Web Analytics Made Easy - Statcounter

کابل - ایرنا - مذاکرات صلحی که میان گروه طالبان و طرف آمریکایی طی چند روز گذشته در قطر جریان داشت؛ با اخبار ضد و نقیض همراه شد و در این میان افزوده شدن «ملا عبدالغنی برادر» به عنوان عضو جدید تیم طالبان به میز مذاکره، وزن تحلیل های امیدبخش به توافق صلح را در افغانستان بیشتر کرد.

عبدالغنی برادر به عنوان مرد شماره دو گروه طالبان شناخته می شود و در اذهان عمومی افغانستان این گونه جا افتاده است که وقتی نشانه های تصمیم برای نزدیک شدن به دولت افغانستان به منظور مذاکره صلح در وی دیده شد ، با اشاره آمریکا و به دست نیروهای امنیتی پاکستان در سال 2010 میلادی در شهر کراچی دستگیر و زندانی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


او حدود سه ماه قبل وقتی که «زلمی خلیل زاد» نماینده ویژه وزارت امورخارجه آمریکا در امور صلح افغانستان نخستین سفر کاریش را به پاکستان بعد از ابلاغ این ماموریت جدید در شهریور ماه امسال انجام داد ؛ توسط پاکستان آزاد شد.
برادر که اکنون به عنوان رئیس سیاسی دفتر گروه طالبان در شهر دوحه مرکز قطر منصوب شده است از قوم «پوپلزایی» یکی از زیر شاخه های اقوام پشتون افغانستان است و یکی از چهار موسس است که تحریک طالبان را در سال 1994 میلادی به رهبری ملا محمد عمر در افغانستان ایجاد کردند.
ملا برادر 10 سال پیش، در حالی که به گفت و گوهای صلح با حکومت افغانستان علاقه نشان داده بود ، از سوی سازمان‌های امنیتی پاکستان دستگیر و راهی زندان شد و شاید او سرنوشت دیگری داشت زیر «ملا اختر محمد منصور» که بعد از کشته شدن ملا عمر رهبری طالبان را بر عهده داشت وقتی همین نوع گرایش را به صلح نشان داد توسط پهپادهای آمریکایی در بلوچستان پاکستان کشته شد.
پیروان گروه طالبان از ملا برادر به عنوان یکی از مغزهای متفکر این گروه یاد می کنند، او در مدارس دینی پاکستان دروس مذهبی خوانده و در صف طالبان جنگیده است.
ملا برادر پس از سقوط امارت اسلامی طالبان در سال 2001 میلادی که در پی حمله آمریکا به افغانستان رخ داد، شورای کویته را که مهم ترین تشکل فرماندهی طالبان، پس از سقوط این گروه بود رهبری می کرد.
برادر در 17 مهر ماه امسال از یک زندان تحت نظارت ارتش پاکستان به درخواست خلیل زاد رها شد و همه کارشناسان باور داشتند که آزادی او مقدمه ای برای کمک به فرآینده مذاکراتی است که آمریکا برای صلح افغانستان دنبال می کند .
او در 23 دی ماه گذشته به دفتر طالبان در قطر پیوست و روز پنجشبه گذشته چهارم بهمن ماه از طرف رهبری طالبان به ریاست دفتر قطر برای گفت و گو با آمریکایی ها منصوب شد.
«ذبیح الله مجاهد» سخنگوی گروه طالبان در توئیتی نوشت که وی برای پیشبرد بهتر گفت و گوهای صلح به ریاست دفتر قطر گماشته شده و مدعی شد که همزمان با آن تغییراتی در سطح استانداران خود خوانده طالبان در پهنه افغانستان نیز رخ داده است.
در حال حاضر ملا برادر طولانی ترین گفت و گوی طالبان با آمریکا را در قطر رهبری می کند که از روز دوشنبه هفته گذشته آغاز شده و تا امروز شنبه شش بهمن ماه جاری خبری از پایان آن منتشر نشده که شاید به معنای تداوم آن باشد.
هرچند تاکنون هیچ خبر رسمی از نتایج و روند گفت و گوهای آمریکا و طالبان در قطر منتشر نشده است اما گزارش های تأیید نشده حاکی از آن است که دو طرف در باره خروج نظامیان آمریکایی، رهایی «عافیه صدیق» یک زن پاکستانی تبار که توسط سازمان سیا آمریکا به اتهام ساخت سلاح شیمیایی برای القاعده سال ها پیش بازداشت شده است به توافق هایی نزدیک شده اند.
بر اساس گزارش منابع غربی و رسانه های افغانستان در این دیدار طالبان خواهان خروج نظامیان‌ خارجی از افغانستان شده ‌اند و در مقابل نماینده آمریکا از طالبان خواسته تضمینی دهند که افغانستان پناهگاه امن برای تروریستان نشود.
«وال ‌استریت ژورنال» گزارش داده است که طالبان توافق کرده‌ اند تا به گروه‌های تروریستی مانند شبکه القاعده و گروه داعش اجازه فعالیت در افغانستان را ندهند.
همچنین گفته می شود که رایزنی ها درباره رهایی زندانیان طالبان، خروج نام اعضای این گروه از فهرست‌ تروریست های سازمان ملل نیز گفت‌ و گو کرده ‌اند.
