Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا؛ به نقل از روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبایی، علی خورسندی طاسکوه، مدیر پژوهشی دانشگاه با اعلام این خبر اظهار کرد: دانشگاه علامه طباطبائی به‌عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه علوم انسانی کشور که متعهد به حفظ بالاترین استاندارد‌های کیفی اخلاق در پژوهش در پژوهش‌های انسانی و اجتماعی است، موفق شد با دریافت مجوز از کمیته ملی اخلاق در پژوهش، این کمیته را در دانشگاه تشکیل دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


او با بیان اقدامات انجام شده از سوی دانشگاه برای ارتقای استاندارد‌ها و رعایت موازین پژوهشی به‌منظور بهبود کیفیت تحقیقات علمی گفت: دغدغه ایجاد کمیته اخلاق دانشگاه سال‌ها بود که از سوی برخی از اعضای هیئت‌ علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه بیان می‌شد، این مهم با حمایت و پشتیبانی معاون پژوهشی دانشگاه، کارشناسان مدیریت امور پژوهشی، یاری اعضای هیئت‌علمی عضو کمیته مشورتی مربوطه و نیز کمیته ملی اخلاق در پژوهش‌های زیست پزشکی، از خرداد سال جاری پیگیری و قدم‌های محکم و عملیاتی در این خصوص برداشته شد و موفق شدیم با دریافت مجوز تشکیل کمیته اخلاق گامی مؤثر در افزایش استاندارد‌ها و موازین پژوهش بین‌المللی در جهت بهبود تحقیقات علمی برداریم.

وی با اشاره به اهمیت اخلاق در پژوهش و جایگاه برجسته‌ای که در پژوهش‌های علمی در تحقیقات انسانی و اجتماعی دارد، گفت: دانشگاه علامه طباطبائی از معدود دانشگاه‌های تابعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که مجوز تأسیس کمیته اخلاق در پژوهش را اخذ نموده است.

خورسندی طاسکوه در خصوص اجرای این سیاست در دانشگاه بیان کرد: از این‌ پس تمام پروژه‌های تحقیقاتی از جمله پایان‌نامه‌ها، رساله‌های دکتری و طرح‌های تحقیقاتی استادان محترم دانشگاه که با موضوعات حساس و با آزمودنی انسانی و حیوانی سروکار دارند، باید مطابق با استاندارد‌ها و موازین اخلاقی و حقوقی موجود در شیوه‌نامه اخلاق در پژوهش را رعایت نمایند.   وی اضافه کرد: به این ترتیب، موضوعات پژوهشی موردنظر قبل از شروع کار باید به تصویب کمیته اخلاق در پژوهش دانشگاه برسد. کمیته اخلاق در پژوهش دانشگاه مرکب از ده عضو ثابت است که ترکیبی از متخصصان و اعضای هیئت علمی در آن عضویت دارند. این اعضا با موافقت رئیس دانشگاه و معاون پژوهشی دانشگاه و تأییدیه کمیته ملی اخلاق در پژوهش کشور در این کمیته منصوب‌ شده‌اند.

مدیر امور پژوهشی دانشگاه با معرفی اعضای کمیته تشکیل‌ شده در دانشگاه، گفت: بر اساس مصوبه و شیوه‌نامه کمیته ملی، اعضای کمیته اخلاق دانشگاه شامل رئیس دانشگاه، معاون پژوهشی، دو نفر پژوهشگر برجسته، یک نفر متخصص اخلاق زیست پزشکی، یک نفر حقوقدان، یک نفر روحانی آشنا به اخلاق زیست پزشکی، یک نفر متخصص آمار حیاتی یا اپیدمیولوژی و یک نفر به عنوان نماینده جامعه هستند. این کمیته به بررسی و ارزیابی پروپوزال‌های دریافت شده از سوی دانشکده‌ها و تخصیص کد اختصاصی اخلاق در پژوهش می‌پردازد که در مجامع علمی ملی و بین‌المللی مورد استناد و پذیرش است.   وی در خصوص اجرای این طرح در سطح دانشگاه اضافه کرد: در بعضی از دانشکده‌ها نظیر روانشناسی و علوم تربیتی، علوم اجتماعی، تربیت‌بدنی و ... که پژوهش‌های علمی عمدتا مستقیما با آزمودنی انسانی سر و کار دارند، کمیته اختصاصی هر دانشکده تأسیس خواهد شد و بررسی‌ها و مصوبه‌های دانشکده‌ها در سطح کمیته دانشگاه مطرح و مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت و به پژوهش موردنظر کد اخلاقی اختصاصی تخصیص داده می‌شود.   انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا دانشگاه دانشگاه علامه کمیته اخلاق پژوهش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۱۸۶۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه علامه‌طباطبایی میزبان ۱۵ هزار و ۳۰۵ داوطلب کنکور سراسری

