Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴دکتر سعید نمکی در مراسم افتتاح ۷۵ مرکز پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان با اشاره به نزدیک بودن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی گفت: پیش از انقلاب اسلامی از هر ۱۰۰۰ کودک حدود ۱۳۰ کودک به یک ماهگی نمی‌رسیدند. از هر ۱۰۰۰ کودک، خانواده‌ها ۱۲۰ کودک را قبل از یک سالگی از دست می‌دادند. همچنین از هر ۱۰۰۰ کودک جشن تولد پنجمین سال ۱۴۷ کودک گرفته نمی‌شد و آن‌ها از بین می‌رفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در عین حال از هر ۱۰۰ هزار زن باردار ۲۴۵ زن به دلیل عوارض زایمان و بارداری جان می‌باختند. در آن زمان مجموع تعداد پزشکان خارجی و ایرانی در کشور ۱۴ هزار و ۷۰۰ نفر بود و میزان واکسیناسیون ما نیز ۳۰ درصد بود. همچنین بین ۶۰۰ تا ۶۱۰ دانشجوی پزشکی داشتیم.

وی افزود: این در حالیست که خوشبختانه امروز در تمامی این شاخص‌ها به کمتر از یک دهم مرگ و میر رسیده‌ایم و سال‌ها پیش توانستیم در بین ۲۳ کشور شرق مدیترانه رتبه اول را به دست آوریم. در حال حاضر بیش از ۶۰۰۰ دانشجوی پزشکی داریم و نزدیک به ۱۴۰ هزار پزشک ما در دورترین نقاط کشور به مردم ارائه خدمت می‌کنند. همچنین پوشش واکسیناسیون در کشور به ۱۰۰ درصد رسیده است، با این تفاوت که واکسن‌های جدیدی هم به پروتکل واکسیناسیون کشور اضافه شده و برای خدمات درمانی به هیچ خدمتی در خارج از مرز‌ها محتاج نیستیم.

نمکی با بیان اینکه به جرأت می‌توان گفت که در عرصه سلامت دستاورد‌هایی گران سنگ‌تر از سایر عرصه‌ها داشته‌ایم، ادامه داد: در عین حال با اجرای طرح تحول نظام سلامت در دولت تدبیر و امید گام جدیدی در زمینه رسیدگی به فرودستان، کاهش هزینه‌های کمرشکن، تهیه دارو برای بیماران خاص و صعب العلاج و گسیل پزشکان به مناطق دورافتاده و ماندگاری آن‌ها برداشته شد که امیدواریم با شیوه مناسب و با در نظر گرفتن جنبه‌های اقتصادی عالمانه‌تر و توسعه این برنامه‌ها و همچنین با استقرار نظام ارجاع، پزشک خانواده، تکمیل پرونده الکترونیک سلامت، اجرای گایدلاین‌ها و اصلاح نظام پرداخت به سمت DRG بتوانیم به طور منطقی، معقول و مستمر این طرح را ادامه دهیم؛ آن هم به گونه‌ای که نه تنها با تغییر وزیر بلکه با تغییر رئیس جمهور هم «ز باد و ز. طوفان نیابد گزند» و این طرح ادامه یابد.

سرپرست وزارت بهداشت با بیان اینکه ما با پنج دلار کودکان‌مان را علیه شش بیماری مهلک واکسینه کردیم، گفت:، اما ناگهان طوفان بیماری‌های غیر واگیر از راه رسید. باید توجه کرد که خرج یک روز شیمی درمانی معادل هزینه واکسیناسیون یک شهرک یا یک روستای بزرگ است. همچنین هزینه یک شب بستری در CCU و ICU در ارزان‌ترین کشور‌ها ۱۰۰۰ دلار است. به هر حال طوفان بیماری‌های غیرواگیر که تلنباری از ندیدن‌های گذشته ماست، ما را به شدت گرفتار کرده و باید برنامه‌ها و عملکرد‌های جدیدی برای آن طراحی کنیم. به یاد دارم در زمانی که به عنوان معاون بهداشتی در وزارت بهداشت بودم، اداره کل بیماری‌های غیر واگیر را ایجاد کردیم، زیرا می‌دانستیم در گذر از بیماری‌های واگیر به سمت همه گیری و سیمای جدیدی از گرفتاری‌ها در زمینه بیماری‌های غیرواگیر خواهیم رفت.

نمکی ادامه داد: امروزه فرق بیماری‌های واگیردار با بیماری‌های غیرواگیر در این است که اولاً بیماری‌های واگیردار با هزینه کمتری قابل پیشگیری بوده و دوماً نیازی به مشارکت بین بخشی عظیمی ندارد و در وزارت بهداشت قابل اجرا هستند. این در حالیست که بیماری‌های غیرواگیر هزینه بر بوده و نیازمند مشارکت بین بخشی عظیمی در کشور هستند و وزارت بهداشت کمترین تأثیر را در اجرا و بیشترین تأثیر را در سیاستگذاری و تدوین بسته‌ها دارد.

