Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-28@12:02:21 GMT

عوارض خريد لوازم آرايشي از دستفروش ها

تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۵۳۳۵۶۵

عوارض خريد لوازم آرايشي از دستفروش ها

خبرگزاري آريا - ​مدير واحد نظارت بر فرآورده‌هاي خوراکي، آشاميدني، آرايشي و بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي با اعلام خبر کشف 4هزار و 31 قلم لوازم آرايشي و بهداشتي غير مجاز طي 9 ماه، اظهار کرد: خريد محصولات آرايشي از طريق تبليغات اينترنتي، ماهواره، مجله‌ها و پيک‌هاي تبليغاتي به هيچ عنوان توصيه نمي‌شود و قيد عبارت «داراي مجوز بهداشت» در اين گونه تبليغات به هيچ وجه دال بر اطمينان از سلامت فرآورده نيست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از ايسنا، «دکتر ندا رونده» بر لزوم آموزش به تمامي گروه‌هاي سني و حتي اصناف مرتبط با لوازم آرايشي و بهداشتي تاکيد کرد و با اشاره به وضعيت قاچاق در حوزه لوازم آرايشي و بهداشتي، گفت: تشديد جريمه و برخوردها نيز مي‌تواند از آمار ورود لوازم آرايشي و بهداشتي قاچاق به داخل کشور کاهش دهد.
ايران داراي رتبه دوم مصرف مواد آرايشي در خاورميانه
وي گفت: محصولات زيبايي و آرايشي به صورت گسترده‌اي در سطح دنيا استفاده مي‌شوند و در حال حاضر ايران در شاخص مصرف، رتبه دوم را در خاورميانه دارد و به عنوان و هفتمين وارد کننده مواد آرايشي مطرح مي‌شود.
آمار دقيقي از قاچاق لوازم آرايشي به کشور وجود ندارد
وي با بيان اينکه آمار دقيقي از قاچاق اين کالا به کشور وجود ندارد، تصريح کرد: رقم‌هاي اعلام شده در حد حدس و گمان است؛ چراکه فرآورده‌هاي آرايشي و بهداشتي غيرمجاز و قاچاق از طريق مبادي غيرقانوني و بدون اخذ مجوزهاي لازم جهت واردات از وزارت بهداشت و پروانه‌هاي بهداشتي و نظارت‌هاي مرتبط، وارد کشور مي‌شوند.
عوارض و خطرات استفاده از لوازم آرايشي و بهداشتي قاچاق
دکتر رونده با اشاره به خطرات استفاده از لوازم آرايشي و بهداشتي قاچاق، عنوان کرد: خطرات مصرف فرآورده‌هاي آرايشي و بهداشتي غيرمجاز قاچاق يا تقلبي علاوه بر آسيب‌هاي اقتصادي که به جامعه وارد مي‌کند، منجر به بروز آسيب‌هاي جسمي و روحي نيز مي‌شود. اين قبيل محصولات از آنجاکه بدون اخذ مجوز و در شرايط نامناسب وارد کشور مي‌شوند، لذا هيچگونه اطلاعاتي از مواد اوليه به کار رفته، شرايط توليد، نگهداري و حمل و نقل آنها در دسترس نبوده و اغلب از کيفيت مناسبي نيز برخوردار نيستند.
وي ادامه داد: با توجه به نوع محصول و موضع استفاده، عوارضي از قبيل عفونت پوست، زخم‌هاي پوستي، قرمزي و تورم پوست، آکنه و جوش‌هاي پوستي، شکنندگي و ريزش مو احساس سوزش در محل مصرف، پف آلودگي پلک‌ها، سوزش چشم و حساسيت پوستي در بدن مصرف کننده ايجاد مي‌کنند. قابل ذکر است اين عوارض ممکن است بعد از چند بار مصرف يا چندين سال مصرف و حتي براي بار اول روي دهند.
به گفته وي، همچنين مي‌توان به مضرات فلزات سنگيني از جمله سرب که در برخي از فرآورده‌هاي آرايشي بخصوص رژ لب يافت مي‌شود، اشاره شود که از جمله عوارض آن ورود به بافت‌هاي نرم نظير مغز، کليه، جانشيني کلسيم در مغز استخوان و عدم توليد هموگلوبين و افزايش فشار خون در بزرگسالان است.
اين عضو هيأت علمي دانشگاه با اشاره به علل استقبال بالاي بانوان از اين محصولات با وجود هشدارهاي داده شده، عنوان کرد: علت اصلي مصرف گسترده لوازم آرايشي قاچاق، ارزاني آنهاست و همين، دليل تمايل مصرف کننده براي خريد است. دليل بعدي نيز شايد عدم اطلاع رساني صحيح باشد که بايد دستگاه‌ها تمرکز بيشتري روي اين موضوع داشته باشند.
محصولات آرايشي را از طريق تبليغات اينترنتي و ماهواره‌اي خريداري نکنيد
وي با بيان اينکه خريد اين محصولات از طريق تبليغات اينترنتي، ماهواره، مجله‌ها و پيک‌هاي تبليغاتي به هيچ عنوان توصيه نمي‌شود، گفت: قيد عبارت «داراي مجوز بهداشت» در اين گونه تبليغات به هيچ وجه دال بر اطمينان از سلامت فر آورده نيست، ضمن آنکه در صورت بروز مشکل به هيچ عنوان شکايت قابل پيگيري نخواهد بود.
