Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-05-03@00:29:53 GMT

ارتباط آلزایمر با دهان

تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۵۲۰۳۷۲

ارتباط آلزایمر با دهان

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز به نقل از دانشگاه لوییویل، محققان اعلام کردند که نوعی باکتری به نام Porphyromonas gingivalis که در لثه و دهان زندگی می کند مرتبط با بیماری آلزایمر است.

دانشمندان این باکتری را در مغز بیماران مبتلا به آلزایمر پیدا کرده اند. این باکتری در موش می تواند، مغز را آلوده و تولید بتا آمیلوئید (پلاک هایی که معمولا در مغز بیماران آلزایمر یافت می شود) را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در نهایت، دانشمندان می توانند مسبب عصبی ایجاد شده توسط این باکتری را که منجر به التهاب ملایم مغز و توقف تولید بتا آمیلوئید غیر طبیعی و التهاب عصبی در هیپوکامپ موش می شود را مسدود کنند.

دانشمندان اعلام کردند که امیدوارند تا برای انجام آزمایشات بیشتر جهت متوقف ساختن باکتری های دهان مرتبط با بیماری آلزایمر، حمایت بیشتری داشته باشند.

اَسبَک یا هیپوکمپوس (هیپوکام یا هیپوکامپ) (hippocampus) قسمتی از دستگاه کناره‌ای (سیستم لیمبیک) مغز است که مرکز یادگیری است. اسبک ساختمان عصبی خمیده‌ای است در مغز که در کف شاخ میانی بطن طرفی مغز قرار دارد.[۲] اسبک از سازواره‌های دستگاه کناره‌ای است که شکلی همانند اسب دریایی دارد و در اعماق لوب گیجگاهی جای گرفته‌است. هیپوکمپوس از دو شاخ منحنی وار تشکیل شده‌است که به بادامه مغزختم می‌شوند. اسبک از بخش‌های مهم مغز پستانداران است.حافظه افرادی که هیپوکمپ آنان آسیب دیده و یا با جراحی برداشته شده دچار اختلال جدی می‌شود.

یماری آلزایمر یا بیماری فراموشی که به اختصار آلزایمر خوانده می‌شود، یک نوع اختلال عملکرد مغزی است که بتدریج توانایی‌های ذهنی بیمار تحلیل می‌رود. بارزترین نوع از انواع مختلف زوال عقل اختلال حافظه‌است. اختلال حافظه معمولاً بتدریج ایجاد شده و پیشرفت می‌کند.

در ابتدا اختلال حافظه به وقایع و آموخته‌های اخیر محدود می‌شود ولی بتدریج خاطرات قدیمی هم آسیب می‌بینند. بیمار پاسخ سئوالی را که چند لحظه قبل پرسیده‌است فراموش می‌کند و مجدداً همان سؤال را می‌پرسد. بیمار وسایلش را گم می‌کند و نمی‌داند کجا گذاشته‌است.

در خرید و پرداخت پول دچار مشکل می‌شود و نمی‌تواند حساب دارائیش را نگه دارد. به تدریج در شناخت دوستان و آشنایان و نام بردن اسامی آنها نیز مشکل ایجاد می‌شود. کم‌کم مشکل مسیر یابی پیدا شده و اگر تنها از منزل بیرون برود ممکن است گم شود.

در موارد شدیدتر حتی در تشخیص اتاق خواب، آشپزخانه، دستشویی و حمام در منزل خودش هم مشکل پیدا می‌کند. بروز اختلال در حافظه و روند تفکر سبب آسیب عملکردهای اجتماعی و شخصی بیمار شده و در نتیجه ممکن است سبب افسردگی، عصبانیت و پرخاشگری بیمار شود.

انتهای پیام/

178 / 159 آلزایمر باکتری موش Porphyromonas gingivalis آمیلوئید هیپوکامپ

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: آلزایمر باکتری موش آمیلوئید هیپوکامپ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۲۰۳۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گوشی ویوو Y38 5G عرضه شد

اطلاعات ارائه شده نشان می‌دهد که گوشی ویوو Y38 5G با تراشه Snapdragon 4 Gen 2 در کشور تایوان عرضه شد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، گوشی ویوو Y38 5G که به تازگی در کشور تایوان عرضه شده است، بسیار شبیه گوشی ویوو Y200i 5G است که پیش از این وارد بازار چین شده است؛ گوشی ویوو Y38 5G دارای نمایشگر ۶.۶۸ اینچی IPS LCD با رزولوشن +HD، نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و میزان روشنایی هزار نیت است، این محصول به اسپیکرهای استریو دوگانه مجهز شده است.

گوشی ویوو Y38 5G به تراشه Snapdragon 4 Gen 2 مجهز شده است و با هشت گیگابایت حافظه رم LPDDR4x و ۲۵۶ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی داخلی UFS 2.2 همراه است، البته کاربران می‌توانند با استفاده از کارت حافظه microSD حافظه آن را افزایش دهند؛ گوشی یادشده با استفاده از رابط کاربری FunTouch OS 14 مبتنی بر سیستم‌عامل اندروید ۱۴ اجرا می‌شود.

انرژی مورد نیاز گوشی ویوو Y38 5G با استفاده از یک باتری ۶۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی تأمین می‏‌شود و از فناوری شارژ سریع ۴۴ واتی پشتیبانی می‌کند؛ یک دوربین سلفی هشت مگاپیکسلی روی نمایشگر این گوشی واقع شده است، در حالی که یک دوربین دوگانه روی پنل پشتی پوشی تعبیه شده است که شامل یک دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی و یک دوربین دو مگاپیکسلی می‏‌شود، یک فلاش LED نیز آن‌ها را همراهی می‌کند.

از دیگر ویژگی‌های گوشی ویوو Y38 5G می‌توان به سیم‌کارت دوگانه، شبکه 5G، Wi-Fi، بلوتوث، NFC، یک پورت USB-C و یک حسگر اثرانگشت روی لبه کناری اشاره کرد، ابعاد این گوشی ۷.۹۹ * ۷۶ * ۱۶۵.۷ میلی‌متر و وزن آن ۱۹۹ گرم است، گوشی یادشده در رنگ‌های آبی و سبز عرضه می‏‌شود، اما هنوز اطلاعاتی در مورد قیمت قیمت آن عرضه نشده است.

کد خبر 749920

دیگر خبرها

  • سریع‌ترین راه‌های از بین بردن بوی سیر دهان
  • پرتاب آب دهان بر روی پرچم فلسطین توسط پلیس آمریکا + فیلم
  • ایستادن
  • پرتاب آب دهان بر روی پرچم فلسطین توسط پلیس آمریکا
  • ۴ ادویه ضد آلزایمر
  • ۳ تا تکنیکی که با آن در طول خواب می‌توانید حافظه تان را تقویت کنید (فیلم)
  • گوشی ویوو Y38 5G عرضه شد
  • جویدن ناخن با کدام اختلالات سلامت روان ارتباط دارد؟
  • چه کنیم آلزایمر نگیریم؟
  • عامل خطر ابتلا به آلزایمر شناسایی شد