Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - پارس تودي - "آگنس کالامارد" گزارشگر سازمان ملل متحد در امور اعدام هاي فراقانوني و خودسرانه ، روز پنجشنبه اعلام کرد، قرار است هفته آينده براي پيشبرد يک تحقيق مستقل بين المللي در خصوص قتل "جمال خاشقجي" روزنامه نگار منتقد سعودي به ترکيه سفر کند.
سفر "کالامارد" به ترکيه از 28 ژانويه تا 3 فوريه ادامه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نتايج تحقيقات "آگنس کالامارد" در خصوص قتل خاشقجي به جلسه 19 ژوئيه شوراي حقوق بشر سازمان ملل متحد ارسال خواهد شد.
"جمال خاشقجي" روزنامه نگار منتقد رژيم سعودي، سه شنبه 2 اکتبر گذشته پس از ورود به کنسولگري عربستان در استانبول ترکيه ناپديد شد. رژيم سعودي 19 اکتبر، بعد از 18 روز سکوت و تکذيب سرانجام تحت فشارهاي جامعه جهاني تاييد کرد، خاشقجي در کنسولگري اين کشور به قتل رسيده است.
عربستان با پذيرش ضمني اين جنايت با راه انداختن تئاتر سياسي تحت عنوان محاکمه عوامل جنايت مذکور در داخل اين کشور سعي در بستن اين پرونده جهت جلوگيري از بين المللي شدن موضوع و نيز منحرف کردن افکارعمومي از عاملان اصلي اين جنايت داشت.
در همين راستا 22 نفر به اتهام دست داشتن در قتل خاشقجي در عربستان دستگير شدند. اگرچه دست داشتن اين 22 نفر نيز در قتل روزنامه نگار سعودي قابل انکار نيست، اما ترديدي نيست که محاکمه نمايشي در اين خصوص و صدور حکم هاي شتابزده عليه برخي از آنان با هدف فضا سازي براي تبرئه طراح اصلي اين جنايت يعني "محمد بن سلمان" وليعهد عربستان صورت گرفته است.
در اين زمينه "لوئيز شاربونو"، مدير ديدبان حقوق بشر گفت: نمي‌توان تصور کرد که در پرونده قتل جمال‌ خاشقجي، روزنامه‌نگار منتقد سعودي، مقامات عربستان خودشان را محکوم کنند، در نتيجه محاکمه عوامل اين پرونده در عربستان اعتمادساز نيست.
"شاربونو" تاکيد کرد محاکمه عوامل پرونده قتل خاشقجي فقط نبايد متوجه کساني باشند که اين قتل را مرتکب شده‌اند، بلکه صادر کننده دستور و برنامه‌ريزان آن نيز بايد محاکمه شوند.
با نگاهي به تحرکات آل سعود و حاميانش براي پنهان نگهداشتن زواياي قتل خاشقجي و واقعيت هاي اين قضيه، استفاده از جايگاه سازمان ملل متحد براي يافتن پاسخ هاي ويژه از عربستان در اين زمينه و به تمکين حقوقي واداشتن مقامات رياض در قبال اين جنايت بسيار حياتي است. واکنش هاي بين المللي به اقدامات آمريکا و عربستان در سرپوش گذاشتن بر رسوايي هاي خود در منطقه از جمله ماجراي جمال خاشقجي بيانگر انزجار افکار عمومي از تروريسم دولتي آل سعود و اقدامات اين رژيم در تبديل مکان هاي ديپلماتيک عربستان به مکان طراحي توطئه عليه مخالفان در سايه حمايت هاي واشنگتن است.
بي ترديد وحشي گري هاي ديپلماتيک آل سعود موجي از نگراني بين المللي را در پي داشته است. چنين وضعيتي موجب شده است تا افکارعمومي خواستار تلاشهاي سازمان ملل جهت روشن شدن زواياي ماجراي جمال خاشقجي و نقش بارز آل سعود و نقش پشت پرده دولت آمريکا در اين اقدام توطئه آميز مافيايي شود.
موضوع قتل خاشقجي پيامدهاي بسياري را در عرصه داخلي و بين المللي براي عربستان داشته است. رسوايي بيشتر آل سعود به عنوان رژيمي مخوف و انزواي عربستان در بعد بين المللي و نگراني فزآينده از موج جديد خشونت هاي آل سعود که حساسيت سازمان ملل و اصرار اين سازمان جهت پيگيري جنايت آل سعود را در پي داشته است از نخستين پيامدهاي قتل خاشقجي محسوب مي شود.
نويسنده: بيژن نجفي
114/117
کليدواژه سازمان ملل متحد جمال خاشقجي

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۰۶۸۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ولیعهد عربستان: با کوچ اجباری فلسطینیان مخالفیم

ولیعهد عربستان بر مخالفت قاطع این کشور با کوچ اجباری ملت فلسطین تاکید کرد و گفت: به مسیری که منجر به تشکیل کشور فلسطینی شود، نیاز داریم.

به گزارش تسنیم، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی تاکید کرد که این کشور تمام تلاش خود را برای برقراری ارتباط با همه طرف‌ها جهت توقف اقدامات تشدید آمیز و جلوگیری از گسترش آن به کار می‌گیرد. ولیعهد سعودی همچنین بر مخالفت قاطع این کشور با کوچ اجباری ملت فلسطین تاکید کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی عربستان، ولیعهد سعودی همچنین تاکید کرد که این کشور در کنار مردم فلسطین برای آنچه دستیابی به حقوق آن‌ها برای داشتن یک زندگی شایسته و دستیابی به صلح عادلانه خواند، ایستاده است.

فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان همچنین بر برقراری آتش فوری در غزه تاکید کرد و گفت: به مسیری که منجر به تشکیل کشور فلسطینی شود، نیاز داریم.

وی تاکید کرد: نیازمند آتش بس فوری و دائمی در نوار غزه هستیم.

دیگر خبرها

  • جزئیات جدید درباره پرونده چای دبش
  • ولیعهد عربستان: با کوچ اجباری فلسطینیان مخالفیم
  • مخالفت ولیعهد عربستان با کوچ اجباری فلسطینیان
  • تاکید وزیر خارجه عربستان بر لزوم برقراری آتش‌بس در غزه
  • صدور ۹۱۰ رای برای تعیین تکلیف اموال متروکه در گمرکات خوزستان
  • تقسیم استان تهران به دو استان شرقی و غربی در حال پیگیری است
  • طرح ساخت هواپیمای مسافربری مورد تاکید رئیس‌جمهور در قالب کنسرسیومی بین‌المللی در حال پیگیری است
  • تحلیل‌گر صهیونیست: السنوار در مدیریت جنگ بر ما برتری دارد
  • ترکیه خواستار تشکیل پرونده دیوان کیفری بین‌المللی علیه اسرائیل شد
  • شعبه پیگیری دریافت رشوه در شهرداری تهران ایجاد شد | پرونده ها در این زمینه با سرعت بیشتر پیگیری می شود