Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تقریب»
2024-05-01@15:19:00 GMT

​رحیم مخدومی، دبیر جشنواره قلم زرین شد

تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۵۲۰۸۱۴

​رحیم مخدومی، دبیر جشنواره قلم زرین شد

به گزارش حوزه فرهنگ وهنر خبرگزاری تقریب،  در آخرین جلسه هیئت مدیره انجمن قلم ایران، رحیم مخدومی (نویسنده) به عنوان دبیر هفدهمین دورۀ جشنواره قلم زرین انتخاب شد.

رحیم مخدومی متولد ۱۳۴۵ ورامین و مدیر مسئول موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی رسول آفتاب است.

تألیفات: 
رمان (۵ عنوان)
مجموعه داستان- کودک- نوجوان- بزرگسال (۱۱ عنوان)
مجموعه خاطره: (۱۶ عنوان)
فیلمنامه مستندو داستانی (۶ عنوان)
نمایشنامه (۷ عنوان)
مقاله/ پژوهش/ گرداوری (۲۰ عنوان)
آثار ترجمه شده به زبانهای عربی/ فرانسه و انگلیسی (۳ عنوان)

داوری جشنواره‌ها:
داور گروه خاطره نهمین و دهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس(سال ۸۴ و ۸۵)
 سرگروه داوری خاطره یازدهمین و دوازدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس- سال ۸۶ و ۸۷)
 سرگروه داوری آثار مستند جشنواره پاسداران اهل قلم (سال ۸۶)
 سرگروه داوری داستان بزرگسال جشنواره ربع قرن کتاب دفاع مقدس(سال ۸۸)

دبیری جشنواره‌ها:
دبیر ششمین جایزه ادبی یوسف ۱۳۹۲
دبیر ۵ دوره جشنواره ادبی رسول آفتاب (۸۹ تا ۹۳)

کارشناسی: 
 عضو هیأت امناء بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان ( ۸۹)
کارشناس کتب خاطره نشر شاهد- از سال ۸۰ تا ۸۷
  کارشناس کتب خاطره بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس (از سال ۸۶ تا ۸۸)
کارشناس کتب خاطره دفتر ادبیات و هنر مقاومت(سوره مهر)- از سال ۸۵ تا ۸۶

رتبه‌ها و جوایز:
تقریظ مقام معظم رهبری بر سه عنوان کتاب: جنگ پابرهنه- یار کجاست – فرمانده من.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


خاطرات خودنوشت (جنگ پا برهنه) اثر برگزیده اولین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس
مجموعه داستان (آخرین بنکه) اثر برگزیده جشنواره ربع قرن کتاب دفاع مقدس
رمان (نرگس) رتبه اول داستان نوجوان در جشنواره کتاب معلم
مجموعه داستان (مالک خیبر) رتبه دوم بهترین کتاب دفاع مقدس
 مجموعه داستان (چه کسی ماشه را خواهد کشید) کتاب سال جشنواره شهید حبیب غنی پور و رتبه دوم بهترین کتاب دفاع مقدس
مجموعه داستان (آنان که رفتند) رتبه دوم جشنواره کتاب معلم

جشنواره قلم زرین که با این انتخاب، هفدهمین دورۀ خود را آغاز می‌کند، با سابقه‌ترین و منظم‌ترین جشنواره ادبی غیر دولتی کشور است، که همه ساله در ۱۴ تیرماه(روز ملی قلم) برگزار می‌شود و در پنج رشته داستان (بزرگسال و کودک و نوجوان)، پژوهش و نقد ادبی و شعر (بزرگسال و کودک و نوجوان)، برگزیدگان خود را معرفی می‌کند و مورد تقدیر قرار می‌دهد.

برخی از دبیران دوره‌های پیشین این جشنواره عبارت‌اند از: وجیهه سامانی، رضا اسماعیلی، راضیه تجار، احمد شاکری، رضا رسولی، علی‌اکبر والایی، کامران پارسی‌نژاد،،محمدرضا اصلانی، یوسف قوجق.

دبیر جشنواره به عنوان نخستین کار، داور و سرداوران مورد نظر خود برای هر یک از بخش‌های پنجگانه فوق را به هیئت مدیره انجمن قلم معرفی می‌کند؛ تا پس از تایید به کار مشغول شوند. این داوران می‌توانند از میان اعضای انجمن یا خارج آن باشند.

انتهای پیام/

منبع: تقریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۲۰۸۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهتمام نهاد کتابخانه های عمومی برای حمایت از آثار ادبیات پایداری

به گزارش خبرنگار مهر، آیین نقد و رونمایی کتاب «لبخند آفتابی» صبح چهارشنبه با حضور سیدرضا علوی نویسنده کتاب، رسول آفتابی روایتگر اثر، موسی غیور منتقد کتاب، اسد بابایی مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی و جمعی از علاقمندان به حوزه ادبیات پایداری در تالار نخجوانی کتابخانه مرکزی تبریز برگزار شد.

اسد بابایی مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی در این آیین با بیان اینکه کتابهای حوزه دفاع و پایداری به عنوان یک گونه ادبی، بسیاری از آثار ممتاز معاصر را در برگرفته است گفت: این آثار علاوه بر غنای ادبی و فرهنگی که درخود دارد باعث تاثیرگذاری بر روی آحاد جامعه، برای حراست هر چه بیشتر از وطن و میهن خود می شود.

