Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «انرژی امروز»
2024-05-03@04:08:40 GMT

تمرکز روی ناوگان فرسوده حمل ‌و نقل

تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۵۱۱۲۴۸

تمرکز روی ناوگان فرسوده حمل ‌و نقل

محمد کاظمی پژوهشگر حوزه سیاستگذاری محیط زیست، گفت: بررسی‌ های کارشناسی نشان می‌ دهد که فقط ۱۰درصد از ناوگان حمل‌ و نقل شهر تهران، فرسوده است در حالی که منجر به انتشار حدود ۵۰ درصد ذرات معلق ناشی از حمل ‌و نقل در هوا می‌ شود.

وی ادامه داد: بنابراین تمرکز راهکارها روی ناوگان فرسوده به‌ خصوص خودروهای دیزلی فرسوده می‌تواند با صرف هزینه‌های کمتر، تاثیر بیشتری در کاهش آلودگی هوای تهران داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو شبکه کانون های تفکر ایران گفت: آلودگی هوای شهر تهران با توجه به خسارت ‌های مستقیم و غیرمستقیمی که به زندگی شهری وارد می ‌کند، یکی از مهمترین چالش‌هایی است که افراد و نهادهای مختلفی را درگیر خود کرده است، با توجه به اینکه شالوده حل مشکلات اساسی کشور، شناخت دقیق مساله است، بنابراین در برخورد با مشکل آلودگی هوای تهران نیز لازم است این پدیده به ‌طور کامل شناسایی شود.

وی افزود: به ‌همین منظور ضروری است در دو لایه «شناخت آلاینده اصلی» و «شناخت منابع انتشار ذرات معلق» بررسی‌ های دقیق کارشناسی صورت گیرد.

کاظمی با اشاره به شناخت آلاینده اصلی هوای تهران گفت: بررسی ‌های کارشناسی نشان می‌دهد ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون (PM2.5) عامل اصلی آلودگی هوای تهران است، بر اساس گزارش کیفیت هوای تهران در سال گذشته، منشا ۱۰۱ روز از ۱۰۸ روز با شرایط هوای ناسالم در شهر تهران، غلظت بیش از حد مجاز این آلاینده در هوا بوده؛ روندی که در آمار سال های پیش از آن هم قابل‌ مشاهده است.

وی افزود: همچنین بانک جهانی در سال ۲۰۱۸، میزان خسارت وارده به سلامت عمومی شهر تهران ناشی از آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون را ۲.۶ میلیارد دلار برآورد کرده است، همچنین با توجه به تحمیل هزینه ‌های غیرمستقیم همچون تعطیلی ادارات و مدارس، این خسارت بیشتر هم خواهد بود بنابراین به‌منظور کاهش این خسارات ضروری است نسبت به کاهش انتشار این آلاینده در هوای شهر تهران اقدامات جدی صورت گیرد.

این پژوهشگر حوزه سیاستگذاری محیط زیست در ادامه به شناخت منابع انتشار ذرات معلق تهران اشاره کرد و گفت: دومین لایه در شناخت مساله این است که منابع انتشار دهنده این آلاینده به طور دقیق شناسایی شود که اصطلاحا منشا یابی ذرات معلق خوانده می‌ شود.

وی افزود: در این زمینه، گزارش سیاهه انتشار مورد توجه مسوولان قرار گرفته که بررسی‌ های دقیق کارشناسی نشان داده‌اند، این مطالعه با توجه به در نظر نگرفتن ذرات معلق ثانویه و ذرات با منشا طبیعی مانند گرد و غبار، دقت و کفایت لازم برای تصمیم‌گیری ‌های بعدی را ندارد.

