Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@14:29:47 GMT

مرکز فرهنگی دفاع مقدس یزد اعتبار می‌خواهد

تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۵۳۰۶۴۳

مرکز فرهنگی دفاع مقدس یزد اعتبار می‌خواهد

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان یزد گفت: علی‌رغم گذشت یک سال از افتتاح موزه دفاع مقدس یزد متأسفانه هنوز موزه آرایی این مهم انجام نشده است.

به گزارش ایسنا، سردار رضا هدایتی در نشست خبری که به منظور اعلام برنامه‌های بزرگداشت چهل سالگی انقلاب برگزار شد، با بیان این که حراست از ارزش‌های دفاع مقدس از جمله مهمترین رسالت‌های تعیین شده برای اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس است خاطرنشان کرد: موزه‌های دفاع مقدس باید خانوادگی مورد بازدید اقشار مختلف جامعه قرار گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: استفاده از ظرفیت هنرمندان بومی برای معرفی بیش از پیش ارزش‌های دفاع مقدس و دستاوردهای انقلاب اسلامی ضروری است. موزه دفاع مقدس استان یزد در دهه فجر ۹۶ به دست رئیس جمهور افتتاح شد.

سردار هدایتی با بیان این که انجام فعالیت‌های فرهنگی به منظور ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را از دیگر مهمترین رسالت‌های بنیاد حفظ آثار دانست و بیان کرد: علی‌رغم گذشت یک سال از افتتاح موزه دفاع مقدس یزد متأسفانه هنوز موزه آرایی این مهم انجام نشده است. چینش محتوای موزه دفاع مقدس یزد مستلزم تأمین هفت میلیارد تومان اعتبار است. تاکنون بیش از ۴۰ میلیارد تومان برای ساخت این مجموعه هزینه شده است.

وی با بیان این که رئیس شورای سیاستگذاری حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس یزد استاندار وقت است، گفت: امیدواریم بتوانیم با جذب اعتبارات دولتی و همچنین جذب مشارکت خیرین هر چه سریع‌تر نسبت به موزه آرایی موزه دفاع مقدس استان یزد اقدام کنیم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس یزد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدامات انجام شده در این اداره کل، یادآور شد: برگزاری همایش و نشست‌های پژوهشی، تشکیل یک هزار و ۲۶۶ مورد پرونده خانواده شهدا و ایثارگران، تهیه و انتشار چهار کتاب صوتی، ایجاد بانک اطلاعاتی جامع روحانیون ایثارگر، جمع آوری ۹۰ هزار برگ سند اسناد دفاع مقدس، تشکیل و ثبت سیستمی چهار هزار و ۵۱ پرونده برای تمام شهدای دفاع مقدس استان یزد، راه‌اندازی دو باب کتابخانه تخصصی دفاع مقدس، انجام تاکنون شش هزار و ۴۲۶ ساعت مصاحبه با ایثارگران و رزمندگان استان و چاپ ۹ عنوان کتاب شفاهی خاطرات رزمندگان، از جمله دستاوردهای اداره کل حفظ آثار یزد است.

سردار هدایتی با بیان این که تدوین دانشنامه دفاع مقدس یکی از برنامه‌های در دستور کار حفظ آثار یزد است، افزود: در سال ۹۸ اولین دانشنامه دفاع مقدس استان یزد رونمایی خواهد شد. همزمان با چهل سالگی انقلاب اسلامی در ۲۳ بهمن ماه پیکر دوتن از شهدای گمنام هشت سال دفاع مقدس در استان یزد تشییع و ۲۴ بهمن در انرژی اتمی تفت دفن می‌شوند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس یزد با بیان این که در ۷۴ نقطه استان یزد یادمان شهدای گمنام وجود دارد، توضیح داد: در حال حاضر ۴۲ هزار و ۶۳۳ نفر دانشجو در ۵۳ مرکز آموزش عالی درس دفاع مقدس را فرا گرفتند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضرورت استفاده از هنرمندان برای نمایش دادن هنرنمایی رزمندگان یزدی در هشت سال دفاع مقدس، گفت: ساخت اِلمان «نبرد تَن و تانک» از جمله اقدامات در دستور کار حفظ آثار یزد است.

سردار هدایتی برگزاری هفت دوره جشنواره شعر دفاع مقدس را از جمله شاخص‌ترین برنامه‌های حفظ آثار در استان یزد دانست و بیان کرد: اختتامیه این جشنواره ۱۴ بهمن ماه امسال با حضور سرلشکر فیروزآبادی برگزار می‌شود.

