Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسئولان و شرکت‌کنندگان در رویداد Sharif Tech Summit با تاکید بر آنکه اقتصاد دانش‌بنیان مبتنی بر هوش و عقل است اعلام کردند که به وسیله هوش مصنوعی تحولی در صنعت بانکداری رخ داده است. به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو به نقل از دانشگاه صنعتی شریف؛ رویداد Sharif Tech Summit با حضور اساتید دانشگاه، مدیران و کارشناسان بانک‌ها و شرکت‌های فعال در بازار سرمایه با محوریت تأثیر فناوری هوش مصنوعی بر بازار‌های مالی جهان در پژوهشکده علوم و فناوری انرژی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  در این نشست حسین مختاری، مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه از آمادگی دانشگاه شریف برای همکاری با صنعت بانکداری در حوزه فین‌تک خبر داد و گفت: «دانشگاه صنعتی شریف بیش از ۵۰ سال است با هدف اینکه بتواند با آموزش خوب، متخصصان خبره‌ای تحویل جامعه بدهد، فعالیت می‌کند. ما اکنون در بین دانشگاه‌های کشور بیشترین حجم قرارداد با حوزه صنعت را داریم و از لحاظ کیفیت، پژوهش دانشگاه شریف حرف اول را می‌زند. از همه مهم‌تر می‌توانیم الگو‌های خود را از طریق دانشگاه با صنعت به اشتراک بگذاریم.»

او با اشاره به اینکه وظیفه اشتغال و کارآفرینی به دلیل کوچکتر شدن نهاد‌های دولتی به دانشگاه واگذار شده است، گفت: «هزینه ایجاد اشتغال برای هر نفر برای بخش دولتی حدود ۲۰۰ میلیون تومان است که این رقم در بخش خصوصی به یک‌دهم یعنی ۲۰ میلیون تومان می‌رسد. دولت‌ها به سمت کوچک‌تر شدن می‌روند و نیاز به ایجاد اشتغال و کارآفرینی برای فارغ التحصیلان احساس می‌شود. ما اکنون در نسل سوم دانشگاه‌ها یعنی نسل کارآفرین قرار داریم.»

وی خاطرنشان کرد: در بخش کارآفرینی به زنجیره ارزشی و هم‌افزایی نیاز داریم.   او توضیح داد: «ما توانسته‌ایم این اکوسیستم را در دانشگاه ایجاد کنیم و به لحاظ تجربه با دانشگاه‌های دنیا فرقی نداریم. تنها تفاوت ما در مقیاس است و باید حجم کار و میدان برآیند را افزایش داد.»

پژوهش‌ها باید کاربردی باشند تا به یک فناوری برسند مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه با بیان اینکه ما باید به دنبال تحقق مواردی برویم که بازار آن وجود داشته باشد، گفت: «معتقدیم کار خوب آموزش قوی می‌طلبد و این آموزش در پژوهش خود را نشان می‌دهد. از سوی دیگر پژوهش‌ها باید کاربردی باشند تا به یک فناوری برسند. این فناوری زمانی کاربرد دارد که توسعه پیدا کند و وارد بازار شود. عمده ضعف ما در این مسیر است؛ بدین ترتیب باید ارتباط دانشگاه با صنعت شکل بگیرد.»

مختاری در رابطه با ارتباط بیشتر با صنعت از برنامه گرنت نام برد و گفت: «ما در جهت ایجاد هسته‌های تحقیقی کاربردی، تیم‌ها و هسته‌هایی متشکل از استاد و دانشجو را به گرنت اختصاص می‌دهیم. با توجه به اینکه در بعضی از حوزه‌ها از صنعت عقب هستیم، برای پر کردن این فاصله سعی می‌کنیم دانش پایه‌ای را در دانشگاه ایجاد کنیم. الگویی که ما در نظر گرفته‌ایم، الگوی مشارکتی است و دانشگاه و صنایع با هم در سرمایه‌گذاری حوزه‌ها شریک هستند.»

