Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@11:58:18 GMT

طاهریان: نگاه به ورزش زنان بعد از انقلاب تغییر کرد

تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۵۱۳۹۴۶

طاهریان: نگاه به ورزش زنان بعد از انقلاب تغییر کرد

نایب رئیس کمیته ملی پارالمپیک در نشست بررسی دستاوردها، چالش‌ها و چشم انداز آینده ورزش گفت: حتی محدودیت‌هایی بر سر راه توسعه ورزش بانوان در دهه اول و دوم انقلاب وجود داشت اما پیروزی انقلاب اسلامی شرایطی فراهم کرد که امروز زنان حتی در مدیریت حرف اول را در ورزش می‌زنند.

به گزارش ایسنا، نشست بررسی دستاوردها و چالش‌ها و چشم‌انداز آینده ورزش صبح امروز با حضور زهرا موسوی سرپرست معاونت ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان طاهره طاهریان نایب رئیس کمیته ملی المپیک و بنیان‌گذار ورزش بانوان در سالن اجتماعات وزارت ورزش و جوانان برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این نشست عملکرد چهل ساله بخش ورزش در حوزه بانوان توسط طاهره طاهریان و زهرا موسوی مورد تشویق قرار گرفت.

طاهره طاهریان بنیان گذار ورزش بانوان در این نشست اظهار کرد: باور داریم که ورزش زنان از دستاوردهای انقلاب اسلامی است و در طی این چهل دهه به رشد و بالندگی رسیده است. هر چند دهه‌های اول و دوم انقلاب محدودیت‌های زیادی در توسعه ورزش زنان وجود داشت اما پیروزی انقلاب اسلامی شرایطی فراهم کرد تا خود زنان مدیریت ورزش زنان را بر عهده بگیرند و این رشد حتی در استان‌های مختلف نیز امروز به خوبی نمایان است.

وی گفت: این رشد منجر به آن شد تا ما بتوانیم ساختار ورزش زنان را شکل دهیم.

نایب رئیس کمیته ملی المپیک خاطرنشان کرد: در سال ۶۵ که من مسئولیت ورزش زنان را بر عهده داشتم ورزش زنان در ابتدا به صورت دفتر امور مشترک، کمیته‌ها، اداره کل اداره می‌شد و سپس در سال ۶۷ به معاونت ورزش زنان تغییر نام داد که ما در آن زمان با حمایت‌های مرحوم هاشمی رفسنجانی توانستیم نگاه منفی به ورزش زنان تغییر پیدا کند و در نهایت برای خود ساختار مستقلی پیدا کند.

وی تصریح کرد: ما در پنج ساله اول و دوم توانستیم برای زنان جایگاه مستقلی تعریف کنیم و در جهت رشد ورزش قهرمانی و همگانی گام‌های مؤثری برداریم. یکی از مهمترین برنامه‌ها در حوزه ورزش زنان تربیت نیروی انسانی در همه سطوح بود. در حقیقت می‌توانم بگویم بعد از پیروزی انقلاب شرایطی برای زنان ایجاد شد تا نگاه منفی مجامع بین‌المللی نسبت به زنان مسلمان تغییر پیدا کند.

این خبره ورزشی در ادامه یکی از دستاوردهای پیروزی انقلاب اسلامی را تشکیل فدراسیون اسلامی ورزش زنان عنوان کرد و گفت: با راه‌اندازی این فدراسیون سبب شد تا بتوانیم الگودهی به تمام کشورهای اسلامی بدهیم و در جهت رشد ورزش زنان در تمام کشورهای اسلامی پیش قدم باشیم.

ما در اولین دوره برگزاری مسابقات کشورهای اسلامی تنها یک نماینده به عنوان ناظر از سوی مجامع بین‌المللی داشتیم اما در چهارمین دوره ۱۷ ناظر زن در این بازی‌ها حضور داشتند. در حقیقت مسیری را برای تربیت نیروی انسانی با تشکیل فدراسیون اسلامی ایجاد کردیم.