در بخش دیگر این نشست «فاطمه مهرابی» دبیر علمی جشنواره شعر و داستان دفاع مقدس با بیان این که در اختتامیه اولین جشنواره جایزه ادبی یوسف پذیرایی بیش از ۷۰ قطعه داستانی بودیم گفت: بعد از داوری هشت اثر انتخاب و تجلیل می‌شوند. در هفتمین جایزه شعر داستان ۲۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده که بعد از داوری ۱۶ آثار رسیده ۱۶ اثر برتر شناسایی و تجلیل خواهند شد. دستاورد این دو برنامه دو عنوان کتاب به نام «نقطه اوج» مربوط و کتاب «رازهای گل اناری» خواهد بود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: منطقه یزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۳۰۶۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد

به‌گزارش خبرنگار خبرگزاری خبرآنلاین؛ علی بویری در گفت‌وگویی رسانه‌ای اظهار کرد: با توجه به وضعیت ویترین‌ها و آثار شاخص و منحصر به‌فرد موجود در آن‌ها که بعضاً سال‌ها بود در وضعیت نامطلوبی قرار داشت و جز پایش‌های موزه‌ای امکان حفاظتی دیگری نداشتند، پس از ارزیابی و اولویت‌سنجی براساس پایداری وضعیت و همچنین وضعیت نمایش موزه‌ای بر اساس اولویت‌های استاندارد این حوزه و ارزش‌گذاری بر حفظ آثار تاریخی و حفظ شأن و ارزشمندی آثار و نیز احترام به بیننده موزه‌ای، مرمت هفتاد اثر با نظارت معاون میراث‌ فرهنگی استان و کارشناس پایگاه میراث‌ جهانی به عنوان ناظر مقیم در دستورکار قرار گرفت.


سرپرست پایگاه میراث‌ جهانی شوش ادامه داد: در این راستا، هفتاد شیء از بخش‌های مختلف پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی از جنس سفال و شیشه، به‌منظور عملیات حفاظت و مرمت به کارگاه و آزمایشگاه مرمت پایگاه میراث‌جهانی شوش انتقال یافتند و پس از طی فرآیند حفاظت و مرمت، به تالارهای موزه و ویترین‌های نمایش برای بازدید عموم برگردانده شدند.

وی با اشاره به اینکه آثار تاریخی مرمت‌ شده در این طرح شامل اشیایی از دوره‌های تاریخی مختلف از جمله پیش از تاریخ، عیلامی، هخامنشی، اشکانی، ساسانی و اسلامی و از جنس سفال و شیشه بودند، افزود: شاخص‌ترین این آثار، لیوان‌های منقوش، ظرف‌ها وجام‌های پیش از تاریخ موزه بودند که وضعیت حفاظت و مرمتی آن‌ها نامطلوب و به علت حساسیت آن‌ها سال‌ها بود که دست‌ نخورده باقی مانده بودند که در این طرح، اشیاءِ یادشده، بازبینی و مستندنگاری دقیق شدند و پاک‌سازی آثار از رسوبات و آلاینده‌های محیطی نیز انجام شد.

همچنین حذف آثار مرمت‌های متعدد و کهنه و نیز الحاقات هم در دستورکار قرار گرفت و اتصالات جدید و مرمت بخش‌های کمبود با تکیه بر استانداردهای جهانی این حوزه و استحکام‌ بخشی ساختار نیز روی آن‌ها اجرا شد و برای مشاهده عموم دوباره در موزه قرار گرفتند.

بویری بیان کرد: موزه باستان‌ شناسی شوش در سال ۱۳۴۵، در جوار قلعه و محوطه باستانی شوش گشایش یافت و از شاخص‌ترین موزه‌های ایران به‌شمار می‌رود که آثار ارزشمندی از دوره‌های مختلف باستانی ایران را در خود جای داده است.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899653

دیگر خبرها

  • کرمان در ایام شهادت امام صادق(ع) میزبان شهدای گمنام است
  • نمایش آثار جدیدی از ارادت هنرمندان در موزه رضوی
  • بازدیدشهردار تبریز از پروژه عظیم باغ موزه دفاع مقدس در پارک موزه شمیم پایداری تبریز
  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد
  • بازدید رایگان از موزه های سنندج در روز سنه
  • دکتر ساکت به دور از مواضع سیاسی دنبال کار فرهنگی بود
  • مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی، دیگر دانشگاه‌ها را به تقلید از ما واداشته است
  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • لزوم استفاده از ظرفیت‌های استانی در ساخت موزه دفاع مقدس