Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ حجت الاسلام والمسلمین حمید شهریاری، معاون آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه، پیش از ظهر امروز جمعه، ۵ بهمن ماه به عنوان سخنران پیش از خطبه‌های نمازجمعه تهران در خصوص بررسی ظرفیت‌ها، فرصت‌ها، تهدید‌ها و تشریح سیاست‌های نظام در خصوص فضای مجازی به سخنرانی پرداخت.

وی با بیان اینکه در قوه قضاییه اقدامات مناسبی در جهت استفاده از محاسن فضای مجازی انجام شده است؛ اظهار کرد: سابق بر این ابلاغ‌های قضایی بدون پاکت توسط سربازان برای افراد ارسال می‌شد که ممکن بود به دست افراد نرسد و نرسیدن این نرسیدن ها باعث تمدید وقت دادگاه و بعضا ناراحتی مراجعین می‌شد، به همین دلیل سامانه ثنا و سامانه ابلاغ الکترونیکی را در قوه قضائیه با هدف تسریع و ارائه بهتر خدمات راه‌اندازی کردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه ادامه داد: بعد از راه‌اندازی این سامانه‌ها پیش‌بینی ما این بود که سالیانه بتوانیم ۵ درصد ابلاغ‌ها را الکترونیکی کنیم، اما با پیشرفت‌های خوبی مواجه شدیم و امروز بیش از ۸۰ درصد ابلاغ‌ها الکترونیکی شده است، به نوعی که هر زمانی که فرد ابلاغ را ببیند، قاضی پرونده از آن اطلاع پیدا می‌کند و می تواند پرونده را به جریان درآورد. همین مسئله موجب تسریع این فعالیت‌ها شد که این‌ها یک نمونه از فرصت‌های فضای مجازی است. در حال حاضر در قوه قضائیه، ۵۰ خدمت الکترونیکی را انجام می‌دهیم.
وی در ادامه به وظایف خانواده‌ها، مردم، مسئولان و دولت‌مردان در رابطه با تهدید‌های فضای مجازی اشاره کرد و افزود: در مورد وظایف دولت‌مردان و مدیران اجرایی مشاهده می‌شود که دو سیاست دنبال می‌شود؛ سیاست اول اینگونه است که برخی این فضا را آزاد می‌خواهند و سیاست دوم این است که برخی فضا را کاملا بسته می‌خواهند. البته هیچکدام از این دو نظر کامل و تمام نیستند و کسی هم قائل به این نیست که فضای مجازی باید کاملا بسته باشد.
این عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه کسی قائل به بسته بودن فضای مجازی نیست، تصریح کرد: این مغالطه که عده‌ای قائل به بسته شدن فضا هستند، فقط برای جمع‌آوری رأی است و در حقیقت واقعیت ندارد. این فضا آنقدر برکت دارد و مردم از برکات آن بهره‌مند شده‌اند؛ لذا هیچکس در این مملکت قائل به بسته شدن آن نیست.
حجت‎الاسلام شهریاری با تاکید بر اینکه مدیریت فضای مجازی در کشور مد نظر است، اظهار کرد: دلسوزان نظام معتقدند این فضا باید مدیریت شود و ما قائل به مدیریت این فضا هستیم نه بسته شدن کامل آن؛ ما باید از تهدید‌های این فضا مراقبت و پیشگیری کنیم تا جوانانمان در برخورد با آن آسیب نبینند.
وی اضافه کرد: در سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی، مدیریت فضای مجازی دنبال می‌شود و آیا باید بگذاریم که هرکسی از مفسد اقتصادی تا دزدی و فحشا و فساد در این فضا آزاد باشد؟ ما معتقدیم همانطور که پلیس وظیفه مراقبت از امنیت و ناموس مردم را در فضای حقیقی دارد در فضای مجازی هم باید حضور داشته باشد، تا جلوی دزدان و ناامنی را بگیرد.
معاون آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه در ادامه با بیان اینکه داعش در زمان حضورش از طریق فضای مجازی یارگیری می‌کرد و آیا ما باید مقابل چنین هجمه‌هایی بی‌تفاوت باشیم؟ اظهار کرد: آن‌ها از طریق این فضا به یارگیری اقدام می‎کردند، اما به برکت سربازان بسیجی و مدافعان حرم در مقابل داعش و آمریکا ایستادیم و امروز در چهل‌سالگی انقلاب اسلامی خروج آمریکا و داعش را از این کشور‌ها جشن می‌گیریم؛ ما توانستیم آن‌ها را در جنگ سخت به عقب بکشانیم.
