Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-30@04:59:33 GMT

سفیر ترکیه به وزارتخارجه عراق احضار شد

تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۵۳۴۷۹۶

ساعت 24- در پی تیراندازی سربازان ترک به معترضان در شمال عراق، سفیر ترکیه در بغداد به وزارت امور خارجه احضار شد.

 وزارت امور خارجه عراق در اطلاعیه ای اعلام کرد: 'فاتح یلدز' سفیر ترکیه در بغداد امروز یکشنبه به وزارت امور خارجه احضار شد و یادداشتی در اعتراض به حمله (سربازان ترک) به شهروندان عراقی در منطقه شیلادزی به وی تسلیم شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تیراندازی سربازان ترکیه به سوی معترضان عراقی در این منطقه در استان دهوک اقلیم کردستان عراق روز شنبه منجر به کشته شدن یک معترض عراقی و زخمی شدن 15 تن دیگر شد.
در پی حمله روز جمعه ارتش ترکیه به مناطقی در شمال عراق که شش تن از جمله چهار غیرنظامی کرد عراقی و دو نیروی پیشمرگه کشته شدند، دهها شهروند عراقی معترض، با حمله به یک مقر نظامی ترکیه در منطقه شیلادزی چند تانک و نفربر و وسایل و تجهیزات موجود در این مرکز نظامی را به آتش کشیدند.
معترضان خشمگین خواستار خروج نظامی ترکیه از خاک کشورشان و نیز پایان حملات هوایی به مناطق کردستان عراق شده بودند که هر از گاه به بهانه حمله به نیروهای پ.ک.ک به نقاطی در شمال عراق صورت می گیرد و تلفاتی به جا می گذارد.
اطلاعیه وزارت خارجه عراق حاکی است: در این یادداشت اعتراض تاکید شده که این گونه اقدامات نقض حاکمیت عراق بشمار می رود و با روابط دوستانه و برادرانه میان دو کشور همخوانی ندارد و باید متوقف شود.
در این یادداشت آمده است که عراق اجازه استفاده از خاک این کشور برای تعدی به امنیت کشورهای همسایه را نمی دهد و بار دیگر بر پایبندی خود به این اصل تاکید می کند.
وزارت امور خارجه عراق شنبه شب نیز در بیانیه ای اقدامات سربازان ترکیه در تیراندازی به سوی شهروندان معترض عراقی را محکوم کرده بود.
دولت اقلیم کردستان عراق اما در موضعی متفاوت، حمله به مقر نظامی ترکیه را کار آشوبگران و در پی به انحراف کشیده شدن اعتراضات مسالمت آمیز توصیف کرد.
براساس آمارهای رسمی، ارتش ترکیە در چهار سال گذشته 425 بار مناطق مرزی عراق در کردستان عراق را بمباران کرده و آسیب های جدی به این مناطق وارد کرده است به نحوی که باعث تخلیه بسیاری از روستاهای مرزی شده است.

ایرنا

منبع: ساعت24

کلیدواژه: تركيه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۳۴۷۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر اردوغان به آمریکا به تعویق افتاد

وزارت امور خارجه ترکیه از به تعویق افتادن سفر رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به آمریکا که قرار بود در ۹ ماه مه برگزار شود، خبر داد.

بنابر گزارش آناتولی، بر اساس اظهارات اونجو کچالی، سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه سفر اردوغان به دلیل تناقض در برنامه‌های دیپلماتیک به تعویق افتاد.

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد که این دیدار در فرصتی دیگر برای هر دو طرف مشخص خواهد شد. کچالی در ادامه بر ادامه گفتگو‌های سطح بالا میان ترکیه و آمریکا تاکید کرد.

اردوغان و بایدن از زمان روی کار آمدن رئیس جمهوری دموکرات آمریکا در ژانویه ۲۰۲۱، چندین بار در کنفرانس‌های بین المللی ملاقات کرده و تلفنی صحبت کرده‌اند.

روابط واشنگتن و آنکارا به دلیل اختلاف نظرها بر سر پاره‌ای از موضوعات، مدت‌هاست متشنج است.

اگرچه این اختلافات از زمانی که آنکارا درخواست سوئد برای پیوستن به ناتو را در اوایل سال جاری تصویب کرد، کمتر شد، اما همچنان اختلافات بر سر سوریه، روسیه و جنگ در غزه ادامه دارد.

این تعویق چند روز پس از آن صورت می گیرد که اردوغان اخیرا میزبان اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در استانبول بود و این دیدار خشم رژیم صهیونیستی و متحدان آن را برانگیخته بود.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • بازدید سفیر ایران و مقام‌های عراقی از مرز خسروی
  • بازددید سفیر ایران و مقام‌های عراقی از مرز خسروی
  • ترکیه: ۱۵ تروریست در شمال عراق از پای درآمدند
  • انتشار تصاویر حمله پهپادی به میدان گازی در سلیمانیه عراق
  • تصاویر حمله پهپادی به یک میدان گازی در سلیمانیه عراق
  • بازدید سفیر ازبکستان از موزه افتخارات سپاهان
  • ایتالیا سفیر روسیه را احضار کرد
  • نیروهای ارتش ترکیه مورد حمله عناصر «پ.ک.ک» قرار گرفتند
  • احضار سفیر روسیه از سوی وزارت خارجه ایتالیا
  • سفر اردوغان به آمریکا به تعویق افتاد