Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-01@15:25:58 GMT

همنشینی تنبور و کمانچه در همنوازی کاکی‌ها

تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۵۱۸۲۶۴

همنشینی تنبور و کمانچه در همنوازی کاکی‌ها

حیدر کاکی و همایون کاکی کنسرت دونوازی تنبور و کمانچه را چهارم بهمن در تالار رودکی به صحنه بردند. ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۰ فرهنگی موسیقی و تجسمی نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، کنسرت دونوازی همایون و حیدر کاکی چهارم بهمن 1397 در تالار رودکی تهران برگزار شد.

این کنسرت شامل اجرای آثاری از ساخته‌های حیدر کاکی و برخی از مقام‌های موسیقی تنبور بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دونوازی همایون و حیدر کاکی در تالار رودکی

حیدر کاکی درباره این کنسرت در بروشور، اینگونه نوشته است:

ساز تنبور از قدیمی‌ترین سازهای مشرق زمین است که در اشکال متفاوت و در اقوام مختلف کرد و تُرک‌‌ و فارس وجود دارد و فرهنگ موسیقایی خود را طی قرن‌ها توسط این ساز روایت کرده‌اند. تنبور امروزی از قدیمی‌ترین انواع تنبور و از مهمترین سازهای ایران زمین بوده و تاریخچه‌ای بس کهن دارد. تا جایی که پژوهشگران موسیقی معتقدند که موسیقی تنبور از انواع موسیقی ایران زمین است و بخش مهمی از پیشینه موسیقی ایران قدیم را باید در این موسیقی جست و جو کرد. با تحقیق بیشتر در زیر بنای این موسیقی متوجه می‌شویم که ریشه آن با موسیقی کلاسیک یا ردیف کنونی ایران گره خورده است و هر اندازه که به گذشته‌های تاریخی بر می‌گردیم ارتباط این دو را نزدیکتر می‌یابیم تا آنجا که هر دو را از یک منبع مشترک خواهیم یافت. استاد محمد رضا درویشی می‌گوید: «بخشی از مقام های تنبور و به ویژه آن بخش که به کلام یا مقام‌های حقانی شهرت دارد، از قدیمی‌ترین نمونه‌های موسیقی ایرانی به شمار می‌رود. این مقام‌ها از آنجا که در هاله از اعتقادات آیینی و مذهبی قرار داشته‌اند کمتر دچار تغییر و تحریف شده‌اند از این رو مطالعه آنها برای شناخت ریشه‌های موسیقی ایرانی امری ضروری است.»

این موسیقی دارای ملودی‌های متنوع در مُدهای متفاوت است که هر کدام روایتگر حماسه‌ها و اسطوره‌های آیینی و باستانی و داستان‌های عاشقانه و عارفانه است و در حال حاضر دارای بیش از هفتاد ته زر، نه زم، یا بزم است که امروزه به آنها مقام می‌گویند.

در این ته زرها (مقامها)مُدهای متفاوتی وجود دارد و دارای روند ملودیک و سیر نغمات و بالا و پایین روندگی خاص خود هستند و مانند اغلب موسیقی اقوام ایران در این مُدها نیز نُت شاهد در مرکز و بقیه نت‌ها حول آن در حال گردش هستند. البته این وضعیت در بخش بدیهه نوازی ته رزهای تنبور بیشتر به چشم می‌خورد.

وسعت صوتی تعدادی از از مُدها بر روی درجات تتراکورد و پنتاکورد و تعدادی هم به وسعت یک اکتاو و یا بیشتر واقع شده‌اند. به طور کلی مقامهای تنبور به سه دسته تقسیم میشوند ١-مقام‌های مجازی ٢-مقامهای باستانی یا مجلسی ٣-مقامهای پردیوری -کلام- حقانی

کنسرت دونوازی حیدر کاکی و همایون کاکی شامل دو بخش بود که بخش نخست بر اساس مقامهای شاخوشینی، داود نه کویره، حقن حقن، هی گیان و استفاده از دستگاه چهارگاه وگوشه هایی ازآن مانند درآمد و منصوری اجرا شد. این بخش شامل قطعه‌های «پریزاد»، «آوازبراساس مقام شاخوشینی»، «قطعه فریاد»، «وه هار(بهار)»، «یاد یار ملودیهای فولکلور» و «وصل یار» بود.

بخش دوم این اجرا هم شامل قطعاتی براساس مقام غریبی، سحری، قه تار واستفاده از دستگاه ماهور و شور و حالت‌هایی از بیات ترک(تعدیل شده) بود. «غریبی»، «تصنیف نازار(فولکلور)»، «قطعه آوازی و پنج ضربی دردعشق»، «قطعه ده ضربی»، «سحری وقطعه دوضربی»، «آواز قه‌تار» و «بیکران» قطعه‌هایی بودند که در بخش دوم اجرا شدند.

