Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش برنا آذربایجان غربی ، رسول جلیلی در دیدارصمیمی با رییس و کارکنان مرکز تحقیقات آرتمیای کشوربا بیان این مطلب اظهار کرد : توسعه پرورش آرتمیا در آذربایجان غربی با توجه به تهدید کم‌آبی دریاچه ارومیه می‌تواند به عنوان کشت جایگزین محصولات کشاورزی راهکار مناسبی در جهت اشتغال جایگزین برای کشاورزان حوضه آبریز دریاچه ارومیه باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جلیلی تصریح کرد: با پرورش این گونه سخت پوست می توان زمینه اشتغالزایی، تولید درآمد و تامین نیازهای کشور در صنعت آبزی پروری را ایجاد کرد.

وی  ضمن تاکید بر استفاده از افراد توانمند، خلاق و علمی در جهت توسعه شاخص های اقتصادی استان خاطر نشان کرد: در حوزه ارس محصولات تولیدی ابزیان  در سال های اخیر کاهش یافته است که باید چالش ها و مشکلات موجود در این زمینه شناسایی و بررسی شود که در این زمینه نیازمند کار تیمی و تعامل بیش از پیش بین بخش های تحقیقاتی و اجرا هستیم.

رییس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور گفت: : بازسازی و احیای ذخایر آرتمیا ، جلبکها و میکرو ارگانیسمها ی دریاچه ارومیه ، تولید و پرورش آرتمیا در محیط بسته و تانک ، ایجاد خزانه ژنتیکی ، فرآوری و پرورش جلبکهای دونالیلا و کلرلا و تولید پودر خشک از آنها و اجرای طرح پایلوت پرورش آرتمیا در استخرهای خاکی فسندورز میاندوآب از جمله پروژه های در دست اقدام این مرکزدر راستای تولید و پرورش این آبزی ارزشمند است.

نکوئی فرد افزود: مرکز تحقیقات آرتمیای کشور یکی از مراکز ۱۱ گانه موسسه های تحقیقات علوم شیلات کشور است که در بدنه وزارت جهاد کشاورزی و در راستای تولید، تحقیقات کاربردی خود را انجام می دهد و وظیفه اصلی آن بررسی و تحقیق در زمینه آرتمیای دریاچه ارومیه و مناطق ۱۸ گانه آرتمیا در کشور است.

وی خاطر نشان کرد: پرورش آرتمیا در استخرها و زه آب‌ها روشی جایگزین برای احیای آرتمیای دریاچه ارومیه است که در استان و برخی از مناطق کشور موفقیت آمیز بوده است.

این مسئول ادامه داد: یکی از مهمترین منابع آبی آذربایجان غربی، دریاچه پشت سد ارس و رودخانه ارس به شمار می رود که ذخایر اقتصادی با ارزشی همچون انواع ماهیان و گونه شاه میگوی آب شیرین را در داخل آن می توان یافت، که  برای حفظ و توسعه این ذخایر، آخرین یافته های تحقیقاتی و بایدها و نبایدهای لازم برای توسعه تولید و ذخایر این موجود ارزشمند در استان در نشست های تحقیقاتی ارزیابی شده است .

وی تاکید کرد : 6 پروژه تحقیقاتی جامع در سال جاری عملیاتی شده و 6 پروژه نیز در بخش منابع آبی آذربایجان غربی در دست اجرا داریم .

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان نیز در این دیدار بر ضرورت استفاده از یافته های تحقیقاتی در تولید ابزیان و ارتمیا در استان تاکید کرد و گفت:  برای  توسعه  فعالیت  های  آبزی  پروری  و به  تبع  آن پایداری  و سود  آور نمـودن  پـرورش  ماهی  و ارتمیای دریاچه ارومیه باید به  تحقیقات  کاربردی  روی  آورد.       

در ادامه رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از بخش تکثیر و پرورش آرتمیا و سایر آبزیان در استخرهای خاکی عایق بندی شده با استفاده از روش های نوین  پرورشی در محوطه مرکز تحقیقات آرتیمیای کشوربازدید کرد.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: رونق اقتصادی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اشتغالزایی آرتمیا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۳۱۵۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آذربایجان‌غربی جز استان‌های پیشرو در توسعه دیپلماسی منطقه‌ای است

استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه توسعه دیپلماسی منطقه‌ای از سیاست‌های مهم دولت سیزدهم است، گفت: آذربایجان‌غربی یکی از استان‌های پیشرو در توسعه دیپلماسی منطقه‌ای در کشور است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، محمدصادق معتمدیان امروز _شنبه هشتم اردیبهشت_ در دیدار با سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در جمهوری خودمختار نخجوان با اشاره به اینکه دیپلماسی فعال منطقه‌ای و ارتباط با همسایگان از جمله اولویت‌ها و برنامه‌های مهم دولت سیزدهم است، اظهار کرد: آذربایجان‌غربی به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و همسایگی با چند کشور، در حوزه دیپلماسی فعال منطقه‌ای از استان‌های پیشرو بوده و در دولت سیزدهم توانسته ارتباطات خوبی با کشورهای همسایه در حوزه‌های مختلف به ویژه در حوزه اقتصادی ایجاد کند.

وی همچنین با اشاره به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های مهم آذربایجان غربی در حوزه دیپلماسی منطقه‌ای، افزود: همسایگی با سه کشور، قرار گرفتن در مسیر کریدورهای اصلی از جمله شرق و غرب و غرب، جاده ابریشم، وجود مرز رسمی فعال با ترکیه و دسترسی به اروپا از طریق این کشور و زیرساخت‌های حمل و نقل از جمله سه فرودگاه و خطوط ریلی، موجب شده آذربایجان‌غربی نقش فعالی در دیپلماسی منطقه ایفا کند.

استاندار آذربایجان‌غربی به ظرفیت‌های بازگشایی مرز تمرچین برای اعزام زائرین اربعین حسینی و استقبال زائران خارجی از این امر نیز اشاره کرده و گفت: در سال گذشته ۱۰ هزار زائر خارجی از مرز تمرچین به کربلای معلی اعزام شدند که دو هزار نفر از این زائران، اهل کشور آذربایجان بودند و امسال نیز آذربایجان‌غربی آماده میزبانی از زائران خارجی است.

معتمدیان در پایان با اشاره به مشترکات فرهنگی تاریخی و مذهبی آذربایجان غربی با نخجوان، اضافه کرد: آماده افزایش روابط و گسترش تعاملات با جمهوری خودمختار نخجوان در راستای سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران هستیم.

کد خبر 748507

دیگر خبرها

  • بازدید معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی از دو واحد تولیدی در ارومیه
  • آموزش محور اصلی بازاریابی و تجاری‌سازی در صنایع دستی
  • آب‌گیری دریاچه ارومیه در ایام گرم و کم بارش ادامه پیدا کند
  • اعطای ۱۲ هزار و ۴۸۱ وام و تسهیلات اشتغال‌زایی در آذربایجان‌غربی
  • قرن بیست و یکم قرن گردشگری
  • آذربایجان غربی پیشرو در توسعه دیپلماسی منطقه‌ای است
  • بهترین زمان برای نهادینه کردن فرهنگ عفاف و حجاب دوران کودکی و نوجوانی است
  • آذربایجان‌غربی جز استان‌های پیشرو در توسعه دیپلماسی منطقه‌ای است
  • طرح‌های اقتصادی در سواحل توسعه می‌یابد/ ایجاد شهرهای مولد کشاورزی
  • ضرورت تعامل دولت و مجلس برای رونق تولید و اشتغال