نمکی با بیان اینکه امروز یکی از مشکلات ما سرطان‌ها هستند، گفت: هر چند که سرطان در کشور ما هنوز با نرم‌های جهان فاصله دارد، اما نباید آن را نادیده بگیریم. همواره اعلام کرده‌ام که بار بیماری‌ها تلنبار ندیدن‌های دیروز ماست. اگر در گذشته امروز را دیده بودیم به سیاه چاله‌های بیماری‌های غیرواگیر نمی‌افتادیم. حال برای پیشگیری از سرطان اولین گام آموزش است. ما باید به مردم برای تغییر شیوه زندگی، داشتن تحرک، پرهیز از رژیم غذایی نادرست که امروزه فست فود یکی از مشکلات فرهنگی ما در تغذیه است، کاهش استرس‌ها و … ارائه دهیم. در عین حال اگر جامعه شادمان‌تری داشته باشیم، سرطان کمتری خواهیم داشت. بار‌ها از صدا و سیما خواسته‌ایم که جو اجتماعی را شادتر کند. ما استرس را در سرطان‌زایی ام المرض می‌خوانیم؛ بنابراین با روحیه‌ای شاد می‌توانیم به درمان بیماران کمک کنیم.


واکسن HPV به برنامه واکسیناسیون ملی می‌آید

وی با بیان اینکه ما واکسن HPV را وارد پروتکل واکسیناسیون خواهیم کرد، گفت: در این زمینه رئیس انسیتو پاستور اعلام کردند که در ساخت واکسن HPV با کمک بخش خصوصی کار را پیش می‌بریم تا بتوانیم آن را با قیمت ارزان‌تر تولید کرده و گروه‌های هدف را علیه HPV واکسینه کنیم.

نمکی ادامه داد: همچنین در زمینه تشخیص بیماری‌ها هم از همه بخش پژوهش کشور خواهش کرده‌ایم که به سمت تشخیص زودرس حرکت کنیم؛ چرا که اگر در مراحل اولیه تومور را تشخیص دهیم می‌توانیم عمر طولانی را برای بیمار تضمین کنیم. در عین حال در حوزه درمان هم باید به سمت شیوه‌های مدرن برویم. هر چند که شیوه‌های مدرن گران‌قیمت هستند، اما اگر بتوانیم به شیوه مدرن درمان اقدامات را انجام دهیم به مراتب عوارضی که برای بیمار ایجاد می‌شود، کمتر است. البته استفاده از دارو‌ها و درمان‌های مدرن باید به شکلی باشد که مافیای تبلیغاتی دارو نتوانند هزینه‌های سنگینی را به کشور تحمیل کنند. بلکه دارو‌های مؤثر را به پروتکل درمانی کشور اضافه کنیم و بیمه‌ها را مکلف به تبعیت از آن‌ها کنیم.

نمکی با تاکید بر لزوم مشارکت خیرین و سازمان‌های مردم نهاد در حوزه پیشگیری و درمان سرطان گفت: خیرین باید به کمک این موضوع بیایند. از طرفی ما هم باید راه را برای خیرین باز کنیم. یکی از خطا‌های استراتژیک ما این است که به عنوان دولت می‌خواهیم خودمان همه کار را انجام دهیم، اما حرکات متعددی به شکل زیبا از سوی خیرین در کشور شکل گرفته و ما باید آن‌ها را تشویق کنیم که در کنار دولت به عرصه بیایند و برای کاهش آلام بیماران گام بردارند.

نمکی در حاشیه این مراسم با حضور در جمع خبرنگاران با تاکید بر لزوم انجام واکسیناسیون علیه بیماری‌های خاصی که می‌تواند از طریق برخی ویروس‌ها منجر به سرطان شود، گفت: در این زمینه در زمانی که معاون بهداشتی بودم واکسیناسیون علیه ویروس هپاتیت B. را آغاز کردیم و به همین دلیل امروزه کمتر موارد ابتلاء به سرطان کبد را می‌بینیم. در این زمینه طبق برنامه‌هایمان قرار است واکسیناسیون علیه HPV یا EBV را هم در پروتکل‌های واکسیناسیون در آینده وارد کنیم.

