Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-01@07:44:27 GMT

علل و درمان سردي پاها

تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۵۲۰۷۷۹

علل و درمان سردي پاها

خبرگزاري آريا -

تجربه پاهاي سرد از زماني به زمان ديگر معمول و طبيعي است
بسياري از ما تجربه سردي دست و پا و بي حس شدن آنها در فصل زمستان را داريم. اما وجود دائمي اين عارضه و يا سرد شدن انگشتان دست و پا در فصل گرما شايد نشانه اي از بيماري باشد. اکثر مردم در بسياري از مواقع در زندگيشان،سردي پا را حس کرده اند برخي علل موقت و بي ضرر هستند اما بعضي ديگر ميتوانند نشان دهنده شرايط جدي تر مربوط به سلامتي را نشان ميدهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تجربه پاهاي سرد از زماني به زمان ديگر معمول و طبيعي است. تغييرات دما و همچنين تغيير در سلامتي و انتخاب شيوه زندگي، بعضي از شايع ترين علت هاي پاي سرد است و تنظيم اين عوامل معمولا به کاهش علائم کمک مي کند.
گاهي اوقات پوشيدن چند جفت جوراب هم موجب نمي‌شود تا سردي پاها از بين برود که اين حالت مي‌تواند نشانه‌اي از وجود بيماري‌هاي جدي در بدن باشد. در صورتي که از وضعيت سلامت جسم خود مطمئن هستيد، سرد بودن پاها و حس سرما در آن‌ها نگران کننده نيست اما در برخي موارد وجود مشکلات جسمي، علت سرد بودن هميشگي پاهاست.
علل ايجاد پاي سرد:
دلايل مختلفي براي پا‌هاي سرد وجود دارد، از دماي زمستان تا گردش خون و اختلالات عصبي.
دلايل پا‌هاي سرد عبارتند از:
هواي سرد:
ساده ترين دليل سرد بودن پاها از وضعيت هوا ناشي مي‌شود.
سرد شدن پا‌ها در دما‌هاي سرد معمول است. با اين حال، تجربه داشتن پا‌هاي سرد در درجه حرارت طبيعي يا گرم ممکن است نشانه‌اي از يک مشکل پزشکي پايه باشد.
مشکلات قلبي و عروقي
سردي پا ممکن است به علت بيماري سرخرگ (عروق) محيطي ايجاد شود که اين بيماري نازک شدن و يا مسدود شدن عروق است که ناشي از تجمع چربي و کلسترول در ديواره ي عروق رخ مي دهد که در نهايت باعث محدود شدن خون رساني به برخي اعضاي بدن مي شود.
به عبارت ديگر سردي پا که بر اثر سيستم گردش خون ضعيف پيش مي آيد ممکن است با ديگر نشانه هايي که سيستم قلبي عروقي را تحت تاثير قرار مي دهد همراه باشد. اين نشانه ها عبارتند از: کبودي و رنگ پريدگي پوست (سيانوز)، درد، سنگيني و بي حسي پا، درد در پا، باسن، ران و ماهيچه ساق پا به هنگام راه رفتن، احساس دردي که با انقباض و انبساط عضلات افزايش مي يابد.

