Web Analytics Made Easy - Statcounter

مردم ساده‌دل روستای بادامک این روزها نفس‌شان از وعده‌های روی کاغذ مانده مسئولان به شماره اُفتاده و بوی نامطبوع فاضلاب امانشان را بریده است. ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۸ استانها استان تهران نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهریار، در سال 1382 زمانی که پل تاریخی بادامک در شهرستان شهریار به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید کسی فکرش را نمی‌کرد روزی این اثر باستانی تحت تأثیر معضلی زیست محیطی در منطقه قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پل بادامک که به پل دختر بادامک نیز شهرت دارد در زمان قاجاریه در مسیر جاده تهران به شهریار و در ابتدای ورودی روستای بادامک بر روی یکی از شعب رودخانه کرج احداث شد که در دهه‌های اخیر به منظور تعریض مسیر تهران- شهریار، جاده‌ای بر روی این پل ساخته شد.

اما آنچه که ماندگاری این اثر تاریخی را با شک و تردیدهای بسیاری همراه ساخته معضل زیست محیطی و بوی تعفنی است که برخی از ساکنان آن را به واسطه تلاقی آب تصفیه شده شهرقدس با آب فاضلاب و برخی دیگر نیز به واسطه وجود دامداری‌های اطراف آن می‌دانند که در نهایت سبب آلودگی آب رها شده در مسیر رودخانه از کنار روستای بادامک با وجود زمین‌های کشاورزی در این منطقه شده است و هر چند کشاورزان محلی برای جلوگیری از این پدیده با بستن بندهایی تنها بخش کوچکی از آب تصفیه شده را به زمین‌های خود هدایت می‌کنند.

اما وجود بوی نامطبوعی که از صدها متر دورتر و در تمام ساعات شبانه روز در این منطقه استنشاق می‌شود سبب نگرانی ساکنان روستای بادامک شده است به ویژه آن که پل بادامک دقیقاً در کنار مدرسه ابتدایی سپهان قرار دارد که قطعاً این آلودگی‌ها و شدت معضلات محیط زیستی ناشی از عدم کنترل بوی نامطبوع در این منطقه آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به همراه دارد.

تهران| بوی نامطبوع فاضلاب بادامک با تکمیل تصفیه‌خانه فاضلاب شهرقدس مهار می‌شود29 کانون آلایندگی بوی نامطبوع در محور فرودگاه امام(ره) شناسایی شدبوی نامطبوع تهران هیچ ربطی به شبکه فاضلاب ندارد

دو تن از اهالی ساکن در روستای بادامک به محض اینکه متوجه حضور ما در منطقه در حین فیلمبرداری می‌شوند جلو آمده و از بی‌توجهی مسئولان به اهالی روستا گلایه می‌کنند و اینکه چندین سال است مسئولان این منطقه را رها کرده‌‌ و با وجودی که چندین بار هم اعتراض کردیم اما هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

پیرمرد روستایی تمام نگرانی‌اش بچه‌هایی بود که به طور متوسط 6 ساعت از روز را در مدرسه‌ کنار این پل در فضایی متعفن می‌گذراندند، به این فکر می‌کنم که تحمل این بو برای ما که لحظاتی در آنجا مشغول گفت‌و‌گو بودیم چقدر سخت است و وای به حال اهالی روستا و دانش‌آموزان این مدرسه که با همه مشکلات و محرومیت‌هایی که در منطقه به چشم می‌خورد از نعمت نفس کشیدن هوای پاک هم محروم بودند.

برخی از اهالی روستا منشأ این بوی نامطبوع را از فاضلاب قلعه حسن‌خان (شهرقدس) می‌دانستند و برخی دیگر از تلاقی و منتقل شدن کودهای دامداری آن طرف پل که بدون هیچ مانعی وارد آب رودخانه می‌شد.

چندین بار به شورای روستای بادامک و مسئولان شبکه بهداشت اعتراض کرده بودند اما هر بار پس از بازدید و وعده برای حل مشکل خیلی زود همه چیز به فراموشی سپرده شده بود.

دیدن رنج تحمل محرومیت در 10 کیلومتری پایتخت در روستایی که روزگاری آوازه ملی داشته و سرسبزی باغات آن سمبل نگین سبز غرب استان تهران بوده کمی دور از انصاف است، هوای مردم بی‌ریای روستای بادامک این روزها آن قدر آلوده است که دیگر مجالی برای رسیدگی به فرسوده بودن معضل دبستان سپهان هم ندارند.

