Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-27@15:02:46 GMT

25 هزار بیمار در کشور نیازمند عضو پیوندی هستند

تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۵۳۵۱۶۱

25 هزار بیمار در کشور نیازمند عضو پیوندی هستند

به گزارش خبرنگار ایرنا، امید قبادی غروب یکشنبه در مراسم انجمن اهدای عضو ایرانیان شعبه استان گیلان در رشت افزود: سالانه پنج تا هشت هزار مرگ مغزی در کشور اتفاق می افتد که تعداد قابل اهدا دو هزار و 500 تا چهار هزار نفر است در حالیکه تعداد سالانه اهدای عضو ، کمتر از هزار مورد است.
وی با بیان این که میانگین سن مرگ مغزی در سال در ایران بین 20 تا 40 سال است، اظهار داشت:
مرگ مغزی در تمام دنیا بیشتر از 14 روز باقی نمی ماند، هر مرگ مغزی هشت ارگان را می تواند اهدا کند و با اهدای یک تا 53 نسج، افراد را از معلولیت نجات دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


قبادی با اشاره به اهمیت فرهنگ سازی درباره اهدای عضو خاطر نشان کرد: در ایران دریافت رضایت خانواده فرد دچار مرگ مغزی بین شش تا 90 ساعت طول می کشد؛ در ایران مشکل برای اهدا عضو، عدم باور خانواده برای مرگ عزیزش است.
رئیس هیات مدیره انجمن اهدای عضو ایرانیان علم، ساختار و فرهنگ سازی را از پایه های نظام سلامت عنوان و اضافه کرد: نقش نظام سلامت در اهدا عضو 20 درصد است که تمام نقش خود را تحقق بخشیده است.
وی در ادامه سخنانش با بیان این که خیرین ستون نظام سلامت هستند و در حوزه اهدای عضو بی نظیر کار کردند، خاطر نشان کرد: بهترین دوره حمایت مسئولان را داریم.
وی با اشاره به پیوند کلیه و کبد در زمان حاضر در استان گیلان در بیمارستان رازی رشت اظهار داشت:
گیلان قابلیت پیوند قلب را دارد، می تواند با کمی هم افزایی به قطب پیوند شمال و حتی غرب کشور تبدیل شود.
تایید مرگ مغزی توسط چهار پزشک متخصص بیهوشی، داخلی، جراح مغز و اعصاب و متخصص مغز و اعصاب انجام می گیرد که از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حکم مسئولیت اقدام به تایید مرگ مغزی را دارند.
قانون پیوند اعضا، فروردین ماه 1379 در مجلس شورای اسلامی به‌ تصویب رسید؛ برپایه این قانون، اعضای بیماران فوت ‌شده یا بیمارانی که مرگ‌ مغزی آنان آشکار و مسلم شده را می ‌توان به ‌شرط وصیت بیمار یا موافقت ولی‌ دم برای پیوند ‌به بیمارانی که ادامه حیاتشان به پیوند عضو بستگی دارد، استفاده کرد.
کلیه ‌ها، قلب، کبد، پانکراس، روده، ریه ها، استخوان، مغز استخوان و برخی بافت های بدن از جمله پوست و همچنین قرنیه چشم ، تاندون ، غضروف و دریچه قلب از پیوندهای متداول است.
هر فرد مرگ مغزی در صورتی که خانواده اش خیلی زود برای اهدا عضو رضایت دهد، می تواند جان هشت تا 53 نفر را نجات دهد، بر اساس آخرین آمارها، هر 10 دقیقه یک نفر به لیست انتظار پیوند عضو اضافه می شود، هر دو ساعت یک نفر به خاطر نرسیدن عضو پیوندی جان خود را از دست می دهد.
اعلام رضایت برای پیوند اعضا از سال 1387 در گیلان انجام گرفت، باربد چمن زیبای کودک چهار ساله اولین اهدا کننده در گیلان است که با رضایت خانواده کلیه اش به مردی 42ساله پیوند زده شد.
در سال جاری تاکنون، خانواده 19 بیمار دچار مرگ مغزی در استان برای اهدای عضو عزیزانشان اقدام کرده اند.
دانشگاه علوم پزشکی گیلان با مشارکت مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و انجمن اهدای عضو ایرانیان نسبت به برگزاری دومین دوره آموزش تخصصی و مدیریتی فراهم آوری اعضای پیوندی استان گیلان از امروز (یکشنبه) تا یازدهم بهمن در رشت اقدام کرده است.
نحوه شناسایی بیماران مرگ مغزی، نحوه انتقال این بیماران از مراکز تابعه به مرکز پیوند، مسایل حقوقی درباره رضایت پیوند اعضا، نحوه نگهداری ارگان های فرد مغزی از جمله آموزش های لازم به شرکت کنندگان در دومین دوره آموزش تخصصی و مدیریتی فراهم آوری اعضای پیوندی گیلان است.
7286/2007
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: جام ملت های آسیا منع به کارگیری بازنشستگان بودجه 98 جلیقه زردها پوست قلب مجلس شورای اسلامی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی جام ملت های آسیا منع به کارگیری بازنشستگان بودجه 98 جلیقه زردها امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۳۵۱۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۳ درصد از داوطلبان اهدای خون خراسان رضوی «مستمر» هستند

