Web Analytics Made Easy - Statcounter

این مفسر قرآن کریم درباره تسبیح موجودات از منظر قرآن و روایات، گفت: اگر عالم هستی شعور نداشته باشد نمی‌تواند به ذکر الهی مشغول شود و لازمه ذکر الهی داشتن نطق است؛ بر همین اساس همه مخلوقات عالم هستی نطق دارند و خداوند را تسبیح می‌کنند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ «حسین انصاریان» شب گذشته ششم بهمن ماه در چهارمین جلسه درس معرفتی فاطمی که در مسجد جامع غدیر برگزار شد، با اشاره به کلام امام سجاد(ع) درباره علم خداوند، گفت: امام سجاد(ع) در فرازی از کتاب شریف صحیفه سجادیه سخن خویش را با لفظ سبحان آغاز می کنند و به تسبیح پروردگار می‌پردازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این مفسر قرآن کریم افزود: لفظ سبحان و مشتقات آن در کتاب قرآن کریم بسیار ذکرشده است بدون آن‌که در افعال تسبیح زمان قیدشده باشد.


حجت الاسلام والمسلمین انصاریان ادامه داد: حضرت می‌فرمایند: هر آنچه در عالم هستی وجود دارد همه تسبیح خداوند می‌کنند و پروردگار را بدون عیب و نقص می‌دانند و این عبادت الهی بیانگر شعور و نطق عالم هستی است.


این مفسر قرآن کریم بیان کرد: اگر عالم هستی شعور نداشته باشد نمی‌تواند به ذکر الهی مشغول شود و لازمه ذکر الهی داشتن نطق است؛ بر همین اساس همه مخلوقات عالم هستی نطق دارند و خداوند را تسبیح می‌کنند.


وی بابیان کلامی از آیات الهی مبنی بر اینکه موجودی در عالم هستی وجود ندارد مگر آن‌که خداوند را تسبیح و ستایش کند، گفت: پیامبر اکرم می‌فرمایند: لباسی که بر تن دارید پاکیزه نگاه‌دارید چراکه او ذکر الهی می‌کند؛ با همه این اوصاف که همه مخلوقات الهی تسبیح خداوند می‌گویند اما 99 درصد از انسان‌ها به وجود حضرت حق کافر هستند.


حجت الاسلام والمسلمین انصاریان ادامه داد: همچنین خداوند در سوره نور می‌فرماید: تمام درختان و موجودات زمینی و آسمانی اهل اقامه نماز هستند و همه آن‌ها به نماز خودآگاه‌اند و جهان یکپارچه در حال حمد و تسبیح است.


این مفسر قرآن کریم بابیان اینکه اگر انسان اهل نماز باشد به همه مراتب آن می‌تواند آگاهی یابد، اظهار کرد: خداوند در نماز به انسان واجب کرده تا پروردگار خود را تسبیح گوید تا از این طریق هرروز به قلب انسان القا شود که خداوند بدون عیب و نقص است بنابراین انسان به‌وسیله نماز این شک و شبهه را از وجود خود از بین می‌برد که خداوند دارای عیب و نقص است. گاهی انسان عیوب و نواقص خود را به خداوند نسبت می‌دهد و در برابر مقدرات الهی چون‌وچرا وارد می‌کند.

 

نماز بیش از هزاران مطلب در دل خود نهفته دارد


وی با تأکید بر اینکه انسان باید با همه وجود و به‌صورت قلبی به خداوند اعتماد و اطمینان داشته باشد، گفت: بر اساس آیات و روایات نماز بیش از هزاران مطلب در دل خود نهفته دارد، انسان با درک نماز باید بداند خداوند عاری از هرگونه عیب و نقص است.


حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با اشاره به اینکه امام سجاد(ع) به دلیل معصوم بودن علم الهامی و لدنی دارد، بیان کرد: خداوند متعال به همه  معصومان عالم به‌طور گسترده علم عطا کرده است و اولیای الهی نیز در حد ظرفیت خودشان علم به آن‌ها الهام می‌شود. امام سجاد(ع) در ابتدا کلام خویش تسبیح خداوند می‌کنند و نشان می‌دهند که خداوند در کمال، صفات و ذات بی‌نهایت و وجود مطلق است.