«وحید مژده»، آگاه مسایل سیاسی افغانستان هم در گفت و گو با رسانه های داخلی این کشور، دلیل طولانی شدن چهارمین دیدار نمایند‌گان طالبان و آمریکا را دل ‌گرمی‌ طالبان عنوان کرده است و گفت: پیش ‌رفت‌های خوبی در روند گفت ‌وگوهای صلح صورت گرفته که سبب شده گفت ‌و گوها بین دو طرف ادامه یابد.
مژده افزوده است که طالبان و طرف آمریکایی به توافق رسیده اند و آمریکا گفته است که قصد ماندن در افغانستان را ندارد، مشروط بر این که از خاک افغانستان علیه آمریکا تعرضی صورت نگیرد.
مژده گفت و گوی مستقیم طالبان و دولت افغانستان را مشروط به مشخص شدن تقویم خروج نظامیان خارجی از افغانستان دانسته و گفته است که طالبان آماد‌گی خود را به آغاز گفت‌ و گوهای مستقیم با حکومت افغانستان اعلام خواهند کرد.
به باور مژده، ملا برادر یکی از پر نفوذترین چهره‌ها در صفوف نظامیان ‌طالبان است که با ورود وی به روند گفت ‌و گوهای صلح، این روند سرعت خواهد گرفت.
مژده گفت که نمایند‌گان طالبان در مذاکرات قبلی نیازمند مشورت با رهبرانشان را داشتند اما با ریاست ملا برادر می ‌توانند بدون نیاز دوباره به مشورت با بالا دست در حین مذاکره تصمیم بگیرند و از همین رو روند گفت‌ و گوهای صلح سرعت خواهد یافت.
«احسان طاهری» سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان نیز از تعیین شدن ملا برادر به عنوان رئیس دفتر قطر و گفت وگو با طرف آمریکایی ابراز خوشبینی کرده و گفته است که با حضور وی احتمال پیشرفت در روند صلح بیشتر از پیش شده است.
«احمد رشید» روزنامه نگار معروف پاکستان و نویسنده کتابی به نام «طالبان» هم به یکی از رسانه های خارجی گفته است که منصوب شدن ملا برادر به رهبری دفتر سیاسی قطر گامی برای پیشرفت است و احتمال توافق صلح را بیشتر کرده است.
اما خلاء بزرگ این گفت و گوها عدم حضور دولت مرکزی افغانستان است که طرف اصلی صلح محسوب می شود و در روند گفت و گوهای صلح حضور ندارد و همین امر سبب می شود که عملی شدن هرگونه توافق بین آمریکا و طالبان به نوعی با احتمال روبرو شدن با درخواست متفاوت دولت به توقف کشیده شود.
بخش از جمعیت افغانستان به شیوه حکومت داری و رفتار طالبان با توجه به سابقه قبلی موافق نیستند و هرگونه معامله را بدون توافق برای گفت و گوی مستقیم با دولت را چالش دیگری می دانند که به تداوم بحران این کشور کمک می کند.
«محمد اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان در همین ارتباط تأکید کرده است که گفت و گوی آمریکا و طالبان بدون حضور دولت و کشورهای منطقه بی نتیجه خواهد بود.
وی در شهر «داوس سویس» که در مجمع جهانی اقتصاد شرکت کرده بود، گفت که طالبان با تمام گروه های تروریستی شناخته شده ارتباط داشته و با بزرگترین سازمان ‌های مافیایی و جنایتکار روی زمین و پاکستان وصل است.
اشرف غنی خاطر نشان ساخت که طالبان در پاکستان پناهگاه‌های امن دارند و مذاکراتی که در آن کشورهای منطقه دخیل نباشد، نتیجه نخواهد داد.
به باور رئیس جمهوری افغانستان موضوع این کشور ابعاد ملی، منطقه ای، اسلامی و بین ‌المللی دارد و به گفته وی اگر به تمام این ابعاد قضیه رسیدگی کامل نشود، حل کردن تنها یک بخش برای حل قضیه افغانستان کافی نخواهد بود.
وی تصریح کرد که آمریکا برای تأمین امنیت افغانستان به این کشور نیامده است بلکه برای تأمین امنیت آمریکا وارد افغانستان شده است و به عنوان کشور مستقل تصمیم گیری برای خروج را دارد اما این تصمیم باید به درستی انجام شود.
چنانچه وی در گذشته نیز تأکید کرده بود که افغانستان خواهان صلحی است که منجر به تداوم جنگ و بحران دیگر نشود، اکنون رسانه های خارجی از نزدیک شدن معامله طالبان با آمریکا در قطر خبر می دهند، کشورهای دخیل در این موضوع باید مالکیت و عضویت دولت افغانستان را در این گفت و گوها با اهمیت دانسته و متوجه باشند که هر اشتباهی در این راستا سال ها منطقه را در بحران دیگر غرق خواهد ساخت.
اکنون که گفت وگوی طالبان به احتمال زیاد وارد ششمین روز می شود، باید انتظار کشید که پس از پایان آن دو طرف چه مواضعی خواهند گرفت و از پیشرفت ها و چالش های این گفت و گو چه چیزی را با رسانه ها در میان می گذارند.
به زودی روشن می شود که طالبان و آمریکا بر سر چه چیزی توافق کرده اند و محل منازعات چه بوده و نقش ملابرادر در حل آن تا چه میزان اهمیت داشته است اما تا آن زمان تنها می توان گفت که یک موضوع قطعی است و آن این که آمریکا قابل اعتماد نیست.
آساق*291*1104*