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه علامه طباطبایی، نماینده تام‌الاختیار دانشگاه علامه‌طباطبایی در برگزاری آزمون سراسری، گفت: آزمون سراسری ۱۴۰۲ نوبت نخست، با رقابت ۱۵ هزار و ۳۰۵ داوطلب در دو نوبت صبح و بعدازظهر روزهای پنجشنبه و جمعه، ۶ و ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در دانشکده‌های حقوق و علوم سیاسی، علوم ارتباطات، مدیریت و حسابداری، تربیت بدنی و علوم ورزشی، اقتصاد و روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه دانشگاه علامه طباطبایی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در صبح نخستین روز آزمون، پنج هزار و ۸۹ داوطلب در گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی و علوم انسانی و در بعدازظهر همان روز، چهار هزار و ۳۶۹ داوطلب گروه‌های آزمایشی زبان‌های خارجی و هنر در بزرگترین ماراتن علمی کشور به رقابت می‌پردازند. همچنین در صبح دومین روز از برگزاری آزمون سراسری، پنج هزار و ۸۴۷ داوطلب در گروه آزمایشی علوم تجربی شرکت می کنند.

فاضلی با اشاره به تمهیدات در نظر گرفته شده برای برگزاری هرچه مطلوب‌تر آزمون سراسری، گفت: به منظور جلوگیری از ازدحام و شلوغی، درهای حوزه امتحانی از ساعت شش و ۳۰ دقیقه صبح باز است و آماده پذیرش داوطلبان هستیم. همچنین هماهنگی‌های لازم با نیروی انتظامی، اداره برق و پلیس راهور جهت تسهیل در عبور و مرور داوطلبان و برقراری نظم و آرامش انجام شده است. تدابیر لازم نیز برای پذیرایی و اسکان خانواده‌ها در مسجد امام علی (ع) و طبقه اول رستوران دانشجویی دانشگاه در نظر گرفته شده است.

وی در خصوص تمهیدات بهداشتی اندیشیده شده در حوزه امتحانی دانشگاه علامه‌طباطبائی گفت: مرکز بهداشت و درمان و دو پزشک دانشگاه در تمام طول مدت آزمون، آماده خدمت رسانی به داوطلبان هستند.

نماینده تام‌الاختیار دانشگاه علامه‌طباطبائی در برگزاری آزمون سراسری افزود: برگه‌های راهنمایی نیز تهیه شده است تا داوطلبان با کمک آن‌ها به راحتی حوزه امتحانی و صندلی خود را پیدا کنند و افرادی هم برای راهنمایی مشخص شده‌اند تا اگر داوطلبی به مشکل برخورد کرد، بتواند با راهنمایی این افراد، مشکل خود را سریع حل کند.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه فضایی برای دریافت امانات و نگهداری کیف، موبایل، ساعت هوشمند و اشیاء قیمتی داوطلبان در نظر گرفته نشده است، از داوطلبان تقاضا داریم به غیر از همراه داشتن مداد، پاک‌کن، تراش، ساعت غیرهوشمند و کارت ورود به جلسه، از آوردن هرگونه وسیله اضافی خودداری کنند.

وی در پایان با آرزوی موفقیت برای تک تک داوطلبان آزمون سراسری ۱۴۰۳، گفت: تمام تلاش خود را به کار می گیریم تا آزمون در آرامش و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود. همراهی داوطلبان نیز می تواند ما را در انجام مطلوب تر وظایف کمک کند.

کد خبر 6086805

دیگر خبرها

  • فضیلت‌گرایی اخلاق توحیدی برترین مرتبه اخلاق است
  • تشکیل قرارگاه ارتقای کمک به کارآمدی نظام حکمرانی کشور در بسیج اساتید
  • تفاهم‌نامۀ همکاری دانشگاه سلمان فارسی کازرون و انجمن علمی تحقیق و تصحیح نسخه‌های خطی ایران امضا شد
  • نقش توجه به پژوهش‌های علمی در مدیریت بلایای طبیعی بی‌بدیل است
  • تقویت حمایت از تولیدکنندگان با توسعه ارتباطات مجموعه‌های علمی
  • پژوهش موتور محرک توسعه کشور و آزمایشگاه موتور محرک پژوهش است
  • امضای تفاهم‌نامه علمی پژوهشی دانشگاه آزاد و دادگستری شاهرود
  • دهمین کنفرانس بین‌المللی وب پژوهی برگزار می‌شود
  • دانشگاه علامه‌طباطبایی میزبان ۱۵ هزار و ۳۰۵ داوطلب کنکور سراسری
  • «آکادمی ورزش و تندرستی» دانشگاه علامه‌طباطبائی راه‌اندازی شد