وی گفت: اینکه بخواهیم امروزه اهداف خاصی را برای کاهش سرطان تعیین کنیم کار دشواری است؛ زیرا با موجی از بیماری‌های غیرواگیر به ویژه سرطان‌ها مواجه‌ایم. اما اگر بتوانیم رنج ابتلاء به سرطان‌ها را ثابت نگهداریم و از افزایش سالیانه آن جلوگیری کنیم، با توجه به رشد جمعیت و با توجه به عوامل آلاینده و سرطان زا که در همه کشور‌های جهان وجود دارد، ثابت نگهداشتن این رنج هم کار بزرگی است. کما اینکه ما در حال هدف‌گذاری برای برخی سرطان‌ها مانند سرطان پروستات، پستان و … هستیم تا بتوانیم این سرطان‌ها را با تمهیداتی و با آزمایش‌های دوره‌ای رِنج‌شان را سالانه به طور متوسط پنج درصد کاهش دهیم.

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 وزارت بهداشت سعید نمکی صداوسیما جو اجتماعی واکسیناسیون شاخص های مرگ و میر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۲۹۳۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه کار‌های اساسی در زمینه حفظ سلامت دهان و دندان در جامعه/ برنامه وزارت بهداشت برای سلامت دندان چیست؟

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، هزینه‌های بالای دندان پزشکی در ایران باعث شده است تا بسیاری از مردم از نتوانند از خدمات درمانی در این زمینه استفاده کنند، از سوی دیگر هزینه‌های بالای مواد اولیه دندان پزشکی باعث ایجاد مشکلاتی برای قشر دندان پزشک در کشور شده است، در همین زمینه انتظار می‌رود تا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بتواند با راه حل‌های مناسب چالش‌های پیش رو دندان پزشکی در ایران را حل کند.

هزینه درمان دندان گران است

علی تاجرنیا رئیس هیئت مدیره جامعه دندانپزشکی ایران در گفتگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری آنا اظهار کرد: قیمت بالای تعرفه دندانپزشکی موضوع جدیدی و فقط ویژه کشور ما نیست و در برخی کشور‌های دیگر نیز قیمت تعرفه دندانپزشکی ارزان قیمت نیست، برای کشور انگلستان که بحث بیمه قوی است هزینه درمان دندان گران است و علت اصلی هزینه تمام شده مواد دندان پزشکی است.

وی افزود: نزدیک ۶۰ درصد هزینه یک تعرفه خدمات دندانپزشکی هزینه‌های مربوط به بدون دست مزد و مواد اولیه است و این موضوع قیمت‌ها را افزایش می‌دهد. 

رئیس هیئت مدیره جامعه دندانپزشکی ایران ادامه داد: برخی از کشور‌های اروپایی موضوع پیشگیری را در دستور کار بهداشتی کشورشان قرار داده و سعی کردند به همراه آموزش صحیح و اصولی سعی کنند در زمینه بهداشت و حفظ سلامتی دندان مراجعات به دندان پزشکی را کاهش دهند؛ برای مثال مردم کشور سوئد به اندازه ایرانی‌ها دچار پوسیدگی دندان نمی‌شوند؛ از سوی دیگه برخی از کشور‌ها تمرکز خود را در زمینه بیمه‌های خصوصی به کار برده و بیمه‌ها هزینه‌های درمان دندان را بر عهده گرفتند.

عدم آموزش در حوزه دندان

تاجرنیا با اشاره به اینکه راه کار برای کاهش درمان هزینه‌های درمان دندان چیست گفت: در طول سال‌های گذشته و به دلیل سیاست‌های اشتباه ادوار مختلف وزارت بهداشت شاخص پوسیدگی دندان یکسان بوده است و عدم آموزش باعث کاهش میزان پوسیدگی نشده است؛ همچنین با توجه به وضعیت اقتصادی بسیاری نمی‌توانند از خدمات دندانپزشکی استفاده کنند از سوی دیگر با توجه به هزینه‌های موجود دندان پزشکان نمی‌توانند از تعرفه‌های خود را کاهش دهند.

رئیس هیئت مدیره جامعه دندانپزشکی ایران تصریح کرد: بسیاری از مواد اولیه دندانپزشکی نیز با ارز تهیه می‌شود که نرخ ارز نیز در این زمینه تاثیر گذار است، بسیاری از دندانپزشکان درحال تعطیل کردن مطب‌های خود بوده و در کلینیک‌ها به صورت درصدی فعالیت می‌کنند، زیرا مشکلات درآمدی به وجود آمده است؛ از سوی دیگر موج مهاجرت در میان دندانپزشکان در حال شکل گیری است و در یک استان کشور کانادا ۴۰۰ فقط دندان پزشک ایرانی مهاجرت کردند.

تاجرنیا گفت: سرمایه گذاری در زمینه آموزش پیشگیری پوسیدگی دندان بهداشت دهان و دندان و از سوی دیگر تشکیل یک صندوق واحد در دولت به منظور خدمات دندانپزشکی می‌تواند مشکلات را کاهش دهد؛ باید توجه داشت کاهش تعرفه گذاری خدمات دندان پزشکی می‌تواند خدمات بی کیفیت را به دنبال داشته باشد.