هر چند محمد رستگاری معاون پایش و نظارت اداره کل محیط زیست استان تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم منشأ بوی تعفن فاضلاب بادامک شهریار را ناشی از فاضلاب شهری و پساب تصفیه شده شهرستان قدس و وجود دو دامداری در اطراف این پل می‌داند اما به گفته اهالی روستا این بوی نامطبوع تقریباً دو سالی است که زندگی را برای ساکنان این روستا تنگ کرده است و معلوم نیست چه مدت دیگر نیز باید بگذرد تا این مشکل برطرف شود.

آنچه بدیهی است اینکه مردم ساده‌دل روستای بادامک این روزها نفس‌شان به تدبیر مسئولان به ویژه محیط زیست و آب منطقه‌ای که به نوعی متولی امر و حافظ منافع زیست محیطی و حریم رودخانه هستند دوخته شده و امید است پیش از آن‌ که نفس‌شان از وعده‌های روی کاغذ مانده مسئولان به شماره اُفتد تدبیری مناسب برای حل این معضل محیط زیستی صورت گیرد.

گزارش از حمید تات

انتهای پیام/ح

R7840/P/S6,60/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۱۳۷۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای ۹ طرح آبرسانی در شهرستان خرمدره

به گزارش خبرگزاری مهر، علی محمد نادرخانی گفت: این طرح‌ها شامل اجرای خطوط انتقال شمال شهر خرمدره به طول ۴ کیلومتر، آبرسانی به فاز ۳ شهرک گلدشت، تأمین آب آشامیدنی سایت اداری و مساکن ملی خرمدره، تکمیل مخزن ۱۰۰۰ متر مکعبی سوکهریز است.

وی افزود: احداث ۲ کیلومتر خط انتقال آب روستای فلج، یک کیلومتر خط انتقال روستای قلعه حسینیه، حفر و تجهیز چاه شماره ۱۶ خرمدره و تکمیل مخزن ۴۰۰۰ متر مکعبی خرمدره از جمله دیگر طرح‌هایی است که امسال در دستور کار شرکت آبفا قرار دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان بیان کرد: سال گذشته نیز ۱۰ طرح آبرسانی با اعتبار بالغ بر ۹۷ میلیارد تومان در شهرستان خرمدره اجرا و به بهره برداری رسید.

نادرخانی گفت: اجرای ۸۰ میلیارد تومان طرح‌های توسعه‌ای در تصفیه خانه آب ابهر و خرمدره نیز از جمله اقدامات شرکت آبفا در سال گذشته در شهرستان خرمدره بود.

این مسئول یادآور شد: توسعه خدمات آب و فاضلاب به ویژه در حوزه روستایی از اولویت‌های کاری شرکت آبفا در سال جدید است که در این راستا روستای نصیرآباد خرمدره به عنوان نخستین روستای استان، از خدمات جمع آوری و تصفیه بهداشتی فاضلاب برخوردار شد.

گفتنی است شهرستان خرمدره با ۷۵ هزار نفر جمعیت و ۳۴ هزار مشترک یکی از ۸ شهرستان تحت پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب در استان زنجان است.

کد خبر 6089966

دیگر خبرها

  • تنها پل چوبی روستای شورکش بر اثر باران سیل آسا تخریب شد + فیلم
  • در این روستا یک شب در سال همه کوفته می خورند | مراسم «اوکوز قوربانی» در روستای اسفنجان شهرستان اسکو
  • آیین گاوکشان 
  • کارواش های منطقه یک تهران زیر ذره بین بازرسان
  • تخلیه فضولات حیوانی رودخانه روستای همای علیا را آلوده کرد + فیلم و تصاویر
  • اجرای ۹ طرح آبرسانی در شهرستان خرمدره
  • از ساماندهی بازار آهن شادآباد تا تسریع پیگیری طرح شن‌چاله‌ها
  • تسرسع ساماندهی بازار آهن شادآباد و پیگیری طرح شن‌چاله‌ها در کمیسیون ماده پنج
  • ساماندهی بازار آهن شادآباد و پیگیری طرح شن‌چاله‌ها در کمیسیون ماده پنج تسریع می‌شود
  • بهره‌مندی اهالی روستای سرپله آبدانان ایلام از آب سالم