کاظمی ادامه داد: همچنین در این بررسی ‌ها با رفع نواقص موجود و ترکیب مطالعات مختلف در این زمینه، سهم دقیق هر کدام از وسایل نقلیه مشخص شد که مطابق این منشا یابی، وسایل نقلیه به ‌عنوان بزرگ‌ترین منبع انتشار PM2.5، حدودا سهم ۶۵ درصدی در انتشار آلاینده اصلی هوای تهران دارند. همچنین سهم خودروهای سواری و موتورسیکلت با هم حدود ۳۰ درصد و سهم خودروهای دیزلی ۲۶ درصد است.

وی گفت: علاوه بر نتایجی که از سهم ‌بندی واقعی وسایل نقلیه در انتشار ذرات معلق به ‌دست آمد، مطالعات مختلف، تاثیر عوامل دیگری را در میزان واقعی آلایندگی آنها بررسی کردند که از جمله این عوامل موثر می ‌توان به تعداد و سن ناوگان حمل و نقل اشاره کرد.

کاظمی افزود: خودروهای سواری با اختصاص سهم ۱۶ درصدی، بزرگترین منبع انتشار PM2.5 هستند، در ابتدا این‌ گونه به ‌نظر می ‌رسد که برای کاهش آلودگی هوای تهران لازم است راهکارهایی در راستای کاهش انتشار PM2.5 ناشی از خودروهای شخصی اتخاذ شود در حالی که این سهم ۱۶ درصدی از تعداد بیش از ۳ میلیون خودروی شخصی (در سال ۱۳۹۳) به ‌دست آمده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر سهم ۱۰ درصدی کامیون‌ها در انتشار PM2.5، ناشی از تعداد حدود ۸۵ هزار کامیونی است که در سطح شهر تهران تردد می‌ کنند بنابراین با یک محاسبه ریاضی ساده می‌توان گفت که هر کامیون به‌ اندازه ۲۵ خودروی شخصی در انتشار PM2.5 نقش دارد.

کاظمی اظهار داشت: با افزایش سن یک خودرو، میزان آلایندگی آن افزایش می ‌یابد. در یکی از همین مطالعات نشان داده شد که آلایندگی خودروهای دیزلی ۲۰ساله، حدود ۲۰ برابر خودروهای دیزلی نو و آلایندگی وسایل نقلیه بنزینی ۲۰ساله، حدود ۸ برابر وسایل نقلیه بنزینی نو است بنابراین تمام خودروهای درحال‌ تردد به یک ‌اندازه آلایندگی ندارند از این‌رو لازم است بین آنها تفکیک قائل شد.

وی گفت: با توجه این مسائل، تاثیر هرکدام از پارامترهای سن و تعداد در تحلیل ‌های مربوط به میزان آلایندگی وسایل نقلیه مشخص شد، همچنین با توجه به اهمیت ویژه پارامتر سن، یک طبقه ‌بندی معمول در دنیا وجود دارد که ناوگان وسایل نقلیه را به دو دسته فرسوده و غیرفرسوده تقسیم می‌ کند.

کاظمی ادامه داد: با توجه به مصوبه هیات وزیران در تاریخ ۲۱ شهریورماه ۹۷ درخصوص آیین‌نامه اجرایی ماده (۸) قانون هوای پاک، سن فرسودگی وسایل نقلیه موتوری تعیین شد، با استفاده از سن فرسودگی تعیین‌ شده و اطلاعات موجود در گزارش سیاهه انتشار منابع متحرک شهر تهران، این نتیجه به دست می آید که فقط ۱۰ درصد از وسایل نقلیه شهر تهران جزو ناوگان فرسوده محسوب می ‌شوند.

وی به سهم ناوگان فرسوده و غیرفرسوده وسایل نقلیه در انتشار PM2.5 شهر تهران اشاره کرد و گفت: ناوگان فرسوده حمل ‌و نقل، ۳۲ درصد از انتشار ذرات معلق شهر تهران را به خود اختصاص می ‌دهند، به ‌عبارت دیگر ناوگان فرسوده، حدود ۵۰ درصد آلایندگی وسایل نقلیه را تولید می ‌کنند این به آن معنا است که فقط ۱۰ درصد از وسایل نقلیه در حال ‌تردد در شهر تهران، منجر به انتشار حدود ۵۰ درصد آلایندگی ناشی از آنها می‌ شود.

