Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - پارس تودي - منابع اردني اعلام کردند "عاطف طراونه"، رئيس پارلمان اردن از "حموده صباغ" همتاي سوري خود دعوت کرده تا در بيست و نهمين کنفرانس پارلمان هاي عربي که قرار است در اوايل ماه مارس در "امان"، پايتخت اردن برگزار مي شود، شرکت کند.
دعوت از سوريه براي شرکت در اجلاس پارلمان هاي کشورهاي عربي به عنوان نهادي وابسته به اتحاديه عرب نمايانگر تلاش ها براي بازگرداندن سوريه به اين اتحاديه پس از تعليق عضويت آن در سال 2011 است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تحولات منطقه پس ازموفقيت‌هاي دولت سوريه در تحميل شکست‌هاي پياپي به تروريست ها و تثبيت بيش از پيش موقعيت "بشاراسد" درعرصه داخلي و بين المللي موجب تغييرات عمده اي در مواضع بين المللي و منطقه اي به نفع سوريه شده است.
اين چرخش مواضع به وضوح در سياست‌هاي آن گروه از کشورها از جمله بيشتر کشورهاي عربي که سياست‌هاي خصمانه اي عليه سوريه داشتند و يا با جوسازي هاي حکام عرب و دولت‌هاي غربي همراهي نشان مي دادند مشاهده مي شود.
چرخش مواضع اردن و برخي کشورهاي عربي حاشيه خليج فارس در هفته هاي اخير در قبال سوريه در اين چارچوب قابل ارزيابي است. اقدامات اتحاديه عرب عليه سوريه در شرايطي صورت گرفت که اين کشور از اعضاي موسس آن بوده است.
اتحاديه عرب در 22 مارس 1945 با 6 عضو مؤسس مصر، عربستان، عراق، سوريه، لبنان و اردن بنيان نهاده‌ شد و اين اتحاديه هم اکنون متشکل از 22 کشورعربي ( شامل 10 کشور آفريقايي و12 کشورآسيايي) است.
اگرچه اتحاديه عرب از کشورهاي مختلف عربي تشکيل شده است اما اين اتحاديه به شدت تحت تاثير برخي از اعضا از جمله عربستان قرار دارد که به اتخاذ سياست هاي نادرست و اشتباه از سوي اين اتحاديه انجاميده است.
اتحاديه عرب در ادامه اقدامات خود عليه سوريه پس از به تعليق در آوردن عضويت اين کشور در سال هاي گذشته چندين نشست و اجلاس نيز در خصوص بحران سوريه برگزار کرد که محور تمامي آن مداخله جويي در امور سوريه و حمايت از آشوبگران و تروريست ها در اين کشور بوده است.
هدف تحرکات اتحاديه عرب، فراهم آوردن شرايط براي تحقق اهداف سلطه جويانه غرب در سوريه يعني سرنگوني دولت قانوني سوريه به رهبري "بشار اسد" بوده است، اين اقدام در شرايطي است که به موجب منشور اتحاديه عرب، اين اتحاديه از مداخله در امور داخلي اعضا نهي شده است.
اتحاديه‌ عرب که به ظاهر نماد وحدت کشورهاي عربي براي برقراري صلح و ثبات و همکاري بيشتر در تمامي زمينه‌ هاست و با همين اهداف نيز تأسيس شد مدت ها است به اتحاديه‌اي بي‌اثر و ابزاري سياسي براي حکام عرب از جمله عربستان براي مداخلات خود در ساير کشورهاي عربي و فتنه انگيزي در منطقه تبديل شده است.
بي عملي اتحاديه عرب را نيز مي توان به وضوح در ناکامي آن در حل بحران‌هاي منطقه‌ اي از جمله مساله فلسطين، بحران سوريه، يمن و ليبي مشاهده کرد.
چنين رفتارهايي به شدت به موقعيت اتحاديه عرب که تنها بدنبال مسائل حاشيه اي است و در اين مسير از رسيدگي به مسائل اساسي و عمده کشورهاي عربي از جمله چالش هاي مهم اقتصادي و اجتماعي غافل مانده، لطمه زده است.
چنين شرايطي بازنگري جدي کشورهاي عربي در سياست‌هاي نادرست گذشته‌شان در قبال سوريه را در حاليکه اين کشورهمواره نقش وحدت بخش و متحد کننده جهان عرب در ميان کشورهاي عربي ايفا کرده، ضروري تر کرده است.
رويکرد جديد بوجود آمده در ميان کشورهاي عربي جهت از سرگيري و گسترش مناسبات با سوريه و تلاش براي جبران اشتباهات گذشته از طريق فضاسازي جهت پيوستن مجدد آن به اتحاديه عرب به نوعي اذعان کشورهاي عربي به نقش و جايگاه ويژه بين المللي و منطقه اي سوريه محسوب مي شود.
نويسنده: بيژن نجفي
139/117
کليدواژه سوريه

