Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، دومین نشست خبری یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به همراه مراسم رونمایی از ۱۱ پوستر بخش‌های مختلف این رویداد پیش از ظهر امروز شنبه ۶ بهمن با حضور هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس شورای سیاستگذاری، ابراهیم حقیقی دبیر و محسن سلیمانی دبیر اجرایی، امیر سقراطی دبیر هنری و کیانوش غریب ‌پور مدیر هنری و طراح پوسترهای این دوره از جشنواره تجسمی فجر در مؤسسه فرهنگی صبا برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مظفری در ابتدا فرارسیدن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز جشن‌های انقلاب را تبریک گفت و با اشاره به نشست قبلی بیان کرد: آنچه پیش از این بیان کردم صحبت از تغییرات این دوره بود که به تصور برخی اهالی رسانه بلوف نامیده شد اما امروز همه جامعه تجسمی اراده کرده تا برای تحقق آنچه مطرح شد جهت ارتقای کیفیت این جشنواره تلاش شود و نتیجه آن را در این چهل روز خواهید دید.

هدف‌مان وسعت دادن به دایره هنرهای تجسمی است

وی افزود: امسال هدف ما بازتر کردن دایره تجسمی و وسعت دادن به این حلقه هنری بود و به همین خاطر تغییرات بسیاری در بحث جزییات داشتیم و به لحاظ ارائه اثر نیز رشدی بالای ۲۰۰درصد را هم به لحاظ کمی و هم کیفی در بسیاری از بخش‌ها شاهد بودیم. ضمن اینکه پژوهش نیز  به بخش علمی جشنواره اضافه شد و برای آن جایگاهی ویژه در نظر گرفته‌ایم. اتفاق دیگری که امسال را نسبت به گذشته متمایز می‌کند بخش ۴۰ سالگی انقلاب است که قطعا برای هنردوستان و مردم می‌تواند جالب توجه باشد.

رییس شورای سیاستگذاری جشنواره تجسمی فجر ادامه داد: ۵۳ گالری در این جشنواره حضور دارند که اساسا این رقم نه معنای زینتی دارد نه پر کردن فضای جشنواره دا بلکه حضور شان برای آرایه آثار است تا به معرض نمایش و فروش گذاشته شود و خالقان اثر هنری بتوانند نتیجه زحمات شان را به دست مردم برسانند. ما به اقتصاد هنر باور داریم و باید در این رویداد آن را به شکلی عملی اجرایی کنیم.

گزارش آماری جشنواره یازدهم

ابراهیم حقیقی دبیر جشنواره نیز با ارائه گزارش آماری بیان کرد: ۵۷۶۱ نفر تعداد کل شرکت‌کننده‌های این دوره بودند که جمعا ۱۳۷۹۲اثر را به دست ما رسانندند و از این میان ۶۰۴ اثر از ۴۸۵ هنرمند راه یافتگان به نمایشگاه امسال بودند. با توجه به اینکه کیفیت آثار ارائه شده در رشته‌های نقاشی، مجسمه و عکس بیش از سایر رشته‌ها بود علی رغم سخت‌گیری‌های بسیار انتخاب دشواری پیش روی داوران بود و به همین خاطر نمی‌توانستیم عدد آثار را با دیگر رشته‌ها تراز کنیم.

حقیقی در پایان صحبت‌های خود بیان کرد که علاوه‌بر تهران شهرهای مشهد، سلمانشهر، شیراز، تبریز، رشت، آمل، چالوس، سمنان و  یزد میزبان یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر هستند.

امیر سقراطی دبیر هنری نیز در سخنانی اظهار کرد: بعد از چند ماه کار مستمر خوشحالم که توانستیم به وعده‌های‌مان عمل کنیم. و نتیجه اینکه داوران از حجم باکیفیت بالای آثار ابراز خرسندی کردند. ۸ بهمن ماه بخش «پلاک ۴۰» افتتاح می‌شود و جشنواره فجر امسال کارنامه خوبی از هنرهای معاصر را به نمایش خواهد گذاشت. امسال داوری‌ها ۳۱ مرحله داشت که تا الان ۲۱ مرحله انجام شده برخی رشته‌ها مثل هنرهای جدید در ۳روز و نقاشی ۴ روز کار ارزیابی و داوری به طول انجامید و در مجموع ۲۱ جلسه و ۱۲۰ ساعت به این کار اختصاص داده شد.