وی افزود: از طرفی این تقسیم‌بندی در مورد خودروهای بنزینی و دیزلی رفتار متفاوتی از خود نشان می ‌دهد، به ‌طوری ‌که آلایندگی ناوگان فرسوده در خودروهای دیزلی بسیار بیشتر از بنزینی ‌ها است. نتایج نشان می دهد که حدود ۹۵ درصد آلایندگی مینی ‌بوس ‌ها و ۷۰ درصد ذرات معلق منتشر شده از اتوبوس‌ها و کامیون‌ها ناشی از ناوگان فرسوده آنها است.

پژوهشگر حوزه سیاستگذاری محیط زیست ادامه داد: در نهایت با در نظر گرفتن عامل سن خودروها مشخص شد که تمرکز روی ناوگان فرسوده باید به ‌اندازه توجه به غیر فرسوده‌ها باشد، همچنین لازم است در تصمیم ‌گیری ‌های مربوط به راهکارهای کاهش آلودگی هوای تهران، این مساله در نظر گرفته شود که ناوگان فرسوده در عین تعداد بسیار اندک، سهم قابل‌ توجهی در انتشار ذرات معلق دارند از این ‌رو معطوف کردن راهکارها به ناوگان فرسوده به‌ خصوص خودروهای دیزلی فرسوده می‌ تواند با صرف هزینه کمتری، تاثیر بیشتری در کاهش آلودگی هوای تهران داشته باشد.

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۱۱۲۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نسل جدید خودروهای برقی چین در راه بازار

تین نیوز

خودروسازان در چین در حال ساخت نسل جدیدی از خودروهای برقی بزرگتر، از نظر فناوری پیشرفته و رقابتی هستند که با افزایش صادرات در سراسر جهان، تهدیدی است که از رقبای جهانی خود جلوتر خواهند بود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، ده ها شرکت خودروسازی فعال در چین قصد دارند امسال ۷۱ مدل خودروی برقی باتری دار جدید را به فروش برسانند. بسیاری از مدل های جدید کاپوت های بلندتر برای ظاهری جلب توجه کننده و فضای ذخیره سازی بیشتر دارند. خودروها تایرهای بزرگتری دارند که ترمز را بهبود می بخشد. صندلی ها ضخیم تر و راحت تر هستند. باتری ها کوچک تر، قوی تر و سریع تر شارژ می شوند. این تغییرات با هدف جذابیت بیشتر خودروها برای مشتریان در چین و رقابتی تر در خارج از کشور انجام شده است.

چین همچنین با فناوری و قوانین خودروهای خودران پیش می رود. مقامات این هفته ترتیبات امنیتی داده ها را برای وسایل نقلیه خودمختار توانمندتر تصویب کردند. آنها خودروهای تسلا، شرکت آمریکایی خودروهای الکتریکی را که در چین نیز خودرو می سازد و می فروشد، و همچنین پنج تولیدکننده چینی، از جمله بی وای دی، رقیب اصلی تسلا در جهان، و نیو، بازیگر قدیمی در بخش خودرو چین، تأیید کردند.

این مصوبات نشان دهنده اشتیاق دولت چین برای پیشبرد توسعه وسایل نقلیه خودران است که به طور گسترده به عنوان محوری برای رقابت آتی در صنعت خودرو دیده می شود. این فناوری بیشتر با خودروهای برقی باتری دار سازگار است تا با خودروهای پلاگین هیبریدی یا خودروهای بنزینی و شرکت های چینی در تلاش هستند تا به تسلا، رهبر این سیستم ها برسند.

