Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-07@13:44:52 GMT

ایرانی‌ها روزانه چقدر گوشت مصرف می‌کنند؟

تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۵۰۷۸۸۲

ایرانی‌ها روزانه چقدر گوشت مصرف می‌کنند؟

به گزارش مهر، مرتضی رضایی در جریان بازدید از مراکز اصلاح نژاد دام‌های کوچک اظهار داشت: میزان تولید شیر در کشور بر اساس آمار فائو در سال ۵۷، دو میلیون و ۶۲۰ هزار تن بوده که این عدد در سال ۹۷ به بیش از ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تن رسیده و به عبارتی ۴.۱ برابر شده است؛ همچنین تولید گوشت مرغ از ۱۶۰هزار تن در سال ۵۷ به حدود دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه تولید گوشت قرمز نیز، از ۳۹۷ هزار تن در سال ۵۷ به ۸۶۰ هزار تن در حال حاضر رسیده است، تصریح کرد: تولید تخم مرغ نیز، از ۱۶۰ هزار تن به ۹۰۰ هزار تن رسیده و افزایش ۵.۶ برابری داشته است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تولید عسل از ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تن در سال ۵۷، به ۸۷ هزار تن در سال ۹۷ رسیده است، گفت: در این زمینه با رشد ۱۳.۳ برابری مواجه بوده ایم.

رضایی اضافه کرد: در حال حاضر سرانه مصرف شیر در کشور ۱۱۵ کیلو گرم، گوشت قرمز ۱۲ کیلو گرم، مرغ ۲۹ کیلو گرم، عسل ۱ کیلو گرم و تخم مرغ ۱۱ کیلو گرم است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه پیش بینی می شود در سال جاری، حدود ۱۵۰ هزار تن واردات گوشت قرمز به کشور داشته باشیم، افزود: سرانه مصرف روزانه پروتئین حیوانی برای هر ایرانی با احتساب محصولات شیلاتی و گوشت وارداتی، ۳۶ گرم و بدون در نظر گرفتن محصولات شیلاتی، ۲۹.۵ گرم است.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در سال ۹۷ مجموعا ۵۳ واحد پرورش دام سبک با ظرفیت ۳۳۰ هزار راس مشغول به کار بوده است، یادآور شد: امسال ۶۰ واحد جدید برای دام سنگین با ظرفیت ۱۱۰ هزار راس در کشور ایجاد شده است.

رضایی با اشاره به اینکه در سال ۹۷ تعداد دام هایی که تحت پوشش مدیریت اصلاح نژادی قرار گرفته اند، ۵۰ هزار راس بوده است، تصریح کرد: این رقم در سال ۱۴۰۰ به حدود ۳۴۰ هزار راس افزایش می یابد که به این ترتیب، ۴۶۰ هزار تن شیر و ۲۰ هزار تن گوشت قرمز با منشا بز به تولیدات کشور افزوده می شود.

وی افزود: همچنین در سال ۹۷ نیز، ۶۰ هزار راس گوسفند تحت پوشش اصلاح نژادی قرار گرفته است که این رقم در سال ۱۴۰۰، به ۸۰۰ هزار راس می رسد و در نتیجه آن، ۸۰۰ هزار تن گوشت و ۲۵۰ هزار تن شیر با منشا گوسفند در کشور تولید می شود.

این مقام مسئول با اشاره به پرورش نژادهای گاو دو منظوره در کشور، اظهار داشت: گوساله های پرواری نژادهای دومنظوره، سرعت رشد بیشتری از نژاد هولشتاین که نژاد غالب کشور است، دارد که این باعث افزایش بهره وری می شود.

وی جمعیت نژاد گاو دو منظوره کشور را ۲۸۰ هزار راس عنوان کرد و گفت: پیش‌بینی می شود این رقم تا ۱۴۰۰ به بیش از یک میلیون راس برسد و در نتیجه از این محل ۵۵۰ هزار تن شیر و ۳۰ هزار تن گوشت تولید خواهد شد.

