Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس مسایل بین‌الملل گفت: انتظار است SPV( ساز و کار ویژه مالی اروپا با ایران) صرفا کالاهای انسانی و حیانی را در برنگیرد و ایران بتواند بدون محدودیت از این کانال برداشت مالی انجام دهد.

رحمان قهرمان‌پور در گفت‌وگو با ایسنا گفت: در بحث SPV در هفته گذشته دو ابهام به وجود آمد اول این‌که ابتدا اعلام شد در شورای وزیران اروپا بر سر این مساله به تفاهم نرسیده‌اند و بعد  از سوی منابعی در ایران و وزیر خارجه فرانسه خبر داده شد که هفته جاری SPV اعلام خواهد شد، بنابراین چندان نمی‌توانیم بگوییم واقعا این مساله به زودی اعلام می‌شود یا خیر.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: هم‌چنین در این‌که SPV، همه ابعاد و کالاها را در بر می‌گیرد یا فقط HSPV یا کالاهایی که بعد انسانی و حیاتی دارند هنوز ابهام است. ایران نمی‌خواهد این ساز و کار صرفا منوط به این نوع کالاها باشد. هم‌چنین ایران نمی‌خواهد آزادی عملش در این ساز و کار برای برداشت‌های مالی و نقل و انتقال پول محدود باشد. ایران می‌خواهد هرچه وارد کانال می‌شود به طور دلخواه برداشت کند، این در حالی است که برخی مقامات آمریکایی و اروپایی معتقدند اگر این اختیار به ایران داده شود نگرانی‌هایی به وجود می‌آید و به نظر می‌رسد این اختلاف نظر هم‌چنان به قوت خود باقی است و رفع نشده است.

این کارشناس مسایل بین‌الملل با اشاره به شرایط فعلی منطقه‌ای، بین‌المللی و داخلی گفت: در این شرایط هر اقدامی با ریسک و هزینه بالا مواجه خواهد بود بنا بر این باید به دقت رفتار کرد. ایران اکنون در سه جبهه خروج آمریکا از برجام و فشارهای داخلی متاثر از آن، بازگشت تحریم‌ها و FATF و لوایح مربوط به آن در کشاکش داخلی و خارجی است و به نظرم در چند هفته گذشته نسبت به این مسایل و بهبود شرایط ناامیدی بیشتر شده است با این حال باید منتظر بود و دید چه اتفاقی می‌افتد.

قهرمان‌پور با اشاره با اظهارات علی اکبر صالحی در هفته گذشته مبنی بر آمادگی ایران برای بازگشت به فعالیت‌های هسته‌ای در کوتاه‌ترین زمان گفت: این اظهارات نشان می‌دهد که ماندن ایران در برجام قطعی نیست و این گونه نیست که ایران در هر شرایطی به اجرای این توافق ادامه دهد و کاملا شرایط را در دست ارزیابی و کنترل دارد.

وی درباره انتظار و امید مردم به SPV و بهبود شرایط با اعلام و اجرای آن تصریح کرد: برداشت من این است که با توجه به شرایط ایجاد شده پس از برجام، SPV در بخش عمومی جامعه تاثیری که خروج آمریکا از برجام گذاشت و افکار عمومی را متاثر کرد، نخواهد داشت.

این کارشناس مسایل بین الملل در پاسخ به این پرسش که تا چه اندازه با این مساله موافقید که اروپا منتظر نظر و موافقت آمریکا با SPV برای اعلام و اجرایش است؟ گفت: صحبتی که  آقای علی ماجدی سفیر سابق ایران در آلمان در این‌باره داشتند، حتما درست است اما به نظر من علاوه بر این مساله، مسایلی از جمله تصویب CFT و پذیرش FATF از سوی ایران مهم است. معتقدم برای اجرایی کردن مکانیسم مالی میان ایران و اروپا، نیاز است تا این لوایح چهارگانه به تصویب رسیده و اجرایی شود، در غیر این صورت شرکت‌ها و موسسات کوچک هم نمی‌توانند با ایران وارد تعامل شوند، بنابراین موافقت آمریکا با این مکانیسم تنها فاکتور تاخیر در اعلام و اجرای SPV نیست.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ایران و اروپا سازوکار مالی ویژه اروپا SPV

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۱۰۰۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| رهبر معظم انقلاب: الگوهای جامعه معلمین باید به‌ عنوان قهرمان معرفی شوند

فیلم| رهبر معظم انقلاب: الگوهای جامعه معلمین باید به‌ عنوان قهرمان معرفی شوند

دیگر خبرها

  • واکنش معین به اعتراضات دانشجویی در آمریکا: دانشگاه و دانشجویان در مقایسه با سیاسیون یا سرمایه‌داران، از اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی بالاتری در جامعه برخوردار هستند/ اعتراض آنها می‌تواند به تغییر سیاست‌های دولتها و حتی تغییر دولتها منجر شود
  • بازداشت بیش از ۱۵۰۰ دانشجوی آمریکایی در ۲ هفته/ حمایت‌ها از طرف جامعه دانشگاهی ایران ادامه دارد +تصاویر
  • گسترش فرهنگ علمی و دینی به همت شهید مطهری
  • ببینید| نظر وزیر اسبق بهداشت درباره برجام و محمدجواد ظریف/ «هر روز که از خواب بیدار می‌شویم وضعیت عوض شده»
  • روایت ظریف از دلایل موافقت آمریکا و مخالفت اعراب و اسرائیل با برجام
  • فضای مدارس استان قزوین فرسوده است
  • فیلم| رهبر معظم انقلاب: الگوهای جامعه معلمین باید به‌ عنوان قهرمان معرفی شوند
  • فیلم/ رهبر انقلاب: الگوهای جامعه معلمین باید به‌ عنوان قهرمان معرفی شوند
  • فرمانده حشد الشعبی: تهدیدهای آمریکا ما را نمی‌ترساند
  • نقش انتخابات آینده آمریکا بر قیمت مسکن چیست؟