Web Analytics Made Easy - Statcounter

نخست‌وزیر کوزوو تاکید کرد، دستیابی به توافقی میان صربستان و کوزوو در سال جاری میلادی ممکن است اما نمی‌تواند شامل تغییرات مرزی شود. او هشدار داد، تبادل اراضی می‌تواند به احیای تنفر قدیمی در منطقه بالکان منجر شود.

به گزارش ایسنا، این ایده که صربستان و کوزوو ممکن است از طریق تبادل ارضی به مناقشه دیرینه خودشان پایان دهند، سال گذشته همهمه‌ای به راه انداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیشنهاد مذکور با موج انتقادات گروه‌های دست راستی و همچنین راموش هارادینای، نخست‌وزیر کوزوو که به سختی منتقد اعطای هرگونه امتیاز به صربستان است، مواجه شد. از آن زمان، مذاکرات با میانجیگری اتحادیه اروپا به بن‌بست رسیده است.

با این حال نخست‌وزیر کوزوو در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت، به اعتقاد او توافق همچنان در دسترس است و حتی ممکن است امسال رخ دهد اما نظر او درباره تبادل ارضی همچنان بدون تغییر باقی مانده است.

او با اشاره درگیری ۱۹۹۸ تا ۱۹۹۹ که عملاً موجب جدایی کوزوو شد، گفت: باز کردن مبحث گفت‌وگو درباره اراضی و مرزها، باز کردن گذشته است و گذشته غم‌انگیز بوده است. در جنگ‌های گذشته مرزها موضوع جنگ بوده است. تغییر دوباره مرزها خطرناک است و ما را به حصول توافق نزدیک‌تر نمی‌کند، بلکه دورتر می‌شویم.

مخالفت شدید راموش هارادینای، نخست‌وزیر کوزوو با تغییرات مرزی موجب شده است تا او رو در روی هاشم تاچی، رئیس‌جمهوری کوزوو قرار بگیرد که در مذاکراتی با میانجیگری اتحادیه اروپا با الکساندر ووجیچ، همتای صربستانی خود شرکت می‌کند.

در حالی که رؤسای جمهوری دو طرف این پیشنهاد را توضیح نمی‌دهند، رسانه‌های محلی و تحلیلگران باور دارند که طبق آن قسمت صرب‌نشین شمال کوزوو با قسمت آلبانیایی‌نشین کوچک در صربستان معاوضه شود. این پیشنهاد منطقه بالکان را به خطوط قومیتی نزدیک‌تر می‌کند و با انتقاد شدید گروه‌های راستگرا مواجه است.

نخست‌وزیر کوزوو می‌گوید، مایل به شروع دوباره مذاکرات است. اما مانع مهم بعدی مساله تعرفه ۱۰۰ درصدی است که دولتش در ماه نوامبر روی کالاهای صربستانی اعمال کرد و بعد تنش‌آلود جدیدی به مناسبات دو طرفه داد. راموش هارادینای تاکید کرد: اگر صربستان می‌گوید که هرگز کوزوو را به رسمیت نمی‌شناسد، پاسخم این است که ما هرگز این تعرفه‌ها را حذف نمی‌کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: صربستان کوزوو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۱۱۴۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقاب پشت نقاب

  اما حالا با اندکی تأمل و سنجیدن جوانب دیگر مسأله، می‌توانم هم با بله پاسخ دهم و هم با خیر.تغییر دادن من قبلی هیچ‌وقت غیر‌ممکن نیست، اشتباه ‌هم نیست فقط ممکن‌ است گاهی درست پیش نرود که در این صورت‌،اصلا جای نگرانی نیست.بعضا نوجوانان و کودکانی‌ را می‌بینیم که برای ورودبه جمع دوستان‌شان ازعلایق وسلایق شخصی خودچشم‌پوشی می‌کنندوبه خود واقعی‌شان پشت پا می‌زنند. حتی شاید خود را انکار کنند و خیال‌پردازی‌های‌شان را برای دیگران واقعیت جلوه دهند.این فرآیندها تحت شرایطی صورت می‌‌گیرد که هویت خود را گم کرده باشیم و به‌دنبال اندکی توجه، هر دری را بکوبیم!فقدان هویت چیزی نیست جزیک حفره‌ توخالی‌،درون ما! چیزی ‌است که تا به خودمان از بیرون نگاه نکنیم، نمی‌توانیم جای درستش را حدس بزنیم و سعی داریم با هیچ و پوچ اطراف پرش کنیم...
پس قدم اول برای تغییر، توجه گدایی کردن نیست، بلکه یک قدم از خود بیرون رفتن است.زمانی که از بیرون به خودمان نگاه می‌کنیم، با یک فرد جدید روبه‌رو خواهیم شد، فردی که نیاز به کمک دارد اما در عین حال، می‌داند چه می‌خواهد و برای جلب‌نظردیگران خود را پشت نقاب‌های مختلف حبس نمی‌کند. به عبارتی؛ او به خود ارزش می‌دهد.آزادانه می‌گردد و آنچه می‌خواهد راپیدا می‌کند،هرآنچه‌ که درونش را غنی و غنی‌تر کند. 

دیگر خبرها

  • حماس: برای رسیدن به توافق به قاهره می‌رویم
  • نقاب پشت نقاب
  • جزئیات چارچوب توافق تبادل اسرا و آتش‌بس در غزه
  • بهسازی خط آهن افغانستان بدون ماشین‌ آلات ایران ممکن نیست
  • لاپید: نتانیاهو هیچ بهانه‌ای برای رد توافق تبادل اسرا ندارد
  • مانع‌تراشی بن‌گویر و اسموتریچ در موضوع تبادل اسرا
  • فریاد‌های خانواده‌های اسرای اسرائیلی مقابل مقر اقامت بلینکن
  • متن کامل پیش‌نویس تل‌آویو برای آتش‌بس در غزه و تبادل اسرا
  • هاآرتص: بن‌گویر و اسموتریچ در موضوع تبادل اسرا مانع‌تراشی می‌کنند
  • عبدالکبیر: اتصال منطقه‌ای بدون افغانستان ممکن نیست