رضایی با اشاره به تولیدات گوشت و شیر شتر نیز، خاطرنشان کرد: درسال ۹۷،معادل ۱۲ هزار تن گوشت و ۱۸ هزار تن شیر شتر در کشور تولید شده است.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۰۷۸۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید گاز باید افزایش پیدا کند/ لزوم بهینه سازی مصرف

امین نوربخش کارشناس انرژی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه بر اساس شاخص‌های موجود امنیت انرژی مربوط به کشورهای مصرف کننده است، گفت: کشورهایی نظیر ایران و کشورهایی که بیشتر صادر کننده هستند باید ابتدا تغییراتی در شاخص‌ها ایجاد کنند و سپس به عنوان امنیت انرژی از آن یاد نمی‌شود و بیشتر ابعاد صادراتی آن و تنوع مقاصد صادراتی مطرح می‌شود.

وی ادامه داد: ما هم در تولید و هم مصرف دچار مشکل هستیم، زیرا تولیدمان در مقایسه با ذخایری موجود بسیار کم است و اگر این روند ادامه دار باشد اتمام ذخایر گازی و نفتی ما تقریباً ۸ دهه طول می کشدو آخرین کشوری هستیم که ذخایر آن به اتمام می‌رسد.

نوربخش ادامه داد: ما اگر این نسبت را افزایش ندهیم باعث می‌شود که پس از چند دهه ایران و چند کشور دیگر نفت و گاز دارند و سایر کشورها نفت و گازشان به اتمام رسیده است در این شرایط سایر کشورها روندی را طی نمی‌کنند که برای تأمین انرژی خود به یک یا دو کشور وابسته شوند.

به گفته این کارشناس انرژی، روندی که برای کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی آغاز شده به این دلیل است که قدرت‌های بزرگ دسترسی چندانی به انرژی ندارند و هر چقدر ادامه پیدا کند کشورهای بیشتری را همراه خود می‌کند و کشور ما که تقاضا برای سوخت‌های فسیلی وجود دارد اگر تولید را افزایش ندهد در دوره‌ای مجبور به فروش نفت و گاز می‌شوند که مشتری برای آن نیست و قیمت‌ها را به شدت کاهش پیدا می‌کند به همین دلیل در عرضه و تولید باید به فکر افزایش باشیم.

وی با اشاره به اینکه در مصرف نیز چالش‌هایی وجود دارد و شدت مصرف انرژی در کشور ما نسبت به میانگین جهانی بیشتر است، خاطر نشان کرد: برای انجام یک واحد کار مشخص دو برابر میانگین جهانی انرژی مصرف می‌شود و فرصت بالقوه ای وجود دارد که با بهینه سازی بتوانیم مصرف انرژی را کاهش دهیم تا ظرفیتی برای صادرات و درآمد ارزی و حتی ایجاد روابط سیاسی از طریق توسعه روابط انرژی در فضای منطقه ایجاد شود.

به گفته نوربخش می‌توان گفت تولید نسبت به ذخایر موجود کم است و باید حجم تولید را افزایش داد و حتی آن را به دو برابر برسانیم و هم به لحاظ مصرف آن را کاهش دهیم.

وی در خاتمه یادآور شد: بهینه سازی راه‌های مختلفی دارد به عنوان مثال تبدیل نیروگاه‌ها به سیکل ترکیبی، رفع نشتی خطوط لوله و حتی تعویض بخاری و راه کارهای قیمتی؛ قیمت گذاری پلکانی می‌تواند در بهینه سازی مصرف مثمر ثمر واقع شود. اما ابتدا باید برسی کرد که مدام یک از این راهکارها ظرفیت بیشتری دارد به عنوان مثال در بخش خانگی از راهکارهای غیر قیمتی نظیر تعویض بخاری‌ها می‌توان دنبال کرد

کد خبر 6097948 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • تابستان منهای خاموشی
  • مصرف روزانه پیاز چه خواصی دارد؟
  • این ویتامین‌ها را بخورید و لاغر بمانید
  • توزیع روزانه قارچ در سطح کشور به ۸۰۰ تن رسید
  • تولید سلنیوم آلی و رقیق‌کننده اسپرم با مصرف دامی در کشور
  • اثربخشی مراتع در تولید گوشت قرمز
  • تولید گاز باید افزایش پیدا کند/ لزوم بهینه سازی مصرف
  • تاثیرات شگفت انگیز مصرف روزانه پیاز
  • هدر رفت ۲۵ میلیون دلاری بنزین در سال
  • کاهش ریسک ابتلا به سرطان با مصرف روزانه ۲ عدد گوجه فرنگی