به گزارش قدس خراسان، مصطفی مهدوی ارفع اظهار کرد: میزان اهدای خون این استان در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود هفت درصد افزایش داشته است.

مسوول اداره روابط عمومی انتقال خون استان خراسان رضوی افزود: ۲۱۱ هزار و ۱۸۴ داوطلب پارسال به مراکز اهدای خون خراسان رضوی مراجعه کردند که از این تعداد ۱۶۰ هزار و ۹۴۱ نفر موفق به اهدای خون شدند.

وی با بیان اینکه ۵۳ درصد از داوطلبان اهدای خون خراسان رضوی «مستمر» هستند، ادامه داد: اهدا کننده مستمر خون به کسی گفته می‌شود که حداقل ۲ بار در سال خون اهدا کند و این تعداد در سال گذشته بیش از ۸۵ هزار و ۸۱۸ نفر در استان گزارش شده است.

مهدوی ارفع بیان کرد: بیش از ۲۹ درصد اهدا کنندگان خون استان در این بازه زمانی «با سابقه» و حدود ۱۸ درصد اهدا کننده «بار اولی» هستند.

مسوول اداره روابط عمومی انتقال خون استان خراسان رضوی با بیان اینکه در کشورهای توسعه یافته زنان نیمی از اهداکنندگان خون را شامل می‌شوند، افزود: بانوان سال گذشته ۵.۳۵ درصد معادل هشت هزار و ۶۱۵ نفر از اهداکنندگان خون استان را تشکیل می داده اند.

وی افزود: شاخص اهدای خون ۲۷.۲۸ نفر به ازای هر هزار نفر جمعیت کشور است.

دیگر خبرها

  • اعضای نوجوان لردگانی به بیماران نیازمند عضو زندگی بخشید
  • اهدا کارت همیار پسماند به دانش آموزان لاهیجانی
  • اهدای خون در خراسان رضوی هفت درصد رشد کرد
  • ۵۳ درصد از داوطلبان اهدای خون خراسان رضوی «مستمر» هستند
  • رشد هفت درصدی اهدای خون در خراسان رضوی
  • اهدای عضو در کرمان، نجات بخش زندگی یک نفر در شیراز شد
  • کبد جوان ۲۲ ساله کرمانی به یک بیمار در شیراز زندگی بخشید
  • اهدای عضو در کرمان، نجات بخش زندگی یک نفر در شیراز شد/ برداشت استخوان زانوی اهدا کننده عضو برای ترمیم به ۳ بیمار
  • اهدای عضو جوان ۲۲ ساله کرمانی
  • انجام ۱۰ عمل اهدای عضو در خوزستان در ۵ روز