بازتاب مسائل سیاسی و اجتماعی روز در آثار

وی اشاره کرد: آثاری که در یازدهمین دوره جشنواره تجسمی فجر به دستمان رسیده قابل تامل است و غالبا بازتاب مسایل سیاسی اجتماعی روز را نشانه گرفته‌اند به همین خاطر مجالی برای بررسی و نقد نشانه شناسان است که آثار را مورد بررسی قرار دهند. همانطور که دوستان هم اشاره کردند داوری های پرچالشی داشتیم و حذف برخی آثار سخت بود چون به دلیل کیفیت بالا کار انتخاب را دشوار می‌کرد.

سقراطی با اشاره به رشته سرامیک بیان کرد: مجبور شدیم در مرحله دوم برخی آثار را حذف کنیم چون به نظر می‌رسید دوستان هنرمند به بحث کیوریتینگ خیلی نپرداخته‌اند و در این باره باید بحث شود که چرا این امر در رشته‌های دیگر جدی گرفته شد اما در سرامیک مورد توجه قرار نگرفت. جدا از این مساله خوشحالیم که به برخی رشته‌های هنری چون خوشنویسی و نگارگری بازگشته ایم. در این دوره آثار درخشانی آمده و این اتفاق خوبی است. در رشته های رسانه محور مثل کاریکاتور و عکس نیز که جای شان خالی بود اتفاقات خوبی رقم خورده است.

این گزارش در حال تکمیل است...

کد خبر 4523973

منبع: مهر

کلیدواژه: ابراهیم حقیقی یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۱۵۹۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرحله استانی نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی در ساری برگزار می‌شود

ایسنا/مازندران مرحله استانی نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان ویژه استان مازندران در ساری برگزار می‌شود.

حامد فاضلی کبریا مدیرکل کانون پرورش فکری مازندران امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران درباره برگزاری نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان کانون اظهار کرد: این جشنواره در مرحله استانی‌ ویژه مازندران ۲۰ اردیبهشت از ساعت ۸ تا ۱۸ در سالن سینما کانون ساری برگزار می‌شود.

وی افزود: این جشنواره در بخش استانی با اجرای ۵ نمایش منتخب به اجرا می‌پردازد تا پس از رای هیات داوران ۳ نمایش برگزیده به دبیرخانه مرکزی برای حضور در جشنواره کشوری معرفی شوند.

به گفته مدیرکل کانون پرورش فکری مازندران، مرحله استانی نوزدهمین جشنواره‌ی هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان در سطح استان مازندران با شعار «این صحنه خانه‌ماست» برای شرکت‌کنندگان ۱۲ تا ۲۲  سال و بزرگسالان برگزار می‌شود.

وی افزود: داوری مرحله استانی این جشنواره را سید رضا عمرانی نسب، مهیار هزار جریبی و فاطمه بزرگی از هنرمندان حوزه نمایش این استان بر عهده دارند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • انتشارفراخوان حمایت از تولیدات نمایشی انجمن هنرهای نمایشی خوزستان
  • آثار رضا مافی به موزه هنرهای معاصر می‌رود/نمایش برگزیده‌ای ازآثار
  • معرفی رییس شورای سیاستگذاری دوازدهمین دوسالانه ملی سرامیک ایران
  • دومین دوره انتخابات موسسه هنرهای نمایشی استان برگزار شد
  • برپایی نمایشگاه آثار هنرجویان شهرضایی
  • راهکارهای اقتصاد دایره‌ای برای بهینه‌سازی مدیریت پسماند
  • انتقاد یک نماینده مجلس از ناکارآمدی وزرای رئیسی /جا داشت وزرای بیشتری استیضاح می شدند / در مجلس با دولت رودربایستی‌هایی داشتیم
  • هنر نمایی دانش آموزان در نمایشگاه آثار دستی و تجسمی
  • مرحله استانی نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی در ساری برگزار می‌شود
  • قطار جشنواره هنرهای نمایش کانون همدان در ایستگاه آخر