بابایی با تاکید بر اهتمام جدی نهاد کتابخانه های عمومی کشور برای حمایت از آثار حوزه ادبیات پایداری افزود: سعی داریم با برگزاری برنامه های ترویجی مانند رونمایی و نقد و بررسی کتاب های نگارش شده در موضوع هشت سال دفاع مقدس به ویژه بیوگرافی ها و اتوبیوگرافی های تالیف شده در زمینه سیره زندگی رزمندگان منش زندگی ساده و مبتنی بر اسلام ناب آنها را به نسل جوان و نوجوان منتقل نماییم.

مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد کتاب «لبخند آفتابی» اظهار داشت: یکی از مهمترین نقاط قوت کتاب در این است که هم نویسنده و هم راوی با نگاهی آمیخته به طنر کوشش کرده اند با زبانی ساده و بدون کلیشه جریان های تلخ و شیرین و مفاهیم والای ایثار را در زندگی روزمره رزمندگان هشت سال دفاع مقدس به نمایش درآورند.

موسی غیور نویسنده، پژوهشگر و منتقد ادبیات پایداری در آیین نقد و رونمایی کتاب «لبخند آفتابی» گفت: وجه تمایز جنگ تحمیلی با دیگر جنگ های رخ داده در طول تاریخ این است که: جنگ ما دفاعی با محوریت مردم بود و تمام نیروهایی که جنگ را اداره کرده اند مردم عادی و از بطن جامعه بودند بنابراین بعد از پایان جنگ همه رزمندگان در یک نقطه اشتراک یافتند که باید لحظات ناب و زیبایی های دفاع مقدس را برای آنهایی که آن جو را ندیده و حس نکرده اند ترسیم و روایت نمایند.

غیور در بخش دیگری از سخنان خود به آسیب های متوجه ادبیات پایداری و خاطره گویی از دفاع مقدس پرداخته و بی توجهی به اقتصاد نشر، سفارشی سازی تدوین و نگارش کتاب در این حوزه، ایجاد مسائل و مشکلات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بعد از جنگ تحمیلی که به معویات جنگ آسیب زده اند و یکسان سازی تیپ های شخصیتی از همه رزمندگان در آثار مربوط به حوزه ادبیات پایداری را از آن جمله از آسیب ها مطرح کرد.

این پژوهشگر و منتقد ادبیات پایداری استفاده از کاغذ مناسب، عکسهای رنگی، دورنگ بودن متن نوشتاری کتاب و صفحه آرایی زیبا را از جمله نقاط قوت ظاهری کتاب برشمرده و توجه به سلوک و ارتباطات انسانی به جای حادثه محور بودن داستان، بی تکلفی و دور بودن نویسنده و راوی از ریا و نمایش، عدم وجود محتوای زائد، حشو و تکراری در کتاب، ترجمه فارسی روان و سلیس خاطرات اغل ترکی آمیخته به طنز و فکاهیات را از جمله نقاط قوت محتوای این کتاب عنوان کرد.

رسول آفتابی راوی کتاب نیز در این نشست هدف از بیان خاطرات گردآوری شده در کتاب را گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و هم رزمان دفاع و ثبت در صفحات درخشان تاریخ مقاومت و دفاع ملی دانسته افزود: خاطره گویی کردم تا من هم به نوبه خود بتوانم سهمی در بازگویی و بازخوانی رشادت ها و معنویت ها و مردانگی های رزمندگان با اخلاص اسلام را بیان نمایم.

سیدرضا علوی نویسنده کتاب نیز در پایان این آیین با بیان خلاصه ای از مراحل و سیر تدوین کتاب «لبخند آفتابی» و دلایل انتخاب رسول آفتابی برای نگارش خاطرات وی گفت: با شنیدن نام برخی افراد ناخود آگاه لبخند بر لبان آدمی می نشیند. این افراد اشخاصی خوش مشرب با روحیه طنز پرداز بذله گو نیک اندیش و خیرخواه هستند. در طول تاریخ دفاع مقدس با توجه به موقعیت و شرایط جنگ نیاز به افرادی مانند رسول آفتابی بود که با بذله گویی طنز پردازی و نکته سنجی های خود روحیه رزمندگان را غرق در نشاط کنند. احتیاج ذاتی انسانها به شاد بودن افرادی را در دوران جنگ تحمیلی و دفاع مقدس وادار به بذله گویی ها و شوخی با موقعیت موجود در نبرد می کرد. طنز پردازی آنی و بذله گویی این رزمندگان در زمانهای سخت پیکار و رودررویی با دشمن مهاجم و متجاوز به داد رزمندگان می رسید.

کد خبر 6093796

دیگر خبرها

  • اهتمام نهاد کتابخانه های عمومی برای حمایت از آثار ادبیات پایداری
  • چاپ مجموعه‌داستانی درباره شهدای شاه چراغ و اغتشاشات ۱۴۰۱
  • اختتامیه دومین جشنواره ملی «دوست من کتاب» در همدان
  • ملت ایران توانایی ایستادگی روی پای خود را دارد
  • درخشش در سومین جشنواره ملی افتخار من
  • اختتامیه‌ی جشنواره‌ی ملی «افتخار من» همزمان با سراسر کشور در گیلان
  • سومین جشنواره ملی «افتخار من» به کار خود پایان داد
  • اختتامیه سومین جشنواره افتخار من
  • برگزاری آیین نقد کتاب لبخند آفتابی
  • ۱۵۲ اثر به جشنواره « افتخار من» در مازندران ارسال شد