آموزش تشخيص کالاي قاچاق از غير قاچاق به شهروندان و اصناف
مدير واحد نظارت بر فرآورده‌هاي خوراکي، آشاميدني، آرايشي و بهداشتي با اشاره به اقدامات دانشگاه در زمينه آموزش تشخيص کالاي قاچاق از غير قاچاق، اظهار کرد: کارشناسان واحد اطلاع رساني و رسيدگي به شکايات، برنامه‌هاي آموزشي متنوعي با در نظر داشتن گروه‌هاي سني خاص برگزار مي‌کنند که اين گروه‌ها شامل کودکان، بزرگسالان و به ويژه بانوان اعم از خانه‌دار و شاغل است و در اين دوره‌ها برچسب اصالت کالا شناسانده شده و نحوه استعلام اصالت کالا از طريق برچسب و استعلام کالا از طريق سامانه تي تک نيز آموزش داده مي‌شود.
تشديد جريمه و مجازات راهکار کاهش قاچاق محصولات آرايشي
وي ادامه داد: نکته مهم ديگر آموزش راه‌هاي شناخت کالاي قاچاق به اصناف است که شايد تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته که در همين راستا معاونت غذا و داروي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي با برگزاري دوره‌هاي آموزشي مختلف براي اصناف آنها را با روش‌هاي استعلام کالا آشنا کرده‌اند. همچنين پخش پمفلت جهت مصرف کنندگان در مدارس‏، فرهنگسراها، زيرنويس‌هاي برنامه‌هاي تلويزيوني و… جهت اطلاع رساني و آشنايي با تشخيص فرآورده سالم از ناسالم و عوارض مصرف کالاي نامرغوب از ديگر کارهاي معاونت است. در ضمن تشديد جريمه‌ها و مجازات قانوني متخلفين در سطح عرضه اقلام سلامت محور نيز مي‌تواند کارساز باشد.
کشف 4031 قلم لوازم آرايشي و بهداشتي غير مجاز
رونده در ادامه با اشاره به آمار بازرسي‌هاي انجام گرفته توسط اين معاونت، عنوان کرد: به منظور نظارت بر عرضه محصولات و اقلام سلامت محور و در راستاي مبارزه با پديده شوم قاچاق، بازديدهاي مشترکي با حضور نمايندگان سازمان تعزيرات حکومتي، اداره کل گمرک، آگاهي، اموال تمليکي شهرداري، اصناف و کارشناسان معاونت‌هاي غذا و دارو دانشگاه‌هاي علوم پزشکي، در قالب گشت‌هاي روزانه در محدوده ناصر خسرو- مروي صورت مي‌گيرد.
وي ادامه داد: در ابتداي امر با نصب بنر و سخنراني و بازديدهاي تصادفي آگاهي لازم به فروشندگان در خصوص اجراي مانور نظارتي و توجيه آنان به منظور الزام در جمع‌آوري کالاهاي قاچاق و تقلبي و صرفاً فروش کالا با برچسب اصالت و سلامت و نيز تهيه اقلام از منابع مجاز و داراي مجوز ورود و مورد تأييد وزارت بهداشت انجام مي‌شود، سپس به صورت روزانه و حتي در ايام تعطيل اين بازديدها انجام گرفته و تا کنون نيز ادامه دارد. بر اساس آخرين آمار ارائه شده در 9 ماهه ابتدايي سال جاري 396 بازيد از مراکز عرضه لوازم آرايشي و بهداشتي صورت گرفته است که در اين بازرسي‌ها 4031 قلم لوازم آرايشي قاچاق کشف شده است.
نحوه نظارت بر فروش آنلاين و مجازي مواد آرايشي
اين عضو هيأت علمي دانشگاه در رابطه با نحوه نظارت بر فروش آنلاين و مجازي مواد آرايشي و بهداشتي، تصريح کرد: اگر لوازم آرايشي و بهداشتي غيرمجاز در فروشگاه آنلاين به فروش رسيد و شکايت شهروندان را در پي داشت کارشناسان با دريافت مشخصات کالا و دليل شکايت، به محل تأمين کننده کالا مراجعه و پس از انجام بازرسي اقدامات لازم را انجام مي‌دهند. همچنين بازرسي از سالن‌هاي زيبايي بانوان و پيرايشگاه‌هاي مردانه نيز به صورت منظم انجام مي‌شود و در حين بازديد آموزش‌هاي لازم نيز داده شده و در صورت مشاهده تخلف حتماً برخورد مي‌شود.
شکايت از دستفروش‌ها قابل پيگيري نيست
مدير واحد نظارت بر فرآورده‌هاي خوراکي، آشاميدني، آرايشي و بهداشتي در خاتمه خطاب به شهروندان، گفت: توصيه ما همواره خريد از مراکز معتبر و مجاز بوده، لذا در صورت وجود مشکل تنها از اين طريق مي‌توان شکايت را پيگيري کرد و اگر کالا از مراکز غير معتبر يا دستفروش‌ها خريداري شود و ايجاد مشکل کند، قابل پيگيري نيست.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۳۳۵۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف و ضبط لوازم خانگی قاچاق در بهار

