Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-04-27@00:19:37 GMT

آتشکده گیلان غرب مورد بررسی قرار گرفت

تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۵۱۹۰۸۳

به گزارش ایلنا، پیمان منصوری (سرپرست هیأت باستان‌شناسی گیلان غرب) با اعلام خبر انجام گمانه‌زنی‌ها برای حفظ یکی از ۷ آتشکده شناسایی شده، گفت: برنامه‌ گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و حریم محوطه‌ حسن زوردار روستای خالوخالو گیلان غرب (کرمانشاه) با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، آغاز و هم‌اکنون درحال انجام است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این باستان‌شناس افزود: محوطه‌ حسن زوردار در حاشیه‌ شمالی شهر گیلان‌غرب واقع شده و مطالعات اولیه نشان می‌دهد این محوطه متعلق به دوره‌های عصر آهن III، اشکانی، ساسانی و اسلامی بوده و مهم‌ترین استقرار آن از دوره‌ ساسانی است.

به گفته منصوری، مجموع این محوطه شامل تپه، گورستان و معماری بوده و بخشی از آن بر سطح برجستگی‌های طبیعی شکل گرفته است.

او معماری این محوطه را شامل یک بنا موسوم به چهارطاقی (آتشکده) اعلام کرد که در بخش میانی محوطه بر سطح یک پشته‌ طبیعی قرار دارد و مساحت این محوطه دست‌کم ۲۰ هکتار است.

سرپرست هیأت باستان شناسی، هدف از انجام کاوش باستان‌شناسی این محوطه را تعیین عرصه و حریم و جلوگیری از آسیب بیشتر آن دانست و تصریح کرد:  تاکنون ۸ گمانه در این محوطه ایجاد شده و پیش‌بینی می‌شود تا ۳۰ گمانه نیز برسد.

او اهمیت این محوطه را بیشتر به خاطر وجود آتشکده‌ آن دانست و گفت: در منطقه‌ گیلان‌غرب دست‌کم ۷ آتشکده شناسایی شده که وجود این تعداد آتشکده در یک شعاع ۱۵ کیلومتری کم‌نظیر و حائز اهمیت است.

این باستان شناس خاطرنشان کرد: جدا از وجود آتشکده‌های فراوان، محوطه‌های ساسانی بی‌شماری نیز در منطقه وجود دارد که خود نشان از اهمیت دشت گیلان‌غرب در دوره‌ ساسانی است.

وی از چشمگیرترین مشخصه‌‌های این محوطه را وجود قطعات پراکنده شیشه در سطح آن اعلام کرد  که به‌نظر می‌رسد (احتمالاً دوره‌ اسلامی) در این محوطه کارگاه‌های ساخت اشیاء شیشه‌ای وجود داشته است.

او با بیان این نکته که سطح بیشتر محوطه زیر کشت است و  این محوطه به علت فعالیت‌های کشاورزی، ساخت‌وساز و حضور حفاران غیرمجاز آسیب جدی دیده تصریح کرد: در سالیان اخیر بخش‌هایی از این محوطه به علت آبیاری و زهکشی جهاد کشاورزی تخریب شده است.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: آتشکده دوره ساسانی گیلان غرب محوطه های ساسانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۱۹۰۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از ابتدا پیوند عمیقی میان فلسفه و باستان شناسی وجود داشته است

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم بزرگداشت حکمت الله ملاصالحی، استاد تمام دانشگاه تهران و مدرس مدعو دانشگاه آتن عصر دیروز (سه شنبه چهارم اردیبهشت ماه) در سالن فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

پیوند عمیق باستان‌شناسی و فلسفه

سیدمحمدرضا بهشتی دانشیار گروه فلسفه دانشگاه تهران از سخنرانان این مراسم گفت: بنده با آقای ملاصالحی در طول سال‌هایی که در دانشگاه تهران تدریس می‌کردند همکار بودم. ایشان فردی دارای علم و فضل و تواضع هستند. البته ما هر کدام در یک گروه متفاوت بودیم و این تقسیم بندی گروه‌ها باعث شده بود تا مراودات خوبی شکل نگیرد اما بنده و ایشان مراودات بسیاری داشتیم.

وی افزود: نکته‌ای که من در این جلسه می‌خواهم بگویم این است که باید به نسبت میان باستان شناسی و سایر حوزه‌های فرهنگ مثل فلسفه توجه شود. واژه باستان شناسی، را ما برای معادل انگلیسی Archaeology است و در زبان یونانی معادل آرخه یولوژی که معنای آن می‌شود کسی که درباره آرخه لوگوس (لفظ / ‏‬ کلام) می‌گوید و سرآغاز فلسفه یونان، آرخه بوده است. معنی آرخه هم یعنی مبدا، نقطه آغاز و از نقطه‌ای سربرآوردن است. پس همانطور که می‌بینیم پیوند عمیقی میان فلسفه و باستان شناسی از همان ابتدا وجود داشته است.

این استاد فلسفه ادامه داد: ارسطو در کتاب مابعدالطبیعه خود درباره نسبت میان آرخه و آیتیون (علت) سخن گفته و بیان کرده که اساساً همه دانش‌ها در پی این هستند که آرخه و آیتیون چیزها را بدانند و این غایت علم است. از طرفی، هر آیتیونی آرخه است اما هر آرخه‌ای آیتیون نیست. سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که آیا ما در تمام دانش‌ها برایمان علت یابی علمی و فلسفی مقدور است؟ خیر. چون اگر چنین باشد آن وقت برای بسیاری از علوم اطلاق نام علم دشوار می‌شود. انس بلومبرگ فیلسوف آلمانی معتقد است ما شاید نتوانیم همه جا علت را پیدا کنیم در این صورت باید درباره مقتضییات موجود علم موجود، کاوش کنیم که خود این هم علم است.