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۰۶۰۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار وزیر خارجه بحرین با بشار اسد پس از ۱۳ سال

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سانا، «عبداللطیف بن راشد الزیانی» وزیر امور خارجه بحرین امروز یکشنبه در سفری بی‌سابقه از آغاز جنگ سوریه پس از ۱۳ سال به دمشق رفت و با «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه دیدار کرد.

بنا بر گزارش سانا در این دیدار روابط دو کشور، راه‌های توسعه این روابط در تمامی زمینه‌ها در راستای منافع سوریه و بحرین و تلاش‌های بحرین برای موفقیت برگزاری نشست سران اتحادیه عرب در منامه طی ماه آینده میلادی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

همچنین اسد و الزیانی مهم‌ترین موضوعاتی را که در فهرست برنامه‌های نشست آتی سران اتحادیه عرب در راستای منافع مشترک کشورهای عربی و یکپارچه‌سازی تلاش‌ها برای رویارویی با چالش‌های مشترک کنونی وجود دارد، مورد رایزنی قرار دادند.

در این دیدار بشار اسد بر تقویت هم‌بستگی کشورهای عربی و اقدام مشترک برای تحقق ثبات در منطقه در سایه رخ‌دادها و تحولات جهانی تاکید کرد.

علاوه بر این «عبداللطیف بن راشد الزیانی» وزیر امور خارجه بحرین با «فیصل المقداد» همتای سوری خود نیز در محل ساختمان وزارت امور خارجه سوریه دیدار و رایزنی کرد.

گفتنی است «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه اواخر ماه مارس گذشته به صورت رسمی از سوی «حمد بن عیسی آل خلیفه» پادشاه بحرین برای حضور در نشست آتی سران اتحادیه عرب در منامه پایتخت این کشور دعوت شد. قرار است این نشست در تاریخ ۱۶ مه در منامه پایتخت بحرین برگزار شود.

اسد سال گذشته پس از ۱۱ سال تعلیق کرسی سوریه در اتحادیه عرب، برای نخستین بار در نشست سران این اتحادیه در جده پایتخت عربستان سعودی شرکت کرد.

کد خبر 6091370

دیگر خبرها

  • نگاه تاریخی به خلیج فارس راه حل مناقشات منطقه‌ای
  • پانزدهمین اجلاس روسای راه‌آهن‌ کشورهای اکو برگزار می‌شود 
  • اسد خطاب به وزیر بحرینی: همبستگی کشورهای عربی به ثبات در منطقه می‌انجامد
  • دیدار وزیر خارجه بحرین با بشار اسد پس از ۱۳ سال
  • سفر وزیر خارجه بحرین به سوریه پس از ۱۳ سال
  • فارن افرز: احتمال شکل گیری ائتلاف منطقه ای اعراب و اسرائیل علیه ایران چقدر است؟
  • فارن افرز: از اتحاد عبری-عربی علیه ایران خبری نیست/ همسایگان عربی ایران به دنبال جنگ با تهران نیستند
  • واکنش ایران به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه نیروهای مسلح
  • واکنش وزارت خارجه به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه نیروهای مسلح ایران
  • بالانسر ایران و اسرائیل