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي افغانستان سياسي برادر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۱۵۹۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر صنعت و تجارت طالبان وارد ایران شد

نورالدین عزیزی، وزیر صنعت و تجارت طالبان با یک هیأت بزرگ اقتصادی امروز با هدف تسهیل تجارت و ترانزیت به استان سیستان و بلوچستان در ایران سفر کرد.

شرکت در نشست «امکان‌سنجی و تسهیل روند همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور» و رایزنی درباره توسعه روابط تجاری و ترانزیتی بین ایران و افغانستان با محوریت سیستان از اهداف این سفر است.

پیش از این یک هیأت اقتصادی سی و دو نفری از افغانستان به سرپرستی ملا عبدالغنی برادر که در ترکیب آن سه وزیر و معاونان تعدادی از وزارتخانه‌ها حضور داشتند به ایران سفر کرده‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • طالبان: حضور داعش در افغانستان به صفر نزدیک شده است
  • بازگشت بیش از ۱.۵ میلیون مهاجر به افغانستان
  • استقبال طالبان از قهرمانان فوتسال افغانستان
  • مذاکرات طالبان برای صادرات نفت روسیه
  • برگزاری آزمون ورود دختران به دوره مامایی در افغانستان
  • برگزاری آزمون ورود دختران به دوره مامایی در شمال افغانستان
  • گزینه‌های مقابل بایدن در چگونگی مواجهه با توافقنامه دوحه
  • بیش از ۳۵ کشته در حملات داعش در افغانستان
  • مسدود شدن گذرگاه اسپین بولدک
  • وزیر صنعت و تجارت طالبان وارد ایران شد