وجود دائمي سرد شدن انگشتان دست و پا در فصل گرما شايد نشانه اي از بيماري باشد
کم کاري تيروئيد:
در اين بيماري غده تيروئيد ميزان کافي هورمون ترشح نمي‌کند و در نتيجه بسياري از سيستم‌هاي بدن عملکرد طبيعي خود را از دست مي‌دهند. علائم اين بيماري خفيف هستند و به آهستگي ظاهر مي‌شوند و در نتيجه احتمال دارد با استرس يا فرآيند افزايش سن اشتباه گرفته شود. از جمله علائم کم کاري تيروئيد احساس سرما، خستگي، بالا رفتن وزن و مشکلات حافظه است. همچنين فرد در پوست خود احساس سرما، خشکي و حساسيت دارد. پزشکان اين بيماري را با انجام تست خون تشخيص مي‌دهند و با مصرف روزانه هورمون مصنوعي تيروئيد درمان مي‌شود.
استرس يا اضطراب بالا:
قرار گرفتن در حالت استرس يا اضطراب زياد نيز مي‌تواند به پا‌هاي سرد منجر شود. يکي از پاسخ‌هاي طبيعي بدن به استرس يا شرايط عصبي، پمپاژ آدرنالين به جريان خون است. آدرنالين مي‌تواند رگ‌هاي خوني را منقبض کند و همين امر جريان خون به نواحي دور بدن را کاهش مي‌دهد. دنياي مدرن پر از موارد استرس زاست، اما بيشتر آن‌ها بدن را در خطر فوري قرار نمي‌دهد؛ بنابراين پاسخ محافظتي ممکن است مضرتر باشد و دستان و پا‌هاي شما را به طور مکرر سرد سازد. کاهش استرس و فشار مي‌تواند به بهبود اين شرايط کمک کند.
مشکلات جريان خون:
پا و دست ها احساس سردي مي کنند، زيرا جريان خون در دماهاي سرد محدود مي شود.
مسائل مربوط به گردش خون يک علت بسيار رايج در پاهاي سرد است. فردي که داراي گردش خون ضعيف است، اغلب در رساندن خون کافي به قسمت هاي پايين بدن دچار چالش مي شود. گردش خون ضعيف مي تواند علل مختلفي داشته باشد. نشستن طولاني مدت در پشت ميز يکي از اين علل است. سيگار کشيدن نيز مي تواند رسيدن خون به هر منطقه از بدن را دشوارتر سازد. بنابراين افرادي که سيگار مي کشند ممکن است بيشتر از سايرين در معرض پاهاي سرد قرار داشته باشند.
کلسترول بالا مي تواند به پلاک هايي که در داخل شريان ها شکل مي گيرد منجر شود. همين امر مي تواند گردش خون به پاها را کاهش دهد. برخي از بيماري هاي قلبي نيز مي توانند باعث ايجاد پاهاي سرد شوند، بنابراين فرد بايد با پزشک خود در مورد هر گونه مشکلات قلبي موجود يا عوامل خطر صحبت کند.

از جمله علائم کم کاري تيروئيد احساس سرما و خستگي است
ديابت :
افرادي که مبتلا به ديابت هستند بيشتر از سايرين در معرض مشکلات گردش خون همچون پاها و دست هاي سرد قرار دارند. وجود سطح بالاي قند مي تواند به تنگ تر شدن شريان ها و کاهش منبع خوني به بافت ها منجر گردد. در برخي از افراد ديابت مي تواند به نروپاتي محيطي ديابت منجر شود که شکلي از آسيب عصبي است. آسيب عصبي ديابتي معمولا در افرادي رخ مي دهد که براي بازه زماني طولاني مدت سطح قند خون خود را کنترل نکرده اند. ساير نشانه هاي اسيب عصبي ديابتي در برگيرنده حس سوزن سوزن شدن، بي حسي، درد سوزناک در پاهاست.
استعمال سيگار:
مشکلات گردش خون که از استعمال سيگار به وجود مي‌آيد سردي پاها را به همراه دارد. در يک مورد نادر اما جدي که بيماري بورگر يا ترومبوآنژئيت انسدادي نام دارد، رگ‌هاي خون در دست‌ها و پاها تحت تاثير قرار مي‌گيرند. رگ‌هاي خون متورم مي‌شود در نتيجه جريان خون مسدود شده و به لختگي خون منجر مي‌شود. نشانه‌هاي اوليه شامل سرد شدن دست‌ها و پاها مي‌شود اما مي‌تواند به آسيب‌ديدگي بافت، درد و زخم نيز منجر شود.
کم خوني (آنمي):
اين بيماري زماني در بدن ظاهر مي‌شود که ميزان کافي گلبول قرمز سالم در خون براي رساندن اکسيژن به تمام نقاط بدن وجود ندارد. شايع‌ترين نشانه کم خوني احساس خستگي و ضعف در بدن است اما علائم ديگر آن شامل سردي پاها و دست‌ها، احساس گيجي، تنگي نفس، سردرد و رنگ پريدگي پوست هستند.
درمان اين بيماري به نوع آن، علت و شدت کم خوني بستگي دارد اما در اغلب موارد مي‌توان با تغيير در رژيم غذايي و مصرف مکمل‌هايي همچون آهن، اسيدفوليک، ويتامين C و ويتامين B12 آن را برطرف کرد.
هيپرهيدروز:
اين بيماري با عنوان تعرق غير طبيعي شناخته مي‌شود که به طور معمول در دست‌ها و پاها اتفاق مي‌افتد. به نظر تعرق زياد نمي‌تواند با سرد شدن پاها ارتباط داشته باشد اما هيپرهيدروز فعاليت بيش از حد دستگاه عصبي سمپاتيک است. اين عارضه تنگ شدن رگ‌ها را به همراه دارد بنابراين در حاليکه دست‌ها و پاها عرق مي‌کنند خون در آنها کمتر جريان دارد و موجب سرد شدن آنها مي‌شود. اغلب براي درمان اين عارضه دارو تجويز مي‌شود.