این مفسر قرآن کریم بابیان اینکه خداوند نسبت به هر آنچه در اعماق وجود عالم هستی است علم دارد، گفت: امام رضا(ع) می‌فرمایند هیچ‌گاه آب‌های روان را آلوده نکنید چراکه در آن آب خداوند موجوداتی دارد که به چشم دیده نمی‌شود؛ خداوند به همه آن موجودات هم علم حضوری دارد.


وی با اشاره به اینکه خداوند صدای هر موجودی را در عالم هستی می‌شنود و وجود آنان برای او آشکار است، ابراز کرد: در حال حاضر میلیون‌ها کهکشان در آسمان وجود دارد که یکی از آنان کهکشان راه شیری است که 800 هزار سال طول زمان می برد تا انسان آن را پیماید و میلیون‌ها کهکشان در میلیون‌ها منظومه وجود دارد که انسان به آن آگاهی ندارد. بر اساس روایات خداوند 18 هزار قندیل آفریده است که کل هفت‌آسمان تنها یک قندیل از آن چند هزار قندیل محسوب می شود.


حجت الاسلام والمسلمین انصاریان بابیان اینکه خداوند از همه امور آگاه است و بر اساس آیات الهی حتی وزن سایه و ظلمت را به‌خوبی می‌داند، عنوان کرد: امام سجاد(ع) می‌فرمایند: او مقدار و تعداد نفس‌های ماهیان میان آب را هم می‌داند؛ حال تصور کنید زمانی که خداوند به کسی علم عطا کند چه دریای عظیمی از معلومات نصیب آن فرد می‌شود.


این مفسر قرآن کریم در پایان خاطر نشان کرد: قلب مبارک صدیقه کبرا دریای دانش الهامی و افاضاتی پروردگار بود. سواد انسان‌ها در برابر علم حضرت زهرا(س) ناچیز است.

پایان پیام/487

منبع: شبستان

کلیدواژه: انقلاب اسلامی نمایشگاه کتاب مجلس چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی آمریکا ایران بیرجند کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبي محمد جواد ظریف تسبیح خدا تسبیح شیخ حسین انصاریان خبرگزاری شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۲۷۷۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از مفاخر قرآنی استان گیلان تقدیر شد

ایسنا/گیلان به همت معاونت فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی استان گیلان و با حضور حاج فرهاد فلاح پور، پیشکسوت و استاد برجسته قرآنی، از مفاخر قرآنی استان تقدیر شد.

محمد شادپور، معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی استان گیلان امروز، ۱۰ اردیبهشت ماه در این مراسم، قرآن را معجزه ای سراسر برکت و رحمت و عافیت دانست و اظهار کرد: در کلام نبی مکرم اسلام(ص)، قرآن کریم تنها نسخه شفابخش انسان بوده و همگان می توانند به قرآن مراجعه کنند و آرامش حقیقی را به دست بیاورند.

وی با بیان اینکه امروز نیازمند انس با قرآن هستیم، افزود: در پرتو هدایتگری قرآن انسان از تاریکی های ظلم و جهل رهایی پیدا می کند و در مسیر نورانیت و حقیقت قرار می گیرد.

معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی گیلان درخشش استاد فلاح پور در عرصه آموزش قرآن را عنایت الهی دانست و عنوان کرد: استاد فلاح پور در یک خانواده قرآنی تربیت یافته و امروز بسیاری از حافظان و قاریان استان، در مکتب استاد فلاح پور تلمذ کرده اند.

شادپور با اشاره به تلاش های استاد فلاح پور در عرصه تعلیم قرآن، عنوان کرد: استاد فلاح پور از مفاخر قرآنی استان گیلان است و مدیران استانی باید جایگاه چنین شخصیت هایی را در عرصه فعالیت های قرآنی پاس بدارند.

