Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-05-06@14:22:45 GMT

به داد کارگران معادن زغال سنگ برسید

تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۵۱۲۴۰۷

‌به گزارش ایسنا‌، یکی از همین روزهای زمستان راهی معدن زغال سنگ"پابدانا" می شویم تا مسئولان از این معدن بازدید و مسائل را بررسی کنند.

همزمان با ورودمان به منطقه اصلی، بارش باران آغاز شد و به محض ورود به سالن و تا زمان آماده شدن مسؤولان برای ورود به معدن چند نفر از کارگران نیز وارد سالن شدند. همین که متوجه شدند خبرنگار هستیم یکی از آنها به سرعت جلو آمد و گفت" به داد ما برسید".

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از او سوال کردم مشکل‌تان چیست؟ پاسخ داد "عمر و سلامی ما تمام شده اما با ۲۰ سال سابقه کار هنوز بحث ۴ درصد حق بیمه مشاغل سخت و زیان آور به ما پرداخت نشده و حقوق و مزایای ما به حق پرداخت نمی‌شود".

این کارگر ادامه می‌دهد: امیدوارم همین طور که با آمدن شما باران رحمت الهی باریدن گرفت، قدم شما خیر باشد و مشکلات ما حل شود.

از کارگران سوال کردم در این معدن تعدیل نیرو هم صورت گرفته است که پاسخ دادند: ما نه تنها تعدیل نیرو نداریم، بلکه کمبود نیرو داریم و بزرگ‌ترین سایت معدنی استان هستیم. کاش مسئولان اعلام می‌کردند تا تعدادی از جوانانی که بیکار هستند، بیایند و مشغول به کار شوند".

با مهیا شدن مسئولان برای حضور در معدن "یداله زمانی" نماینده کارگران معدن اصلی پابدانا در جمع مسئولان و خبرنگاران و در مسیر سالن تا ورودی معدن می‌گوید: " ۴ درصد حق بیمه مشاغل سخت و ماده ۹۲ قانون کار درباره ما اعمال نمی‌شود و کارگران بعد از ۱۸ سال کار در معدن حقوق عادی دریافت می‌کنند. "

وی با گلایه از خصوصی بودن شرکت ادامه داد: با ۱۵ سال سابقه کار حقوق دریافتی همکاران ما با سه حق اولاد یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است، در صورتی که اگر سختی کار (ماده ۴) به کارگران پرداخت شود، با ۱۵ سال سابقه بازنشسته می‌شوند.

زمانی با بیان اینکه بارها برای پیگیری مشکلات کارگران نامه نگاری شده و در جلسات با مسئولان شرکت کرده‌ام، گفت: مشکل اصلی این است که کارگران ۱۷ ساله کار کرده داخل تونل را به بخش‌های بیرونی منتقل و همه حق الزحمه آنها را قطع کرده اند، در حالی که این کارگران در تونل دچار آسیب شده اند.

نماینده کارگران معدن اصلی پابدانا با اشاره به اینکه گرفتن پیمانکار در شرکت‌های خصوصی ممنوع است، اظهار کرد: کارگران شاغل در بخش خصوصی معادن زغال ماهانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان حقوق دریافت می‌کنند و کارگری که حادثه دیده و به بخش‌های فنی منتقل شده، دریافتی یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دارد.

کارگر دیگری با گلایه از بی توجهی مسئولان به مشکلات کارگران گفت: مسئله دیگر مربوطه به کارگرانی که در تونل آسیب دیده و بعد از آن به قسمت‌های بیرونی از جمله نجارخانه و … منتقل می‌شوند و با این وضعیت حقوق و مزایا آنها کاهش پیدا می‌کند و حقوق معمولی به آنها پرداخت می‌شود، در حالی که عمر و سلامتی خود را با کار در عمق ۲۰۰ متری از دست داده است.

وی ادامه داد: اینجا افرادی هستند که با ۲۰ سال کار سابقه بیمه ۱۶ ساله دارند و عدم تناسب حقوق از مشکلات اصلی است.

"اسلامی" کارگر دیگری است که با تأیید مشکلات مطرح شده از سوی همکارانش می‌گوید" ما نیروی‌های بیرون ۷۰ درصد از تعطیلی‌ها را داریم و ۳۰ درصد کار در روز تعطیل حساب نمی‌شود".

"برخورداری" یکی دیگر از کارگران معدن زغال سنگ پابداناست که با اشاره به دغدغه و مشکلات کارگران بیان کرد: تورم بر همه چیز اثر گذاشته و همه از زغال استخراج شده استفاده می‌کنند اما هیچ اثری بر حقوق ما کارگران معدن نداشته است.

وی با اشاره به اینکه کارگران معدن تا عمق ۲۰۰ متری با دست کار کرده اند، ادامه داد: تعداد نیروی انسانی کاهش یافته اما مسئولان انتظار دارند نیروهای فعلی (حدود ۷۰۰ نفر) به اندازه نیروهای قبل که نزدیک به یک هزار نفر می‌شد، استخراج داشته باشند.

برخورداری بیان کرد: کارگران استخراج با حقوق بیرون بازنشسته می‌شوند و در صورت انتقال به بیرون حقوق و مزایا و سختی کار حذف می‌شود که همین مسئله موجب تفرقه بین کارگران استخراج و بیرونی شده است.

وی گفت: طرح طبقه بندی در معادن اجرا نمی‌شود و به عنوان مثال حقوق کارگری که ۱۸ سال کار می‌کند با کسی که ۸ سال کار می‌کند، یکی است.