حجت‎الاسلام شهریاری با بیان اینکه امروز دشمن نقشه جدیدی را برای کشور کشیده است، ادامه داد: تمامی مشکلات اقتصادی که امروز در کشور داریم، هدف اصلی دشمن نیست، بلکه این‌ها در میدان سوریه و در جنگ سخت شکست خوردند و عقب کشیدند و به رفتنشان هم اقرار کردند؛ برنامه آن‌ها برای کشور جنگ نرم است نه ایجاد معضل اقتصادی. جنگی که در آن بتوانند خواسته‌های خودشان را به راحتی و بدون سلاح سخت به دست آورند.
وی تصریح کرد: دشمن امروز به جای اینکه سرزمین را با زور اسلحه تصاحب کنند، می‌خواهند دل و فرهنگ مردم را از طریق فضای مجازی تصاحب کنند که این همان جنگ نرم است. در جنگ سخت اگر دشمن موفق شود مانند سوریه در کف خیابان اراده خود را به ما تحمیل می‌کند، اما در جنگ نرم دل مردم را خالی می‌کنند و توسط افراد نفوذی اعتماد را از مردم سلب می‌کنند تا خودمان همان کاری که آنان می‎خواهند را برایشان انجام دهیم. امروز اگر دلمان به سمت دشمن برود بدون آنکه متوجه شویم سرباز آنان شده‌ایم.   باید بنا بر دستور قرآن عمل کنیم
عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی با تاکید بر اینکه، امروز نقشه دشمن این است که اعتماد مردم را از مسئولان سلب کند؛ اظهار کرد: دشمن برای اینکه جنگ نرم را پیش ببرد، به دروغ‌پردازی می‌پردازد. ما باید بنا بر دستور قرآن عمل کنیم و هر حرفی را منتشر نکنیم و ابتدا اخبار را بررسی کنیم و آن‌ها را بدون تحقیق برای دیگران ارسال نکنیم. نباید هر خبری را برای یکدیگر بازگو کنیم، باید بررسی کنیم و از صحت و درستی مطمئن شویم.
وی گفت: خطاب به دولتمردان می‌گویم که وظیفه دارند فیلترینگ را اجرا کنند چراکه هر روز در قوه قضائیه صد‌ها سایت مستهجن در فضای مجازی فیلتر می‌شود و آن هم به دلیل جلوگیری از فساد و فحشاست. دزد‌ها و کسانی‌که خلاف عفت عمومی در فضای مجازی فعالیت می‌کنند باید از فعالیتشان جلوگیری شود و آیا این در فضای حقیقی انجام نمی‌شود؟
معاون آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه اظهار کرد: مطالبه همه مردم ما این است که این فضا باید مدیریت و سالم‌سازی شود. آنچه ما می‌گوییم و به آن معتقدیم سالم‌سازی فضای مجازی است و این را وظیفه خودمان می‌دانیم. امیدواریم با همراهی دولتمردان و مسئولان شاهد یک فضای مجازی باشیم که از فرصت‌های آن استفاده و تهدید‌های آن را از میان ببریم.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا جامعه فناوری اطلاعات حجت الاسلام شهریاری فضای مجازی فناوری اطلاعات قوه قضائیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۰۴۹۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدیو) احضار برخی چهره‌های فضای مجازی

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • فرد هتاک فضای مجازی دستگیر شد
  • فرد هتاک فضای مجازی در چالوس دستگیر شد
  • دستگیری فرد هتاک فضای مجازی در چالوس
  • فهرست شورای وحدت هنوز نهایی نشده است
  • دختربچه تازه عروس برای تبلیغ آرایشگاه زنانه ! + ویدئو
  • تبلیغات عجیب در اینستاگرام برای آرایشگاه؛ مروج کودک‌همسری بازداشت شد! + تصویر
  • بازداشت مروج کودک همسری برای تبلیغ آرایشگاه زنانه در اینستاگرام
  • بازداشت مروج کودک‌همسری برای تبلیغ آرایشگاه زنانه دراینستاگرام
  • (ویدیو) احضار برخی چهره‌های فضای مجازی
  • جرم انتشار عکس جعلی وایرال شده از ترانه علیدوستی و پدرش چیست؟