افرادي که مبتلا به ديابت هستند بيشتر از سايرين در معرض پاهاي سرد قرار دارند
درمان سردي دست و پا :
براي درمان سردي دست و پا راه‌هاي درماني طبيعي وجود دارد که در اين مطلب قرار داده ايم:
شکلات تلخ
شکلات تلخ سرشار از آنتي‌اکسيدان است که جريان خون را در دست ‌وپا افزايش مي‌دهد. اين کار با فعال‌سازي بيوشيميايي موادي که به گشاد شدن عروق کمک مي‌کند، انجام مي‌گيرد.
حرکت:
حرکات منظم، ممکن است براي درمان پاهاي سرد مفيد باشد. اين موضوع اگرچه به نظر ساده مي رسد اما بالا بردن و حرکت دادن يکي از ساده ترين راه ها براي گرم کردن بدن و کمک به جريان خون در پاهاست.
افرادي که ساعت هاي طولاني پشت ميز مي نشينند بايد اين حرکات را انجام دهد.
حمام پا:
يکي از سريع‌ترين روش‌ها براي بهبود پا‌هاي سرد قرار دادن آن‌ها در آب گرم است. وان را با آب گرم پر کنيد و پا‌هاي خود را به مدت 10 الي 15 دقيقه در آن شناور سازيد. اين موضوع قبل از خواب بسيار مفيد خواهد بود. افرادي که آسيب عصبي ديابتي دارند بايد از آب داغ در پا‌هاي خود خودداري نمايند.
ماساژ روغن گرم:
ماساژ دادن پا يک راه ساده و درماني براي برگرداندن گرما ميباشد و همچنين باعث تحريک و افزايش جريان خون در اندام هاي شما ميشود. مقداري روغن زيتون ، نارگيل يا کنجد را به مدت چند ثانيه در مايکروويو گرم کنيد. سپس آن را روي پاهاي سرد خود اعمال کنيد و به آرامي و به مدت 10 دقيقه از روي پا تا انگشتان خود را ماساژ دهيد.پس از ماساژ ، جوراب پنبه اي بپوشيد. اين کار را هر شب قبل ار خوابيدن و يا در صورت لزوم يکبار ديگر در طول روز انجام دهيد.
زنجبيل:
زنجبيل باعث افزايش گردش خون مي شود و مي تواند با سرما مبارزه کند. بعلاوه مي تواند خطر لخته شدن خون را نيز کاهش دهد. يک قاشق غذاخوري از تکه هاي زنجبيل و دو فنجان آب را با هم ترکيب کنيد و اجازه دهيد به مدت 10 دقيقه بماند. در صورت نياز مي توانيد مقداري عسل نيز به آن اضافه کنيد. براي گرفتن نتايج بهتر، مي توانيد روزانه دو الي سه بار از اين مخلوط بنوشيد.
يا مي توانيد يک مشت از تکه هاي زنجبيل را با آب بجوشانيد و سپس اجازه دهيد تا کمي خنک شود.پاهاي خود را به مدت 15 دقيقه و دو بار در روز در اين ترکيب بخيسانيد.
يا مي توانيد پس از مشورت با پزشک خود، از مکمل هاي زنجبيل مصرف کنيد.