عضو هیأت اجرایی کمیته ملی المپیک اضافه کرد: این فدراسیون محلی برای رشد و توسعه زنان شد حتی توانستیم بودجه مستقل برای زنان پیش بینی کنیم. البته تعطیلی هشت سال این فدراسیون به صورت سلیقه‌ای بود و امروز بعد از هشت سال سعی داریم با راه اندازی مجدد این فدراسیون بتوانیم بار دیگر به رشد ورزش قهرمانی زنان کمک کنیم.

بنیان گذار ورزش زنان تصریح کرد: امروز در ورزش قهرمانی شرایطی ایجاد شده که زنان ما در رشته‌های کبدی و قهرمانی در شرایطی که برابر نیست حرف اول را می‌زنند و زنان ما توانستند در ورزش خود مدیریت را بر عهده بگیرند در حالیکه در سایر کشورهای اسلامی مدیریت ورزش و زنان در دست مردان است. به هر صورت نگاه به ورزش زنان بعد از انقلاب تغییر پیدا کرد و زنان توانستند تا به امروز با تغییر ساختاری که در ورزش بانوان ایجاد شده به موفقیت‌های بزرگی دست پیدا کنند.

وی ادامه داد: امروز شرایطی در خصوص ورزش بانوان ایجاد شده که ما در ورزش قهرمانی حرف اول را می‌زنیم در حالیکه در گذشته صحبت کردن درباره ورزش قهرمانی در زنان معنی نداشت. البته هر چند در ساختار تغییراتی طبیعی داشتیم ولی معاونت به قوه خود باقی مانده است و تغییری در معاونت ورزش بانوان ایجاد نشده است.

وی همچنین درباره چالش‌های ورزش زنان گفت: به اعتقاد من باید بحث ورزش قهرمانی در درون باشگاه‌ها نیز تقویت شود. البته ما سعی کردیم سهم زنان را در وزارت ورزش و جوانان در باشگاه‌ها ببینیم اما زنان ما در باشگاه‌ها فعال نیستند. اگر این مسئله مصوب دولت شود که زنان در باشگاه نیز دیده شوند به نفع ورزش بانوان خواهد بود. ضمن اینکه برای رفع این چالش باید در اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی نیز این بند مصوب شده که زنان در باشگاه‌ها نیز فعالیت خوبی داشته باشند.

وی از دیگر مشکلاتی که برای توسعه ورزش زنان وجود دارد عدم حمایت حامیان مالی از ورزش بانوان اشاره کرد و گفت: در گذشته اگر به اسپانسرها می‌گفتیم از ورزش بانوان حمایت کنند آن را به نوعی دردسر قلمداد می‌کردند که البته ما نیز به آنها به دلیل محدودیت‌هایی که پیش روی ورزش بانوان بود حق می‌دادیم. زیرا در صورت حمایت از ورزش بانوان سوبسید کافی دریافت نمی‌کردند. با کمک محمدیان (مسئول پیشین معاونت امور بانوان وزارت ورزش) حاضر شدیم برای جذب اسپانسر سوبسید نیز بدهیم تا بتوانیم در جذب اسپانسر در ورزش زنان با مشکل خاصی مواجه نشویم. ما برای توسعه ورزش بانوان چاره‌ای جز جذب حامیان مالی نداریم.

وی پیرامون این پرسش که تشکیل فدراسیون اسلامی ورزش زنان چه خلائی را می‌تواند از ورزش بانوان برطرف کند تصریح کرد: یکی از دستاوردها پس از پیروزی انقلاب ایجاد این فدراسیون بود که به دیگر کشورهای مسلمان الگودهی داد و سبب رشد ورزش بانوان شد.