برنامه وزارت بهداشت برای سلامت دهان و دندان

زهرا سید معملی مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت اظهار کرد: سلامت دهان و دندان به نوعی سر منشأ سلامتی جسم، روح و روان است و حتی در سلامت اجتماعی نیز نقش آفرین بوده و می‌تواند در روابط اجتماعی افراد را تقویت یا در آن اختلال ایجاد کند.

وی ادامه داد: امسال تمرکز ما این است که از تمام حوزه‌ها و رده‌های بهداشتی و درمانی برای بهبود سلامت دهان و دندان مردم استفاده کنیم. از بهورز در روستا‌ها تا مراقبان سلامت در شهرها، پزشکان و کارشناسان بهداشتی در تمام مراکز متعلق به حوزه سلامت می‌توانند به ما در این عرصه کمک کنند.

مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت با بیان اینکه عواملی که می‌توانند در ناحیه دهان و دندان بیماری ایجاد کنند می‌توانند در بقیه قسمت‌های بدن نیز ایجاد بیماری کنند، اظهار کرد: به عنوان مثال بین بیماری‌های شدید لثه و دیابت ارتباط وجود دارد. این دو بیماری بر یکدیگر اثرگذار هستند. همچنین بین بیماری‌های قلبی و عروقی و بیماری‌های دهان و دندان و لثه ارتباط وجود دارد.

سیدمعلمی یادآور شد: مادر باردار نیز می‌تواند برای جنین و نوزادش از طریق بیماری‌های دهان و دندان مشکلاتی ایجاد کند؛ بنابراین سلامت دهان و دندان به سلامت سایر قسمت‌های بدن کمک شایانی می‌کند.

وی افزود: بنابراین نقش مشترک تمام افراد درگیر بهداشت و درمان در سلامت دهان و دندان مشهود است و این مسئله تنها وظیفه بهداشت کاران دهان و دندان و دندانپزشکان نیست.

مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت ادامه داد: یکی از اهداف مشخص ما در سال جاری این است که از دیدگاه عامل خطر مشترک، یعنی توجه به عواملی که هم بیماری‌های دهان را ایجاد می‌کنند و هم بیماری‌های دیگر را، به مسئله بهداشت دهان و دندان بپردازیم.
وی خاطرنشان کرد: البته در این راستا نقش ویژه متوجه بهداشت کاران و مراقبان سلامت دهان و دندان و دندانپزشکانی است که در بخش‌های دولتی و خصوصی کار می‌کنند.

پویش سلامت دهان و دندان

مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت با اعلام اینکه ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت «پویش سلامت دهان و دندان» با هدف افزایش آگاهی عمومی در سلامت دهان و دندان در سطح کشور برگزار می‌شود، گفت: در این سه روز برنامه‌های مختلفی برای دانش آموزان، مدارس و جامعه برگزار خواهیم کرد که شناساندن عوامل سلامت و بیماری دهان و دندان از جمله مهم‌ترین برنامه‌های این پویش خواهد بود.

سیدمعلمی، دندانپزشکان بخش خصوصی و دولتی را به همکاری در این پویش برای آموزش و ارتقای سلامت دهان و دندان مردم دعوت کرد.

لزوم آموزش مناسب در مدارس

نکته حائز اهمیت این است که قیمت خدمات دندانپزشکی در کشور ما گران است و برای دریافت این خدمات، یا مردم باید توانایی مالی مناسبی داشته باشند یا دولت باید کمک کند، اما موضوع بسیار مهم‌تر این است که باید در زمینه‌های پیشگیری اقدامات لازم صورت بگیرد، آموزش در مدارس و مراکز آموزشی می‌تواند کمک شایانی در زمینه حفظ سلامت دهان و دندان باشند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اجرای دو پویش ملی سلامت در برنامه وزارت بهداشت
  • داروی ایرانی بیماران SMA وارد بازار می‌شود / برنامه وزارت بهداشت برای پویش ملی سرطان
  • راه کار‌های اساسی در زمینه حفظ سلامت دهان و دندان در جامعه/ برنامه وزارت بهداشت برای سلامت دندان چیست؟
  • هشدار به سیگاری ها؛ مرگ بیش از ۱۴ میلیون نفر بر اثر مصرف سیگار
  • کدام‌ سرطان‌ها با سیگار کشیدن سراغ ما می آیند
  • برگزاری اولین اردوی جهاد دامپزشکی در خرم‌دره
  • تشخیص زودهنگام سرطان، پنجره‌ای به سوی زندگی
  • تزریق واکسن پنوموکوک در ۷ استان کشور آغاز شد
  • چرا رژیم غذایی ناسالم باعث سرطان می‌شود؟
  • پایان مرحله اول واکسیناسیون اتباع خارجی در کردستان