Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-05@19:50:17 GMT

اندیشه، دروازه ورود به جهان معنویت است

تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۵۱۶۵۰۵

اندیشه، دروازه ورود به جهان معنویت است

به گزارش خبرنگار مهر، غلامحسین ابراهیمی دینانی، عضو انجمن حکمت و فلسفه ایران و چهره ماندگار فلسفه در برنامه «معرفت» که از شبکه ۴ سیما پخش می‌شود، در تفسیر مقالات شمس تبریزی اظهار داشت: این عالم و آنچه در آن است، در برابر عظمت ابدی و ازلی حق تبارک و تعالی، هیچ است. در اینکه خداوند واجب‌الوجود است، تردیدی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حال ممکن است غیر از خداوند، مانند کوه، دریا، صحرا و کهکشان بگوید که من هم موجود و ممکن‌الوجود هستم، اما احاطه‌ قیّومی خداوند، جایی برای این سخن باقی نمی‌گذارد.

بهترین طریق برای شناختن حق تبارک و تعالی، شناختن خود انسان است

وی افزود: بهتر است که نسبت حق تعالی را به عالم هستی مانند ظل و ذی‌ظل بدانیم. عالم هستی در مقابل حق تعالی مانند قطره و دریا نیست، بلکه مانند خورشید و سایه است. انسان برای خداشناسی بهترین است. بهترین طریق برای شناختن حق تبارک و تعالی، شناختن خود انسان است.

عضو انجمن حکمت و فلسفه ایران تصریح کرد: دو عنصر در عالم هستی اساسی وجود دارد؛ بُعد و اندیشه، این را دکارت هم گفته است. بُعد یعنی طول، عرض، عمق و ابعاد. غیر بُعد، اندیشه است و اندیشه بُعد ندارد.

ابراهیمی دینانی گفت: انسان تنها بُعد نیست، بلکه اندیشه هم دارد. اندیشه به عالم جان مربوط است. اندیشه از بُعد خیلی بالاتر است، اما اندیشه چه زمان و چگونه پیدا شده است؟ اندیشه معنوی است. معنویت ورای زمان و مکان است. انسان می‌تواند از ورای زمان و مکان سخن بگوید.

سرانجام ثروت، شهرت و شهوت، عدم جاودانگی است

وی بیان کرد: کل ظاهر این جهان که ما در آن زندگی می‌کنیم، در سه چیز ظاهر می‌شود، ثروت، شهرت و شهوت. خواسته‌های انسان از این سه چیز خارج نیست. کسی که در ظاهر این عالم فرو می‌ماند، به باطن راه ندارد، از معنویت سخن نمی‌گوید، راهی به معنویت ندارد و در این سه کلمه غرق می‌شود. سرانجام ثروت، شهرت و شهوت، عدم جاودانگی است درحالی‌که بشر همواره به دنبال جاودانگی می‌گردد.

چهره ماندگار فلسفه اظهار داشت: دروازه ورود به جهان معنویت، اندیشه است. اندیشه دروازه ورود به عالم معنی است. بدون تعقل و اندیشیدن عقلی، نمی‌توان به دروازه معنویت ورود کرد؛ البته منظورم عقل مادی و محاسبه‌گر نیست، بلکه عقل کلی، عقل الهی و عقلی که ملکوت می‌رود، دروازه ورود به معنویت است.

عالم، راز است

به گفته ابراهیمی دینانی همه مردم مادی و معنوی را می‌فهمند. از هر کسی بپرسید که عالم  ماده گسترده‌تر است یا معنی، پاسخ می‌دهد معنی. بنده امروز می‌خواهم یک چیز جدید بگویم. پیچیدگی و رمزآلودگی‌ عالم ماده کمتر از عالم معنی نیست. مردم فکر می‌کنند ماده را فهمیده‌اند. به اندازه‌ای که آن را استفاده می‌کنند، آن را فهمیده‌اند، اما حقیقت ماده را نمی‌دانند چون ماده رمزآلود است. امروزه بشر در عالم ماده در حال فرو رفتن است و هر چه بیشتر فرو می‌رود، اسرارانگیزتر می‌شود، چرا که به همان اندازه که بیشتر می‌شناسد، حیرتش هم بیشتر می‌شود بنابراین عالم راز است.