متأسفانه مشکلات و دغدغه‌های کارگران زیاد است و به عنوان مثال هزینه ازدواج فرزندان یکی از دغدغه‌های بزرگ کارگری با ۱۸ سال سابقه کار است و فرد دیگری می‌گوید سال قبل دخترش را به خانه بخت فرستاده و برای پرداخت اقساط جهیزیه باید مبلغی به حقوق دریافتی اش از معدن اضافه کرده و بپردازد.

بخشی از این مشکلات و دغدغه‌ها با معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطرح شد و وی در این زمینه دستور پیگیری را به مدیرکل کار استان داد.

"شاکرمی" در ادامه با بیان اینکه موارد مطرح شده از سوی کارگران را پیگیری می‌کنیم، گفت: سعی می‌کنیم سختی کار در حقوق و مزایای کارگران معادن زغال‌سنگ در طرح طبقه بندی لحاظ شود و مسائل مطرح شده را دنبال و در چارچوب قانون انجام می‌دهیم.

"رضا اسماعیلی" مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان درباره مشکلات کارگران و اجرا نشدن طرح طبقه بندی در معادن اظهار کرد: اجازه نمی‌دهیم حقوق کارگران ضایع شود.

وی افزود: طرح طبقه بندی در حال بازنگری است و به دستور معاون وزیر سریع‌تر دنبال و اجرا خواهد شد.

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۱۲۴۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کار کارگران باید پیوست ایمنی داشته باشد

به گزارش خبرگزاری مهر، احمد محمدی راستی در مراسم تجلیل از کارگران شهرداری رزن که مناسبت روز جهانی کارگر برگزار شد با بیان اینکه افتخار ما این است که بیشترین نیروهای شهرداری را کارگران تشکیل می‌دهد گفت: بیشترین دغدغه شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر، بهبود معیشت کارگران است.

وی کارگران شهرداری را از زحمتکش ترین اقشار جامعه عنوان کرد که در گرما و سرما خدمات رسانی می‌کنند افزود: عاقبت بخیری همه ما در گرو دعای خیر شما عزیزان است چرا که کارگران حلال‌ترین روزی را سر سفره خود می‌برند.

وی با بیان اینکه مهمترین اولویت شهرداری رزن حفظ سلامت کارگران است اظهار داشت: هر کاری که توسط کارگران و پرسنل انجام می‌شود باید پیوست ایمنی داشته باشد و تا زمانی که ایمنی کار فراهم نشود هیچ کاری انجام نخواهد شد.

شهردار رزن افزود: اگر کل شهر را گلستان کنیم اما خدای ناکرده برای کارگری حادثه‌ای اتفاق بیافتد به هیچ عنوان جبران ناپذیری نخواهد بود و در واقع زحمات همه هم هدر رفته است.

محمدی گفت: باید با استاندارد سازی فعالیت‌ها و کار و تلاش هم بهروزی و هم سلامت را در کارها افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۶۸ نفر کارگر در شهرداری رزن مشغول به کار هستند افزود: پرداخت حقوق کارگران در شهرداری بروز است و قبل‌از اینکه کارمندان و مدیران حقوق دریافت کنند کارگران شهرداری حقوق خود را دریافت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: تا چند روز آینده عملیات اجرای جدولگذاری، لکه گیری و آسفالت ریزی بصورت گسترده در شهر رزن آغاز خواهد و در تلاش هستیم امسال نسبت به سال گذشته معابر بیشتری را بهسازی کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر رزن هم ضمن تبریک فر رسیدن روز جهانی کارگر گفت: کار و تلاش تک‌تک کارگران در توسعه شهر و کسب رضایت شهروندان نقش مهمی دارد و به امید خدا با یاری و همراهی شما می‌توانیم به اهداف مهم و مدنظر شهرداری که همان رضایت شهروندان است دست یابیم.

شهرام وثاقتی با عنوان اینکه اگر امروز می‌بینیم کشورهای توسعه یافته در حوزه‌های اقتصادی و سیاسی و فرهنگی حرفی برای گفتن دارند نتیجه کار و خلاقیت است افزود: اگر افتخاری شامل حال شهرداری شود فقط با تلاش‌های شما این افتخار حاصل می‌شود.

وی با بیان اینکه امروز شهر رزن به کارگاه بزرگ عمرانی تبدیل شده است گفت: امسال سال نتیجه اقدامات ۳ سال گذاشته شهرداری و شورای اسلامی است و خواهشی که از شما کارگران داریم این است که امسال با تلاش و همت بیشتری پروژه‌های نیمه تمام شهر رزن را ساماندهی کنیم.

در پایان این مراسم از کارگران شهرداری رزن تجلیل شد

کد خبر 6096237

دیگر خبرها

  • ۲۰۰ میلیارد ریال از حقوق دولتی معادن برای عمران خواف تخصیص یافت
  • معادن کلید مهم توسعه کردستان/جاده‌های معادن موجب نارضایتی مردم
  • بررسی علت مرگ کارگر معدن کوهبنان در دستور کار قضایی است
  • جزییات مرگ کارگر معدن زغالسنگ هشونی شهرستان کوهبنان
  • جزییات مرگ کارگر معدن زغال سنگ در دستگاه نقاله
  • مرگ کارگر معدن زغال سنگ در کرمان به دلیل نبود ایمنی کار (+ عکس)
  • معادن؛ ثروتی نهفته در خاک/ بی بهره چون کهگیلویه و بویراحمد
  • جان باختن یک کارگر در معدن زغال‌سنگ هشونی کوهبنان
  • جان باختن یک کارگر معدن در استان کرمان
  • کار کارگران باید پیوست ایمنی داشته باشد