پتانسیل بالای دانشگاه شریف در زمینه فناوری اطلاعات وی بیان اینکه تفاهم‌نامه‌ای با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات امضا کرده‌ایم، گفت: «پتانسیل زیادی در دانشگاه صنعتی شریف در زمینه فناوری اطلاعات وجود دارد که نمونه موفق آن «کافه بازار» است. بخش قابل توجهی از این پتانسیل‌ها هم در حوزه اقتصادی و مالی است که باید از آن‌ها بهره‌برداری کنیم. در این تفاهم‌نامه از دانشگاه صنعتی شریف به عنوان قطب علمی هوش مصنوعی در داخل کشور نام برده شده است. علت دعوت از کارشناسان بانک در این رویداد هم این است که می‌خواهیم این حوزه را با همکاری آن‌ها و کاربرد فین‌تک در داخل کشور گسترش دهیم.»

مختاری یادآور شد: «بخش قابل توجهی از شرکت‌های نوپا به دلیل سوء مدیریت از بین می‌روند. ما این قابلیت را در مرکز رشد و نوآوری دانشگاه شریف برای آن‌ها ایجاد کرده‌ایم که برای شروع در آنجا مستقر شوند. بعد از سه سال هم به پارک علم و فناوری منتقل می‌شوند. بدین صورت می‌توانند با تجربه و مهارت کافی وارد بازار شوند.»

وی در پایان با تاکید بر اینکه اقتصاد دانش‌بنیان مبتنی بر هوش و عقل است، گفت: «مسئولیت ما این است که از این تدبیر استفاده و شرکت‌ها را به سمت خود جذب کنیم.»

هوش مصنوعی، صنعت بانکداری را متحول کرده است
در ادامه دکتر عباس حیدرنوری، معاون ارتباط با صنعت دانشگاه شریف کاربرد‌های هوش مصنوعی و علم داده‌ها در صنعت بانکداری را توضیح داد و گفت: «اکنون زندگی روزمره ما با هوش مصنوعی عجین شده و در دنیا بانک‌ها واحدی به نام هوش مصنوعی دارند. از جمله زمینه‌های هوش مصنوعی که در صنعت بانکداری کاربرد دارند، پردازش زبان طبیعی، سیستم‌های خبره، پردازش صوت، برنامه‌ریزی و رباتیسم است.»

انقلاب هوش مصنوعی رخ داده است او با اشاره به اینکه در آینده‌ای نه چندان دور هوش مصنوعی به قدری پیشرفت می‌کند که توان پردازشی انسان‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد، گفت: «اکنون اغراق نیست که بگوییم انقلاب هوش مصنوعی رخ داده است. عوامل مؤثر در این انقلاب؛ قدرت پردازشی بالا، دسترسی به حجم بالای داده‌های تاریخی و الگوریتم‌های بهتر برای یادگیری عمیق است.»

حیدرنوری با بیان اینکه اکنون بسیاری از بانک‌های دنیا از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، گفت: «به طور مثال شرکت‌هایی مانند پی‌پل از دستگاه صوتی سیری (Siri) برای پرداخت‌های خود استفاده می‌کنند. در ایران هم تلاش‌هایی برای کاربرد هوش مصنوعی و علم داده‌ها شده و دانشگاه شریف هم برای طی این مسیر آماده همکاری با بانک‌ها است.»

بانک‌ها پیشرفت تکنولوژی در حوزه مالی را جدی بگیرند
وحید شیرازی، مشاور سرمایه‌گذاری در حوزه تکنولوژی سخنران بعدی این رویداد بود. او گفت: «از تکنولوژی هوش مصنوعی باید در حوزه مالی استفاده کرد تا بانک‌ها بتوانند مدل جدیدی برای مدیران اجرایی طراحی کنند. این مدیران باید بتوانند به طور متناوب گزارش‌هایی درباره بازارها، رقیب‌ها و فرصت‌های جدید در حوزه مالی کسب کنند.»