باید در جهت فکری جهش کرد

وی تأکید کرد: جهیدن انسان با جان است. جان اگر بجهد، یعنی اندیشه می‌جهد. حالا جهیدن اندیشه تا کجاست؟ باید در جهت فکری جهش کرد. جهیدن فعلی که به وجود آمده، بر اثر جهش اندیشه بوده است. جهش اندیشه در عالم ماده و تکنیک و در زمان و مکان و برای زندگی، در حال پیش رفتن است، اما به غیر از سیر افقی، باید سیر عمودی هم داشت.

عضو انجمن حکمت و فلسفه ایران ادامه داد: مارکس می‌گوید «انسان از خود بیگانه می‌شود. وقتی که انسان در الهیات رفت، با زندگی بیگانه می‌شود». وی همچنین می‌گوید «انسان در سه چیز بیگانه می‌شود؛ اراده، عمل و اندیشه». مارکس در اظهاراتی، بیان کرده که «در اراده، حکومت بر انسان مسلط می‌شود و انسان با دادن رأی به حکومت، بیگانه می‌شود». وی در عمل گفته است که «کارگر تولید می‌کند و ثروت به وجود می‌آورد ولی ثروت به دست ثروتمندان می‌رسد که حاصل عملش بیگانگی است».

ابراهیمی دینانی در پایان خاطرنشان کرد: «اندیشه برای این عالم است. انسان‌ها با ورود به الهیات و کلیسا و مسجد، با اندیشه‌ای که برای این عالم است، بیگانه می‌شوند»؛ این را مارکس که ماتریالیست است، می‌گوید، اما وی این را متوجه نشده که اندیشه اصلاً زمینی نیست، بلکه اندیشه در مقابل ماده است. انسان‌های ماتریالیست فکر می‌کنند کسانی که به معنویت روی می‌آورند، با آنهایی که با مادیات پیش می‌روند، تعارض پیدا می‌کنند و به هم می‌خورند؛ درحالی‌که این محاسبه اشتباه است.

کد خبر 4523980

منبع: مهر

کلیدواژه: برنامه معرفت غلامحسین ابراهیمی دینانی فلسفه مارکس معنویت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۱۶۵۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهدا برای بقای جمهوری اسلامی جانفشانی کردند

امام جمعه کاشان ضمن اشاره به اهمیت برگزاری یادواره شهدا، گفت: شهدا برای بقای جمهوری اسلامی جانفشانی کردند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردستان، حجت‌الاسلام سید سعید حسینی، شامگاه شنبه در مراسم یادواره شهدای بخش مهاباد اردستان، اظهار داشت: خداوند متعال در آیه 102 از سوره نساء می‌فرماید که «کفار دوست دارند شما غافل باشید از سلاح و کالاهایتان تا به شما یورش ببرند و شبیخون بزنند» و منظور از اسلحه دو موضوع است یکی اسلحه معنوی است که دشمن می‌خواهد آن از بین برود و رهبر انقلاب اسلامی هم به آن اشاره کرد که آمریکایی‌ها و غربی‌ها می‌خواهند با تهاجم فرهنگی ایران را آندلسی کنند، لذا باید هر دو سلاح را محکم داشته باشیم.

وی افزود: زمانی یکی از مسئولان عالی‌رتبه وقت کشور گفت الان وقت موشک نیست و وقت علم و دانش است و دشمن دقیقا همین را می‌خواهد که مومنان و مسلمانان از اسلحه معنوی و مادی خودشان غافل شوند و ناگهان حمله کنند، اما رهبر انقلاب اسلامی این خلف شایسته حضرت امام به همه مسائل واقف بوده و هوشیارند.

نمانیده ولی‌فقیه در کاشان با بیان اینکه مردم عزیز بیانیه گام دوم انقلاب را جدی بگیرید گفت: رهبر انقلاب اسلامی در این بیانیه دارند بستر را برای ظهور آماده می‌کنند و یکی از نکات مهم این بیانیه این است که باید تمدن‌سازی صورت بگیرد.