بهشتی در پایان گفت: مراد من از بیان این موضوعات این است که باید روی مبانی نظری تعمق بیشتر و تبادل نظر فعال بین رشته‌های فلسفه و رشته‌های دیگر صورت بگیرد. چون برای هر دو رشته مفید است. بنده این دغدغه را در نگاه و افق بلند آقای ملاصالحی دیدم.

انس عجیب ملاصالحی با قرآن، کلام و دین

محمداسماعیل اسماعیلی جلودار عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در ادامه این مراسم گفت: تا اینجا همه درباره مقام علمی، عرفانی و اجتماعی ملاصالحی حرف زدند. بنده می‌خواهم کمی درباره خصایص ایشان سخن بگویم، بنده از دوران لیسانس یعنی سال ۱۳۷۱ تاکنون همکار و همراه ایشان بودم. شناخت ما از معلمان باستان شناسی از دریچه‌های مختلفی شکل می‌گیرد. کلام دکتر ملاصالحی بسیار سحرانگیز، نافذ، جذاب و با محبت است. به روز بودن و تسلط شأن در موضوعات مختلف یکی دیگر از خصوصیت‌های خوب ایشان است.

وی افزود: ایشان شاگرد اساتیدی مثل سیمین دانشور، ژاله آموزگار و یوسف مجیدزاده بودند و فلسفه باستان شناسی را در یونان خواندند. در ابتدا که ایشان در دانشگاه برای تدریس حاضر شد شیوه تدریس شأن کمی عجیب و غریب بود اما بعد از مدتی همه دانشجویان با ایشان انس پیدا کردند. انس آقای ملاصالحی با دین، کلام و قرآن باورنکردنی است. ایشان باستان شناسی قرآن را بایک نگاه متفاوت سر کلاس‌هایشان آموزش می‌دادند. از نظر اخلاقی و روحیه دانشگاهی ایشان بی نظیر و در محیط کاری بسیار اخلاق مدار هستند.

این استاد باستان شناسی ادامه داد: ما در نیمه سوم باستان شناسی شاهد مبارزه ایشان با مسئولان فرهنگی کم دانش بودیم.استاد ملاصالحی بدون درنگ در مقام یک بزرگ مرد ایستادگی و با عاملان نابودی باستان شناسی در آن زمان مبارزه کرد. هر چند غم و رنج این ماجرا به جسم شأن آسیب زد اما توانستند با صدای بلند نااهلان فرهنگی را رسوا کنند. همراهی آقای ملاصالحی با اساتید علوم انسانی با افرادی مثل سیدجواد طباطبایی و تبادل علمی با این افراد ارمغان دیگری از زندگی شأن است. به دلیل همه چیزهایی که مطرح کردم بنده بسیار خوشحالم که امروز ایشان مورد تقدیر قرار گرفتند و از طرف انجمن علمی باستان شناسی از برگزار کنندگان تشکر می‌کنم.

معلمی تیزبین، ریزبین و سخت‌گیر

آتوسا مؤمنی، سرپرست مرکز مطالعات میراث ناملموس سخنران دیگر این مراسم گفت: در وصف دکتر ملاصالحی سخن گفتن بسیار سخت است. من در این مراسم فقط می‌توانم مثل یک شاگرد کم بضاعت نقطه‌ای از دریای علم و صبوری ایشان را بیان کنم و خدا را شاکرم که توانسته ام ردای شاگردی ملاصالحی را به تن کنم. درست است که هر چیزی که یاد گرفتم نتوانستم به صورت تمام و کمال حفظ کنم اما ایشان حس پاسداری از هویت ملت را در من قرار داد.

وی افزود: ایشان نه تنها معلمی ریزبین و تزبین بلکه یک معلم سخت گیر هم هستند. نگاه پدرانه به شاگردانشان داشتند و به همه ما درس اخلاق، انسانیت و شرافت دارند. کلام گرم و شیوای ایشان هر گز رنگ نمی‌باخت حتی وقتی که عصبانی بودند.علاوه بر این آقای ملاصالحی باورمندی هوشمندانه به هستی را به ما یاد دادند. ایشان همیشه سپر بلای ما در برابر اتفاقات بودند و همواره ما را زیر چتر حمایت خود قرار دادند.

مؤمنی در پایان گفت: در اینجا لازم است که از همسرشان هم بابت اینکه همیشه درِ منزل پرمهر خود را به روی شاگردان ملاصالحی باز می‌کرد تشکر کنم.

کد خبر 6087549 سارا فرجی

دیگر خبرها

  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز با میراث فرهنگی
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا با میراث فرهنگی در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز
  • پایان موقت کاوش در محوطه تازه کشف‌شده در اصفهان + عکس
  • اسکن محوطه کمرزرین اصفهان انجام شد/ تلاش برای آغاز فصل دوم کاوش
  • کفش هایی با الهام از رم باستان (عکس)
  • بررسی پرونده‌ها و کالاهای موجود در انبار مرکزی اموال تملیکی گیلان
  • ۳ مورد از شگفت انگیزترین اکتشافات مصر باستان؛ از شهر طلایی تا مقبره نفرین‌ شده (+عکس)
  • کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در اردبیل برگزار شد+فیلم
  • حکمت الله ملاصالحی مؤسس فلسفه باستان شناسی است
  • از ابتدا پیوند عمیقی میان فلسفه و باستان شناسی وجود داشته است