Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - در حالي مقامات دولتي و برخي نمايندگان مجلس تاکيد دارند که با تصويب لايحه پالرمو در مجمع، روابط بانکي بهبود مي يابد که براي سامانه پيام رسان سوئيفت هم مشابه بانک هاي جهان، تحريم‌هاي آمريکا مهمتر از استانداردهاي FATF است.
به گزارش خبرگزاري آريا، يکي از مهمترين مواردي که ماههاست توسط موافقان تصويب لوايح مرتبط با گروه ويژه اقدام مالي FATF، مطرح شده و اخيرا مجددا مورد تاکيد قرار گرفته است، بهبود روابط بانکي در صورت تصويب اين لوايح است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به عنوان مثال، لعيا جنيدي معاون حقوقي رئيس جمهور بعد از بررسي موضوع لايحه پالرمو در جلسه مجمع تشخيص مصلحت نظام در تاريخ 30دي ماه گفت: «تصويب لايحه پالرمو، هم اصلاح و بهبود بانکداري خودمان و هم برقراري ارتباط با بانکداري بين المللي را به همراه دارد و ما به برقراري ارتباط با بانکداري بين المللي نياز داريم».
همچنين غلامعلي جعفرزاده نايب رئيس فراکسيون مستقلين مجلس شوراي اسلامي در قالب يادداشتي در روزنامه ايران در تاريخ 2بهمن ماه، نوشت: «بدون خروج قطعي از ليست کشورهاي غير همکار FATF، چطور زمينه ارتباطات بانکي و مراودات مالي براي کشورمان فراهم مي‌شود؟ واقعيت اين است که قرار گرفتن در ليست کشورهاي غير همکار FATF که در ايران به ليست سياه مشهور شده است، مي‌تواند هر اقتصاد نرمالي که داراي روابط بدون تنش بين‌المللي در سطح جهان است را وارد يک موقعيت بحراني کند. قطع و انسداد روابط بانکي به تنهايي زمينه امکان به زير کشيدن بزرگ‌ترين اقتصادهاي دنيا را دارد». اما اين ديدگاه مقامات دولتي و برخي نمايندگان مجلس تا چه حد صحت دارد؟
*براي سوئيفت و بانک‌هاي جهان، تحريم‌هاي آمريکا مهمتر است يا استانداردهاي FATF؟
واقعيت اين است که تحريم‌هاي آمريکا بسيار مهمتر از رعايت الزامات FATF است. به چند دليل:
1- بانکهاي جهان، به دليل عدم رعايت مقررات تحريمي آمريکا، جريمه هاي هنگفتي شده اند. به عنوان مثال، بانک HSBC لندن نيز در سال 2012، به مبلغ 1.9 ميليارد دلار، جريمه شد. اين امر به علت انجام روابط تجاري با مشترياني از کشورهاي تحريمي ايران، ليبي، کوبا و سودان بود. همچنين در سال 2014، BNP Paribus بانک فرانسه نيز به دليل انجام تراکنش‌هاي دلاري براي کشورهايي که در ليست سياه آمريکا قرار دارند محکوم به پرداخت 8.9 ميليارد دلار جريمه شد. به علاوه، COMMERS BANK آلمان دومين بانک بزرگ اين کشور نيز در سال 2015 به دليل انجام تراکنش‌هاي بانکي براي دو کشور تحريمي ايران و سودان به پرداخت جريمه 1.5 ميليارد دلاري از جانب آمريکا محکوم شد. تصاوير زير، شاهدي بر اين موضوع است.
2- اهميت اين موضوع به قدري براي بانک‌ها مهم بوده که سوئيفت که صرفا يک سامانه پيام رساني است؛ از سال 2014، اقدام به راه‌اندازي خدمت غربالگري تحريم‌ها (Sanctions Screening) کرده است. سوئيفت در توضيحات خود براي ارائه و تبليغ اين خدمت اعلام کرده است: «تحريم‌ها به چند دليل مهم هستند: 1- هر روز اعضاي بيشتري بر ليست تحريمي آمريکا، افزوده ميشود و به همين دليل ليست تحريمي مورد استفاده آمريکا نياز به به روز شدن دارد. سالانه 20 درصد به اعضاي ليست تحريمي آمريکا اضافه مي‌شود. 2- عدم رعيات مقررات تحريمي آمريکا منجر به کاهش 50 درصدي در سالهاي 2014 و 2015در روابط کارگزاري با بانکهاي آمريکا شده است. 3- بانکها از سال 2008 تا سال 2015 خصوصا در سالهاي 2014 و 2015، مقدار بيشتري جريمه شده اند».
سوئيفت در ادامه توضيحاتش براي راه اندازي خدمت غربالگري تحريم‌ها اعلام کرده است که اين خدمت، 36 ليست را از کشورهاي مهم به طور ويژه آمريکا را پوشش مي‌دهد. تاکيد ويژه اين نهاد بر ليست تحريمي آمريکا به اين دليل است که ليست تحريمي آمريکا، افراد و اعضاي بسياري دارد.
به گزارش فارس، با توجه به آنچه گفته شد، مي‌توان نتيجه گيري نمود که مساله تحريم‌ها، هم براي بانکهاي دنيا و هم براي سوئيفت اهميت بسيار بيشتري نسبت به الزاماتFATF دارد. بنابراين هدفگذاري دولت مبني بر اينکه براي حل مشکلات بانکي، بايد از ليست سياه FATF خارج شد، صحيح به نظر نمي‌رسد. در واقع، دولت بايد به جاي تمرکز صرف بر مساله FATF، تمامي همت خود را بر راهکارهاي اثربخش مقابله با تحريم قرار دهد.
-->

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۲۰۷۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انصراف آمریکا از تحریم گردان جنایتکار ارتش اسرائیل

آمریکا اعلام کرد از تحریم گردان «نتصخ یهودای» ارتش اسرائیل به دلیل نقض حقوق بشر منصرف شده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، آمریکا ضمن تغییر تصمیم قبلی خود اعلام کرد از تحریم گردان «نتصخ یهودای» ارتش اسرائیل به دلیل نقض حقوق بشر منصرف شده است.

واکنش مضحک ارتش اسرائیل به احتمال تحریم از جانب آمریکا

آمریکا قصد داشت گردان مذکور را که در حوادث خشونت آمیز و بحث برانگیز در کرانه باختری دخیل بوده، تحریم کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اهمیت عضویت ایران در کمیسیون بین‌المللی الکتروتکنیک
  • رونمایی از تیگو ۹ در نمایشگاه پکن
  • تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران
  • آمریکا تحریم‌های مرتبط با ایران و روسیه وضع کرد
  • کره شمالی: تحریم‌های آمریکا به حلقه‌ای بر گردن واشنگتن تبدیل شده است
  • پاسخ قاطع پیونگ‌یانگ به نسخه تحریمی آمریکا
  • انصراف آمریکا از تحریم گردان جنایتکار ارتش اسرائیل
  • ترکیه: آمریکا درباره حقوق بشر به استانداردهای دوگانه مبتلاست
  • در شرایط تحریمی مهندسان ایرانی در سریلانکا سد ساختند
  • آمریکا اتهامات جنایی و تحریمی علیه ۴ ایرانی را علنی کرد | جزئیات رویترز از اسامی افراد و شرکت های تحریم شده | تحریم ها در چه حوزه ای است؟