Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بسیج نیوز»
2024-05-07@04:27:14 GMT

ایران از قطر جلو افتاد

تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۵۱۱۹۹۶

به گزارش سرویس بسیج مهندسین صنعت خبرگزاری بسیج، میدان گازی پارس جنوبی یکی از بزرگ‌ترین منابع گازی جهان است که برروی خط مرزی مشترک ایران و قطر در خلیج فارس و به فاصله ۱۰۰ کیلومتری ساحل جنوبی ایران قرار گرفته است. در سال ۱۳۶۹ با حفر نخستین چاه اکتشافی در این میدان و براساس نتایج حاصل از لرزه‌نگاری، وجود گاز مورد تایید قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وسعت این میدان ۹۷۰۰ کیلومتر مربع بوده که بخش متعلق به ایران به ۳۷۰۰ کیلومتر است.

براساس آخرین برآوردهای انجام شده، ذخیره درجای این بخش، حدود ۱۴.۲ تریلیون مترمکعب و هم‌چنین دارای ذخیره‌ای بالغ بر ۱۹ میلیارد بشکه میعانات گازی است. با توجه به وسعت این میدان توسعه آن در فازهای مختلف مطابق با برنامه‌های پنج ساله توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایران و با هدف تامین تقاضای روبه رشد گاز طبیعی، اعم از مصارف داخلی در کشور و تزریق آن به میادین نفتی به‌منظور صیانت از مخازن و هم‌چنین صادرات گاز در دستور کار وزارت نفت قرار گرفته است.

تولید گاز طبیعی از میدان گازی پارس جنوبی، از سال ۱۳۸۰ با تولید حدود دو میلیون مترمکعب در روز آغاز شده که درنتیجه بهره‌برداری از فازهای این میدان، میزان تولید گاز غنی ایران از این میدان مشترک، در حال حاضر طبق آخرین گفته‌های بیژن زنگنه، از کشور قطر پیشی گرفته است.

زنگنه در آیین رسمی بهره‌برداری از خط انتقال گاز کهنوج  – جیرفت اظهار کرد که در دولت یازدهم و دوازدهم، معادل ۱۴ فاز استاندارد پارس جنوبی عملیاتی شده است و مقدار برداشت گاز از این میدان مشترک از رقم روزانه ۲۸۰ میلیون مترمکعب در پایان سال ۱۳۹۱ به رقم کنونی حدود ۶۰۰ میلیون مترمکعب در روز رسیده که این به معنای پیشی گرفتن از کشور قطر است.

جزئیات فازهایی که توسط ایرانی‌ها به بهره‌برداری رسیدند

تکمیل و افتتاح فازهای ۱۵ و ۱۶ میدان گازی پارس جنوبی، با بیش از ۷۰ درصد سهم ساخت داخل در اجرای این پروژه است که این رقم تاکنون بالاترین میزان سهم ساخت داخل در اجرای پروژه‌های میدان گازی پارس جنوبی به شمار می‌رود. بهره‌برداری از فاز ۱۲ پارس جنوبی که از لحاظ ظرفیت پالایش گاز طبیعی بزرگترین طرح توسعه این میدان است. در اجرای طرح مذکور ۶۷ درصد ارزشی کار توسط ظرفیت‌های ایرانی به انجام رسیده است. هم‌چنین تولید نفت خام از لایه نفتی میدان پارس جنوبی، در سال‌های اخیر آغاز شده است.

برداشت تجمعی ۱۳۴۸ میلیارد مترمکعب از پارس جنوبی

اما برداشت تجمعی گاز ترش از پارس جنوبی، ۱۳۴۸ میلیارد مترمکعب است. تولید گاز از ابتدای توسعه میدان گازی پارس جنوبی تا سال ۱۳۹۲ معادل ۵۹۶ میلیارد مترمکعب بوده که در پنج سال اخیر به بیش از دو برابر رسیده است. میانگین برداشت روزانه گاز از پارس جنوبی، ۵۸۳ میلیون مترمکعب است که ۷۰ درصد سبد انرژی کشور را در برمی‌گیرد.

 براساس تکلیف وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران، افزایش روزانه  ۸۵ میلیون مترمکعب گاز در دستور کار است که تا امروز افزایش ظرفیت تولید ۲۸ میلیون مترمکعب از فاز ۱۴، محقق شده و افزایش ظرفیت ۵۶ میلیون مترمکعب تا اواسط بهمن‌ماه محقق می‌شود.

منبع: ایسنا

انتهای پیام

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۱۱۹۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پنج میلیون مترمکعب روان‌آب در سدهای مخزنی خراسان جنوبی ذخیره شد

ایسنا/خراسان جنوبی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: در بارندگی‌های ۴۸ ساعت گذشته، بیش از پنج میلیون مترمکعب روان‌آب در سدهای مخزنی استان مهار و ذخیره‌سازی شد.

عباس سارانی امروز (شنبه، ۱۵ اردیبهشت ماه) درپی بارندگی‌های اخیر در استان، بیان کرد: سد مخزنی رزه درمیان با دو میلیون و ۹۸۰ هزار مترمکعب، سد سیاهو سربیشه با یک میلیون و ۸۰ هزار مترمکعب و سد نهرین طبس با ۶۰۰ هزار مترمکعب بیشترین ورودی روان‌آب‌ها را داشتند.

وی ادامه داد: از پنجشنبه تا کنون، یک میلیون مترمکعب رواناب در سدهای تغذیه مصنوعی شوسف، چهارفرسخ و سید علی شهرستان نهبندان مهار و جمع‌آوری شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی اظهار کرد: هشت سد مخزنی با ظرفیت ذخیره‌سازی ۷۵ میلیون مترمکعب روان‌آب در استان وجود دارد که از ابتدای این سال آبی تا کنون ۱۸ میلیون و ۷۳۰ هزار مترمکعب روان‌آب در این سدها ذخیره شده است.

وی افزود: اکنون از ظرفیت ۷۵ میلیون مترمکعب سدهای مخزنی استان ۳۰ درصد معادل ۲۳ میلیون و ۴۰۰ هزار مترمکعب آبگیری شده است و برای ذخیره‌سازی سیلاب و روان‌آب در سدها مشکلی وجود ندارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ناگفته‌هایی درباره سهم کشورمان از یک میدان گازی در شمال خلیج‌فارس
  • ۶۳۰ هزار مترمکعب رواناب در نهرین کنترل شد
  • ظرفیت‌های استان بوشهر برای مشارکت مردم در جهش تولید پای کار بیاید
  • افزایش ۴ میلیارد مترمکعبی تولید گاز پارس جنوبی
  • افزایش ۴ میلیارد مترمکعبی تولید گاز پارس جنوبی با کاهش دوره تعمیرات اساسی
  • اهدای بیش از ۵ هزار اصله نهال حرا به محیط زیست استان بوشهر
  • افزایش ۴ میلیارد مترمکعبی تولید گاز پارس جنوبی با کاهش دوره تعمیرات اساسی 
  • پنج میلیون مترمکعب روان‌آب در سدهای مخزنی خراسان جنوبی ذخیره شد
  • درخشش قایقران بوشهری در مرحله دوم لیگ آب‌های آرام
  • افزایش تولید گاز / خوراک پتروشیمی ها تامین شد؟