فدراسیون محلی برای توسعه و رشد قهرمانی و همگانی ورزش زنان خواهد بود. ضمن اینکه مطمئن باشید تشکیل مجدد این فدراسیون هیچ بار مالی به دوش ورزش زنان نخواهد داشت و ما سعی داریم با راه اندازی مجدد این فدراسیون در رشد ورزش قهرمانی زنان گام‌های مؤثری برداریم. بنابراین راه اندازی مجدد این فدراسیون بعد از هشت سال تعطیلی بنا بر ساختار و نه اعتبار ورزش زنان خللی ایجاد نمی‌کند و ما در آینده از طریق راه اندازی فدراسیون شاهد رشد ورزش زنان خواهیم بود.

وی درباره اینکه چرا این فدراسیون تعطیل شد، تصریح کرد: نگران بودجه نباشید. دوره‌های قبل هم اسپانسرها کمک می‌کردند. کسانی که این فدراسیون را اداره می‌کنند به آن کمک خواهند کرد. این فدراسیون هیچ باری برای ورزش ندارد و حتی دوره‌های قبل ردیف بودجه از سازمان برنامه بودجه داشت. در آن زمان هم به همه کارکنان نامه زدند که به کمیته برگردند به همین دلیل نیمه تعطیل شد. دولت تصمیم گرفت این فدراسیون را ببندند. موضوع را سیاسی کردند در حالی که موضوع فعالیت ورزش زنان مسلمان بود. دفتر این فدراسیون بین‌المللی در ایران است و همه مجامع بین‌المللی از آن حمایت می‌کنند. تشکیل این فدراسیون باری برای ورزش کشور نخواهد داشت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: طاهره طاهریان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۱۳۹۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کیهان: ما محترمانه حجاب سر زنان می کنیم اما رضا شاه با ضرب و شتم حجابشان را برمی داشت

روزنامه کیهان به اظهارات احمد علیرضابیگی نماینده تبریز در باره حجاب واکنش نشان داد.

روزنامه کیهان نوشت: یک نماینده ردصلاحیت شده این دوره از انتخابات بدون فهم فلسفه حجاب مدعی شده اگر نظام ستمشاهی توانست با زور و جبر چادر از سر زنان ما باز کند، اکنون هم می‌توان با الزام قانونی عکس آن را انجام داد.

مقایسه الزام حجاب همراه با اقناع فرهنگی و محترمانه زنان بی‌حجاب در جمهوری اسلامی با رفتارهای مخوف و ضرب و شتم بانوان محجبه توسط رژیم دیکتاتوری پهلوی از مبنا دچار اشکال است. حجاب یک قانون مثبت، سازنده و موافق با فطرت و متضمن کرامت انسانی بانوان است. اما بی‌حجابی و برهنگی درتضاد بافطرت انسان است و نتیجه‌ای جز افزایش خیانت و فساد و فروپاشی کانون خانواده ندارد.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: لقب‌های تازه کیهان برای 5 چهره سیاسی و فرهنگی کیهان: اعتراض به حجاب بهانه‌ای برای فتنه‌گری در دانشگاه

دیگر خبرها

  • پرداختن به خاطرات مقام معظم رهبری؛ گام اول فصلنامه «ماجرا»
  • نشست مشترک کارگروه ورزش حزب موتلفه اسلامی و مسئولین کمیته ملی المپیک
  • پرداختن به خاطرات مقام معظم رهبری؛ گام اول «ماجرا»
  • بانوان هنرمند انقلاب اسلامی به منویات اخیر رهبر انقلاب پاسخ دادند
  • گام اول فصلنامه «ماجرا»، پرداختن به خاطرات و کارنامه رهبر معظم انقلاب است
  • کیهان: ما محترمانه حجاب سر زنان می کنیم اما رضا شاه با ضرب و شتم حجابشان را برمی داشت
  • هدف از تحمیل بی‌حجابی به جامعه چیست؟
  • لزوم اتحاد کشورهای اسلامی در برابر ظلم و جنایت رژیم صهیونیستی
  • منطق زنان و خانواده انقلاب اسلامی در دنیا اجرا شود
  • شوراها از نگاه بخشی و کوتاه مدت پرهیز کنند