امام جمعه کاشان بیان کرد: همه فرهنگیان، حوزویان و اساتید باید شاخصه‌های تمدن را از قرآن استخراج کنیم و آن را به اندازه‌ای که می‌توانیم در جامعه و محیط پیرامونی و سپس خارج از کشور گسترش دهیم و 10 شاخصه تمدن اسلامی معنویت است و جنگ هشت سال دفاع مقدس دانشگاه معنویت بود و در قبور شهدا امروز مشاهده کردم شهید 16 ساله وجود داشت و بسیاری از شهدا دانش‌آموز بودند، اما از جبهه که بر می‌گشتند عارف بودند و راه 100 ساله یک عارف را یک شبه طی کردند و این راه معنویت را حضرت امام به همه آموخت.

حسینی تاکید کرد: غربی‌ها با لجن‌زار رذائل اخلاقی خود در زمان پهلوی به جان کشور افتادند، اما حضرت امام دل‌های جوانان را به سوی معنویت منقلب کرد و ثمره هشت سال دفاع مقدس صدور انقلاب اسلامی به خارج از کشور بود و خداباوری و معنویت را به کشورهای دیگر تزریق کردند و جوانان ما زیر بمب‌باران‌های تبلیغاتی دشمن هستند، اما می‌بینیم جوانان با چه شور و حالی در مراسمات شرکت می‌کنند که نمونه آن اعتکاف و شرکت در یادواره شهدا است.

نمانیده ولی فقیه در کاشان، تصریح کرد: برادران و خواهران تا می‌توانند روی شاخصه معنویت کار کنند که یکی از آن‌ها همین یادواره شهدا است و بدانید به دعوت شهدا برای تقویت معنویت شرکت کردید و همین راه برای صدور معنویت در گام دوم انقلاب مهم است و همه این جهادها و مراسم‌ها ارزش است.

امام جمعه کاشان با اشاره به شهید والامقام فخری‌زاده، افزود: شهدا فدا شدند تا جمهوری اسلامی بماند، اما بعضی از آن‌ها که وظیفه تمدن‌سازی داشتند دشمن انتخاب کرد و شهید کرد تا جلوی معنویت را بگیرد و همین شهید را دشمن 10 سال دنبالش بود تا بتواند به شهادت برساند و همین حمله ایران به اسرائیل زحمات شهدایی همچون تهرانی‌مقدم و فخری‌زاده‌ها بود و کفار دوست دارند تا ما غافل شویم و به ما هجوم بیاورند پس در هر دو جبهه سلاح معنوی و سلاح نظامی باید تلاش کنیم.

وی بیان کرد: اسرائیلی‌ها وقتی از زبان رهبر انقلاب اسلامی شنیدند که ایران می‌خواهد موشک بزند اعلام کردند که محکم نزنید و حقیقتا آنچه اتفاق افتاد با توسلات بود و 103 هواپیما در آسمان بود تا موشک‌ها را بزنند و 700 پرنده شناسایی در منطقه داشتند و همه ناتو آماده شده بودند تا موشک‌ها را رصد کنند، اما کاری از پیش نبردند و موشک‌های ما به هدف نشست و آمریکا بیش از سه میلیارد و 500 میلیون دلار هزینه پدافند داد و گنبد آهنین کاری نتوانست انجام دهد.

انتهای پیام/802/

دیگر خبرها

  • دور سوم مسابقات فضایی در قرن بیست و یکم آغاز می‌شود
  • نخستین ربات تمام الکتریکی جهان رونمایی شد/ با توانایی حفظ سرعت ثابت
  • چگونه آنفلوآنزای اسپانیایی ۱۹۱۸ جهان را دگرگون کرد
  • شهدا برای بقای جمهوری اسلامی جانفشانی کردند
  • اینجا آمریکاست و آنهایی که در سمت درست تاریخ ایستاده‌اند
  • اطلاعاتی جالب درباره جفت‌گیری عجیب‌ترین موجود جهان!
  • گل تماشایی ذخیره طلایی خیرونا برای قهرمانی رئال
  • امام صادق(ع) نهضت علمی بزرگی را در جهان اسلام پی‌ریخت
  • اولین پوست الکترونیکی قابل کشش در جهان
  • جنبش دانشجویی عامل فروپاشی اندیشه استکبار جهانی