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان، سرهنگ علی حسن حیدری افزود: ماموران ایستگاه بازرسی شهید زارعی زمان کنترل خودرو‌های عبوری به یک دستگاه خودرو وانت پراید حامل بار مشکوک و طی عملیاتی آن رامتوقف کردند.

 او تصریح کرد: دربازرسی ازاین خودرو تعداد ۶۴ دستگاه سرخ کن خارجی فاقد مجوز کشف شد.

فرمانده انتظامی شهرستان بهار با اشاره به انتقال خودرو به پارکینگ گفت:در این راستا پرونده مقدماتی تشکیل و راننده به همراه کالای مکشوفه به مرجع قضائی تحویل شد.

دیگر خبرها

  • کشف و ضبط لوازم خانگی قاچاق در بهار
  • معیار انتخاب یک ضد آفتاب مناسب/ مصرف ضد آفتاب در مادران باردار و کودکان چگونه است؟
  • راهنمای تشخیص کالای اصل از تقلبی | کدام کالاها بیشتر در معرض تقلب هستند؟
  • قتل مدیر عامل شرکت پخش لوازم آرایشی با ۳۷ ضربه چاقو
  • سردار هداوند خبرداد: کشف ۲۵ تن مواد اولیه لوازم آرایشی قاچاق به ارزش ۲۰ میلیارد در اشتهارد
  • رعایت نکات بهداشتی در استفاده از حشره کش‌های خانگی
  • مهار آتش سوزی انبار لوازم آرایشی در شهر ری (فیلم)
  • مهار آتش‌سوزی انبار لوازم آرایشی در شهر ری
  • (ویدئو) مهار آتش سوزی انبار لوازم آرایشی در شهر ری
  • ۳ واحد صنفی متخلف در ورامین پلمپ شد