وی یکی از شاخص های مهم تدریس استاد فلاح پور را آموزش صحیح قرآن به قرآن آموزان دانست و بیان کرد: شاگردان استاد فلاح پور در عرصه های ملی و بین المللی حائز رتبه های برتر می شوند؛ در واقع استاد فلاح پور صدها حافظ و قاری بین المللی و جهانی را تربیت کرده است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گیلان با بیان اینکه استاد فلاح پور در مسیر آموزش قرآن از سرمایه های مادی و معنوی خویش هزینه می کند، گفت: ثبت ملی روستای شیخعلی کلایه لاهیجان به عنوان روستای قرآنی به برکت سال ها تلاش استاد فلاح پور است؛ ویژگی بارز این روستا محافل و کلاس های قرآنی آن است که با حضور افراد در سنین مختلف برگزار می شود.

وی تجلیل از حافظان و قاریان قرآن را ترویج فرهنگ قرآنی دانست و متذکر شد: باید از آموزه های دینی و قرآنی برای تحکیم خانواده بهره بگیریم تا از هجمه های فرهنگی مصون بمانیم.

استاد حاج فرهاد فلاح پور، پیشکسوت قرآنی گیلان نیز، انسان را تشنه قرآن و فرهنگ قرآنی دانست و اظهار کرد: فرهنگ و تمدن غرب علیه فرهنگ دینی و قرآنی می تازد و در چنین شرایطی نیازمند انس با قرآن هستیم.

وی عدم شناخت و آگاهی نسبت به قرآن را موجب آسیب پذیری انسان در برابر هجمه های فرهنگی و اجتماعی دانست و بیان کرد: بسیاری از افراد مسیر ارتباط با قرآن را نمی دانند و فقط از قرآن در مجالس ختم و مراسم ازدواج و... استفاده می‌کنند؛ این در حالی است که قرآن کتاب حیات است و برای تمام شئونات زندگی ما برنامه دارد.

این استاد برجسته قرآن، با اشاره به مهجوریت قرآن در جامعه هم از ناحیه خواص و هم از جانب عوام، گفت: تنها ماهی که نامش در قرآن آمده، رمضان است و ماه رمضان از این حیث ارزش و کرامت پیدا کرده که قرآن در این ماه نازل شده است و لذا هر چیزی که با قرآن پیوند بخورد، کریم می‌شود.

وی قرآن را نسخه سعادتمندی بشر دانست و متذکر شد: اگر مسیر ارتباطی قرآن را پیدا کنیم، مشکلات فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی ما به برکت قرآن حل می‌شود.

فلاح پور، قرآن را هدایتگر همه انسان ها دانست و خاطرنشان کرد: خداوند قرآن را با «اقرا» بر پیامبر(ص) نازل کرد و به ما نشان داد که عزت و کرامت بشر از مسیر قرائت و تلاوت قرآن می‌گذرد.

وی ترتیل را مهمترین ویژگی قرائت قرآن دانست و یادآور شد: خطاب خدا به پیامبر، خطاب به تمام بشریت است و خداوند در سوره علق، مسیر ارتباط با قرآن را در قرائت و ترتیل معرفی می‌کند.

به گزارش ایسنا، در پایان این مراسم از استاد فلاح پور و همسر و فرزندان قرآنی ایشان و تعدادی از رتبه های برتر گیلان در مسابقات ملی و بین المللی قرآن تجلیل شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • طهرانچی: دانشگاه آزاد اسلامی در پی نظام تعلیم و تربیت «احسن» است
  • دکتر طهرانچی: دانشگاه آزاد اسلامی در پی نظام تعلیم و تربیت «احسن» است
  • اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
  • جوانان و دانشجویان به‌عنوان امانت مردم و خداوند در نزد معلمان و اساتید هستند
  • دین اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
  • انسان در سایه آگاهی و دانش به تقرب الهی می‌رسد
  • خیر انسان در حرکت در مسیر الهی است
  • آیت الله نورمفیدی: با توجه به اهمیت تعلیم و تربیت معلمان باید از میان بهترین‌ها انتخاب شوند
  • چرا به سمت قبله نماز می‌خوانیم؟ + دلائل علمی
  • از مفاخر قرآنی استان گیلان تقدیر شد