براي درمان سردي دست و پا راه‌هاي درماني طبيعي وجود دارد
براي بهبود سردي پاها مصرف آهن را افزايش دهيد:
زنان بين 19 تا 50 سال روزانه به 18 ميلي گرم آهن نياز دارند. در حالي که مردان در چنين سنيني نياز به 8 ميلي گرم آهن به صورت روزانه دارند.براي جلوگيري از کمبود آهن کافي است که غذا هاي غني از آهن مانند خرما ، سيب ، عدس، گوشت قرمز ، اسفناج ، بادام ، زرد آلو خشک و مارچوبه را در رژيمک غذايي خود بگنجانيد. همينطور ميتوانيد پس از مشاوره با پزشک خود از مکمل هاي آهن با در مناسب استفاده کنيد.
زمان مراجعه به پزشک
اگر چه داشتن پاهاي سرد براي مدت زمان موقت عادي مي‌باشد اما در مواقعي نيز ممکن است در جريان قرار گرفتن پزشک ضرورت پيدا کند. افرادي که به طور مکرر سردي پاها را تجربه مي‌کنند، بايد با پزشک در رابطه با دلايل احتمالي مشورت کنند. مخصوصاً در صورتي که سردي پاها همراه با علائم ديگر مانند موارد زير باشد:
خستگي
کاهش يا افزايش وزن
تب
درد مفاصل
زخم‌هايي روي انگشت يا پا با التيام‌بخشي طولاني مدت
تغييرات پوستي مثل آکنه‌ها، پوسته پوسته شدن يا ضخيم شدن پوست
چنان‌چه احساس سردي پاها از درون بدن باشد و پوست پا دماي پاييني داشته باشد، بايد موضوع را با پزشک در ميان گذاشت. چرا که اين نشانه‌ها مي‌توانند از علائم آسيب‌هاي عصبي يا ديگر مشکلات عصبي باشند.
گردآروري:بخش سلامت بيتوته


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۲۰۷۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پلمب یک مرکز غیرمجاز درمانی و سقط جنین در یزد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمامرکز یزد، دکتر سید کاظم رضوی افزود: هیچ یک از کارکنان این مرکز غیرقانونی، تخصص پزشکی نداشتند و با پیگیری و تلاش کارشناسان نظارت بر درمان دانشگاه و همکاری دادستانی و پلیس اماکن، پس از طی مراحل قانونی، پملب انجام شده و مدارک موجود به مقامات قضایی و همچنین دفتر حقوقی دانشگاه ارائه شد.
وی اظهار داشت: یکی از وظایف حوزه معاونت درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی حفظ سلامت آحاد جامعه است و برخورد بامراکز غیرمجاز و مداخله گر در امور درمانی در حوزه پزشکی با جدیت در دستور کار قرار دارد.
دکتررضوی از مردم درخواست کرد: ضمن خودداری از مراجعه به واحد‌ها و موسسه‌های غیرمجاز درمانی، هرگونه تخلف یا دخالت غیرمجاز افراد بدون صلاحیت در موضوع درمان را از طریق سامانه ۱۹۰ اطلاع دهند.

دیگر خبرها

  • درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال در بیمارستان مفید
  • پلمب یک مرکز غیرمجاز درمانی و سقط جنین در یزد
  • (تصاویر) درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال
  • درمان کسانی که زود عصبانی می‌شوند
  • زالو درمانی؛ انجام بدهیم یا نه؟
  • زالو درمان می‌کند؟
  • فواید و خواص آب سیب زمینی
  • درمان بی‌اختیاری ادرار در سالمندان
  • درمان گیاهی ریزش مو
  • از سکته گوش چه می‌دانید؟