وی در ادامه گفت: «بانک‌ها باید با قبول تکنولوژی و فین‌تک در حوزه مالی این ریسک را برای تغییر سیستم خود بپذیرند، چراکه اکنون هوش مصنوعی راهکار‌های حوزه مالی را تغییر داده و بانک‌ها باید این تغییر را جدی بگیرند. به طور مثال کیف پول مجازی حوزه‌ای است که در آینده بانک‌ها قطعاً به آن رجوع خواهند کرد و در مقابل این اتفاقات نباید بی‌تفاوت بمانند.»

در ادامه رویداد محصولات و توانمندی‌هایی که در دانشگاه برای ارائه به سازمان‌ها و بانک‌ها در حوزه فناوری اطلاعات ایجاد شده، معرفی شد. مرکز مرکز راه‌کار‌های اطلاعاتی هوشمند، مرکز پردازش و ذخیره‌سازی سریع داده (پرسا)، دفتر توسعه و نگهداری سیستم‌های نرم‌افزاری شریف (شریف رایان) و دفتر تحلیل و تصویر داده شریف (شمارا) نمونه‌هایی از آن بودند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: رویداد Sharif Tech Summit ارتباط پژوهش و فناوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۲۳۱۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توجه جدی به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان یزد

ششمین نشست اجرایی‌سازی توافق‌نامه همکاری مشترک توسعه اقتصاد دانش‌بنیان استان یزد با حضور دستیار معاون علمی رئیس جمهور و معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استانداری یزد برگزار شد.

 این نشست در راستای اجرای توافق‌نامه همکاری مشترک بین معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و استانداری یزد با حضور محمدجواد صدری مهر دستیار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری در ساماندهی و توسعه زیرساخت‌های فناوری و نوآوری، معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استانداری یزد و جمعی از مسئولان استان برگزار شد.

در این نشست، گزارشی از امضا و اجرای توافق نامه در طول هفت ماه گذشته ارائه شد و به انتظارات ملی و استانی از دستاورد‌ها و نتایج اجرای برنامه‌های مورد توافق پرداخته شد.

شایان به ذکر است، اجرای طرح برش استانی اقتصاد دانش بنیان در راستای توسعه اقتصاد دانش بنیان استان یزد در چارچوب ماده ۱۲ قانون جهش تولید دانش بنیان و به منظور تولید محصولاتی با ارزش‌افزوده بالاتر و ایجاد و توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز زیست‌بوم نوآوری و فناوری استان، توسعه بازار کالا و خدمات دانش‌بنیان، تکمیل زنجیره ارزش صنایع اولویت‌دار استان و ...، با امضای توافق‌نامه همکاری مشترک معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری با استانداری یزد به صورت رسمی در ۳۰ مردادماه امسال کلید خورد.

همچنین حاضران نکات و پیشنهاد‌های خود پیرامون مسائل و چالش‌های اجرایی از جمله در تامین و اختصاص منابع مالی و راهکار‌های شتابدهی به اجرای مفاد توافق نامه را بیان کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • صنعت نفت و گاز پیشتاز مسیر حرکت به سمت دانش‌بنیان شدن
  • اداره سرمایه انباشته وقف باید علمی باشد/ تحقق شعار سال در حوزه کشت و صنعت
  • حمایت شرکت‌های دانش‌بنیان از بخش کشاورزی زمینه تحول و جهش تولید را فراهم می‌کند
  • توجه جدی به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان یزد
  • معرفی برگزیدگان رویداد مدیریت مصرف آب در صنعت نساجی
  • حمایت ایرانسل از رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی از داده تا ثروت»
  • انعقاد تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه صنعتی شریف و شرکت ایرانول
  • تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه با انعقاد تفاهم نامه شرکت ایرانول و دانشگاه شریف
  • ایرانول با دانشگاه شریف هم پیمان شد
  • کارآفرینان با همکاری اتاق بازرگانی مشارکت فعالانه مردم در اقتصاد را زمینه‌سازی کنند