خودروسازان چینی سرمایه گذاری زیادی روی نرم افزارهای کمک راننده انجام داده اند. فرانک وو، معاون طراحی در Jiyue گفت ماشین الکتریکی «در حال تبدیل شدن به یک ربات روی چرخ است».  باتری های بهتر و کاهش هزینه ها پشتوانه فشار چین برای تولید خودروهای الکتریکی است. کانتمپ، شرکت قطعات خودروی چینی مستقر در جنوب شرقی چین و بزرگترین تولید کننده باتری خودروهای الکتریکی در جهان، هفته گذشته در نمایشگاه خودرو پکن اعلام کرد که شارژ ۱۰ دقیقه ای جدیدترین باتری آن، برد ۵۹۵ کیلومتری را به همراه خواهد داشت. به گفته این شرکت، یک شارژ کامل ۳۰ دقیقه ای می تواند مسافت ۹۹۸ کیلومتری را داشته باشد.

پیشرفت ها به این معناست که سازندگان وسایل نقلیه می توانند از باتری های کوچک تر استفاده کنند، فضای داخلی خودروها را آزاد کنند، یا می توانند باتری را در همان اندازه نگه دارند و به برد بیشتری دست یابند. بیشتر فضای اضافی به صندلی های عقب بزرگتر با فضای پای بیشتر اختصاص می یابد. وانگ تان، مدیر کل طراحی اکسپنگ، تولیدکننده خودروهای الکتریکی چینی، گفت ما تمرکز بیشتری روی صندلی عقب خواهیم داشت و می خواهیم آن را جذاب تر کنیم.

سازندگان وسایل نقلیه الکتریکی معمولاً سبک نگه داشتن خودروها را در اولویت قرار می دادند، زیرا وزن آن چیزی است که بیشتر برای اینکه یک خودرو تا چه حد می تواند پیش از نیاز به شارژ مجدد حرکت کند، اهمیت دارد اما باتری های قوی تر اکنون به خودروهای الکتریکی اجازه می دهند طویل تر و سنگین تر شوند. کریس توماسون، معاون طراحی نیو گفت قسمت های جلویی بزرگ تر ظاهری مجلل ایجاد می کند که تحسین بسیاری از خریداران از وسایل نقلیه کاربردی اسپرت را به همراه دارد.

خودروسازان چینی نیز از طرح هایی با مزیت های بیشتر استقبال می کنند، مانند سدان دنزا Z۹GT که در نمایشگاه پکن توسط بی وای دی ارائه شد. آنها از آلومینیوم سبک وزن اما پرهزینه دور می شوند و خودروهایی با نسبت بالاتری از آلیاژهای فولادی سنگین تر اما ارزان تر می سازند. بسیاری به جای خودروهایی که فقط با باتری کار می کنند، خودروهای پلاگین هیبریدی می خرند، اگرچه بازارهای هر دو هنوز در چین در حال رشد است.

جنرال موتورز و فورد موتور بخش عمده ای از بازار خود را در چین طی پنج سال گذشته از دست داده اند. فورد امسال تصمیم گرفت بر موستانگ های بسیار متفاوت، مجهز به موتورهای پنج لیتری V-۸ بنزینی و چهار لوله اگزوز تمرکز کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • نسل جدید خودروهای برقی چین در راه بازار
  • ۲۱ میلیون تردد در جاده های استان تهران ثبت شد
  • خودروهای برقی خطرناکند؟
  • دستگیری ۵۷ سارق حرفه‌ای خودرو توسط پلیس تهران بزرگ
  • هوای ۸ شهر اصفهان سالم است
  • خروج تمام وسایل نقلیه رسوبی از پارکینگ‌ها تا این تاریخ
  • کنترل ۲۱۵۰ دستگاه ناوگان عمومی در محور‌های مازندران
  • تداوم تنفس هوای مطلوب در تهران
  • خروج تمام وسایل نقلیه رسوبی در پارکینگ‌های تهران
  • کشف وسایل نقلیه سرقتی در مراغه