امامین انقلاب اسلامی و ثمره تربیت در سایه حکمت خمینی و خامنه‌ای است.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه با اشاره به اختلاف میان جریان‌های سیاسی داخلی در سال ۱۳۶۹ در موضوع ورود یا عدم ورود به جنگ علیه آمریکا در قضیه تجاوز صدام به کویت، گفت: سیر تکاملی انقلاب اسلامی و حکمت رهبری انقلاب توانست افکار عمومی را چنان ارتقا دهد که در سال ۱۴۰۳ درباره پاسخ قاطع به تجاوزگری رژیم صهیونیستی، مواجه با یک اجماع ملی قاطع بودیم و ابتکار تادیب رژیم صهیونیستی، نه‌تنها موجب تشویش افکار عمومی نشد، بلکه در عمل موجب تحکیم وحدت ملی و ارتقای همدلی ملی گردید.

علی باقری با اشاره به اینکه گذر موفق ایران از نشیب و فرازهای نظامی و امنیتی چند دهه گذشته مرهون حکمت آیت‌الله خامنه‌ای بوده است، تصریح کرد: دستاورد مهم و راهبردی صیانت از امنیت ملی، تامین منافع ملی، حراست از تمامیت ارضی و حفاظت از حاکمیت ملی، مرهون سازوکارهای سخت و نرمی است که در طول سال‌های گذشته بر اساس تدابیر رهبری انقلاب در کشور نهادینه شده و این مهم نیز جلوه‌ای از حکمت رهبری انقلاب است. وی در ادامه افزود: اینکه در اوایل دهه ۱۳۷۰ ایران مبادرت به طراحی و ساخت موشک‌هایی می‌کند که سامانه‌های پدافندی پرهزینه و پیشرفته آمریکا و صهیونیست‌ها و همپیمانان آنها در دهه ۱۴۰۰ از رهگیری و مقابله با آن ناتوانند، حاکی از درایت رهبری، هوشمندی نظامیان، تخصص دانشگاهیان، توانمندی فناوران، مهارت صنعتگران و دوراندیشی دیپلمات‌های ایرانی است.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه با اشاره به پیروزی بزرگ ناشی از عملیات وعده صادق که بازدارندگی فعال را به نفع جمهوری اسلامی ایران رقم زد، گفت: همانگونه که "طوفان الاقصی" سامانه‌های نظامی، اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی را در معرض خسارات غیرقابل ترمیم قرار داد، "وعده صادق" نیز سامانه تدبیر آمریکا در منطقه را با چالش‌های جدی مواجه نمود و تجدیدنظر در راهبردهای امنیت ملی را بر آمریکا تحمیل کرد.

علی باقری با اشاره به اینکه حفظ بازدارندگی فعال در گرو هم افزایی بیشتر و موثرتر همه ارکان نظامی، امنیتی، اطلاعاتی و سیاسی و دیپلماسی عمومی کشور است، تصریح کرد: حکمت رهبری اجازه نمی‌دهد حتی در پرتو پیروزی بزرگ وعده صادق، دستگاه‌های مسئول حتی لحظه‌ای از ارتقای بازدارندگی فعال در عرصه‌های مختلف غفلت کنند و به همین جهت، دستورکار دستگاه سیاست خارجی نسبت به قبل از عملیات وعده صادق گسترده‌تر، هوشمندانه‌تر، مبتکرتر، دوراندیشیانه تر و عملیاتی تر شده است.

کد خبر 6091506 محمد مهاجرانی

دیگر خبرها

  • قطعه‌ای مسحور کننده از ویولن‌نوازی استاد نصرالله شیرین آبادی + ویدئو
  • فعالان سرود بیمه می‌شوند
  • تلاش آمریکا برای احیای یک طرح شکست خورده علیه ایران
  • اعلام آمادگی وزارت دفاع برای همکاری با زیمباوه
  • بیمه فعالان سرود پیگیری می‌شود/چند پیشنهاد به موسیقی فارس
  • معلم انقلابی باید در کشور تربیت شود
  • باقری:‌ گذر موفق ایران از نشیب وفرازها مرهون حکمت رهبر معظم انقلاب است
  • عملیات تادیب صهیونیست‌هاموجب تحکیم وحدت ملی وارتقای همدلی ملی شد
  • چالش‌های جدی «وعده صادق» برای سامانه تدبیر آمریکا در منطقه
  • هنرمند انقلابی در راستای توحید الهی گام برمی دارد