انتهای پیام/

R33357/P/S4,40/CT12 واژه های کاربردی مرتبط موسیقی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: موسیقی موسیقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۱۸۲۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر دفاع ایران با کدام مقام نظامی خارجی دیدار کرد؟ +جزئیات

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی وزارت دفاع، امیر سرتیپ آشتیانی در این دیداربا اشاره به سفر سال گذشته رئیس جمهورایران به حراره و سفر آتی رئیس محترم جمهور زیمباوه به تهران گفت: این تعاملات نشان دهنده اهمیتی است که دو کشور در سطوح عالی برای توسعه روابط فی مابین قائل هستند.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران با اشاره به سوابق تاریخی روابط ایران و ونزوئلا گفت: حدود ۱۰ سال پیش وزارت دفاع ایران، میزبان جناب آقای مانانگا گوا رئیس جمهور بود که در آن زمان ایشان به عنوان وزیر دفاع به تهران سفر کردند.

امیر سرتیپ آشتیانی با بیان اینکه بعد از انقلاب اسلامی، قاره آفریقا در سیاست خارجی کشور ما از جایگاه ویژه‌ای برخوردار شده است گفت: این جایگاه متاثر از جوهره انقلاب اسلامی مبنی بر حمایت از کشورهای مستقل و انقلابی از یک سو و تلاش کشورهای آفریقایی جهت کسب استقلال از کشورهای استعمارگر و سلطه طلب بوده است.

وی ادامه داد: در میان کشورهای انقلابی، کشور زیمباوه به دلیل رهبران و مردم انقلابی، حفظ روحیه استقلال طلبی، مبارزه با استعمار نقش مثبت و سازنده‌ای که در منطقه جنوب آفریقا ایفا می‌نماید، از اهمیت بسزای برخوردار است.

آشتیانی تاکید کرد: وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران اراده خود را جهت برقراری روابط دوستانه با تمامی کشورهای آفریقایی به ویژه کشورهای مستقل و انقلابی زیمباوه اعلام می‌کند.

وزیر دفاع ایران با اشاره به پدیده تروریسم به عنوان یکی از مهمترین تهدیدات امنیت منطقه و محیط بین الملل اظهار کرد: متاسفانه شاهد استانداردهای دوگانه دنیای غرب در قبال تروریسم هستیم.
آشتیانی با اشاره به کشتار وحشیانه و قتل عام نزدیک به ۴۰ هزار نفر از مردم و به ویژه کودکان فلسطین توسط رژیم صهیونیستی به سبب حمایت آمریکا و کشورهای غربی و همچنین سکوت نهادها و مجامع بین المللی گفت: بر همه کشورهای آزاد و مستقل لازم است تا ضمن اعلام انزجار خود از اقدامات این رژیم، اقدامات عملی خود را در خصوص توقف ماشین کشتاررژیم صهیونیستی به کار گیرند.
معاون رئیس جمهور زیمباوه نیز در این دیدار با ابراز تسلیت بابت شهادت جمعی از مستشاران نظامی ایران در حمله به کنسولگری ایران و محکوم کردن این اقدام توسط رژیم صهیونیستی گفت: حمله اخیر اسرائیل به فلسطین نیز نشان دهنده سیاست های دو گانه و یک بام و دو هوای غرب است.

آقای کنستانتینو چیونگا با بیان اینکه ایران و زیمباوه تحت تاثیر تحریم های کشورهای غربی هستند گفت: ایران از شرکای زیمباوه است و آمادگی داریم در زمینه همکاری های دفاعی و اقتصادی روابط خود با ایران را توسعه دهیم.

وی با اشاره به سفر آتی رئیس جمهور زیمباوه به تهران گفت: این سفر نقطه عطفی در توسعه روابط بین ایران و زیمباوه خواهد بود.

معاون رئیس جمهور زیمباوه با اشاره به ریاست زیمباه بر اتحادیه اقتصادی جنوب غرب آفریقا( سادَک) گفت: این موضوع ظرفیت های زیمباوه را برای توسعه همکاری های اقتصادی با ایران بیشتر می کند.

در پایان این دیدار هر دو طرف با اشاره به ظرفیت های اقتصادی و دفاعی و امنیتی دو طرف آمادگی خود را برای تبادل هیئت در زمینه های مختلف اعلام کردند.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901020

دیگر خبرها

  • اسلامی: ایران در المپیاد مخترعین مقام اول را کسب کرد
  • تولید سالانه ۴۰۰ هزار اکسل خودرو در واحد صنعتی دانش بنیان چهارمحال و بختیاری
  • پنجمی جوانان هاکی روی یخ ایران در قهرمانی آسیا
  • قطعه‌ای مسحور کننده از ویولن‌نوازی استاد نصرالله شیرین آبادی + ویدئو
  • پشت پرده محبوبیت تیلور سوئیفت در ایران
  • پشت پرده محبوبیت تیلور سوئیفت در ایران | وقتی او در مورد پایان رابطه عاطفی خود حرف می‌زند...
  • توافق مهم ضد تروریستی ایران و پاکستان چه بود؟ | محل استقرار افسران رابط نظامی مشخص شد
  • بازدید سفیر ایران و مقام‌های عراقی از مرز خسروی
  • بازددید سفیر ایران و مقام‌های عراقی از مرز خسروی
  • وزیر دفاع ایران با کدام مقام نظامی خارجی دیدار کرد؟ +جزئیات