Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس اقتصادی هر اقدامی که در جهت کاهش سود سپرده‌ها انجام شود را مفید دانست و خاطرنشان کرد: اگر نرخ ارز ثابت بماند سود ماه‌شمار می‌تواند نقدینگی را کنترل کند.

وحید شقاقی ضمن مثبت خواندن سیاست جدید بانک مرکزی مبنی بر محاسبه ماه شمار سود سپرده‌ها گفت: بر اساس این الگو کمترین میزان موجودی حساب شما در طول ماه محاسبه شده و سود به آن تعلق می‌گیرد و این کار باعث می‌شود افراد در طول ماه کمتر به سپرده‌های خود دست بزنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کارشناس افزود: در گذشته که محاسبه سودها به صورت روزشمار بود، میانگین موجودی حساب افراد در طول ماه ملاک پرداخت سود بود اما تغییر این روند مانند ترمزی در مقابل خروج سپرده‌ها به سوی بازارهای غیرمولد عمل می‌کند.

شقاقی تاکید کرد: از طرفی پرداخت سود روزشمار مغایر با بانکداری بدون ربا است و در هیچ کشوری به حساب‌های جاری سود تعلق نمی‌گیرد و این مشکلی است که به اقتصاد ما تحمیل شده است.

وی با اشاره به اینکه هر چه سود پرداختی به مردم کمتر شود به نفع بانک مرکزی و اقتصاد کشور است، افزود: براساس قانون بانکداری بدون ربا بانک‌ها سپرده‌های مردم را جذب و ازمحل فعالیت‌های عمرانی و تعاونی و یا ارائه تسهیلات به آن‌ها سود یا زیان پرداخت می‌کند.

او اضافه کرد: اما به کدام فعالیت سرمایه گذارانه سود روزشمار تعلق می‌گیرد که بخواهیم به سپرده‌گذاران اینگونه سود پرداخت کنیم؟حتی بهتر است سودها سه ماه شمار محاسبه شوند.

وحید شقاقی با بیان اینکه راهبرد بانک مرکزی در این راستا بود که همزمان با کاهش نرخ ارز، سود سپرده‌ها را هم کاهش بدهد، تصریح کرد: اینگونه با کاهش نرخ سود افراد انگیزه‌ای برای خروج سرمایه‌هایشان از بانک و تزریق آن به بازارسکه و ارز ندارند و ثبات بازار حفظ می‌شود.

وی درپایان افزود: اگر ثبات فعلی نرخ ارز حفظ بشود با تغییر سیاست بانک مرکزی درمحاسبه سود سپرده‌ها تحول خاصی در اقتصاد رخ نخواهد داد.

اقتصادآنلاین/

لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000Bxt برچسب ها: سود ، روزشمار ، ماه شمار

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: سود روزشمار ماه شمار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۲۹۸۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تورم نقطه به نقطه فروردین ماه اعلام شد

به گزارش خبرآنلاین، بانک مرکزی به تازگی در پاسخ به ادعای یک رسانه درباره میزان تورم، جزئیاتی از روند این شاخص در سال گذشته و آخرین وضعیت آن در فروردین امسال ارائه کرد.

ایرنا در خبری نوشت:در متنی که بانک مرکزی منتشر کرده، آمده است: بر اساس آمار بانک مرکزی تورم نقطه‌به‌نقطه شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در فروردین سال ۱۴۰۳ نسبت به فرودین سال ۱۴۰۲ به میزان ۲۷.۷ واحد درصد کاهش پیدا کرده و به کمتر از میانه کانال ۳۰ درصد رسیده است.

توضیحات بانک مرکزی نشان می‌دهد نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در پایان فروردین امسال به کمتر از ۳۵ درصد رسیده است.

هفته گذشته نیز مرکز آمار از کاهش تورم نقطه‌به‌نقطه به ۳۰.۹ درصد در پایان فروردین ماه خبر داده بود.

۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902450

دیگر خبرها

  • تخصیص ارز تاکسی‌های برقی تهران توسط بانک مرکزی
  • اولین صحبت‌های مدیرعاملی که به صورت مربی تهرانی سیلی زد | این مربی حدود ۳۰ دقیقه مقاومت می‌کرد و حاضر به خروج از زمین نبود!
  • تورم نقطه به نقطه فروردین ماه اعلام شد
  • بانک سرمایه افزایش سرمایه میدهد
  • گزینه‌های مقابل بایدن در چگونگی مواجهه با توافقنامه دوحه
  • گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی
  • راهکار پایان دادن به تقاضای کاذب دلار
  • تداوم خروج نقدینگی حقیقی‌ها در روز‌های منفی شاخص کل بورس
  • در سال جهش تولید، ارز چند نرخی را حذف کنید
  • مانور عجیب روی کاهش نقدینگی